Waarom altijd commentaar geven?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Geef jij vaak commentaar op anderen?

Nooit
21 (23%)
Alleen als het paardenmishandeling is
35 (39%)
Alleen op bokt
14 (15%)
Vrij regelmatig, op bokt maar ook op stal
18 (20%)

Totaal aantal stemmen: 88

Hinke

Waarom altijd commentaar geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 20:58

Het zal jullie hier op bokt niet ontgaan zijn dat iedereen wel een mening heeft over hoe je je paard rijdt. En dit beperkt zich niet tot bokt; het lijkt wel of het in de hele paardenwereld gewoon is om commentaar te geven op de rijstijl van anderen.
Zo had ik een filmpje op facebook van iemand die mij heel erg veel geholpen heeft met mijn paard (beleren en inrijden, nageeflijk rijden etc) en die beroepsmatig paarden rijdt, staat er nog geen minuut op en meteen wordt er gezeurd. En als ik eens iemand mee neem naar mijn paard krijg ik meteen te horen dat ik teveel voorover zit en dat mijn paard daarvan op de voorhand gaat lopen (alsof een verplaatsing van een paar cm van een ruiter van 52 kilo daarvoor kan zorgen :') )
Ik heb zelf totaal niet de behoefte om iemand anders te les te lezen. Wat je met je paard doet moet jezelf weten, al rij je achterstevoren op je paard. Daarnaast heb ik het te druk met mijn eigen paard om me daar mee bezig te houden. Het lijkt wel of dit commentaar geven en de les lezen voor ruiters/mensen met paarden net zo'n grote hobby/bezigheid is als het paardrijden zelf. Wat ik niet snap is a) waarom dit in de paardenwereld veel erger lijkt dan met andere sporten en b) waarom dit wel erg vaak gegeven wordt door mensen die niet gehinderd zijn door enige vorm van kennis (oa de welbekende paardenmeisjes van 15 :) ), en het commentaar vaak kant nog wal raakt.

Wat vind jij? Valt het wel mee of is het inderdaad zo erg in de paardenwereld? Ik heb een poll geopend :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:05

Ik denk dat het erger lijkt in de paardenwereld omdat het vooral vrouwen zijn, en de binding met het paard emotioneel is. Maar ik heb competitie gevolleybald en daar werd in de kantine ook behoorlijk 'nabesproken'. Op de tennisclub waar een vriendin van me speelt is het in de kantine ook niet veel beter, en ik heb als kind getafeltennist en daar had ook iedereen continue commentaar op elk potje en elke speler. Verder telt dit land zo'n 8 miljoen voetbalkenners de het beter weten dan welke coach dan ook.
Ben bang dat ik moet concluderen dat we gewoon een pestvolkje zijn }>

Airnt

Re: Waarom altijd commentaar geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:10

naja, er zijn natuurlijk ook wel problemen in de paardencultuur, de levensverwachtng van paarden is ook schrikbarend laag, en de sport is ook wel doorgeschoten, dus waar moet je beginnen?

vooral op de voorhand lopen is natuurlijk uiteindelijk niet heel gezond voor je paard, maar hoe veel mensen krijgen echt hun paard op de achterhand? wie weet zelfs nog maar hoe dat eruit ziet?

Claudia1993_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:15

Het is inderdaad vrij vervelend, denk dat de meeste mensen nou eenmaal zo zijn.
De beste stuurlui staan nog altijd aan wal, en ik moet eerlijk zeggen dat de meeste mensen met een grote mond meestal niet zo heel veel klaar spelen.
Hoeft niet altijd zo te zijn, maar toch ook vaak wel.
Het is natuurlijk heel makkelijk om van de zijkant commentaar te leveren.

Ik zelf geef nooit commentaar op anderen, mede ook omdat ik zelf ook niet perfect ben en ik mij daar bewust van ben.
Ik hoef ook geen commentaar van mensen, laat mij gewoon mijn ding doen, dus doe dat ook bij anderen.
Zijn heus wel genoeg situaties voorgekomen waarvan ik denk; zo zou ik mijn pony nooit rijden maar ik hou dat lekker voor me.

Opbouwende kritiek vind ik dan weer wat heel anders, maar heb liever dat mensen zich gewoon lekker met hun eigen zaken bezighouden.

Moet ook eerlijk toegeven dat het me bijzonder weinig interesseert wat anderen met hun paard doen.
Stalgenoten die bijna nooit komen? Ga ik me niet eens druk om maken, al veel te vaak meegemaakt.
Kan zo nog wel even doorgaan, maar ik ben gewoon nogal egoïstisch als het om paarden gaat denk ik. :o
Kom voor m'n pony en de rest boeit me niet zoveel.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:33

Inderdaad word het steeds erger.. erger me groen en geel aan, en ga liever een buitenrit maken als ik mensen op de manege zie hangen waarvan ik weet dat ik commentaar ga krijgen.
Toen ik net begon met rijden had ik een leerpaardje van toen 22 jaar, gewoon lekker hobbelen, niks geen inspanning meer voor haar. Nou dat ik niet elke dag ging rijden was maar zielig werd er gezegd. Ik kocht er daarna een lippizzaner bij die zou gaan dienen als vervangend paard waar ik lessen op kon gaan rijden. Ze was echt niet makkelijk te rijden en steeds kreeg ik commentaar dat het niet ging zoals het "moest". Ik durfde er uiteindelijk zelf niet meer op en heb haar verkocht...

Mijn oude meisje is overleden en ik zocht weer een bettrouwbare pony waar ik vertrouwen in kon krijgen, wilde alleen buiten rijden want was goed ziek van al het commentaar. Tot mijn vriend zei nu is het genoeg, iedereen moet het leren,laat je niet gek maken. Ben toen op een 4 jarige merrie gestuit, net ingereden maar moest nog alles leren. Leek me niet verstandig maar na kijken voelde ik echt een klik met haar, ze was heerlijk rustig. Proefrijden durfde ik ook niet want he, de eigenaar was erbij... uiteindelijk heeft ze me toch zover gekregen nadat ik had verteld waarom ik niet durfde, en man wat was ze fijn, ze paste zich helemaal aan aan de ruiter, en dat op deze leeftijd. Ik heb haar gekocht en heb haar zelf helemaal doorgereden. We rijden nu in de gevorderde lessen, en al krijg ik soms nog steeds nare opmerkingen, ik ben trots op wat ik bereikt heb met een jonge pony, ik gooi het maar op jaloezie en ga lekker mijn eigen weg.

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:38

Ik trek me er helemaal niks van aan :D Ik doe lekker mijn ding, ik ken mijn paard het beste en ik luister naar mezelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:42

Waarom trekken jullie (algemene vraag hoor) je eigenlijk zoveel aan van wat anderen vinden?

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 22:23

@sonja in mijn geval omdat ik graag wilde maar steeds de grond in werd gestampt. Bij mij zit dat heel diep door een slechte jeugd, ik deugde niet en kon niets bereiken volgens mijn lieve papa...
Voor mij was het commentaar een bevestiging dat ik niks kon en raakte in een dal, zo diep dat ik mijn eigen paard niet meer durfde te rijden, terwijl ik voor die tijd buitenritten op haar maakte zonder angst. Er werd mij aangepraat dat meer voor mij niet weggelegd was, en als dat zo direct gezegd word ga je dat geloven..
En opmerkingen op een manege van wow prachtig paard, maar zonde dat jij haar rijd... ja dat doet pijn

Arual87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 23:39

Ik ga dit topic even volgen, ik geef zelf alleen commentaar als ik zeker weet dat het beter kan en ik zal iemand nooit onderuit halen.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 23:45

Mijn optie staat er niet tussen..
Ik wil nog wel eens "commentaar" (het is maar net hoe je het opvat,
je zou het ook als tips kunnen opvatten) geven als ik denk dan het dierwelzijn in het
geding komt. Verder eigenlijk niet en zeker niet rijtechnisch. Ik heb een flinke knieblessure gehad
waar ik nog niet 100% van hersteld ben en rijden is daardoor behoorlijk lastig geworden. Rustige buitenritjes gaan overigens prima. Ik kan het niet beter, dus zal ook niet reageren over de rijvaardigheid van iemand anders.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 01:00

maar afgezien van de uitvoering is het ideaal al zoek....

meer kennis zou de paardenwereld echt wel kunnen helpen

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 01:18

Ik geef graag positief commentaar. Dat kan een opmerking over een dekje zijn maar ook dat ik vind dat een paard een sympathieke uitstraling heeft of dat ik vind dat een paard in z'n voordeel veranderd is. Als ik iemand zie worstelen met een probleem en daar misschien een oplossing voor weet zeg ik dat ook wel subtiel. Iemand afbranden is zooooo makkelijk maar daar heb je niks aan. Ik ga er vanuit dat iedereen z'n best doet maar niet iedereen open staat voor kritiek.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 10:54

Een dicussie is niet een opsomming van meningen, geen democratische proces. Het gaat om de inhoud te anaylseren, samen verder te komen tot een consensus. Daarbij hoort 'kritiek' en positieve kritiek bestaat niet, eerlijke kritiek misschien, maar kritiek is altijd het erkennen van de fouten. Of dat positief is of negatief is voornamelijk een perceptie van de lezer.

Als je iemand rollkur ziet rijden met slofteugels op een kreupel paard ofzo (hypothetisch voorbeeld) kan ik natuurlijk zeggen dat het dekje zo leuk kleurt bij de jas, maar ik kan ook er wat van zeggen dat dat niet zo tof is voor de knollie.

Misschien klinkt het cynisch, maar ik heb echt het idee dat wij met z'n allen onze esthetiek terug moeten brengen in het reele. Herkennen wanneer een paard achter de vertikaal is, en dat dat domweg niet ideaal is. etc.

Je moet ook wel op de inhoud in gaan en niet alleen maar 'ik vind' argumenten gebruiken... daar komt niemand wat mee verder.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 09:41

Ik denk dat als je om je heen kijkt dit overal zo is in elke sport ieder mens heeft wel wat op te merken over een ander. Omdat wij toevallig in de paardensport zitten lijkt het of het daar zo erg is maar ik denk toch dat het bij andere sporten net zo is. Kijk eens naar het voetbal daar weet ook iedereen het beter en als ze verliezen heeft de coach het gedaan.

Verder geef ik zelf eigenlijk alleen commentaar op bokt. Die reden is eigenlijk vrij simpel als je hier foto's plaats vraag je toch om een mening van andere als je gewoon op stal je paard rijdt vraag je daar niet om. En ik probeer wel positief commentaar te geven zal vast niet altijd lukken.
Dus ik vindt er wel verschil in zitten in RL zal ik dus niet gauw iemand aanspreken daarop of het zou imo erg slecht zijn dan wel maar anders is het toch leven en laten leven.
Maar op bokt vraag je toch mensen om een mening, wordt toch een beetje saai als je 20 reacties krijgt met "mooi paard".
Je wil dan toch ook op de een of andere manier beoordeelt worden hoe mensen het eruit vinden zien. Hoe het overkomt en hoe het bij jouw voelden. Toch fijn als mensen bv de dingen eruit pikken die jij voelt dat het paard op sommige momenten erg fijn loop of dat je op de goede weg bent maar dat ze nog wat tips kunnen geven waar je op moet letten.
Ik denk dat je moet beseffen dat als je dingen openbaar maakt op internet dat je toch vraagt om meningen. Wil je dan alleen horen hoe geweldig het paard is en hoe je rijdt?
Zeker op internet is het makkelijker om commentaar te geven dat geef ik ook toe, je zegt dingen makkelijker want je kent de mensen niet persoonlijk.
Verder vindt ik persoonlijk niet heel relevant wat degene met commentaar zelf klaarspeelt tenzij het erg tegenstrijdig is met het geen waar ze een ander op wijze. Bijvoorbeeld dat ze zeggen dat je je handen stiller moet houden en ze zelf flink zitten te zagen. Maar omdat je zelf misschien geen geweldige ruiter bent wil niet zeggen dat je niet ziet wat er bij iemand anders beter kan, dat kun je waarschijnlijk bij jezelf ook maar het tot uitvoering brengen is vaak lastiger maar daarom mag het toch nog wel gezegd worden.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 10:58

tigra heeft gelijk!!!

Ik mis een 'like' functie op bokt!

Je moet natuurlijk wel de kanttekening plaatsen dat mensen die meer kunnen op hun paard een langer proces van training zijn doorlopen en dus de consequenties van hun eerdere acties dan tegenkomen, een probleem inherent aan paardrijden. dit zou op het eerste gezicht betekenen dat die mensen een beter theoretische kader hebben.
In de practijk is dat echter vaak niet zo en zijn ze vooral geschoold geraakt in het naar beneden schroeven van verwachtingen en prognoses, en hebben heel veel excuses gehoord voor heel veel problemen. Je ziet dit zelfs in de regels voor de dressuursport!

Waarom houdt de topsport op waar de hoge school begint?

naja, er is dus veel gebrek aan theoretische kennis, en dat is ook sterk beinvloed door de slechte literatuur, het ongeloofelijk slechte onderwijs.
er zijn zo veel mythes, zo veel onbegrip.

ik ben het dus heel erg eens met tigra, het zou trouwens ook heel nuttig zijn eens goed te babbelen met mensen uit heel andere hoeken, zoals natuurkundigen en biomechanici... echt verhelderend!

Maar het begint allemaal met een juiste discussiestructuur. correlatie, causaliteit, maar ook argumentatie.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 11:13

Sonja schreef:
Waarom trekken jullie (algemene vraag hoor) je eigenlijk zoveel aan van wat anderen vinden?

Vroeger trok ik me er best wat van aan, omdat ik mezelf ook niet goed vond rijden. Een stuk onzekerheid ook. En van huis uit hadden mijn ouders niets met paarden. Ik heb later een paard gekocht wat ook niet voldeed aan de 'standaard' (het was een kruising haflinger arabier).
Tegenwoordig is dat minder. Ik weet van mezelf dat ik altijd probeer goed en netjes te rijden. En ik heb nog steeds les, van een heel fijne rustige instructrice. Die kan me vertellen wat er allemaal nog fout gaat, maar ook hoe te verbeteren. Omdat er altijd fouten insluipen die je zelf niet doorhebt.
Ik geef eigenlijk (bijna) nooit commentaar. Leven en laten leven. Ik ben geen instructrice. Ben wel al lang geleden begonnen met paardrijden (jaren zeventig). En nog altijd heb ik er plezier in. Dat staat voorop.

Ik ga ook mee met wat tigra zegt en airnt.

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 17:37

ligt eraan welke persoon het is, van mijn zusje mag ik al niet meer komen kijken.. (haha maar dat komt ook omdat ze nu op mijn oude pony rijd en ze nog niet doorheeft dat ik het ook echt beter weet dan haar :') )
als iemand het me vraagt zal ik commentaar geven, en als het iets is waar ik me na een uur kijken heel erg aan irriteer zal ik het ook zeggen (vind het fijn als mensen dat ook bij mij doen).
ik ben geen instructrice en zal geen top commentaar geven maar als ik ongemerkt naar voren zit is het fijn dat iemand het even zegt zodat je erop kan letten ;)

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 18:01

het is ook de manier waarop het gezegd word, en hoe vaak. als er elke les langs de kant geroddeld en gelachen word, en je weet dat het over jou gaat is ook niks. dan weet ik liever wat ik fout doe.

ik had mijn benen tever terug in galop waardoor ik steeds mijn beugel verloor, dan word door de een gezegd je moet een beetje op je voeten letten, ontspannen gaan zitten en gewoon doen. de ander komt dan vervolgens met 'mijn god kun je nu nog steeds niet meezitten, je zit erop als een debiel, je moet je eens leren ontspannen'. dezelfde boodschap maar de ene kan ik wat mee, de andere word ik onzeker van waardoor het hele lesuur op zijn gat ligt omdat ik dan zoveel op dat punt ga letten dat mijn pony met hele andere dingen bezig gaat dan ik wil

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 18:57

Airnt schreef:
Een dicussie is niet een opsomming van meningen, geen democratische proces. Het gaat om de inhoud te anaylseren, samen verder te komen tot een consensus. Daarbij hoort 'kritiek' en positieve kritiek bestaat niet, eerlijke kritiek misschien, maar kritiek is altijd het erkennen van de fouten. Of dat positief is of negatief is voornamelijk een perceptie van de lezer.

Als je iemand rollkur ziet rijden met slofteugels op een kreupel paard ofzo (hypothetisch voorbeeld) kan ik natuurlijk zeggen dat het dekje zo leuk kleurt bij de jas, maar ik kan ook er wat van zeggen dat dat niet zo tof is voor de knollie.

Misschien klinkt het cynisch, maar ik heb echt het idee dat wij met z'n allen onze esthetiek terug moeten brengen in het reele. Herkennen wanneer een paard achter de vertikaal is, en dat dat domweg niet ideaal is. etc.

Je moet ook wel op de inhoud in gaan en niet alleen maar 'ik vind' argumenten gebruiken... daar komt niemand wat mee verder.

Als het overduidelijk paardenmishandeling is zal ik er zelf ook wat van zeggen. Maar als iets bijv. gewoon niet 'ideaal' is, bijv. dat een paard op de voorhand loopt, waarom moet je er dan wat van zeggen? Een paard ondervind daar niet direct schade van.

@matasja : helemaal mee eens! Het is gewoon zo ontzettend vervelend dat je bij elke stap die je zet en alles wat je met je paard doet in de gaten gehouden wordt, en je op je vingers getikt wordt. En het paard wordt echt niet beter van dat soort opmerkingen :)

@loesje: zelfs als ik ongemerkt voorover zit zou ik dat persoonlijk toch niet willen horen :) Zo is er nl altijd wel wat! En normaal gesproken heb je ook een instructeur/instructrice die je daar elke week op wijst, toch?

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 19:05

Ja dat is zo, maar als ik doordeweeks ongemerkt voorover ga zitten leer ik het mezelf aan en doe ik het ook op concours, kleine foutjes verkeerd aanlereb is weer moeilijk te corrigeren.
Nu stond mijn paard gelukkig aan huis en de enige diecommentaar kon geven was mijn moeder.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 19:08

Ah ok, als het mijn moeder of vader is, of een zus of broer zou ik het ook niet vervelend vinden :) Natuurlijk geven die tips, als ze je zien rijden.

Dyanne_z

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 19:10

Tussen commentaar en tips geven zit wel verschil. Vaak willen mensen alleen maar helpen.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 16:22

een paard ondervindt zeker schade van op de voorhand lopen, op termijn.

het komt er natuurlijk ook op aan of het een 'discussie' forum betreft of een keuveltopic. Juist op de discussiefora wordt heel gevoelig en onredelijk gediscussieerd.

Als een topic als discussie is geclassificeerd moet men toch vrijuit kunnen debatteren?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 16:29

Ehm.. al dat gezeur over voetbal dan? Tijdens, voor en na een wedstrijd op tv? Daar wordt oneindig commentaar geleverd over alle spelers!

Deborah_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 13:04

zelf geef ik vaak wel advies, heb heel veel privélessen gehad en heb op een stal gewerkt voor een lange tijd, was een goede manege. Daarvoor reed ik op een echt slechte manege, een vriendin van mij reed daar ook. Bij haar heb ik wel erg veel de drang om haar 'les'te geven, ze heeft ook een verzorgpaardje. Ik doe het natuurlijk niet, maar het is gewoon dat ik haar zoo graag wil helpen. Voor de rest geef ik gewoon mijn mening en tips die mij hebben geholpen of nog steeds helpen. Maar ik houd het altijd netjes!