Mijn zadel is een paar maanden terug weer nagekeken en opgevuld. Daarna kwamen er wel witte plekken (verharing). Van de zomer had ze al eens vochtbultjes gehad na lange ritten, dus ben er vanuit gegaan dat het 'oude' drukkingen zijn die naar boven komen met de verharing. Het zadel ligt nu weer goed volgens de zadelmaker, 2 lesgeefsters hebben er naar gekeken, evenals een vriendin (tevens ook zadelmaker) en deze vinden hem niet slecht liggen.
De laatste tijd heb ik een aantal keer gehoord 'ze is wel erg arm bespierd op de rug' dat ik mij er toch wat 'zorgen' om ga maken. Ze loopt echter steeds meer nageeflijk dan de jaren hiervoor, je zou denken dat ze daarbij ook haar rugspieren aan het ontwikkelen is. We zijn 'rechtrichtend' bezig, ala academische rijkunst, en ondanks dat ze het wel moeilijk vind (bekken kantelen) pakt ze het wel aardig op (kleine stapjes voor stapjes). Met buitenritten loopt ze in eigen houding (hoofd omhoog), ik longeer haar regelmatig met longeerhulp (lang en laag), of met kaptoom op de rechtrichtende manier waar ze ook de voorwaarts neerwaartse houding netjes aan neemt met een aardig actieve en dragende achterhand (= wel nog heel lastig voor haar, ze heeft haar bouw niet mee wat dat betreft - tuiger kruis).
Verder komt er regelmatig (2x per jaar iig) een osteopaat bij. Ze zit snel vast bij de lendenen (tuiger kruis??) vandaar dat ik ze regelmatig laat komen. Dit is wel al een heel stuk beter geworden na enkele behandelingen, maar toch altijd wel een aandachtspunt. Verder begint ze vaak wel wat stijf, komt ze moeilijk op gang. Ik heb meerdere malen bloedtesten laten doen (licht magnesium tekort, niet noemenswaardig, maar dat krijgt ze wel bijgevoerd - zonder merk ik dat ze stijver is), pas nog de vitamine E en alles wat met spierbevangenheid of problemen te maken zou kunnen hebben laten testen, en ook haar hormoonlevel heb ik laten nakijken evenals een scan laten doen omdat problemen met de eierstokken ook voor meer last zouden kunnen zorgen. Dit is allemaal in orde.
Verder is het een blij paard, gaat ze soms behoorlijk uit haar dak, loopt ze hele dagen buiten maar met dit winter weer (nat of koud) staat ze wel snachts op stal.
Anyway, heel verhaal. Ik ben eigenlijk benieuwd wat jullie er van vinden, zover dat van fotos te zien is (zal ook nog eens een foto van voren/achteren maken). Vooral zo in beweging is het goed te zien.
Ik ben ook benieuwd naar eventuele tips om eventueel haar buikspieren/rugspieren beter te trainen, om die rugspieren beter te ontwikkelen. Het is echter wel een paard dat zich niet laat dwingen in bepaalde houdingen, bijzetten met longeerhulp lukt bijvoorbeeld wel, maar dan wel in aardig losse stand omdat ze anders in verzet gaat (ontploffingen waar je u tegen zegt). Pessoa heb ik daarom ook nog niet gedurfd, omdat ze met die rare sprongen en bokken soms dan behoorlijk in haar mond zal gaan trekken? Ze is al een stuk beter bewerkbaar, dus ik sta zeker wel open voor zulke dingen, maar ik moet altijd voorzichtig zijn in de uitvoering bij haar
Nog een toevoeging; we krijgen dus wel les (vleug academische rijkunst), ze wordt regelmatig nagekeken door osteo, en met longeren heb ik ook zo nu en dan hulp.
Alvast bedankt voor reacties
De fotos zijn wat groot uitgevallen met uploaden, dus hij pakt ze niet als directe fotos. Sorry hiervoor. (hooguit maand oud)
http://img.photobucket.com/albums/v177/ ... 38e9f3.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v177/ ... 24920c.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v177/ ... 2d5669.jpg
Deze van eind 2011
http://img.photobucket.com/albums/v177/ ... 7a0d3b.jpg
Alsof mijn paard zwaar ondervoed is ofzo? Dat doet echt flink pijn wat jij zegt. Ik doe hartstikke mijn best met dit paard, ben altijd bezig het haar zo goed mogelijk te maken, kijk verder dan mijn neus lang is, vraag hier om TIPS! en adviezen, en krijg ik te horen dat mijn paard er echt super slecht uit zien. Thanks. Ik ben altijd met haar welzijn bezig, en dat is niet altijd even makkelijk omdat het een moeilijke merrie is met een handleiding van hier tot tokyio, die ik ook niet altijd nog 100% weet ondanks dat ik haar inmiddels 8 jaren ken.
Maar aan de andere kant, dan zie ik dus geen spoken, en moet er gewoon wat aan gedaan worden indien mogelijk. Klaar.
alleen ander geslacht en kleur

).