buitenrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NathalieK

buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-13 22:48

Hoi allemaal,

Sinds 1,5 maand heb ik een eigen paardje.
Ik merk met buitenrijden dat hij dit best spannend vindt en daardoor gaat hij heel hoog lopen met zijn hoofd.
Hierdoor heb ik het gevoel dat ik hem niet helemaal onder controle heb.
In de bak heb ik hier geen last van.
Ik zit er aan te denken om alleen tijdens het buitenrijden een tijdje een martingaal of thiedemann te proberen.
Wat zijn jullie ideeën hierover?

Alvast bedankt! :)

Team_Sublime

Re: buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 22:51

ik denk dat het niet nodig is . je hebt het paardje nog niet zolang hij moet nog wennen en jou en jij aan hem. ik zou zeggen eerst lekker goed in de bak rijden en paar keer buiten met hem gaan wandelen zodat jullie vertrouwder raken aan elkaar. daarna weer proberen om erop te gaan en gewoon blijven oefen. eerst paar stap ritjes en dat uitbreiden.

allemaal dingen er aan gaan hangen neemt de spanning niet weg , het laat het opkroppen.

mischien kan je wel voor jezelf een prettiger gevoel een touw om zijn hals doen waar jeje desnoods aan vast kan houden en met iemand samen buiten rijden met een ander paardje

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 00:23

Tjaaa hier weer duidelijk een voorbeeld van waar kennis en kunde te kort schieten rijzen de hulpteugels en andere hulpmiddelen de pan uit.
nee dit is geen goed idéé.
Ik versta best dat het nieuwe paardje even wennen is, maar alleen een beetje kijkerig, mssn ook een beetje actiever dan je gewend was, wat loopt er exact eigenlijk mis, want je beschrijft eigenlijk niet echt een probleem, je zegt paardje is actief en kijkerig , op zich niet echt verkeerd toch.
Mijn advies is dus neem les, en idd ook in het buitenrijden kan je les volgen, geen enkel probleem.
Je mag me altijd even een pb sturen.

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 08:19

een martingaal werkt alleen in als het paard zijn hoofd erg hoog doet. Een prima oplossing bij het buitenrijden. Als een martingaal er voor zorgt dat je paard buiten beter onder controle te houden is en jij je daar beter door voelt is het alleen maar veiliger. Gewoon doen.

pluismini1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 08:25

Tja ik zou ook gewoon een martingaal gebruiken en als je paardje dan snapt dat hij zn hooft niet zo hoog mag doen, dan kan je hem er langzaam wel weer afhalen. het kan ook gewoon even wennen zijn, dus mischien gaat het later wel beter! :D

anjaenrene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 09:01

Het beste vertrouwen krijg je juist door samen lekker kilometers te maken! Ik zou als het jou een prettiger gevoel geeft tijdelijk voor de magtingaal gaan. En vergeet dan vooral niet dat hij niet bedoelt is om het hoofd altijd omlaag te trekken. Je paard wil buiten ook om zich heen kijken, dus hoofd hoog is je probleem niet. Alleen als jij het onveilig gaat vinden ivm je controle laat je hem inwerken. Voor de rest is het vooral aan jezelf om ontspannen te zijn. Iets wordt vaak pas echt eng als jij als ruiter dat zonder het zelf te merken doorgeeft! Ik ken Z ruiters die durven geen stap buiten de bak te zetten, heeft niks met les te maken, maar met elkaar vertrouwen en dat kunnen jullie buiten ook van elkaar leren! Jij geedt je paard vertrouwen en buiten is ontspanning. Dat is je streven! Happy trails!

anjaenrene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 09:05

Ps, ik sta bij recreatiegebied de rottemeren in bleiswijk. Als je wilt ben je altijd welkom om samen de kilometers te bedwingen! Hihihi

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 09:11

Als je in de bak zónder rijdt en op buitenrit mét martingaal is dat toch oke.

Je moet kiezen voor de veiligheid, en als je daar mee op buiten rit je paardje beter onder controle hebt moet je dat gewoon doen.

Het kan maar 1 x goed fout gaan op buiten rit en dan bent je vertrouwen kwijt en verder van huis....
Vertrouwen moet je opbouwen, en als het goed gaat kun je altijd de martingaal achterwegen laten.

Veel plezier met je paardje!

marymary2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 09:28

Ik heb mijn paard sinds 1.5 jaar een ander paard. Mijn vorige paard had ik 20 jaar en moest ik helaas in laten slapen. Mijn nieuwe paardje is buiten ook van alles bang en doet dan haar hoofd ook erg hoog. Ik snap wat je bedoeld met het idee hebben dat je hem niet in de hand hebt als er iets gebeurt. En dit is ook zo, ik weet niet wat voor ras paard je hebt. Maar sommige kunnen een enorme nek opzetten en heb je niets meer te vertellen. Echter een hulpmiddel kan een paard wel angstiger maken en kunnen rare sprongen gaan maken.
Wat ik met mijn paard doe is veel in de bak rijden, (wat ik nooit deed)en merk dat ze daardoor veel meer op mij gefocust is i.p.v op haar omgeving. Lekker veel oefeningen doen in de bak, desnoods een trail uitzetten. Hartstikke leuk om te doen en voorlopig met een ander paard naar buiten. En zou dan gaan voor langere ritten. Het is belangrijk dat je paard "verzadigd" en relaxed terugkomt, met een kort ritje krijg je dat meestal niet voor elkaar. En probeer wanneer er iets "engs" aankomt, de andere kant op te kijken, je paard ziet en voelt precies waar jij naar kijkt. Als je toch een hulpmiddel wilt gebruiken voor je eigen gevoel, zou ik een martingaal gebruiken en deze niet te strak doen en alleen inwerking heeft, wanneer dit nodig is, dus niet krampachtig de hele rit naar beneden laten lopen.
succes!

jaclovesluci

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 09:37

Ik heb sinds november 2011 een Haflinger die buiten ook erg kijkerig is, maakt zich ook groot. Ik heb het een tijdje met een martingaal geprobeerd, maar dat maakte hem juist sterk. Hij ging er net zo hard vandoor als zonder martingaal en ook een zwaarder bit kon hem niks schelen. Door veel naar buiten te gaan, samen met mijn andere paard en mijn bijrijdster ging het steeds beter. Hij probeert er nog wel eens vandoor te gaan, maar ik heb hem beter onder controle en nu rijden we mijn paarden allebei bitloos tijdens onze buitenritten. Ook merk ik dat mijn Haflinger bij mijn bijrijdster rustiger is dan bij mij, maar zij is zelf ook heel relaxed.

niek_aaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 09:47

Ook al is de verleiding misschien groot om naar een hulpmiddel te zoeken. De spanning in jouw paard wordt er niet minder op. Ik heb mijn paardje nu 2 jaar en maakte hetzelfde mee als jij nu. Heb een beetje vertrouwen in jezelf en geef jullie tijd. Wat mij hielp was kleine stapjes. Ik maakte in het begin de route steeds langer; eind van de straat, tot volgende bocht, 1/2 rondje+ longeren op een veldje+ grazen, heel rondje. Daarna met zadel 1/2 rondje ernaast en 1/2 rondje erop.
Na de sneeuwperiode moet ik het ook weer even opbouwen met haar. Succes! Gaat je zeker lukken!!

marymary2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 10:38

niek_aaron schreef:
Ook al is de verleiding misschien groot om naar een hulpmiddel te zoeken. De spanning in jouw paard wordt er niet minder op. Ik heb mijn paardje nu 2 jaar en maakte hetzelfde mee als jij nu. Heb een beetje vertrouwen in jezelf en geef jullie tijd. Wat mij hielp was kleine stapjes. Ik maakte in het begin de route steeds langer; eind van de straat, tot volgende bocht, 1/2 rondje+ longeren op een veldje+ grazen, heel rondje. Daarna met zadel 1/2 rondje ernaast en 1/2 rondje erop.
Na de sneeuwperiode moet ik het ook weer even opbouwen met haar. Succes! Gaat je zeker lukken!!

En ging je dan steeds weer omkeren? Zou ik zeker niet voor kiezen. Grote kans dat wanneer het paard schrikt, omkeert en terug rent.

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 10:44

ravvie schreef:
ik denk dat het niet nodig is . je hebt het paardje nog niet zolang hij moet nog wennen en jou en jij aan hem. ik zou zeggen eerst lekker goed in de bak rijden en paar keer buiten met hem gaan wandelen zodat jullie vertrouwder raken aan elkaar. daarna weer proberen om erop te gaan en gewoon blijven oefen. eerst paar stap ritjes en dat uitbreiden.

allemaal dingen er aan gaan hangen neemt de spanning niet weg , het laat het opkroppen.

mischien kan je wel voor jezelf een prettiger gevoel een touw om zijn hals doen waar jeje desnoods aan vast kan houden en met iemand samen buiten rijden met een ander paardje

zou ik ook zeggen :j
je kunt wel hulpteugels gaan gebruiken, maar daarmee haal je niet echt het probleem weg. wanneer je probeert zijn vertrouwen te winnen ga je daar op lange termijn ook meer voordeel bij hebben, omdat hij sowieso minder gaat schrikken dan. wanneer dat niet zo is, dus als je nu met martingaal gaat rijden en hij is toch nog gespannen gaat die martingaal niet zo veel uitmaken in een noodsituatie.
Je kan ook vragen of er iemand mee wil lopen ernaast, of dus zelf eerst gewoon aan de hand gaan wandelen.
veel succes !

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 22:00

Gefeliciteerd met je nieuwe paard. :)
Er zijn al veel goede adviezen gegeven met betrekking tot het opbouwen van vertrouwen in de bak en daarbuiten. Ik zeg altijd; veiligheid eerst. Geeft die martingaal (zou wel voor martingaal gaan, absoluut niet voor Thiedemann) jou het gevoel van een beetje meer veiligheid, dan moet je dat gewoon doen.
Loopt het paard lekker om zich heen te kijken, is er niks aan de hand, zou hij gekke fratsen uithalen, dan is er in eerste instantie die martingaal om hem te remmen hierin. Prima toch?
Ik zie niet in waarom je het niet zou doen. In de bak vind ik dat er alleen een zadel en een hoofdstel aan moet hangen. :)
Misschien beslis je over een tijd dat die martingaal niet meer nodig is, misschien laat je hem er gewoon aan, who cares. Het paard heeft er geen last van als hij normaal loopt.
Veel plezier met buiten rijden!

NathalieK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 14:21

Bedankt voor jullie reacties!
Aan de hand wandelen heb ik al veel gedaan en dit gaat nu heel goed.
Ik ga proberen of ik wat vaker iemand mee kan nemen ernaast lopend of fietsend, misschien dat dat hem wel helpt.
Verder probeer ik iedere keer iets verder te rijden en dan merk ik dat hij op de stukjes waar hij nog nooit geweest
is weer meer spanning opbouwt. Het zal wel een kwestie van tijd zijn. Binnenkort ga ik ook afspreken met
m'n stalgenootje om samen buiten te rijden, kijken hoe hij reageert als er een ander paard mee is.
Over de martingaal twijfel ik nog, aan de ene kant hang ik er liever niets aan, maar aan de andere kant: als ik niet
goed kan ontspannen lukt het m'n paard al helemaal niet meer. En het werkt natuurlijk alleen in als hij z'n hoofd zo
hoog doet dat ik een onveilig gevoel krijg, en dat is niet zomaar zo...

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 17:34

Dus als ik het goed begrijp, bedoel je dat het door jouw spanning is dat het paardje ook gespannen is? Ga je soms met andere paardjes naar buiten?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 17:47

Ik denk dat een martingaal je best even kan helpen.. Ik ben begonnen met grote ritten met koele paarden en mijn paard was al snel verkeersmak (was hij dus nog niet). In 't begin als ik alleen ging had ik thiedeman om, puur doordat ik daarvan zelf ging ontspannen en mijn paard daardoor ook. Thiedeman heeft er dus voor mijn paard nutteloos omgehangen, maar mij heeft het zelfvertrouwen gegeven. Nu rijd ik alleen buiten zonder hulpteugel, als ik het spannend vind kijk ik de andere kant op en ga bewust letten op zit, ontspanning en diep door mn buik ademen, dan is t ook opgelost.

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 18:00

Gefeliciteerd met je eerste eigen paard ;)

Zelf heb ik een haflinger van bijna 4 jaar, in Juli gekocht.
Ben veel met haar aan de wandel bij de weg langs,en dat gaat erg goed, maar durf er zelf nog niet alleen mee langs de weg, wel het land in enzo.
Door de week rijd ik haar dan ongeveer 2 keer in de bak en doe grondwerk enzo, zodat ze me goed leert te vertrouwen.
Wij gebruiken verder geen hulpmiddelen...
In het weekend maken we een buitenritje,en gaat eerst mijn vriend erop, en ik op de fiets ernaast, en op een gegeven moment ga ik er zelf op, en mijn vriend op de fiets,en zo bouwen we het rustig op.Langs 'enge dingen' en langs landerijen waar koeien en ezels staan (wat ze in het begin erg eng vond,maar dat gaat nu al veel beter :D )En af en toe een viaduct pakken over de snelweg heen, en ga zo maar door.Aankomende zomer willen we proberen toch samen te gaan rijden, met mijn vriend op zijn paard en ik op mijn haf :D

Mloulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 18:13

Bij mij gaat er vaak iemand op de fiets mee, dat helpt enorm. Ik kan dan op plekken rijden waar ik haar anders niet naartoe zou krijgen ;-) Mijn advies, gewoon rustig met begeleiding (fietser of andere ruiter) opbouwen. Succes!

marymary2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 08:07

Jotoma schreef:
Ik denk dat een martingaal je best even kan helpen.. Ik ben begonnen met grote ritten met koele paarden en mijn paard was al snel verkeersmak (was hij dus nog niet). In 't begin als ik alleen ging had ik thiedeman om, puur doordat ik daarvan zelf ging ontspannen en mijn paard daardoor ook. Thiedeman heeft er dus voor mijn paard nutteloos omgehangen, maar mij heeft het zelfvertrouwen gegeven. Nu rijd ik alleen buiten zonder hulpteugel, als ik het spannend vind kijk ik de andere kant op en ga bewust letten op zit, ontspanning en diep door mn buik ademen, dan is t ook opgelost.

idd lange ritten rijden, lijkt mij beter dan korte stukjes.

MautjeMautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 09:29

Mijn paard had dat ook, was heel gespannen. Door veel te rijden, ging het beter. Het beste werkte om eerst te stappen aan de lange teugel. Zelf goed opletten dat je ontspant. Verder bleef ik ook zachtjes tegen hem praten, een beetje de omgeving bespreken enzo.. Het zelfde in draf en galop. Als hij ontspant gaat hij uit zijn vluchthouding en is het voor jullie allebei meer ontspannen. Veel plezier!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 10:52

Veel naar buiten gaan en tot die tijd kan een martingaal best even helpen :-) Deze werkt nl alleen in als het paard zn hoofd echt heel hoog doet :-)

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 21:27

MautjeMautje schreef:
Mijn paard had dat ook, was heel gespannen. Door veel te rijden, ging het beter. Het beste werkte om eerst te stappen aan de lange teugel. Zelf goed opletten dat je ontspant. Verder bleef ik ook zachtjes tegen hem praten, een beetje de omgeving bespreken enzo.. Het zelfde in draf en galop. Als hij ontspant gaat hij uit zijn vluchthouding en is het voor jullie allebei meer ontspannen. Veel plezier!

Dat inderdaad, het paard vanalles vertellen waarom dingen zo zijn. Ik ben blij dat die van mij geen opnames kan maken, hij zou me voor het leven kunnen chanteren over de belachelijke praat die ik eruit sla. Zo van: "kijk, die man heeft een hele grote groene gieter vast, maar dat is niet erg hoor, dat is om de plantjes water te geven, jahaa, de plantjes moeten ook water hé, net als jij en ik" :j
Het helpt in ieder geval wel. Ofwel; het helpt mij om rustig te worden en daarom helpt het 't paard ook.
Liedjes zingen vindt deze niet leuk, m'n vorige peerd wel. -O-

MautjeMautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 23:00

Ja precies. Veel mensen vragen, als ze bekomen zijn van de schrik wanneer je verteld dat je met je paard praat, wat je dan zegt? Nou, dat maakt dus niet uit, als het maar leuk, lief, gezellig en vooral geruststellend overkomt.

Deborah_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 13:00

wat de eigenaar van mijn bijrijdpaardje tegen mij heeft gezegd, is dat ik pas in de lente/zomer voor het eerst met haar een echte bosrit mag gaan maken. Omdat ik haar seintjes dan beter ken en natuurlijk omdat het paard dan mij ook beter kent. heb haar sinds de laatste week van de zomervakantie. In de tussentijd ben ik wel met haar buiten geweest tijdens het uitstappen. maar zelf denk ik dat het beter is dat je je paard beter leert kennen en het paard jou, 1,5 maand is eigenlijk nog niks om gelijk alles uit te proberen. Voor je eigen veiligheid zou ik wachten totdat jullie elkaar beter kennen