Kale plekken door sporen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gimme_Joy

Kale plekken door sporen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 21:11

Mijn bijrijdpaard heeft sinds twee weken last van kale spoorplekken. Hij is flink aangepakt door een trainer (die 20 minuten zelf gereden heeft) toen de eigenaresse les had. Daarvoor heeft hij nooit last gehad van plekken (dus het ligt niet aan ons beengebruik). Ik weet wel dat een wintervacht kwetsbaar is, maar waar ik bang voor ben is dat het huid op die plek "leer" wordt en dat het kaal blijft.

We smeren er nu sudocreme op als we gereden hebben. Maar mijn vraag is of er een andere oplossing is behalve het niet meer gebruiken van de sporen.

Ik ben ook bewust van de ethiek van dit topic, dus gelieve geen commentaar over het gebruik van sporen of de methode van de trainer.

Goed om nog te vermelden: we rijden western en maken allebei gebruik van grote wielsporen.

Bedankt alvast!

emilyslaluna

Re: Kale plekken door sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 21:14

Het enige wat ik kan bedenken is even een week of 2/3 zonder sporen rijden. Ik weet dat je een andere oplossing zoekt maar dat is het beste denk ik. Dan maar met een zweepje rijden voor eventjes.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 01:05

Sorry maar vind het een kwalijke zaak dat het spoorgebruik zodanig is dat een paard daardoor kale plekken krijgt en erger open wonden bij sommige ruiters.
Snap ook niet wat je met je vraag wil, als je geen commentaar wil op het gebruik van sporen, als een paard plekken krijgt al is het maar haar verlies dan worden ze verkeerd gebruikt en helaas gebeurd dat te vaak.
Als mijn paard door een of andere trainer zo gereden zou worden zou die gene nooit meer op mijn terrein hoeven te komen, want een paard op deze manier aanpakken vind ik echt niet kunnen ,die gene zou aangepakt moeten worden .
Miss ook voor jezelf nagaan waarom je met sporen rijd??
Weet waar een spoor voor is en hoe je hem moet gebruiken en ook een trainer zou dat moeten weten just een trainer moet jou kunnen vertellen hoe het moet en vooral hoe het niet moet.
Dat jou zorg op een plekje leer groot is snap ik niet, bedenk eens wat het met het mentale stukje doet bij je paard, op dat leer komt wel weer haar terug tenzij jijzelf ook te grof ben met je sporen, ga eens onderzoeken welke spieren daar zitten en bedenk eens wat een paard doet met een vlieg op zijn huid, hoe moet zo,n spoor dan wel niet aanvoelen??
Sorry voor het antwoord wat je niet wil, maar miss ga je eens nadenken dan en eens een hartig woordje met die trainer praten of zelfs de eigenaar duidelijk maken dat dit niet kan, het is in mijn ogen gewoon dierenmishandeling en die trainer mag zich geen trainer noemen,

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 01:08

Tja, als je paard er kale plekken van krijgt? Kappen met die sporen. Het enige antwoord wat ik je kan geven.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 08:09

ZeSteigert schreef:
Tja, als je paard er kale plekken van krijgt? Kappen met die sporen. Het enige antwoord wat ik je kan geven.

Ja denk ik ook en ook leren rijden :o

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 11:08

Ok jongens, jammer van de reacties. Ik ga me iniet verantwoorden, dat heeft toch geen zin. Blijkbaar schieten jullie na het lezen van alleen al de titel zo in de stress dat er geen zinnig woord meer uit kan komen. Begrijpelijk, ik zou hetzelfde denken. Ik zou alleen, als TS daarom vraagt, niet alsnog toch met modder gaan gooien. Maar nogmaals, begrijpelijk. Geen probleem, jullie kennen mij niet, kennen de geschiedenis niet en denken misschien dat ik voor het eerst rijd en gelijk met sporen mijn paard tot bloedens toe schop. Prima, jullie goed recht omdat te denken.

Misschien staat die topic ook verkeerd, had ik het gewoon bij western algemeen moeten plaatsen, die begrijpen mij iets meer. Dressuur is leuk, maar het zegt een hoop dat jullie gelijk zo reageren. Voelen jullie je alsjeblieft niet aangerspoken, jullie rijden vast allemaal heel netjes.

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 11:12

Aangezien je geen commentaar wil, is het enige logische wat ik kan bedenken : even niet meer met sporen rijden. Alles gewoon laten helen en dan komt het vast wel goed. Als die trainer vaker rijd op deze manier waardoor plekken ontstaan, zou ik hem er niet meer oplaten, of zonder sporen. Lijkt me namelijk dat er ook eeltvorming gaat ontstaan op den duur --> dus minder reactie van je paard.

Kan het niet laten om te zeggen dat ik het echt echt belachelijk vind, sorry. Het is blijkbaar jou paard niet, dus denk dat je er dan ook niet veel over te zeggen hebt. Als eigenaar zou ik in tranen zijn als mijn trainer mijn paard zo weer aan mij teruggeeft, sorry.

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 11:13

Ik rijd zelf geen western en weet daar niet veel vanaf. Ik denk zelf dat wielsporen niet zo veel kwaad kunnen omdat ze eigenlijk langs de huid rollen en niet prikken.
Toch denk ik dat je gewoon even een korte tijd of met andere sporen of zonder sporen moet rijden, zodat de huid de kans heeft te herstellen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 11:15

Je krijgt advies om zonder te gaan rijden en te leren rijden zonder sporen, waarom moet een western ruiter altijd van die rammel dingen aan, rij zelf ook western maar puur op mijn zit en verfijnde hulpen.
Dus advies als je geen leer op je paard wil laat die dingen af en neem les

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 11:17

Ja Maiska, ik zal je eerlijk zeggen dat ik ook erg geschokt was. Het is een topruiter van buiten en komt eens in de zoveel tijd lesgeven. Ik heb nooit les van hem gehad, vind het te duur. Ik je wel gaan uitleggen waarom hij 20 minuten gereden heeft, maar ik denk dat dat een te lang verhaal wordt, omdat het western reining is, en het vrij technisch is. Ik ben altijd erg zacht en gebruik de sporen alleen als het nodig is. Correctie en loslaten is wat ik heb geleerd.

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 11:20

midgie schreef:
Je krijgt advies om zonder te gaan rijden en te leren rijden zonder sporen, waarom moet een western ruiter altijd van die rammel dingen aan, rij zelf ook western maar puur op mijn zit en verfijnde hulpen.

Mijn haflinger heb ik ook tijden met kleine wielspoortjes gereden (dressuur). Ik gebruikte ze heel zelden en als hij een rare sprong maakte, hoefde ik enkel mn hakken goed uit t drukken (dan raakten ze hem sowieso niet). Het hielp mij heel soms om hem de goede kant op te laten gaan, omdat hij nog wel eens wegsjeesde. Ik hoefde hem echt maar heel zachtjes aan te raken en het was klaar. Zou ik hem een harde prik hebben gegeven, dan was ik er van verzekerd dat ik alle hoeken van de bak kon zien. En dat vind ik eerlijk gezegd ook helemaal niet erg, omdat IK de sporen dan verkeerd gebruikte. Het moet een verfijning zijn of een klein extra hulpje. Meer niet. En als je sporen zoveel nodig hebt dat je paard en wonden aan overhoud, moet je toch eens kijken wat je verkeerd doet...

Waarvoor gebruikte je trainer deze sporen eigenlijk TS? :) Jij en de eigenaar rijden en er ook mee, maar blijkbaar veel netter dan hij? Was je paard vervelend, luiisterde hij niet, wat was de aanleiding? Of heeft hij gewoon niet met een rustig been gereden?

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 11:20

midgie schreef:

Nogmaals, ik ga er niet op in, maar misschien moet je eens aan mij vragen hoe ik rijd. Want ik heb inderdaad nooooooooooit les. Ik doe maar wat...

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 11:22

Begrijp ik het goed dat een instructeur eenmalig op dit paard heeft gereden en ook deze plekken heeft veroorzaakt?

AngieJ

Even niet met sporen rijden, of wat voorzichtiger rijden :)

irmsel

Gimme Spurs
Ik heb voor ik mijn mond open trek even je profiel bekeken.
Je rijd western Duidelijk.Je verzorg pony Fuego(?) leuk paardje trouwens
Ik zal niet over spoorgebruikpraten want dat kan gewoon ook evt schuren zijn van de spoor (aangezien er diverse modellen zijn en niet bekend is welk je instructeur gebruikt)

Wel inderdaad het advies om van de sporen af te zien.(tenslotte staat erin je profiel dat Fuego reageert op lichte hulpen)

Ik vergelijk het even met een singel plek daar smeer je ook tegen eeltvorming sudocrem uierzalf(bogena) of vaseline op en dan maar een poosje geen zadel.

_Naomii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 11:24

Ze vraagt om advies.. ze vraagt er nadrukkelijk bij op geen gedoe hier om.. Helaas leest bokt halve verhalen en is na de titel lezing de conclussie al getrokken. Men o men wat kunnen mensen soms vermoeiend zijn en om elk ding een groot probleem maken.. maar gewoon advies geven dat lukt niet..

TS beste wat je kan doen denk ik indd even paar weekjes geen sporen gebruiken.. Mijn vorige paard heeft dit ook wel eens gehad.. Uierzalf smeren wilt ook werken..

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 11:24

Gimme_Spurs schreef:
Ja Maiska, ik zal je eerlijk zeggen dat ik ook erg geschokt was. Het is een topruiter van buiten en komt eens in de zoveel tijd lesgeven. Ik heb nooit les van hem gehad, vind het te duur. Ik je wel gaan uitleggen waarom hij 20 minuten gereden heeft, maar ik denk dat dat een te lang verhaal wordt, omdat het western reining is, en het vrij technisch is. Ik ben altijd erg zacht en gebruik de sporen alleen als het nodig is. Correctie en loslaten is wat ik heb geleerd.

Ja, dat vind ik ook :) Het kwam in je eerste post over alsof je het niet zo erg vond ;) Heb helemaal geen verstand van western, dus kan ik helaas ook niets over zeggen. En het technische gedeelte snap ik dan ook vast niet. Ik kan me alleen niet bedenken dat het bij western er zo wild aan toe moet gaan dat een paard wonden krijgt van sporen, maar zoals ik zei, ik ken western niet.
Ik hoop dat het paard snel herstelt en hij niet nog een keer zo wordt aangepakt :o
Het zacht houden met sudocreme lijkt me prima, vooral voor het rijden, dan glij je er overheen in plaats van schuren.

irmsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 11:25

ik bedoel wel tijdelijk afzien van sporen

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 11:26

ik raad af om die trainer er nog op te laten rijden.
Als er normaal gesproken geen problemen zijn tijdens het rijden met sporen, en na het rijden van die trainer zulke kale plekken ontstaan zijn, dan kan diegene toch echt niet met die sporen rijden (lijkt mij)

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 11:27

Maiska schreef:
midgie schreef:

Mijn haflinger heb ik ook tijden met kleine wielspoortjes gereden (dressuur). Ik gebruikte ze heel zelden en als hij een rare sprong maakte, hoefde ik enkel mn hakken goed uit t drukken (dan raakten ze hem sowieso niet). Het hielp mij heel soms om hem de goede kant op te laten gaan, omdat hij nog wel eens wegsjeesde. Ik hoefde hem echt maar heel zachtjes aan te raken en het was klaar. Zou ik hem een harde prik hebben gegeven, dan was ik er van verzekerd dat ik alle hoeken van de bak kon zien. En dat vind ik eerlijk gezegd ook helemaal niet erg, omdat IK de sporen dan verkeerd gebruikte. Het moet een verfijning zijn of een klein extra hulpje. Meer niet. En als je sporen zoveel nodig hebt dat je paard en wonden aan overhoud, moet je toch eens kijken wat je verkeerd doet...

Waarvoor gebruikte je trainer deze sporen eigenlijk TS? :) Jij en de eigenaar rijden en er ook mee, maar blijkbaar veel netter dan hij? Was je paard vervelend, luiisterde hij niet, wat was de aanleiding? Of heeft hij gewoon niet met een rustig been gereden?

Ik hoef ook niet te schoppen. Sterker nog, kan de poown bridleless (zonder hoofdstel) rondrijden op mijn zit. Ik gebruik de sporen ook puur als extra hulp (want ook verfijning doe je niet met sporen heb ik geleerd). De trainer was bezig met de spin en heeft daarbij flink gecorrigeerd. Ik was er niet bij (misschien maar goed ook), dus kan niet zeggen wat hij precies deed. Nogmaals, lastig uit te leggen als je geen westernruiter bent. De spin is een zijwaardse beweging waarbij veel gevraagd wordt van de achterhand. De bedoeling is dat het paard zijn binnen achterbeen laat staan en met genoeg impuls om dat binnenbeen draait. Mijn bijrijdpaard laat zijn been niet staan, en ik denk dat hij daarop is gecorrigeerd.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 11:28

_Naomii_ schreef:
Ze vraagt om advies.. ze vraagt er nadrukkelijk bij op geen gedoe hier om.. Helaas leest bokt halve verhalen en is na de titel lezing de conclussie al getrokken. Men o men wat kunnen mensen soms vermoeiend zijn en om elk ding een groot probleem maken.. maar gewoon advies geven dat lukt niet..

TS beste wat je kan doen denk ik indd even paar weekjes geen sporen gebruiken.. Mijn vorige paard heeft dit ook wel eens gehad.. Uierzalf smeren wilt ook werken..

Ja we smeren al sudocreme. Inderdaad.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 11:30

midgie schreef:
ZeSteigert schreef:

Ja denk ik ook en ook leren rijden :o

Was dat nou voor flauwekul. Net alsof iedereen die met sporen rijdt, niet kan rijden :?
Echter, sporen aan onkundige benen houd ik ook niet van. Gebruik dan liever een zweepje. Maar een paard wat goed aan de hulpen staat kan net zo goed zonder als met sporen gereden worden.

Sudocreme zou ik niet doen, dat droogt uit. Liever uierzalf (of andere vette zalf) gebruiken. Dat houdt de huid soepel.

Edit: lees nu dat het om een westernpaard gaat. Daar wordt vaak met wat scherper spoormateriaal gereden dan in de 'gewone' sport. Heb niet veel verstand van westernsport, maar heb het idee dat daar het meeste op zit wordt gereden ipv de sporen. Feit is wel dat de trainer die je bijrijdpaard heeft gereden deze wel heeft gebruikt, anders had je paardje nu geen plekken.
Begrijp dat het niet open is? Alleen kaal? Gewoon weer lekker zelf gaan rijden, dat vel trekt wel weer bij.
Laatst bijgewerkt door nadita op 29-01-13 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 11:31

Maiska schreef:
Gimme_Spurs schreef:

Ja, dat vind ik ook :) Het kwam in je eerste post over alsof je het niet zo erg vond ;) Heb helemaal geen verstand van western, dus kan ik helaas ook niets over zeggen. En het technische gedeelte snap ik dan ook vast niet. Ik kan me alleen niet bedenken dat het bij western er zo wild aan toe moet gaan dat een paard wonden krijgt van sporen, maar zoals ik zei, ik ken western niet.
Ik hoop dat het paard snel herstelt en hij niet nog een keer zo wordt aangepakt :o
Het zacht houden met sudocreme lijkt me prima, vooral voor het rijden, dan glij je er overheen in plaats van schuren.

Nee joh! Ik vond het echt vreselijk! Sowieso paniekeer ik al als hij bewijs van spreke een scheet laat op een verkeerde manier! Dan voor je begrip, ik hoop het ook :j

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 11:31

TS: ja, de spin ken ik dan weer wel ;) toch apart dat jij hem wel zo makkelijk rond kan sturen, en hij er sporen bij nodig heeft. Maarja, nieuwe oefening goed aanleren is moeilijk en kost tijd, misschien dacht meneer de trainer "dat knopje zet ik er in 20 min wel effe goed op". Het is gelukkig een probleem watop te lossen is en al helemaal goed dat jij of de eigenaresse het niet hebben gedaan ;) hopelijk een eenmalig voorval :)

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 11:36

Nee, spinnen doet hij bij mij ook niet. En hij heeft verder niet gedraafd of gegaloppeerd ofzo, ik weet namelijk zeker dat hij dat ook kan zonder sporen.