onhandelbaar na galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maaudy

onhandelbaar na galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 18:53

Hallo, ik zit met een probleem.
Ik rij bijna altijd in het bos met mijn pony, als we buiten rijden gaat meestal alles goed.
Alleen als ik aanspring in galop wordt ze totaal onhandelbaar. In de bak niet.
Ik krijg haar amper terug en als ik haar gestopt heb is ze helemaal doorgedraaid,
meestal moet ik afstappen en richting stal lopen of de bak.
De laatste tijd wordt het erger, soms springt ze uit het niets aan.
Ik kan haar amper bij me houden. Ik gebruik ook stieken, maar het helpt niet genoeg.
Het begint een steeds erger probleem te worden, zouden jullie mij kunnen helpen?

Alvast bedankt, :)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 18:54

Neem les :)

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 18:55

Kan je niet misschien een keer met iemand anders buiten rijden? Misschien is je pony braver met een ander erbij?

maaudy

Re: onhandelbaar na galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 19:08

Ik rij wel eens samen met andere, meestal is er ook iemand bij.
Toch lijkt het niks te helpen, ik ga inderdaad les nemen.
Dat word alleen begin zomer.

Nermal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 19:18

Is het uit enthousiasme dat ze zo doet? Of begint ze te vluchten/ terug naar stal te lopen?
Krijgt ze genoeg beweging? Misschien dat ze het minder doet als ze al wat moe is (longeren voor het buitenrijden)?

En wat zijn stieken?

maaudy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 19:24

Ik denk dat het deels wel enthousiasme is, geen vluchten.
Alleen weet ik niet hoe ik dat kan veranderen,
longeren heb ik wel geprobeerd maar veel verschil maakt het niet.
Ze word 5x per week gereden, dus beweging heeft ze genoeg.

Stieken zijn elastische draden die aan de singel worden vastgemaakt, door het bit en aan de bovenkant vast zitten met een soort van knoop waarmee je de lengte kunt bepalen. Het houd haar hoofd lager, zonder deze stieken gaat het ook wel. Maar ze trekt haar hoofd erg omhoog. Dit maakt het terugnemen makkelijker.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 19:31

Als eerste die stieken eraf gaan halen. Daar wordt hij alleen maar sterker van. Voorlopig in de bak gaan rijden. En je pony leren dat jij het voor het zeggen hebt. Zou voorlopig ook de galop maar even vergeten. Eerst zorgen dat je goed stuur en controle in de stap en draf hebt.

maaudy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 19:44

Daar ben ik mee bezig, maar misschien moet ik iets meer doorzetten. Dankjewel :)

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 19:45

komt ze wel genoeg buiten ?

maaudy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 19:46

Ja eigenlijk staat ze bijna altijd buiten, ze staat midden in het bos en de bak is nu echt te nat en zwaar dus ik rij eigenlijk altijd buiten met haar.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 19:53

'neem les' is een prutantwoord, gaat niet op de materie in en de meeste lessen worden immers in een bak gegeven... dus die lossen dit niet op.

je zou in galop kunnen kijken naar zijgangen, ook buiten. Als je de ruimte hebt (groot grasveld) eerst op een volte galopperen, en daaruit een stukje rechtuit en dan stoppen. als je goed travers kan galopperen kun je paard flink vertragen, als je wilt.

zorg dat je aanspringt met de rug, dat is beduidend makkelijker uit stap. zoek een locati op waar je ruimte hebt om zaken op te lossen, en waar JIJ rustig kan blijven.

Ik heb ook wel goeie ervaringen met een paard dat op hol slaat in een pirouette op te vangen, dan heb je minder in je hand, maar dat moet je kunnen (voor een noodrem moet je natuurlijk niet de 10 punten op je proefje krijgen, maar toch)

Wat je ook doet, probeer het met zo min mogelijk teugel op te lossen. als je de teugel geruikt, probeer dan niet constant te blijven. geef ook echt duidelijk na als het paard terug komt in tempo.

verder: na de galop in stap schouder binnenwaarts, travers en renvers afwisselen, SB is het aspirin voor het rijden, werkt echt voor haast alles.

Ik heb ook een duidelijke stemhulp voor vertragen (fluiten) en stoppen (SSSHHHTT!) dat erg anders is dan wat ik verder doe. die heb ik in de bak heel consequent geoefend en altijd ook beloond met groots nageven, dat helpt ook enorm (vooral in mijn hoofd)

Nermal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 19:56

Elastieken zijn inderdaad niet het goede middel. Als je ze niet kan remmen omdat ze haar hoofd in de lucht steekt, zou ik eerder denken aan een martingaal bij het buitenrijden.
In de bak kan je ze wel goed stoppen? Is het probleem begonnen sinds je niet meer in de bak kan rijden? Dan denk ik toch dat ze wat energie teveel heeft.
Ik zou niet meer galopperen voorlopig en haar direct stilzetten als ze aangaloppeert zonder dat je het vraagt. Als ze zo graag galoppeert kan je misschien na het buitenrijden haar in de bak wat laten galopperen?
Als ze er echt vandoor gaat kan dat echt gevaarlijk worden en zou ik een noodrem beginnen aanleren, als een one-rein-stop.

maaudy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 19:59

In het bos zijn er met name lange smalle paden, dus tussendoor kan ik weinig voltes maken. Het maakt haar wel rustiger. Maar ik ga het vanaf stap aanspringen zeker proberen, thanks!

maaudy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 20:00

Nee het probleem is er altijd al geweest, ze is altijd pittig geweest maar het begint steeds erger te worden.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 20:31

ik heb een ongeloofelijke hekel aan martingalen. zodra die beginnen te werken heb je je paard al zo hoog dat je hem toch al kwijt bent. het gaat om nageefleijkheid, ook in die situatie, en hulpteugels werken dan helemaal niet meer. nog iets waar ie zich tegen kan verzetten.

ja, een ander bit zou kunnen helpen, juist voor nageefelijkheid ook, maar aleen als je dat bit begrijpt en kan gebruiken, anders slaan ze alleen maar op hol.

Je kunt ook remmen door sterk schouder binnewaarts te galloperen, dat vinden ze moeilijk. ca 30 graden uit de bewegingsrichting of meer. (dat werkt ook alleen als je het wel netjes rijdt, niet met je hand bij je knie ofzo)

Er zijn natuurlijk allerlei gemene trucjes. en soms is buiten dingen oplossen niet handig. die smalle paden kunnen je echt erg beperken in je mogelijkheden om er wat aan te doen. ik zou echt overwegen om hem in een trailer te gooien en ergens heen te gaan waar je dat wel kan.

Ikzelf heb ook mijn paard een lang stuk (3,5 km) heuvelop laten galloperen, dan is ie zo moe, dan gaat ie wel luisteren, en ue lopen ook gelijk mooi, goeie spieropbouw.

maaudy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 20:34

Airnt schreef:
ik heb een ongeloofelijke hekel aan martingalen. zodra die beginnen te werken heb je je paard al zo hoog dat je hem toch al kwijt bent. het gaat om nageefleijkheid, ook in die situatie, en hulpteugels werken dan helemaal niet meer. nog iets waar ie zich tegen kan verzetten.

ja, een ander bit zou kunnen helpen, juist voor nageefelijkheid ook, maar aleen als je dat bit begrijpt en kan gebruiken, anders slaan ze alleen maar op hol.

Je kunt ook remmen door sterk schouder binnewaarts te galloperen, dat vinden ze moeilijk. ca 30 graden uit de bewegingsrichting of meer. (dat werkt ook alleen als je het wel netjes rijdt, niet met je hand bij je knie ofzo)

Er zijn natuurlijk allerlei gemene trucjes. en soms is buiten dingen oplossen niet handig. die smalle paden kunnen je echt erg beperken in je mogelijkheden om er wat aan te doen. ik zou echt overwegen om hem in een trailer te gooien en ergens heen te gaan waar je dat wel kan.

Ikzelf heb ook mijn paard een lang stuk (3,5 km) heuvelop laten galloperen, dan is ie zo moe, dan gaat ie wel luisteren, en ue lopen ook gelijk mooi, goeie spieropbouw.

Wat bedoel je precies met het sterk schouder binnenwaarts galopperen? Ik rij (naar mijn idee) aardig netjes.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:07

op vier hoefslagen, 'overdwars', zeg maar. zoals bij een repulon, maar dan met de buiging naar de andere kant.

maaudy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 21:13

oh oke, ik ga het zeker proberen!

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:23

een ander bit is NIET de oplossing naar mijn mening , zou ik ook nooit doen !
denk daar eerst goed over na voordat je er een ander bit in gaat gooien !

maaudy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 18:27

Ik ben ook meer op zoek naar een echte oplossing, ik wil haar gewoon rustig houden zodat ik al die extra hulpmiddelen niet nodig hebt.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 18:32

*Airnt geloof niet dat je allemaal moeilijke termen moet gaan gebruiken , ik snap er in ieder geval niet veel van!

les nemen kan altijd helpen, zeker om je zit te verbeteren , een paard op te leren vangen en voor betere communicatie! en daarmee begin je gewoon in een bak !

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 18:38

welk plaats woon je. mischien kan ik jou wel helpen.

maaudy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 18:48

@tylando Dankjewel, ik ga ook zeker lessen nemen met haar. En ik moet denk ik ook rustig nemen, maar de laatste tijd is het gedrag steeds erger geworden en kan ik bijna niet meer normaal met haar rijden.

@paardje1983 In de buurt bij Amersfoort. :)

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 18:50

dat is helaas te ver weg. als je hem wil verplaatsen, ik weet wel een stal in sint oedenrode. ligt in noord brabant.

Kingie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 19:05

Ik vind martingalen wel fijn rijden hoor :j Rijd veel op manegepaarden voor mijn werk(begeleid onder andere buitenritten) waarvan er een paar een martingaal hebben, ook heeft mijn verzorgpaard een martingaal. Dit rijd zoveel fijner, ze kunnen hun hoofd niet meer zo hoog doen dat je niet meer kan remmen/sturen en wat ik nog het fijnste vind, het werkt alleen in als je het nodig hebt, en niet zoals bijvoorbeeld elastieken de hele tijd. Zodat ik als ze braaf zijn gewoon met een los teugeltje kan rijden en ze gewoon lekker om zich heen kunnen kijken. Ik zou het zeker een keer met martingaal proberen.

Ik zou zeker niet met elastieken gaan rijden want daar worden ze vaak alleen sterker van en kunnen ze best makkelijk doorheen rennen.

Een ander bit zou ik er niet in gaan hangen, vooral niet als je nog niet alles geprobeerd hebt.

Vanuit galop aanspringen en wordt mijn paard, en veel andere paarden alleen maar heter van, hoeft niet bij elk paard zo te zijn dus dat kan je altijd uitproberen.

Verder kan overgangen rijden helpen, maar daar kunnen ze ook heter van worden dus dat zou je uit moeten proberen.

Waar je goed op moet letten is dat ze echt jouw tempo loopt, maakt niet uit in welke gang, maar vooral draf en galop is heel belangrijk. Wat ik bij sommige mensen bij mij op stal veel zie is dat het paard zonder dat ze het doorhebben steeds ietsje harder gaat, en voordat ze het doorhebben gaan ze er dan vandoor. Probeer haar echt een rustig arbeidsthempo te laten lopen. Als ze te snel gaat, neem je haar desnoods weer terug naar een vorige gang(bijvoorbeeld van galop naar draf, draf naar stap). En als ze dan totaal niet reageert en door je hand heen rent, kan je best wat strenger doorkomen met je hand, als je het maar niet te veel doet! Blijf vooral niet vasthouden! Dat win je nooit van je paard want die is veel sterker, echt even ophouding, en weer loslaten, ophouding, en weer loslaten!

En smalle paden zijn erg lastig voltes rijden ja, haha. Ik ben zelf erg fan van mijn ''noodrem''. Deze leer ik elk paard aan waar ik op rijd, en als ik dan echt wil stoppen staat hij ook echt stil. Dit zou ik die van jou ook aanleren, als hij door je hand heen rent, gewoon stil zetten, en daarna weer rustig wegrijden, op een gegeven moment heeft hij dan wel door dat het niet werkt.

Is ze voordat je gaat galopperen ook al zo druk? En doet ze het ook op de heenweg, of alleen op de terugweg? De meeste paarden hebben wel staldrift, anders zou ik het galopperen een tijdje laten op de terugweg, en alleen op de heenweg galopperen zodat je die extra ''staldrift energie'' er niet ook nog eens bij hebt.

Succes!