filmpje: Duncan op L2-wedstrijd: PRUTmiddendraf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lon83

filmpje: Duncan op L2-wedstrijd: PRUTmiddendraf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 16:18

Haai bokkers!! :wave:

Nu alvast bedankt dat je waarschijnlijk mijn filmpje gaat bekijken :D +:)+ En wie weet (daar hoop ik zó op) ook nog commentaar voor me achter laat <3

Ik kan namelijk wel wat tips gebruiken... Vandaar een HAW-topic.

Een achtergrondje erbij dan maar :)

Duncan is een bijna 9 jarige BWP-er (Sir lui van de Zuuthoeve x Weltmeyer II) en is nu ongeveer 3 jaar van mij. We hebben een moeizame start gehad, meneertje was namelijk nogal verwend, rijden we nu toch al een aardige tijd met veel plezier rond. Oktober 2011 ben ik begonnen met wedstrijden rijden. Dat ging direct heel fijn, met vele winstpunten en prijzen om de oren. Duncan is heel koel van karakter (soms zelfs iets té) en is de laatste jaren ook veranderd in een leergierig paard.
Inmiddels rijden we L2, en we zijn nog nooit zonder winstpunt thuisgekomen. We hebben nu drie keer L2 gestart, waarvan de laatste gisteren (187 punten). Al van het begin af aan heeft Duncan ontzettend veel moeite met de middendraf. Zodra hij vertrekt hebben we eigenlijk tactverlies of struikelt hij. Verruimen komen we eigenlijk nooit aan toe, het blijft bij versnellen. Nu in de L2 beginnen we daar dus ook op afgerekend te worden: gisteren tweemaal een 4 gekregen. Eigenlijk vind ik zelf de tweede middendraf wel nèt iets beter dan de eerste (was wat mij betreft een 3 en een 4 geweest, of een 4 en een 5, iig verschillend - overigens vond ik wel dat er goed gejureerd was, een jury die lage en hoge punten durfde te geven). Gelukkig op andere punten kunnen compenseren (*trots* een 8 op halthouden *\%/* ). Ik ben ontzettend benieuwd wie mij De Tip kan geven om van die 4 op zijn minst een 6 te maken. Hij zal nooit écht een strekker worden, maar allé, laten we er het beste van maken :)

Daarnaast hebben we natuurlijk genoeg andere werkpunten, zo was het tempo gisteren erg hoog en was de middengalop niet voldoende gemarkeerd. Nu was hij gisteren erg fris, normaal rij ik hem ook absoluut met minder druk op de voorkant, maar hij was gisteren zo goed op stoom dat er geen houden aan was. Bij losrijden pak ik tussendoor dan stukken dat ik hem laag instel en langer laat worden, dan ontspant hij ook weer meer, maar dat kan helaas tijdens de proef niet... Sterker nog, met het stukje halsstrekken zie je dat hij ook echt gaan versnellen. Tja, dat krijg je met die kou en maar 2 keer kunnen rijden in de week voor de wedstrijd... Ik neem dan ook aan dat de nageeflijkheid, en daarmee ook tempocontrole weer beter wordt als de temperaturen weer boven het vriespunt komen...
Na een wedstrijd stel ik altijd een doel voor de volgende wedstrijd, waar ik dan aan ga werken in de tussenliggende trainingen. Zo is de impuls al sterk verbeterd, en voor deze wedstrijd was het doel netjes aangaloperen zonder als een giraffe weg te spurten. Status doel: Behaald *\o/* Nu op naar het volgende doel: die middendraf!!

oei, vind het best spannend :+ Wees een beetje lief, al kan ik echt wel heel wat hebben hoor :)

cindy1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 16:25

oke ik heb wel een paar punten. Bij de middendraf moet je tussen C en H /C en M al gaan lichtrijden. Dan eerst rechtstellen en dan wegrijden. Goed tegenhouden van voor en wegrijden van achter. Let op bij het halsstrekken dat je niet naar voren gaat zitten ! En bij de teugels op maat maken impuls & nagefelijk houden. Ik vond het wijken net wat te snel, je mag wel wat meer tijd nemen. Eerst een stuk recht en dan wijken. Beter opvangen na de middengalop, dan kan je ook makkelijker die wending rijden. Verder nette proef en leuke combi !
Laatst bijgewerkt door cindy1000 op 20-01-13 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 16:30

wat zijn jullie een leuke combinatie!

als tip voor je middendraf, eerder beginnen met lichtrijden. Op de korte zijde terugnemen en wat scherper aan je been maken. Diagonaal op, rechtstellen, hand iets open en van achter bijrijden, van achter naar voren/omhoog. Het moet voelen of je 'm de lucht in rijd! succes!

Halsstrekken zelf is redelijk oke. Mag nog iets meer voorwaarts/neerwaarts. Probeer in je training, met name in het losrijden, de hals meer te laten vallen.
Het teugels op maat nemen mag wat geleidelijker, dan kun je ook makkelijker corrigeren als ie tegen de hand komt.

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 16:34

Dank je wel voor je commentaar Cindy! :)
Wat wijken betreft ben ik juist blij dat hij een keer doorloopt :') Normaal krijgen we daarbij altijd als opmerking 'tactverlies', en dit keer geen commentaar en twee keer een 7. Oppakken na het halsstrekken is ook altijd moeilijk, hij accepteert dat niet direct en gaat zich opdrukken. Werk daar wel heel veel aan door veel van halshouding te wisselen in de training.
Mag je al voor de diagonaal gaan lichtrijden? Omdat in de proef niet gezegd wordt dat je voor de eerste letter al moet lichtrijden. Daarom doe ik dat dus ook niet.

En ja, die middengalop... Thuis durf ik hem al meer op te vangen, maar op wedstrijd ben ik dan toch bang dat hij in draf valt (wat ook gebeurde bij de linkergalop). Wat dat betreft mag ik dan meer gewoon ríjden, durven! Been eraan en opvangen :) Die wending heb ik heel hard op getraind, en hij begint het te begrijpen. Eerst viel hij volledig uit elkaar en was het helemaal niet te doen, maar het wordt al beter. Maar idd, na de middengalop is het extra moeilijk voor mij omdat het tempo nog veel te hoog ligt...

Vicky ook bedankt :D En dus ook de opmerking eerder lichtrijden... Ik zal het eens navragen, zou idd wel goed kunnen helpen. Ook het terugnemen op de korte zijde heb ik al eerder gehoord, al is het maar om meer verschil te tonen, ook al is het dan nog geen echte middendraf.
Ik heb het gevoel alsof ik hem meer de grond in rij :')

edit: zie nu pas je tip over halsstrekken. Ook dat is een erg moeilijk punt met Duncan, waar ik meestal als commentaar 'te weinig' krijg. Met losrijden wilt Duncan doorgaans nog niet genoeg loslaten om echt goed te zaken, dus doe het vaak iets later in de training. Probeer het wel in elke training mee te pakken, en ook in elke gang. Juist in galop lijkt hij het makkelijker te vinden. Teugels op maat nemen vind ik erg moeilijk }:0 Ben blij dat ik in deze proef een halve volte de tijd krijg, vaak moet het tussen twee letters, en dan krijg ik het al helemaal niet voor elkaar...

cindy1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 16:37

Lon83 schreef:
Dank je wel voor je commentaar Cindy! :)
Wat wijken betreft ben ik juist blij dat hij een keer doorloopt :') Normaal krijgen we daarbij altijd als opmerking 'tactverlies', en dit keer geen commentaar en twee keer een 7. Oppakken na het halsstrekken is ook altijd moeilijk, hij accepteert dat niet direct en gaat zich opdrukken. Werk daar wel heel veel aan door veel van halshouding te wisselen in de training.
Mag je al voor de diagonaal gaan lichtrijden? Omdat in de proef niet gezegd wordt dat je voor de eerste letter al moet lichtrijden. Daarom doe ik dat dus ook niet.

En ja, die middengalop... Thuis durf ik hem al meer op te vangen, maar op wedstrijd ben ik dan toch bang dat hij in draf valt (wat ook gebeurde bij de linkergalop). Wat dat betreft mag ik dan meer gewoon ríjden, durven! Been eraan en opvangen :) Die wending heb ik heel hard op getraind, en hij begint het te begrijpen. Eerst viel hij volledig uit elkaar en was het helemaal niet te doen, maar het wordt al beter. Maar idd, na de middengalop is het extra moeilijk voor mij omdat het tempo nog veel te hoog ligt...

Vicky ook bedankt :D En dus ook de opmerking eerder lichtrijden... Ik zal het eens navragen, zou idd wel goed kunnen helpen. Ook het terugnemen op de korte zijde heb ik al eerder gehoord, al is het maar om meer verschil te tonen, ook al is het dan nog geen echte middendraf.
Ik heb het gevoel alsof ik hem meer de grond in rij :')

ja hoor dat mag gewoon, doe ik ook altijd !
Die wending is indd moeilijk, ik zit nu ook met die proeven en ik heb het 20 x moeten doen en nu lukt die, wat mij heel erg hielp was het proefje oefenen en dan A kleine volte en dan verzameld de wending inrijden.
En je kunt ook wel eens op wedstrijd en dan lekker gedurfd rijden, ja miss. gaat het fout, maar als het goed gaat is het ook heel netjes !
Met halsstrekken, zou ik je handen laag houden en heel rustig beetje bij beetje oppakken.
Heel veel succes nog op je wedstrijden !

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 16:40

Best een nette proef hoor. Je hebt hem lekker aan het lopen.

Hij gaat in de middendraf over z'n tempo heen, inderdaad versnellen maar niet verruimen. Ik heb het idee uit het filmpje dat je de hoek doorstuurt, rechtsteld, gaat lichtrijden en direct ruimte en been geeft. Hij krijgt dus in 1x een heleboel te verwerken en schiet echt weg.

Ik zou inderdaad eerder gaan lichtrijden en de hulpen voor de middendraf minder groot maken. Hij heeft nu zoveel ruimte dat hij ook kan schieten. Met het terug nemen begint hij de 2e keer achter te krabbelen omdat hij teveel tempo heeft. Dus meer rust vanuit je been en minder ruimte van voren om mee te beginnen.

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 16:41

Wat ik mijn paard heb aangeleerd: Been naar achteren = Terugkomen. in draf en galop. Zo kan ik heel makkelijk doorsluiten in draf, tot aan piaffe. En kan ik hem makkelijk terugrijden vanuit een middengalop en als voorbereiding op een eenvoudige wissel. Een tip om dat ook te leren. Het helpt mij heel erg!
Middendraf kun je thuis ook oefenen met doorzitten, daarin kun je je bekken naar voren omhoog kantelen en hem daarmee de lucht in rijden. Als ie dat door heeft en jij ook, kun je in het lichtrijden je bekken kantelen en krijg je hetzelfde effect :D

Ik rijd al jaren in de hoek voor het van hand veranderen licht... NOOIT iets van gehoord. Zelfs niet met een jurycursus.

In het wijken had ie wel impuls verlies. Hierin mag ie dus nog wat meer afdruk behouden in het zijwaarts gaan.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 16:47

Hij zou van mij nog meer over de rug mogen worden gereden. Vind hem gedurende de hele proef vrij strak van boven.

lisaislisa

Re: filmpje: Duncan op L2-wedstrijd: PRUTmiddendraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 16:52

Ik vind de proef er erg netjes uitzien!!
Tijdens de middendraf rijdt je hem inderdaad te veel in een keer weg, ik zou proberen om het meer op te bouwen, dan struikelt hij waarschijnlijk ook minder. Daarnaast net zoals de anderen zeggen eerder lichtrijden.

Offtopic: Waar was deze wedstrijd? de bak ziet er mooi uit..

melissa256

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 16:56

Ik denk dat je de achterhand wat sterker moet gaan maken, dus veel overgangen gaan rijden, en inderdaad eerst rechtrichten en dan pas naar voren, ik ga altijd in de hoek iets meer naar de verzameling toe waardoor ik hem meer op de achterhand rijdt, richt hem recht en ik geef hem ook iets meer lengte en dan rij ik naar voren. Gewoon veel oefenen en dan lukt het vanzelf. Na de middenvlakken meer terug nemen want vooral in de linkergalop zag je niet veel verschil dat je hem terugnam. Als je terug rijd je binnenbeen erbij houden dan moet het goed komen Veel succes met trainen en op wedstrijden !!

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 16:58

Kijk :D wat een supertips hier! Precies waar ik op hoopte *\o/* Nu nog uitvoeren :)* Ik ga zeker ook meer oefenen aan het gedoseerd hulpen geven voor de middendraf.

FriesWytske, hij was inderdaad heel strak gisteren, waarschijnlijk door zijn frisheid. Ik kon hem niet goed loslaten wat veroorzaakt dat hij helemaal wat strak was. Het was hard werken ~~}> Die neiging heeft hij sowieso wel, dus ik probeer hem vaak wat rond en laag te rijden, zodat hij de rug beter loslaat. Dit vindt hij moeilijk, maar we komen er wel :)

De wedstrijd was inderdaad in winschoten, prachtige locatie!! En ik heb mazzel, deze wedstrijd was de eerste van drie van de Dollard Competitie, allemaal op deze locatie :D

cindy1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 17:00

Lon83 schreef:
Kijk :D wat een supertips hier! Precies waar ik op hoopte *\o/* Nu nog uitvoeren :)* Ik ga zeker ook meer oefenen aan het gedoseerd hulpen geven voor de middendraf.

FriesWytske, hij was inderdaad heel strak gisteren, waarschijnlijk door zijn frisheid. Ik kon hem niet goed loslaten wat veroorzaakt dat hij helemaal wat strak was. Het was hard werken ~~}> Die neiging heeft hij sowieso wel, dus ik probeer hem vaak wat rond en laag te rijden, zodat hij de rug beter loslaat. Dit vindt hij moeilijk, maar we komen er wel :)

De wedstrijd was inderdaad in winschoten, prachtige locatie!! En ik heb mazzel, deze wedstrijd was de eerste van drie van de Dollard Competitie, allemaal op deze locatie :D

het is jammer dat dat voor mij een aardig eindje is, anders zou ik wel weten waar ik heen ging ! Echt prachtig daar !

ulle_nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 19:28

gooi je handen niet naar voren maar ondersteun hem en een ophouding voor je vertrekt en probeer tegen jezelf e tellen 123 en 1 verzamelen en 2 ophouding (oprichten) en 3 been en tegen je hand aanrijden en niet losgooien ... hij heeft joe nodig hierbij

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 19:56

Klopt helemaal :) Van mijn instructrice moet ik hem wel iets langer laten worden aan de voorkant, zodat hij de ruimte heeft te vertrekken, maar misschien heb ik dat iets te veel geïnterpreteerd of uitgevoerd als losgooien.

Ik ben superblij met alle tips die ik al gekregen heb, heb helemaal zin om alweer te gaan rijden <3 (beetje jammer dat het zo koud blijft deze week... :brr: Maar hopen dat ik weer af en toe met een stalgenootje naar een binnenbak kan)

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 21:50

Wauw wat een mooie lokatie, hoewel die van mij er waarschijnlijk apen en beren zou zien :)

Vind het een nette proef met soms een beetje een te hoog tempo.
Bij de middendraf ga ik mee met de andere en zou ook ik eerder gaan lichtrijden, daarnaast krijg ik altijd het advies om het stukje voor de middendraf mijn paard wat terug te nemen en een ophouding te maken voor het van handveranderen.
Daarna de middendraf rustig opbouwen, je geeft teveel gas, je paard kan dit met zijn achterhand (nog) niet aan en wordt onregelmatig en dit kost je punten.
Je draaft tijdens de proef al vrij ruim om verschil te kunnen zien moet hij al veel meer geven, wat hij niet kan, als je daarom het stukje voor de middendraf wat rustiger draaft zal je minder hoeven te vragen om verschil te kunnen zien :)

Verder veel oefeningen rijden om de achterhand te versterken, overgangen stap draf en terug, schijnovergangen, achterwaarts en weer aandraven, balkjes draven etc.
Daarnaast tijdens het trainen kleine stukjes middendraf en niet de hele diagonaal.

Daarnaast vraag ik me af of je hem wel eens laat nakijken door een fysio/osteo, het kan nl. zijn dat er in de achterhand iets niet helemaal lekker zit waardoor hij het net niet kan geven.

Verder mooi paard en hele leuke combinatie, succes.

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 22:00

Mooi he? :D wat dat betreft heb ik dan voordeel aan zijn koele karakter, kijkt nergens van op of om :) Stoer paard =:)

Wat betreft eerder lichtrijden en rustiger opbouwen heb ik al eerder wel gereageerd, daar ga ik mee bezig. Mijn timing moet dus beter :)

Achterhand versterken is zeker ook belangrijk. Ik rij al heel veel overgangen, en ook achterwaarts neem ik regelmatig mee (het ging in deze proef niet erg goed, maar thuis zakt die achterhand echt enorm, en moet ik uitkijken dat hij niet te groot achteruit gaat en zo op zijn achterhoeven stapt)

Voor Duncan is het ook moeilijk wat hij nou toch moet doen met die benen. Daarom ga ik soms ook in de training een aantal rondes op vol gas door de bak, elke lange zijde stevig vertrekken. Dan lukt het hem de tweede of derde ronde al stukken beter. Achter wordt hij al beter, alleen voor is hij niet op tijd weg. De diagonaal is nog aanzienlijk moeilijker dan langs de bakrand, dus dat bouw ik langzamer uit.

Balkjes draven wil ik wel gaan doen, maar vind ik vrij eng omdat hij doorgaans gewoon op balken gaat staan enzo... Hij is niet erg oplettend wat dat betreft.

Een paar weken geleden is de osteo langs geweest. Dat bracht wel een hoop verheldering. Zijn middenrif was erg strak, was duidde op oude stress. Kan ik me goed voorstellen, hij heeft geen makkelijke start gehad en veel eigenaren in de eerste jaren. Door het vasthouden van dat middenrif waren er meerdere plekken in zijn lichaam waar hij strak was, onder andere achter het zadel, bij de schoft, borstbeen en atlas. Misschien moet ik haar binnenkort nog eens laten komen, heb het idee dat het niet helemaal verholpen is.

Dank voor je complimentje :D

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 22:06

Zo te horen ben je goed bezig en dan gaat het vast ook helemaal goedkomen, heb laatst nog ergens gelezen dat de middendraf eigenlijk een hele moeilijke oefening is voor een paard en dat daar vaak te licht over wordt nagedacht.

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 22:16

En Duncan is daar het levende bewijs voor ;)

Ik heb echt zin in weer normaal kunnen trainen, en niet zoals nu altijd maar ergens naar een binnenbak toe moeten, dat belemmert toch echt wel....

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 22:29

Ja hier ook, als ik op buienradar kijk dan nog ruim een week en dan wordt het weer boven 0, kan niet wachten tot de vorst uit de grond is :)

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 12:04

Hallo,

Leuke combinatie en een prettig beeld!
Ik snap dat jullie hard gegaan zijn.

Wat betreft de middendraf, de eerste paar passen zijn goed. Maar je blijft te ver doorgaan en ondersteunt hem niet aan de voorkant. Probeerd het meer op te bouwen en ervoor te zorgen en neem genoegen met een rustige niet spetterende middendraf totdat hij het beter aankan.

succes!

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 12:08

Dank je wel Renske1987 :) Ik ben inderdaad aan het zoeken naar de juiste balans in ruimte geven en ondersteunen. Moeilijk hoor!

Ik vrees dat ik deze week überhaupt niet meer rij ;( Stomme sneeuw... ^)

Femke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 07:51

Ik vind jullie een leuke combinatie! Ik heb met mijn paard precies hetzelfde gehad met de middendraf. Mijn instructrice noemde haar een naaimachine :P . Ik had ook altijd onregelmatige passen ertussen en in de L2 altijd 5-en gereden. Nu reed ik in de M1 laatst een 8!!! Dus niet zeggen dat je paard NOOIT een goede strekker gaat worden.

Wat mij heel veel heeft geholpen is schakelen, schakelen en nog eens schakelen. Een paar pasje naar voren en meteen weer terug. Hierdoor is de kwaliteit van haar draf enorm verbeterd en ze kan nu echt in de middendraf vertrekken vanuit haar achterhand. Ook zou je hem bij de middendraf een fractie dieper kunnen instellen, anders drukt hij zijn rug weg.

Verder zou ik ook veel gaan schakelen in de galop. Volgens mij mist hij nog wat kracht, bijvoorbeeld in de stukjes richting contra. Heel laat je volgens mij wat punten liggen.

Verder een hele nette proef en een verdiende winstpunt! Ik hoop dat je wat aan mijn tips hebt.

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 08:37

Dat geeft een mens hoop! :D Hij moet zeker nog sterrker worden, alleen vraag ik me soms echt af hoe ik dat nog kan doen... Heb het idee dat ik al jaren niets anders doe... Wellicht moet het iets extremer, net buiten die 'comfort-zone'. In galop vindt hij het idd extra lastig, al kan ik hem op training al wel meer bij elkaar rijden, en lukt een grote acht door de bak, waarvan 1 lus dus in contra is ook al. Niet altijd, soms is het idd te moeilijk.
Misschien moet ik hem maar naar de fitness sturen met vriendje mee! :)*

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 11:38

Het beeld ziet er netjes uit maar ik mis impuls. Hij doet met zijn achterhand te weinig en dat kun je direct terug zien in je middendraf. Zodra hij echt moet vertrekken zie je dat hij na een paar passen van het achterbeen afkomt en begint te rommelen aan de voorkant.
Heel veel schakelen en vooral actief maken en houden van achteren. Kleine stukjes vertrekken en weer oefenen. Vertrekken is ook echt vertrekken. Het sterker maken doe je vooral door steeds een stapje verder te gaan. Dus eerst is een kleine reactie voorwaarts al goed maar zodra dat bevestigd is vraag je weer iets meer.
Eerder lichtrijden of beter voorbereiden maakt helemaal niets uit zolang hij achter niet actiever wordt.
Lekker blijven oefenen dan komt het helemaal goed.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 11:51

Ik sluit me bij de meeste tips hierboven aan. 1 Ding kan ik nog toevoegen. Ik weet niet of je regelmatig buitenritten maakt? Zo ja, dan moet je eens op een lang recht zandpad eens middendraf gaan oefenen. Rustig het tempo omhoog schroeven en een finke afstand in middendraf blijven. Zo krijgt je paard de tijd om de middendraf te leren, voordat ie steeds al struikelend alweer teruggenomen moet worden voor een wending in de baan.