Mara op wedstrijd. 197 punten! :-D L2

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Peelie

Mara op wedstrijd. 197 punten! :-D L2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 18:40

Mara is mijn haflinger merrie van 10 jaar oud. Ik heb haar zelf helemaal opgeleid, wat door veer verschillende instructeurs soms echt knokken. De een zei, vasthouden tot ze haar kaak ontspant, de ander zei, loslaten en haar tegen het bit aan rijden. We zijn tot de conclusie gekomen dat beide methode echt niet werkte voor ons.

Nu heb ik voor ongeveer 10 weken een nieuwe instructriese en we gaan zo hard vooruit! We zijn van de laatste puntjes in de L1 in een klap door geknalt naar de L2 en nu in 2 wedstrijden al 4 wp's. We gaan echt super hard, en we groeien op het moment enorm! Ik ben zooo trots!

Hierbij een filmpje van 19 januari. Dit is onze 2e keer L2 starten.

http://www.facebook.com/photo.php?v=4792532745628
Link om het filmpje in het groot te bekijken!

Commentaar mag, ik zal dan kijken of ik er wat mee kan.

Iig veel kijkplezier!

Groetjes
Laatst bijgewerkt door Peelie op 03-02-13 18:47, in het totaal 1 keer bewerkt

EllyC

Re: Mara op wedstrijd. 197 punten! :-D L2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 18:45

Het filmpje is helaas te klein om er iets zinnigs uit op te maken.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 18:46

Gaat hij niet automatisch naar de facebook link dat je hem gewoon in het groot kan bekijken?

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 18:47

Nope, vergroten lukt ook niet.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 18:47

heel eerlijk ?
ik vind haar eigenlijk niet goed nageeflijk en ze houd vast in de rug
ze loopt echt tegen de hand aan

ook vind ik jou erg onstabiel zitten en je spoort continu aan,

wel een hele mooie haf

mag ik vragen op welke manier je haar nu dan rijd ?

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 18:49

Het filmpje was erg klein heb wel een stukje kunnen zien. Vooral stoor ik me aan je benen. Ik neem aan dat je je haf naar voren wilt rijden met je benen , hulpen verfijnen met je sporen maar ik zie heel erg dat je je pony links , rechts trekt (beetje zagen) niet heel erg maar omdat jij dat doet en je dan ook met je benen in haar buik zit komt je pony niet naar voren en gaat ze opkroppen. Zie het niet heel erg goed viel me op.

Wel erg leuk dat jullie zo voor uit zijn gegaan. Nog veel plezier en succes

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 18:50

Ik heb rechts onderin even vergroot tot 400%

Gefeliciteerd met je punten! Ik vind wel dat je erg veel been geeft, bij elke pas drijf je nu aan. Ook met doorzitten vind ik je een beetje hobbelen.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 18:52

Laatst bijgewerkt door EllyC op 03-02-13 19:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 18:54

Ik heb even de link er bijgezet!

Doorzitten is voor mij een groot drama :'). Het is al ze veel beter als het was, en idd ook mijn benen lijden een eiegn leven. Hier zijn we heel erg hard op aan het trainen.

Nu train ik zo dat ik haar naar beneden vraag door haar tegen het bit aan te rijden. Tijdens het losrijden moet ze nu zakken (jammer genoeg gaat dit tijdens wedstrijd nog niet 100%) en we wisselen nu constand van hoofd halshouding. Ze moet reageren op mijn been en verder blijf ik er met mijn hand vanaf.

Ze moet nog ietjes meer nageven tijdens wedstrijd. Ze word vaak behoorlijk heet tijdens wedstrijden en dan drukt ze haar onderhals er iets uit.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 18:54

Ik vind dat je een veel te hoog tempo hebt.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 18:59

En hoezo vind je dat FriesWytske?

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 19:02

Leuke haf heb je:)
Probeer die voltes 15 meter mooier te rijden. De eerste helft rijd je namelijk (te) klein, en de 2de helft kom je eigenlijk gewoon op de hoefslag terecht. Dat is zonde van de punten. En je bent inderdaad erg onrustig met je benen. Dat stoort mij wel heel erg. En ik heb ook het idee dat ze te overhaast loopt, maar misschien lijkt dat zo omdat mijn computer op het moment een beetje apart doet. Ik vind het zeker een wp waard, want voor de rest ziet het er netjes uit.
Laatst bijgewerkt door heidy_wilco op 03-02-13 19:06, in het totaal 1 keer bewerkt

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 19:04

Het ziet er heel gehaast uit. En je bent constant aan het drijven.

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 19:05

FriesWytske schreef:
Ik vind dat je een veel te hoog tempo hebt.

Ik heb ook een beetje het gevoel alsof je een beetje de proef doorjaagd. Ze willen ondertussen toch iets meer verzameling zien.

Maar een knappe haf!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 19:11

Ik heb, tot nu toe, nog nooit commentaar gehad over het tempo.

Nou moet ik ook eerlijk toegeven dat ik een beetje buiten de groep wil vallen. Ze moet lekker doorlopen. Dit doe ik omdat veel mensen toch wel het vooroordeel hebben dat haflingers sloom zijn. Die van mij zijn dat iig niet. En tot nu toe werkt dit eigenlijk heel erg goed.

Mijn benen zijn idd echt een drama. Als iemand nog de gouden tip heeft hoe ik die nou eens stil kan houden? Nu hanteren we de regel, oefenen, oefenen, oefenen.

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 19:13

Peelie schreef:

Nou moet ik ook eerlijk toegeven dat ik een beetje buiten de groep wil vallen. Ze moet lekker doorlopen. Dit doe ik omdat veel mensen toch wel het vooroordeel hebben dat haflingers sloom zijn. Die van mij zijn dat iig niet. En tot nu toe werkt dit eigenlijk heel erg goed.

Mijn benen zijn idd echt een drama. Als iemand nog de gouden tip heeft hoe ik die nou eens stil kan houden? Nu hanteren we de regel, oefenen, oefenen, oefenen.

Ik heb het geleerd met touwtjes.. maar kijk omdat je sporen om hebt vindt ik het zelf nog onvriendelijker... je weet dat je je benen niet stil houd

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 19:13

Nou, ik heb genoeg haflingers gezien op wedstrijden die niet zo'n hoog tempo hebben. Dus dit vind ik een reden van niks.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 19:19

Ik vind touwtjes niet echt een veilig idee.

Ik raak haar niet met mijn spoor. Ondanks dat ik behoorlijk onrustig kan zijn met mijn been, prik ik haar echt niet bij iedere pas. Daar ben ik heel bewust meer bezig. Anders zou ze ook nooit zo scherp aan mijn been zijn, als ze nu is.

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 19:20

Peelie schreef:

Je moet hem goed actief hebben van achter. Maar daarom hoeft ze nog niet zo hard te gaan. Wanneer je paard voldoende activiteit van achter heeft kan de jury wel zien dat ze niet sloom is.
Laatst bijgewerkt door _coquette_ op 03-02-13 19:24, in het totaal 1 keer bewerkt

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 19:21

Tempo veel te hoog, je stuitert als je moet doorzitten, kan tussen je kont en het zadel door kijken, veel te grote sporen als je je been niet stil kunt houden. Werd er een beetje zenuwachtig van, het is alsof je haast hebt. Werd mij ook altijd verteld, dat ik mijn paard voorwaarts moest houden. Toen kwam ik bij Monya van het Balingehof te lessen en mocht ik niet hard rijden, moest ik mijn paardje juist langzaam en gedragen laten lopen. Merkte toen hoeveel kracht dat haar kostte en hoeveel beter ze er van ging lopen. Veel schakelen, maar niet zo hard laten lopen zoals je nu doet. Is echt boven haar tempo, dat zie je ook wel als je bijna middendraf moet en ze galoppeert aan. Je moet je paard zo trainen dat ze alleen been nodig heeft als er iets moet gebeuren, voor de rest been eraf houden. Weet niet van wie je les hebt, maar dit is niet goed, haar zo hard laten lopen.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 19:23

Die paar passen gallop was volledig mijn eigen schuld. Ik gaf haar een heel klein tikje, en toen schoot ze er vandoor. Shame on me :-)
Laatst bijgewerkt door Peelie op 03-02-13 19:26, in het totaal 1 keer bewerkt

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 19:24

Peelie schreef:

Ik raak haar niet met mijn spoor. Ondanks dat ik behoorlijk onrustig kan zijn met mijn been, prik ik haar echt niet bij iedere pas. Daar ben ik heel bewust meer bezig. Anders zou ze ook nooit zo scherp aan mijn been zijn, als ze nu is.

Jij wilt zeggen dat ze aan je been is ? Waarom hou je je benen dan niet stil ? Dan zou het genoeg moeten zijn een korte hulp te geven als er iets moet gebeuren.

O ja, ik wil je niet afkraken ofzo, je doet je best om het goed te doen, maar hardlopers zijn en blijven doodlopers, denk dat als je rustiger tempo maar wel aktief zou rijden, dat het er dan heel anders uit ziet en dat je dan zelf ook beter kunt zitten. Let wel, aktief is niet hard of snel lopen he...

Edit: je kunt wel voor alles een excuus zoeken (galoppassen), maar het commentaar hier is bijna hetzelfde van iedereen dus je zou misschien ff moeten nadenken ?
Laatst bijgewerkt door hahahatsjoe op 03-02-13 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 19:24

Je kunt het ook zien bij het halsstrekken. Hij moet zo hard voorwaarts lopen dat hij niet de kans heeft om met zijn hoofd omlaag te gaan. Als je je tempo omlaag doet, maar wel de impuls behoudt. Moet jij eens zien wat voor punten jij scoort. Maar dit is meer van hoe snel kan ik mijn proefje rijden i.p.v. zie mij eens hoe netjes ik kan rijden met mijn paard. En dan kun jij je benen ook stiller houden.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 19:26

FriesWytske schreef:
Je kunt het ook zien bij het halsstrekken. Hij moet zo hard voorwaarts lopen dat hij niet de kans heeft om met zijn hoofd omlaag te gaan. Als je je tempo omlaag doet, maar wel de impuls behoudt. Moet jij eens zien wat voor punten jij scoort. Maar dit is meer van hoe snel kan ik mijn proefje rijden i.p.v. zie mij eens hoe netjes ik kan rijden met mijn paard. En dan kun jij je benen ook stiller houden.

Precies.

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 19:26

Peelie schreef:

Tja ... ik geef ook maar tips. Het is een optie. Anders moet je zit les nemen,