Negatieve reacties op Van Vivaldi onder het zadel terecht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Negatieve reacties op Van Vivaldi onder het zadel terecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 22:54

Ik kon geen lopend topic vinden over deze discussie dus daarom hier:

Van: de Paardenkrant
Aan: Eugène Reesink, Coby van Baalen, Jan Greve

Onlangs explodeerde het internet zo’n beetje nadat de familie Rothenberger een filmpje had geüpload van hun hengst Van Vivaldi (Vivaldi x Olivi). Het was in december, de hengst was dus nog geen drie jaar oud en werd getoond onder het zadel. Dat kwam de familie op veel negatieve reacties te staan. Terecht?

http://horses.nl/infos/negatieve-reacti ... i-terecht/

Helaas mag ik het volledige artikel niet overnemen en dus ook de reactie's van Eugene, Coby en Jan niet hier plaatsen.
Maar de discussie is intressant en ik ben benieuwd wat bokt ervan vind. (bokt wordt zelfs genoemd door Eugene)

Voordat je reageert; lees aub de 3 reactie's in de link en geef een inhoudelijke reactie.
Het is niet de bedoeling dat dit een 'wellus nietus' topic wordt.

_Anneruth

Re: Negatieve reacties op Van Vivaldi onder het zadel terecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 23:11

Interessante discussie maar volgens mij een waar je niet uit kan komen. Interessant ook om de reacties eronder te lezen. Ik vorm, op basis van gebrek aan kennis, hier geen mening over.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 23:16

Ben erg nieuwsgierig naar het filmpje, volgensmij helaas verwijderd.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 23:20

Heb geen filmpje gezien, maar inderdaad is een grootdeel goedgekeurde hengsten al veel volwassener dan sommige die je ziet. Tuurlijk duren spieren en botten evenlang als bij andere paarden voordat het "af" is, maar er is wel degelijk een verschil tussen een 2,5 jarig paard wat echt nog enorm puppy en niet af is, als een paard wat er verder al uitziet als een volwassenpaard.

Denk dat het vooral gevaarlijk word als mensen die niet helemaal weten waar ze mee bezig zijn willekeurig 2,5 jarige gaan inrijden "omdat het kan". :j Zelf ben ik wel liever van het wat laten uitgroeien, ze hebben nog een heel leven voorzich.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 23:21

Dat filmpje was verder niets bijzonders als ik hun reactie's zo lees, ik heb hem ook niet gezien.
Doet er ook weinig toe denk ik?

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 23:24

Op youtube staat we een filmpje van begin januari: http://www.youtube.com/watch?v=5pj47udMpvU
Ik ben er ook niet voor om paarden op zo'n jonge leeftijd in te rijden. Wij wachten nog ruim een jaar langer.
Anderzijds denk ik niet dat de familie Rothenberger een goed jong paard gaan overbelasten.
Ik vind ook de jonge paarden competities eigenlijk niet goed, ik zou daar nooit mijn paard aan laten deelnemen, maar bij mij is er ook geen geld mee gemoeid natuurlijk, dat scheelt.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 23:24

anneliesdj schreef:
(bokt wordt zelfs genoemd door Eugene)

Niet bepaald op een positieve manier :D

Nee, ik heb er geen problemen mee, natuurlijk alleen in handen van mensen die weten wat ze doen.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 23:27

Heb hem niet gezien, hoef hem ook niet te zien. Ik ben van mening dat 2,5 jaar echt te jong is, maar snap ook weer wel dat ze het doen vanwege de concurrentie. Het zijn gelukkig mijn zaken niet en is ook mijn wereldje niet, dus wat ze er verder mee doen zal me worst wezen. Zolang 'de leken' het dan maar niet gaan nadoen en ook hun 2,5 jarige al in gaan rijden.

Moest trouwens wel een beetje lachen om de heer Reesink, "kenners en bokkers" :')

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 23:28

Kan niet zeggen dat hij eruit ziet alsof die t niet aan kan, ziet er goed volgroeid uit, en ze zullen toch wel een beetje verstandig handelen zou je zeggen.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 23:35

We worden echt niet positief benoemd hier :n
Vind het een beetje hard op ons eigenlijk, precies of we zijn allemaal extreem in ons denken?!
In elk geval vind ik het jong, maar het gebeurt wel vaker en die paarden doen het op latere leeftijd ook goed, dus denk ik niet dat het veel kwaad kan. Als je weet wat je doet...
Toch vind ik dat als het mogelijk is het altijd beter zal zijn langer te wachten.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 23:37

Feria schreef:
We worden echt niet positief benoemd hier :n .

Kan ik wel een beetje begrijpen hoor, bij Bokt is namelijk bijna alles wat je doet standaard fout.
Wit is fout, je had zwart moeten doen. Maar als je bij voorbaat zwart had gedaan, had je zeker voor wit moeten kiezen.

Ik vind dat het best moet kunnen, die mensen weten echt wel waar ze mee bezig zijn, als je het filmpje van dat paard toont en zegt dat hij 3 is, gelooft ook iedereen het.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 23:52

Maar het gaat erom wat IS, niet wat LIJKT.

Als je dit weekend in Den Bosch gaat kijken zou je ook niet zeggen dat al die hengsten dit jaar nog 3 moeten worden.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 00:06

Ik denk dat dit zeker met verstand gebruikt. Jan Greve weet bijvoorbeeld met zoveel ervaring en als paardenarts ook zeker wat wel en niet kan. En dat geld ook voor de mensen achter de schermen in dit geval. Die hebben meer verstand als menig bokker hier. En is ook zeker niet te vergelijken met een doorsnee bokker die met een 2.5 jarige aan de gang gaat. Dus kan me goed voorstellen hoe er over bokt gedacht word door dat soort mensen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-13 00:11

Het ging mij er niet om wat ze denken over bokt ;)
Jan Greve is het toch niet helemaal eens geloof ik.
En hij heeft het erover dat het lichaam van een goedgekeurde het werk onder het zadel wel aan kan.
Maar Van Vivaldi is nog niet op de keuring geweest lijkt me, dat komt dit voorjaar.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 00:36

Het zou me verbazen dat paarden van 2,5 zowel lichamelijk als mentaal klaar zijn om bereden te worden...
Maar zoals hier boven al eens vernoemd is, het gaat hier om geld, aantal dekkingen enz. Zouden deze mensen een jaar wachten als ze zouden merken dat het paard er nog niet aan toe is? Ik weet het niet, ik ken deze mensen ook niet, maar het zou me verbazen dat ze een jaar langer zouden wachten en zo dus ook veel geld mislopen, omdat het er hen blijkbaar ook om gaat dat een paard dat aan de hand getoont wordt minder dekkingen zal boeken, en dus minder geld opbrengt. (en aan de ene kant snap ik dat ook wel, als je "in de paarden" zit, dan moet het opbrengen...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 07:42

Tja, dit is de commercie en iets veranderen gebeurt toch niet. Het is natuurlijk makkelijker om het maatschappelijke klankbord (bokt) anonieme lafaards te noemen. Dan heb je de "tegenstander" onderuit gehaald nog voordat die op de hoogte is van hoe en wat. Vind ik eigenlijk een beetje laag, maar goed.
Feit is dat hier heel veel paardenmensen zitten, zowel uit Nederland en België en dat het heus niet allemaal schreeuwende en stampende meiden zijn.

Over het feit dat het ene 2,5 jarige paard er volwassener uitziet dan het ander, daar heb ik nog een mooie uitspraak van, gehoord van een oude boer:
"Het is niet omdat een 12-jarig meisje vrouwelijke vormen heeft, dat je erop moet kruipen."
Klinkt harsh, maar ik vind er wel een grond van waarheid in zitten. Vind dat ook altijd zo grappig als ze spreken over het uiterlijk, het is wat er vanbinnen gebeurd, dat telt. Als je een paard verkoopt kan er niet genoeg op de röntgen gezet worden, want een klein chipje kan een supergezond paard tot slachtpaard herleiden. Maar als het 'ons' dan uitkomt (bij vroeg willen inrijden bv.) dan ziet het paard er uiterlijk toch zo volwassen en sterk uit. Wat de pezen en gewrichten vanbinnen doen, dat is dan opeens van geen tel.

De paardensport, ik zal het nooit volledig begrijpen denk ik. :D

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 08:00

Wat ik niet snap is dat er regels zijn voor de leeftijd van het paard en welke klasse hij mag starten (die persoonlijk verhoogt mogen worden) maar geen regels voor de leeftijd wanneer een paard onder het zadel voorgebracht mag worden op een hengstenkeuring.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 08:25

Ik vind het echt niet kunnen om een paard al zo jong onder het zadel te brengen. Dat het uit winstbejag is, oké, dat begrijp ik. Maar doe dan niet zo schijnheilig om het goed te praten en te doen of het je om het welzijn gaat.

De wetenschap heeft het één en ander aangetoond wbt groeiplaten en de verdere ontwikkeling van het skelet. Wetenschappelijk is dus aangetoond dat een 2.5-jarige gewoon nog lang niet af is. Niet klaar om gewicht te dragen, of om op bepaalde manieren belast te worden in de training. Om deze reden vind ik het dus niet goed te praten dat er wordt gezegd dat het bij dit paard niet erg zou zijn, 'want de trainers weten wat ze doen en zijn deskundig'. Dit vind ik jezelf vals verschuilen achter -en misbruik maken van - je deskundige positie. Ontwikkel je als deskundige opeens röntgenogen of de mogelijkheid om de toekomst te voorspellen? Hoe weet je hoe het dier vanbinnen ontwikkeld is of hoe deze vroege belasting zich in de toekomst zal gaan wreken? Dat weet je niet. Ook niet als je deskundig bent. Wat ik me dan wel weer kan voorstellen, is dat je, als je deskundig bent, al zo lang in een bepaald wereldje zit, dat je dingen heel normaal gaat vinden, omdat het altijd zo gedaan wordt, die eigenlijk wetenschappelijk gezien echt niet door de beugel kunnen.

Dus: uit winstbejag, dat snap ik. Maar claimen dat dit samengaat met het (langetermijns)welzijn van dit paard, dat kan echt niet, vind ik persoonlijk.

Ik vind de eerste reactie, van de paardenarts, heel redelijk trouwens :)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 09:30

Je moet het ook per paard bekijken. Heb uit 1 merrie 2 veulens gefokt. De eerste sprong met 2,5 jaar al uit de wei als ik wat met een ander paard ging doen. Met haar bezig gegaan met beleid uiteraard en deed haar zichtbaar goed en ze hield ook op met uit de wei springen. Haas zusje erna was met 4 nog niet volledig volwassen dat ik er op ben gaan zitten. Compleet ander type paard zowel qua koppie als lichamelijk.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 10:48

En zo blijft het voor ieder paard weer anders is mijn mening, de ene kan je rustig mee beginnen met 2,5 jaar en de ander laten ze liever nog even staan. Wat daarbij een nadeel is bij die echte talentvolle paarden is dat ze behoorlijk wat bloed voeren over het algemeen en het absoluut geen paarden zijn voor de 'alle daagse ruiter (alla bokker..)'. Laat je die paarden staan tot een jaar of 4 (wat hier op bokt over het algemeen pas een goede leeftijd is, liefst nog later want ja met 6 zijn ze pas helemaal uitgegroeid...... :x ), maar die paarden hebben op zo'n leeftijd al best wat kracht ontwikkeld, meer body en worden alleen maar moeilijker om ohz te krijgen. We kunnen er dan wel ruiters als Gert en Herman op zetten die echt heel kundig kunnen blijven zitten, maar zoveel van die ruiters zijn er niet. Ga je dit soort paarden dus laten staan, ze helemaal laten uitgroeien en dan pas zadelmak maken, dan hoeft menig ruiter dat niet meer te proberen. :n

Ik vind er niks mis mee dat ze ze met 2,5 a 3 jaar inrijden, zo gek veel kwaad kan dat niet mits je ze maar niet gaat 'overvragen' of keihard aan het werk zet. Wat mij wel harder stoot is dat ze daarna zo snel klaar gestoomd worden. Ze moeten maar zo snel mogelijk Z klaar zijn om daarna zo snel mogelijk mee te komen met de internationale sport. Laat ze dan liever na het inrijden en als de basis er in zit geef ze wat meer rust, pak ze met 4 a 5 jaar echt weer op en zet ze dan aan het werk, die kundige ruiters van tegenwoordig rijden die paarden al snel in een jaar naar het Z heen dus wat is het probleem dan?

Achja, ze zoeken het zelf maar uit! Ik hobbel vrolijk verder op mijn eigen topper! :P

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 10:56

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 11:05

Wat een interessante discussie. Ik denk dat de reactie van 'Coby' in het artikel (Mw. van Baalen neem ik aan?) de enige is die echt genuanceerd is. Het gaat namelijk niet om de paar maanden verschil tussen een 2,5 jarige en een 3 jarige, maar om wie er mee aan de slag gaat en wat er mee gebeurt. Ik ben zelf voorstander van 'op tijd' inrijden maar dan moet dat wel met beleid gebeuren. En dat laatste, dat is waar de meeste mensen die een paard inrijden (overigens heeft dat dan weer niets met leeftijd van het paard te maken) nog nooit van gehoord hebben.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-13 11:34

Gini schreef:
Tja, dit is de commercie en iets veranderen gebeurt toch niet. Het is natuurlijk makkelijker om het maatschappelijke klankbord (bokt) anonieme lafaards te noemen. Dan heb je de "tegenstander" onderuit gehaald nog voordat die op de hoogte is van hoe en wat. Vind ik eigenlijk een beetje laag, maar goed.
Feit is dat hier heel veel paardenmensen zitten, zowel uit Nederland en België en dat het heus niet allemaal schreeuwende en stampende meiden zijn.

Over het feit dat het ene 2,5 jarige paard er volwassener uitziet dan het ander, daar heb ik nog een mooie uitspraak van, gehoord van een oude boer:
"Het is niet omdat een 12-jarig meisje vrouwelijke vormen heeft, dat je erop moet kruipen."
Klinkt harsh, maar ik vind er wel een grond van waarheid in zitten. Vind dat ook altijd zo grappig als ze spreken over het uiterlijk, het is wat er vanbinnen gebeurd, dat telt. Als je een paard verkoopt kan er niet genoeg op de röntgen gezet worden, want een klein chipje kan een supergezond paard tot slachtpaard herleiden. Maar als het 'ons' dan uitkomt (bij vroeg willen inrijden bv.) dan ziet het paard er uiterlijk toch zo volwassen en sterk uit. Wat de pezen en gewrichten vanbinnen doen, dat is dan opeens van geen tel.

De paardensport, ik zal het nooit volledig begrijpen denk ik. :D

AMEN _O_
Die ouwe boer wist drommels goed waar hij het over had.

Ik vind dat je altijd voorzichtig moet zijn met jonge paarden. De juiste leefijd verschilt per individu en situatie enz. Maar het argument 'hij ziet er zo volwassen uit' of 'zolang het maar profs zijn die ermee werken' raakt kant nog wal. Ook profs maken geregeld fouten, dat weten we inmiddels ook wel.
En kan een 1,5 jarige er niet ook heel volwassen uitzien?
Beleid is het toverwoord en bij twijfel niet doen.
De jonge paardenproeven en hengstenkeuring vind ik ook te heftig voor de leeftijd, imo zou het beter zijn als ze het hele circus een jaar opschuiven. Dan kun je met 3 jaar rustig zadelmak maken, als hij 3,5 is naar de HK en aansluitend de jonge paardenproeven.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 12:49

Een poosje geleden heb ik in de Hoefslag(?) een interessant artikel gelezen, waarin drie deskundigen met elkaar discussieerde over de training van groene paarden. Conclusie was dat vooral het tempo waarop getraind werd belangrijker was dan de leeftijd. Dit omdat spieren sneller sterker worden dan kraakbeen en pezen. Deze worden dus overbelast als de training te snel wordt opgebouwd.

De opmerking dat bokkers anonieme lafaards zijn zegt vooral iets over degene die deze opmerking maakt!

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 13:00

Dees schreef:
Coby van Baalen, dat was toch die trainster van Power & Paint?
[VN] Foto's Power and Paint laaien discussie op -update reactie-

Wat mij betreft is mevrouw C. van Baalen for life gediskwalificeerd om ook nog maar iets te vinden van 'paardvriendelijk'.
Actions speak louder than words.

Ik heb maanden stage gedaan op DVB en ik kan je zeggen dat ik nooit 1 paard zo hebben weten gelongeerd worden.
Wat hier gebeurt is weet ik niet, maar ik neig te geloven dat het niet de bedoeling was P&P zo te longeren. Ik heb maanden voor P&P gezorgd en daar wordt echt zacht mee omgegaan, die werd daar echt graag gezien hoor. Ze zitten daar wel in met de paarden :j

Ik vind het inrijden op die leeftijd nog niet zo erg, wat ik erger vind is dat die jonge paarden echt in stroom versnelling naar de top moeten. Dat kan ik niet begrijpen, die jonge paarden wedstrijden, ik vind dat gewoon veel te veel op een veel te jonge leeftijd.