Rianne en Mellow, voor het eerste serieuze dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Borisje

Rianne en Mellow, voor het eerste serieuze dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 21:04

Tenminste, voor Rianne (ik) dan. :Y)

Mellow is een appaloosa ruin van 12 jaar oud, en van Jessica (Jespri op Bokt).
Hij vind het nog best moeilijk en kruipt heel snel achter de teugel in zijn eigen houding,
wat ik er weer erg moeilijk vind om uit te rijden.

Ik ben Rianne, 19 jaar oud en heb nog nooit serieus dressuur gereden, mijn enige rij-jaren waren
2,5 jaar op een manege waar ik aan de teugel leerde rijden door mijn handen op mijn bovenbenen te leggen.
Niet goed dus. Mellow is heel duidelijk in wat wel en niet goed is (anders gaat hij gewoon lekker de giraf doen als je
de verkeerde hulpen geeft).

Dus vandaag was de dag dat ik maar eens iets anders moest doen dan alleen boscrossen, vrijheidsdressuur en grondwerk,
ik ging serieus rijden. En nu wil ik natuurlijk heel graag tips van de bokkers.

Ik weet van mezelf dat ik heel snel mijn benen optrek, pianohandjes heb en in draf val ik naar voren of ga ik hol zitten.

Het zijn vooral stapfoto's omdat de bak niet geweldig te rijden was.

Afbeelding
1. Deze vind ik heel netjes, alleen ik moet rechtzitten en zijn neus moet er meer uit.

Afbeelding
2.

Afbeelding
3. Ik zit scheef en Mel mag meer op zijn achterhand, neusje er meer uit.

Afbeelding
4. Iets beter dan hierboven maar neus er meer uit.

Afbeelding
5. Ook wel netjes!

Afbeelding
6. Hier is zijn hoofdhouding iets beter alleen mijn been gaat een eigen leven lijden.

Afbeelding
7. Gaat best goed zo :j Geen idee waar ik heen kijk!

Afbeelding
8. Hier dus de hele verkeerde houding.

Afbeelding
9. Handen moeten hoger en ik val weer naar voren.

Afbeelding
10.

En natúurlijk hebben we nog door het bos gereden daarna!

Afbeelding
*\o/*

Afbeelding
:+:

Opbouwend commentaar vind ik fijn!

Anoniem

Re: Rianne en Mellow, voor het eerste serieuze dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 21:13

Ziet er goed uit hoor, wat een leukerd. :) Je geeft je punten zelf al wel aan, al zou ik me nog niet zo focussen op de achterhand onder brengen maar meer lekker op de ontspanning ;)
Wat me alleen wel opvalt is dat het zadel helemaal niet lekker ligt. Het ligt ontzettend achterover. Dan kun je ook niet lekker zitten en zit het zadel voor je pony ook niet lekker.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 21:14

Ah daar is me knappe vriend. :+:
Vond het er heel fijn uit zien hoor Rianne.

Joolien, wat raar dat je dit zegt. Schrik er best van, het zadel is namelijk gister door een erkend zadelmaker aangepast voor hem. :=
Zou het beeld kunnen vertekenen door zijn enorme schoft? http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=194&t=1689738&hilit=mellow

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 22:49

Ik denk dat dat door de ruiter komt.. Door de veel te korte.beugels zit ze ver achterin het zadel en kantelt deze. Zou het dus eens proberen met je beugels 2 a 3 gaten langer.
Je valt dan ook minder naar voren, waardoor je paard minder op de voorhand komt.

Kan verder weinig aan stapfoto's zien, ziet er gewoon netjes uit. Als hij iets diep loopt is dat er ook veel makkelijker uit te rijden in draf, of actievere stap. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 22:50

Ja ook dat, maar het zadel lijkt oo kwel een 15 inch, heel klein iig. Dus ja dan past de TS er sowieso al slecht in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 23:09

het eerste wat me opvalt is dat je teugels erg lang zijn en je beugels erg kort, die mogen sowieso wel 2 gaten langer :) maar verder vind ik het er best goed uit zien! :D

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 23:24

Het is inderdaad een klein zadel. 16,5 inch.
Hij heeft een erg korte rug. De zadelmaker heeft er een 17 opgehad maar dat lag helemaal niet lekker.
Op zich niet een heel groot probleem want ik pas prima in de 16,5. Ik denk als we de beugels volgende keer langer doen dat rianne er ook wel in past.

Bedankt voor de reacties.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 08:19

Bedankt iedereen! :D
Wat Jessica al zegt, en ik had mijn beugels inderdaad te kort, meer om een beetje steun te hebben.
Volgende keer gaan ze inderdaad langer. :j
En ik neem hopelijk aan dat maat 36 nog wel in een 16,5 inch past O:)

Fre de teugels waren zeker niet te lang hoor! Het was juist de bedoeling om hem langer te laten lopen.
Niet gelijk opgericht, omdat ik nog helemaal geen ervaring heb met dressuur. :)

Bedankt!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 08:32

Wauw, door de titel had ik op de een of andere manier een ruiter verwacht die onder druk van een vriendinnetje haar paard eens in de krul had getrokken en daarmee dus "dressuur" gereden.

Maar dit ziet er juist supernetjes en vriendelijk uit. Ik was aangenaam verrast, complimenten. :D

Sabine_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 12:01

Ten eerste vind ik het er super vriendelijk uitzien!

Het enigste punt wat ik heb is dat je op de draf foto's wat naar voren valt en daar je handen weer wat naar beneden gaan. Maar dit gaf je zelf ook al aan :)

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 12:33

Gypsy schreef:
Wauw, door de titel had ik op de een of andere manier een ruiter verwacht die onder druk van een vriendinnetje haar paard eens in de krul had getrokken en daarmee dus "dressuur" gereden.

Maar dit ziet er juist supernetjes en vriendelijk uit. Ik was aangenaam verrast, complimenten. :D

Als fervent Natural Horsemanshipper zie je mij dat niet doen :)) :')
Wel grappig dat je dat dacht! En heel erg bedankt! :D

Sabine dankje! En dat klopt inderdaad, dat vind ik erg moeilijk maar er wordt aan gewerkt. :j

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 18:43

[quote=
En ik neem hopelijk aan dat maat 36 nog wel in een 16,5 inch past O:)

[/quote]

Hier wil ik wel even op reageren. Een kledingmaat zegt helemaal niets over de inchmaat van je zadel. Jij hebt gewoon een 17 of 17,5 inch nodig. Dit zadel is te klein voor jouw. (en nee niet voor je kont maar daar gaat het niet om) Jouw benen zijn veels te lang voor het zadel Met een 17 of 17,5 inch (na gelang de diepte van de zit is) kom je veel beter weg met je lange stelten.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 18:55

Oh dat kan hoor, ik weet niet ontzettend veel van zadels. Maar dit zadel is dan ook niet aangeschaft voor mij maar voor zijn eigenaar natuurlijk. :) Volgende keer de beugels langer, en dan zal het vast wat beter passen. En anders ja, dan maar zonder zadel!

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 18:59

Ik weet niet welke zadelmaker erbij geweest is, maar volgens mij is er echt wel ruimte voor een groter zadel op die rug en dan kan degene in het zadel ook veel fijner zitten.

Des te knapper dat het er ondanks dit zadel zo netjes en vooral vriendelijk uit ziet :j

Jullie zijn een leuke combinatie, erg prettig om naar te kijken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 21:35

LBLGypsyCobs schreef:
Ik weet niet welke zadelmaker erbij geweest is, maar volgens mij is er echt wel ruimte voor een groter zadel op die rug en dan kan degene in het zadel ook veel fijner zitten.

Des te knapper dat het er ondanks dit zadel zo netjes en vooral vriendelijk uit ziet :j

Jullie zijn een leuke combinatie, erg prettig om naar te kijken!

Dat idee had ik ook, achter het zadel lijkt er nog genoeg ruimte te zijn. :j

mandy358

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 20:12

Ziet er ten eerste super vriendelijk uit! Niet dat ik anders verwacht had bij jullie :')
Beugel 2/3 gaatjes langer, dan komt je hele houding ook wat mooier uit, en kun je fijner
mee gaan in je lichaam en zit je stabieler. Probeer verder je handen niet te hoog te doen
en netjes bij elkaar (foto 2) En lekker van achter naar voren rijden komt het helemaal goed!
Ziet er netjes uit voor de eerste keer :)

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 20:23

Heej borisje,
Leuke foto's en leuk paardje!
Ik wilde heel graag inhaken op de reacties op je zadel.. Het eerste wat ik dus ook zag was het zadeltje.. Ik zag eigelijk precies hetzelfde als hoe ik 3 jaar lang mijn paard heb gereden met als eindresultaat de grootste rugproblemen die je je maar kunt bedenken.. Erg vervelend en heel lang mee aan getobt.. Ik zou echt even een goede zadelmaker laten kijken en even voorzichtig rond gaan kijken naar een zadel met een grotere boom erin want wat ik mijn paardje met mijn te kleine zadel heb aangedaan gun ik niemand, ook al was het echt onwetendheid van mijn kant natuurlijk :) hoop dat je iets aan mijn advies en verhaaltje hebt :)

Succes verder met je leuke paardje :D

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 20:48

Hoihoi, bedankt voor je bezorgdheid. :)
Echter komt hier een goede erkende zadelmaker bij, júist omdat Mel een moeilijke rug heeft en op ruggen moet je zuinig zijn. Hij heeft een aangemeten zadel gekregen. Een grotere boom zou juist écht niet goed zijn, hij heeft een hele hoge schoft en een grotere boom zou dus op zijn schoft drukken.
Daarnaast is dit zadel niet voor mij, maar voor zijn eigenaar. Het beeld vertekend nogal omdat mijn beugels zo kort zitten, ik pas wel degelijk in het zadel, en zijn eigenaar zeker.

Iedereen bedankt voor de oplettendheid, maar in dit geval is dat echt niet nodig.
We vertrouwen op de zadelmaker, die ziet en meet alles in het echt, en ziet het niet alleen van een foto. :j

NibbitLotus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 10:22

Haha, ik heb precies hetzelfde dekje en ook een Appaloosa (van bijna 3 dus nog niet ingereden), en ik zag het dekje gister liggen en ik vroeg me af of het wel staat op een stippel, maar het kan best!

Ik vind het er vriendelijk uitzien, alleen op je houding letten inderdaad. Erg leuke stippel! Hoe groot is ie?

marjo_elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 15:08

Ik had inderdaad ook een heel ander beeld voorgesteld! Vind t er helemaal niet slecht uitzien! Probeer in draf ook meer naar voren te kijken daardoor ga je zelf ook al meer rechtopzitten! (Ik ben ook een trouwe munten zoeker helaas)

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 15:59

Wat een leuke pony ziet er al netjes uit, en dat dekje heb ik ook, voor mijn schimmel! zo heel slecht vind ik het zadel niet liggen hoor, en ik herken het wel wat je bedoeld. Mijn pony heeft ook een hoge schoft en moet dus ook geen breed zadel, want dat gaat ook allemaal vastliggen en drukken op de schoft. Dat is al helemaal niet de bedoeling.
Ik zou zeggen ga zo door en hopen dat de bak snel weer goed is, dan kun je er weer lekker tegenaan.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-13 17:38

Dankjullie! Haha NibbitLotus nou het staat! :P Hij is 1m65 geloof ik. :j Maar ik ben 1m80 dus hij lijkt kleiner.
Marjo_elise: Ik heb ooit een keer een euro gevonden, ik denk nog steeds dat ik er nog meer ga vinden :')
Sharonaa_: Bedankt! Daar heb je helemaal gelijk in, en dat hoop ik ook!

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 12:23

Wat grappig het is gewoon een paard, ik dacht een pony omdat je zo lang bent :D
Zadel is te klein voor jou waardoor je te ver naar achteren zit en geen goed zwaartepunt hebt op je paard. Zo kun je nooit lekker in balans zitten. Je rijd hem heel vriendelijk, probeer toch het contact op de zoeken met de mond door hem naar de hand toe te rijden, veel overgangen zodat hij je hand opzoekt. Succes!

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 15:55

Bedankt voor alle reactie's.

De zadelmaker is vandaag geweest.
We hebben een ander zadel op de proef, hier komt Rianne ook beter in uit.
Bedankt voor het mee kijken en mee denken. :D

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 08:22

Gypsy schreef:

Dat was ook mijn idee ja :D Maar ik vind het er keurig uitzien, en wat ij betreft ben je iets te streng voor jezelf... Zo'n drama vind ik je zit niet, beugels wat langer en rechtop zitten en dan ben je al een heel eind. Netjes!