Nu alvast bedankt dat je waarschijnlijk mijn filmpje gaat bekijken
Ik kan namelijk wel wat tips gebruiken... Vandaar een HAW-topic.
Een achtergrondje erbij dan maar

Duncan is een bijna 9 jarige BWP-er (Sir lui van de Zuuthoeve x Weltmeyer II) en is nu ongeveer 3 jaar van mij. We hebben een moeizame start gehad, meneertje was namelijk nogal verwend, rijden we nu toch al een aardige tijd met veel plezier rond. Oktober 2011 ben ik begonnen met wedstrijden rijden. Dat ging direct heel fijn, met vele winstpunten en prijzen om de oren. Duncan is heel koel van karakter (soms zelfs iets té) en is de laatste jaren ook veranderd in een leergierig paard.
Inmiddels rijden we L2, en we zijn nog nooit zonder winstpunt thuisgekomen. We hebben nu drie keer L2 gestart, waarvan de laatste gisteren (187 punten). Al van het begin af aan heeft Duncan ontzettend veel moeite met de middendraf. Zodra hij vertrekt hebben we eigenlijk tactverlies of struikelt hij. Verruimen komen we eigenlijk nooit aan toe, het blijft bij versnellen. Nu in de L2 beginnen we daar dus ook op afgerekend te worden: gisteren tweemaal een 4 gekregen. Eigenlijk vind ik zelf de tweede middendraf wel nèt iets beter dan de eerste (was wat mij betreft een 3 en een 4 geweest, of een 4 en een 5, iig verschillend - overigens vond ik wel dat er goed gejureerd was, een jury die lage en hoge punten durfde te geven). Gelukkig op andere punten kunnen compenseren (*trots* een 8 op halthouden
). Ik ben ontzettend benieuwd wie mij De Tip kan geven om van die 4 op zijn minst een 6 te maken. Hij zal nooit écht een strekker worden, maar allé, laten we er het beste van maken
Daarnaast hebben we natuurlijk genoeg andere werkpunten, zo was het tempo gisteren erg hoog en was de middengalop niet voldoende gemarkeerd. Nu was hij gisteren erg fris, normaal rij ik hem ook absoluut met minder druk op de voorkant, maar hij was gisteren zo goed op stoom dat er geen houden aan was. Bij losrijden pak ik tussendoor dan stukken dat ik hem laag instel en langer laat worden, dan ontspant hij ook weer meer, maar dat kan helaas tijdens de proef niet... Sterker nog, met het stukje halsstrekken zie je dat hij ook echt gaan versnellen. Tja, dat krijg je met die kou en maar 2 keer kunnen rijden in de week voor de wedstrijd... Ik neem dan ook aan dat de nageeflijkheid, en daarmee ook tempocontrole weer beter wordt als de temperaturen weer boven het vriespunt komen...
Na een wedstrijd stel ik altijd een doel voor de volgende wedstrijd, waar ik dan aan ga werken in de tussenliggende trainingen. Zo is de impuls al sterk verbeterd, en voor deze wedstrijd was het doel netjes aangaloperen zonder als een giraffe weg te spurten. Status doel: Behaald
Nu op naar het volgende doel: die middendraf!!oei, vind het best spannend
Wees een beetje lief, al kan ik echt wel heel wat hebben hoor
Normaal krijgen we daarbij altijd als opmerking 'tactverlies', en dit keer geen commentaar en twee keer een 7. Oppakken na het halsstrekken is ook altijd moeilijk, hij accepteert dat niet direct en gaat zich opdrukken. Werk daar wel heel veel aan door veel van halshouding te wisselen in de training.
Ben blij dat ik in deze proef een halve volte de tijd krijg, vaak moet het tussen twee letters, en dan krijg ik het al helemaal niet voor elkaar...
Ik ga zeker ook meer oefenen aan het gedoseerd hulpen geven voor de middendraf.
Die neiging heeft hij sowieso wel, dus ik probeer hem vaak wat rond en laag te rijden, zodat hij de rug beter loslaat. Dit vindt hij moeilijk, maar we komen er wel
Maar hopen dat ik weer af en toe met een stalgenootje naar een binnenbak kan)
Stomme sneeuw...
. Ik had ook altijd onregelmatige passen ertussen en in de L2 altijd 5-en gereden. Nu reed ik in de M1 laatst een 8!!! Dus niet zeggen dat je paard NOOIT een goede strekker gaat worden.