Zin en onzin van een rijzweep(je)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

CoonArt

Zin en onzin van een rijzweep(je)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-13 22:05

Ik hoorde vroeger sommige mensen zeggen dat als je een zweepje gebruikt dat dit gelijk staat aan paardenbeulerij. Dat hij/zij daar helemaal afgemat/afgestompt van kan worden. Nou heb ik altijd een zweep gebruikt maar vroeger zat ik ook bij een ruiterkamp waar zwepen juist verboden waren... voor datgene wat ik net had beschreven. Dusja, wat is nou jullie mening hierover? Zijn zwepen nou goed of slecht voor paarden? Of is het toch zo dat het kwellerij is?

Sokje_6

Re: Zin en onzin van een rijzweep(je)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 22:06

Ligt er helemaal aan hoe je 'm gebruikt denk ik.

Als aanwijsstok gebruikt, dus niet iets waar een paard bang van is, vind ik zwepen geen enkel punt.
Ga je ermee slaan, dan vind ik het een heel ander verhaal.

AnniekSolana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 22:12

Een zweep is een hulpmiddel en geen strafmiddel, dus wanneer je deze goed gebruikt is hier zeker niks ergs aan.
Nog beter gezegd, in mijn training kan ik niet zonder mijn zweep, hiermee kan ik ze een kriebeltje op de billen geven en worden ze eraan herinnerd dat ze hun achterbeen er goed onder moeten zetten. Mijn tinker wordt snel lang achter dus wanneer ik hem een kriebeltje achter op zijn billen geef, wordt hij direct weer actiever in zijn achterhand.
Daarnaast gebruik ik hem ook om mijn paard goed om mijn been heen te laten buigen, door bijvoorbeeld op een kleine volte een paar kleine kriebeltjes op de buik net achter mijn been te geven. Dit werkt supergoed en voor het paard is hier niks ergs aan.
Ik vind het dus ook raar dat er op een manege zwepen verboden worden, want als het goed is worden mensen die met de zweep slaan direct van hun paard afgetrokken op een manege. Het lijkt me dat je ook op een manege leert dat dit een hulpmiddel is en niks anders.
Laatst bijgewerkt door AnniekSolana op 01-02-13 22:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 22:14

Voor een zweep geldt precies hetzelfde als voor sporen, hulpteugels en bitten: het ligt er maar net aan we het gebruikt.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 22:20

Mits je de zweep niet gebruikt om echt te rammen als een ...,vind ik de zweep wel kunnen.
Als een paard niet reageerd op een beenhulp, is vaak een licht tikje achter de kuit voldoende om toch even duidelijk te maken wat je bedoeld.
Met mennen heb ik ook een zweep altijd bij of vast, niet om te slaan. Vaak is een lichte aanraking ''dus niet eens met een zwiep beweging'' even op de plaats leggen, voldoende om de reactie te krijgen welke ik wilde krijgen.
Dus nee ik ben niet tegen het correcte gebruik van een zweep.

xSamiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 19:07

Het gaat er vooral om of je een zweep op de goede manier gebruikt.
Zelf rij ik altijd met zweep ik gebruik hem dan alleen als mijn paard niet op het been reageert dat is dan ook alleen maar een kleine aanraking.

Als mensen een zweep gebruiken om er echt mee te slaan en dat soort domme dingen vind ik het helemaal niks.

Ellentjuh12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 19:28

Ik vind dit per ruiter verschillen.
Zo weet ik uit eigen ervaring iemand die uberhaupt niet zonder zweep op paard stapt omdat
het paard anders niet doorloopt.
Dit vind ik onzin en ben dan van mening dat deze persoon eerst maar eens fatsoenlijk leert rijden
en drijven met de benen voor het nog eens een zweep aanraakt! :j

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 19:32

Blijkbaar val ik onder de noemer verkeerd gebruik....

Ik heb hem weleens "flink" moeten gebruiken, maar dit was om uit een gevaarlijke situatie te komen.
Terwijl ik het spoor over ging, gingen de bellen rinkelen en de bomen naar beneden.
Paard durfde niet meer voor of achteruit.
Tja en toen heb ik hem helaas echt zeer hardhandig naar voren moeten meppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 19:49

Wat zou 'ie liever hebben, een striem over z'n reet of een trein in z'n oog?
Goede keuze lijkt me.

xSamiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 19:50

Brainless schreef:

Ik heb hem weleens "flink" moeten gebruiken, maar dit was om uit een gevaarlijke situatie te komen.
Terwijl ik het spoor over ging, gingen de bellen rinkelen en de bomen naar beneden.

Op dat soort momenten vind ik het logisch dat je dat doet. Zou ik op dat soort momenten ook gedaan hebben. Ik vat dat niet op als verkeerd gebruiken. Als je dat niet had gedaan had het slecht af kunnen lopen. ik denk dat iedereen op zo'n situatie doet. toch?

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 19:52

Tja lastig.. Ik gebruik die zweep liever niet natuurlijk maar als ik bijvoorbeeld 10 meter wil wijken,
paard doet er 5 goed, en kakt dan een beetje in, geef ik een tikje bij en dan pakt ze die overige
meters en weer goed bij. Ik durf wel te zeggen dat ik soms het zweepje gebruik als 'straf' want
af en toe mag ze er wel iets meer voor doen zeg maar.

Dus; liever niet maar als het nodig is..
Uiteraard geloof ik zeker in positief en veel belonen en zo nieuwe dingen aanleren.
En dat straffen veel minder goed werkt dan belonen maarja dat werkt jammergenoeg
niet in 100% van de situaties.

Ellentjuh12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 19:53

Brainless schreef:

Getver dat lijkt me verschrikkelijk!

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 19:53

als je hem gebuikt als aanwijsstokje vind ik het prima.

om het af en toe als hij het verdient een rake harde klap te geven vind ik het ook prima.

maar die meppen of mepjes op niets keur ik af.evnals meerdere keren met de zweep slaan
1 keer is genoeg

Anouskax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 19:56

het ligt er inderdaad aan hoe je hem gebruikt, als je hem gewoon goed gebruikt voor als ze vervelend zijn en /of reageren niet op de been hulpen dan kan zweep geen kwaad.

Lotje199

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 20:09

Alleen om de achterhand meer te activer door een aanraking, een tik is nooit nodig :)

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 20:14

Ligt eraan hoe je hem gebruikt. ik rijd heel vaak op een jonger ruintje en daarbij heb ik een zweepje maar alleen voor het wijken enz om hem een beetje bij te sturen. en hij heeft de neiging om te doen alsof hij moet plassen en dan kan ie een halfuur staan maar hij loopt niet dus dan gebruik ik hem voor een klein tikje. of 1 keer zat ik op een pony en die begon me toch te bokken joh! Dat flikte die me dus elke keer en ik reed er altijd zonder zweepje op toen heb ik 1 keer een zweepje gepakt en zodra hij begon met bokken elke bok een tik en sindsdien doet ie het nooit meer.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 21:14

mijn zweep is een verlengstuk van mijn arm, niets meer en niets minder

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 21:15

Zweep is het verlengde van mijn arm, dus als ik het weg zou dan is het bijna een 'amputatie' :+ Het is een hulpmiddel voor mij.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 22:18

Ik vind het een praktisch hulpmiddel om paarden te laten reageren op m'n been. Geen reactie? Tikje. Dan is het stompe er gauw vanaf en is de zweep alweer onnodig.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 06:05

Sokje_6 schreef:
Ligt er helemaal aan hoe je 'm gebruikt denk ik.

Als aanwijsstok gebruikt, dus niet iets waar een paard bang van is, vind ik zwepen geen enkel punt.
Ga je ermee slaan, dan vind ik het een heel ander verhaal.

Mee eens.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 06:08

Brainless schreef:

In zo'n situatie moet het ook wel echt voor de veiligheid. Beter heel hardhandig zijn dan met zijn 2en onder een trein belanden.

Buffelduke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 14:39

Ik val ook onder de verkeerde gebruikers denk ik, althans, toen ik nog les kreeg.
Ik kreeg altijd privé les, wanneer mijn paardje ontzettend moe was moest ik alsnog tien rondjes galopperen van mijn instructrice, viel ze uit de galop omdat ze niet meer kon moest ik maar flink slaan met die zweep. Ik heb haar zelf ingereden terwijl ik bij wijze van spreken nog helemaal 'groen' was. Ik wist dus niks over het gebruik van de zweep.
Na 2 jaar zijn eindelijk 'de kleppen' voor mijn ogen weggegaan en ben ik per direct gestopt. Ik snapte dat Melis er minder van werd en het gewoon niet snapte als ik een actie vroeg. Nu rijd ik standaard met een zweep in mijn hand maar vaak heb ik hem niet nodig, gewoon puur met de gedachte 'stel je voor dat...'. Zelden heb ik hem nodig, alleen als ik echt geen reactie meer krijg tik ik even bij, daarna is het niet meer nodig.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 14:49

Het kan heel verschillend zijn. Bij sommige paarden is het af en toe om nadruk te leggen op de beenhulp (manegepaard wat niet zo vlot is). Of aanwijsstokje. Bij shows zie je soms dat er een plastic zakje aan gebonden wordt, en dan wordt er mee gewapperd om het paard aan te moedigen.
Wat een vervelende ervaring maaike melis. Maar al doende leert men, zullen we maar zeggen. Ik heb nu een paard die erg voorwaarts is, dus het is niet nodig. Mijn vorige paard keek gewoon naar me of ik een zweep in mijn handen had. Anders liep hij gewoon minder. Was een ex-manegepaard.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 14:54

Maaike_Melis schreef:
Ik val ook onder de verkeerde gebruikers denk ik, althans, toen ik nog les kreeg.
Ik kreeg altijd privé les, wanneer mijn paardje ontzettend moe was moest ik alsnog tien rondjes galopperen van mijn instructrice, viel ze uit de galop omdat ze niet meer kon moest ik maar flink slaan met die zweep. Ik heb haar zelf ingereden terwijl ik bij wijze van spreken nog helemaal 'groen' was. Ik wist dus niks over het gebruik van de zweep.
Na 2 jaar zijn eindelijk 'de kleppen' voor mijn ogen weggegaan en ben ik per direct gestopt. Ik snapte dat Melis er minder van werd en het gewoon niet snapte als ik een actie vroeg. Nu rijd ik standaard met een zweep in mijn hand maar vaak heb ik hem niet nodig, gewoon puur met de gedachte 'stel je voor dat...'. Zelden heb ik hem nodig, alleen als ik echt geen reactie meer krijg tik ik even bij, daarna is het niet meer nodig.

Fijn dat je nu een andere manier van werken gevonden hebt.
En die instructrice eigenlijk best wel zielig dat die paarden niet kan begrijpen, toch sneu als je op die manier lesgeeft en toch erg beperkt bent geweest in je eigen ervaringen met paarden.

Ik zie ook niets verkeerd in een zweep, ik gebruik het voornamelijk als aanwijs stok maar toch kan het ook handig zijn om wat harder in te komen als het nodig is in een bepaalde situatie. Met rijden heb ik eigenlijk nooit vast. Aan de hand wel dan vindt ik het wel fijn om dus aanwijzingen te kunnen geven.
Als je het goed doet is die zweep ook echt een verlening van je arm en kun je hem voor verschillende dingen gebruiken. Sturen, afstand creëren, tempo opvoeren en dat soort zaken.

Buffelduke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 14:59

zoutenootjes schreef:
Het kan heel verschillend zijn. Bij sommige paarden is het af en toe om nadruk te leggen op de beenhulp (manegepaard wat niet zo vlot is). Of aanwijsstokje. Bij shows zie je soms dat er een plastic zakje aan gebonden wordt, en dan wordt er mee gewapperd om het paard aan te moedigen.
Wat een vervelende ervaring maaike melis. Maar al doende leert men, zullen we maar zeggen. Ik heb nu een paard die erg voorwaarts is, dus het is niet nodig. Mijn vorige paard keek gewoon naar me of ik een zweep in mijn handen had. Anders liep hij gewoon minder. Was een ex-manegepaard.

Klopt, het ligt heel erg aan het karakter van het paard, sommige paarden hebben nu eenmaal een stok achter de deur nodig en anderen rennen al weg wanneer ze alleen nog maar het tipje van de zweep zien.

Tigra_ schreef:
Maaike_Melis schreef:

Fijn dat je nu een andere manier van werken gevonden hebt.
En die instructrice eigenlijk best wel zielig dat die paarden niet kan begrijpen, toch sneu als je op die manier lesgeeft en toch erg beperkt bent geweest in je eigen ervaringen met paarden.

Ik zie ook niets verkeerd in een zweep, ik gebruik het voornamelijk als aanwijs stok maar toch kan het ook handig zijn om wat harder in te komen als het nodig is in een bepaalde situatie. Met rijden heb ik eigenlijk nooit vast. Aan de hand wel dan vindt ik het wel fijn om dus aanwijzingen te kunnen geven.
Als je het goed doet is die zweep ook echt een verlening van je arm en kun je hem voor verschillende dingen gebruiken. Sturen, afstand creëren, tempo opvoeren en dat soort zaken.

Het is inderdaad een instructrice die de 'paardentaal' niet begrijpt. Zo zijn er zo veel dingen fout gegaan bij haar dat ik nu bezig ben om melis weer helemaal opnieuw te rijden. Gelukkig ben ik er achter gekomen dat het helemaal niet zo hoort zoals ik geleerd had (vooral door bokt).

Het is ook net hoe je paard geleerd is waar de zweep voor is. Dit verschilt per combinatie.