Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
midgie schreef:Je krijgt advies om zonder te gaan rijden en te leren rijden zonder sporen, waarom moet een western ruiter altijd van die rammel dingen aan, rij zelf ook western maar puur op mijn zit en verfijnde hulpen.
Dus advies als je geen leer op je paard wil laat die dingen af en neem les
Jij en de eigenaar rijden en er ook mee, maar blijkbaar veel netter dan hij? Was je paard vervelend, luiisterde hij niet, wat was de aanleiding? Of heeft hij gewoon niet met een rustig been gereden? midgie schreef:Je krijgt advies om zonder te gaan rijden en te leren rijden zonder sporen, waarom moet een western ruiter altijd van die rammel dingen aan, rij zelf ook western maar puur op mijn zit en verfijnde hulpen.
Gimme_Spurs schreef:Ja Maiska, ik zal je eerlijk zeggen dat ik ook erg geschokt was. Het is een topruiter van buiten en komt eens in de zoveel tijd lesgeven. Ik heb nooit les van hem gehad, vind het te duur. Ik je wel gaan uitleggen waarom hij 20 minuten gereden heeft, maar ik denk dat dat een te lang verhaal wordt, omdat het western reining is, en het vrij technisch is. Ik ben altijd erg zacht en gebruik de sporen alleen als het nodig is. Correctie en loslaten is wat ik heb geleerd.
Het kwam in je eerste post over alsof je het niet zo erg vond
Heb helemaal geen verstand van western, dus kan ik helaas ook niets over zeggen. En het technische gedeelte snap ik dan ook vast niet. Ik kan me alleen niet bedenken dat het bij western er zo wild aan toe moet gaan dat een paard wonden krijgt van sporen, maar zoals ik zei, ik ken western niet.
Maiska schreef:midgie schreef:Je krijgt advies om zonder te gaan rijden en te leren rijden zonder sporen, waarom moet een western ruiter altijd van die rammel dingen aan, rij zelf ook western maar puur op mijn zit en verfijnde hulpen.
Mijn haflinger heb ik ook tijden met kleine wielspoortjes gereden (dressuur). Ik gebruikte ze heel zelden en als hij een rare sprong maakte, hoefde ik enkel mn hakken goed uit t drukken (dan raakten ze hem sowieso niet). Het hielp mij heel soms om hem de goede kant op te laten gaan, omdat hij nog wel eens wegsjeesde. Ik hoefde hem echt maar heel zachtjes aan te raken en het was klaar. Zou ik hem een harde prik hebben gegeven, dan was ik er van verzekerd dat ik alle hoeken van de bak kon zien. En dat vind ik eerlijk gezegd ook helemaal niet erg, omdat IK de sporen dan verkeerd gebruikte. Het moet een verfijning zijn of een klein extra hulpje. Meer niet. En als je sporen zoveel nodig hebt dat je paard en wonden aan overhoud, moet je toch eens kijken wat je verkeerd doet...
Waarvoor gebruikte je trainer deze sporen eigenlijk TS?Jij en de eigenaar rijden en er ook mee, maar blijkbaar veel netter dan hij? Was je paard vervelend, luiisterde hij niet, wat was de aanleiding? Of heeft hij gewoon niet met een rustig been gereden?
_Naomii_ schreef:Ze vraagt om advies.. ze vraagt er nadrukkelijk bij op geen gedoe hier om.. Helaas leest bokt halve verhalen en is na de titel lezing de conclussie al getrokken. Men o men wat kunnen mensen soms vermoeiend zijn en om elk ding een groot probleem maken.. maar gewoon advies geven dat lukt niet..
TS beste wat je kan doen denk ik indd even paar weekjes geen sporen gebruiken.. Mijn vorige paard heeft dit ook wel eens gehad.. Uierzalf smeren wilt ook werken..
midgie schreef:ZeSteigert schreef:Tja, als je paard er kale plekken van krijgt? Kappen met die sporen. Het enige antwoord wat ik je kan geven.
Ja denk ik ook en ook leren rijden

Maiska schreef:Gimme_Spurs schreef:Ja Maiska, ik zal je eerlijk zeggen dat ik ook erg geschokt was. Het is een topruiter van buiten en komt eens in de zoveel tijd lesgeven. Ik heb nooit les van hem gehad, vind het te duur. Ik je wel gaan uitleggen waarom hij 20 minuten gereden heeft, maar ik denk dat dat een te lang verhaal wordt, omdat het western reining is, en het vrij technisch is. Ik ben altijd erg zacht en gebruik de sporen alleen als het nodig is. Correctie en loslaten is wat ik heb geleerd.
Ja, dat vind ik ookHet kwam in je eerste post over alsof je het niet zo erg vond
Heb helemaal geen verstand van western, dus kan ik helaas ook niets over zeggen. En het technische gedeelte snap ik dan ook vast niet. Ik kan me alleen niet bedenken dat het bij western er zo wild aan toe moet gaan dat een paard wonden krijgt van sporen, maar zoals ik zei, ik ken western niet.
Ik hoop dat het paard snel herstelt en hij niet nog een keer zo wordt aangepakt![]()
Het zacht houden met sudocreme lijkt me prima, vooral voor het rijden, dan glij je er overheen in plaats van schuren.
toch apart dat jij hem wel zo makkelijk rond kan sturen, en hij er sporen bij nodig heeft. Maarja, nieuwe oefening goed aanleren is moeilijk en kost tijd, misschien dacht meneer de trainer "dat knopje zet ik er in 20 min wel effe goed op". Het is gelukkig een probleem watop te lossen is en al helemaal goed dat jij of de eigenaresse het niet hebben gedaan
hopelijk een eenmalig voorval