Zo had ik een filmpje op facebook van iemand die mij heel erg veel geholpen heeft met mijn paard (beleren en inrijden, nageeflijk rijden etc) en die beroepsmatig paarden rijdt, staat er nog geen minuut op en meteen wordt er gezeurd. En als ik eens iemand mee neem naar mijn paard krijg ik meteen te horen dat ik teveel voorover zit en dat mijn paard daarvan op de voorhand gaat lopen (alsof een verplaatsing van een paar cm van een ruiter van 52 kilo daarvoor kan zorgen
)Ik heb zelf totaal niet de behoefte om iemand anders te les te lezen. Wat je met je paard doet moet jezelf weten, al rij je achterstevoren op je paard. Daarnaast heb ik het te druk met mijn eigen paard om me daar mee bezig te houden. Het lijkt wel of dit commentaar geven en de les lezen voor ruiters/mensen met paarden net zo'n grote hobby/bezigheid is als het paardrijden zelf. Wat ik niet snap is a) waarom dit in de paardenwereld veel erger lijkt dan met andere sporten en b) waarom dit wel erg vaak gegeven wordt door mensen die niet gehinderd zijn door enige vorm van kennis (oa de welbekende paardenmeisjes van 15
), en het commentaar vaak kant nog wal raakt. Wat vind jij? Valt het wel mee of is het inderdaad zo erg in de paardenwereld? Ik heb een poll geopend

Ik doe lekker mijn ding, ik ken mijn paard het beste en ik luister naar mezelf.