Kale plekken van sporen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Laura01234

Kale plekken van sporen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 11:33

Hallo! mijn paard krijgt sinds een tijdje kale plekken op precies de plek waar de sporen zitten,

voordat iedereen meteen gaat oordelen zal ik even de situatie uitleggen!
ik heb ervaring met sporen rijden sinds dat ik 13 ben (ben nu bijna 19) en heb dit nog nooit gehad bij geen enkel paard, en heb veel verschillende gereden.
ik heb ook een stille beenhouding en lange benen en ben bewust wanneer ik mijn spoor gebruik en wanneer niet.
ik kan dit paard niet met zweep rijden omdat hij daar doods bang van is, als ik het probeer dan wordt hij gewoon ontzettend drammerig en rent hij steeds weg.
sporen zijn daarom gewoon veel verfijnder om ermee te rijden als je ze niet te vaak gebruikt bij hem, alleen als het even nodig is (anders wordt hij ook veelste drammerig)
het is dus niet zo dat ik ze constant gebruik anders zou ik dat wel voelen aan mn paard!
ik ben dus nu ongeveer 2-3 weken zonder sporen aan het rijden al omdat ik absoluut niet wil dat hij hier kale plekken van krijgt (hij is niet geschoren btw, heeft wel altijd een hele dunne vacht gehad en volgens mij gewoon een hele gevoelige huid)

na 2-3 weken zonder sporen en zonder zweep te hebben gereden, wat moeilijk is maar we komen er wel doorheen :P zijn de plekjes er nog steeds en ik heb niet het idee dat ze minder worden.

ook toen ik in de kerstvakantie op vakantie was, heeft de staleigenaresse (met springzadel en hele korte beentjes en met sporen) 2x op mijn paard gereden, en hij heeft hier ook al meteen plekjes van. hij heeft dus nu eigenlijk 2 kale plekjes, ik heb een dressuurzadel dus die plekjes van de andere die erop heeft gereden komen net onder het zweetblad uit en deze gaan ook niet weg.

ik rijd hem vanaf de zomer, heb hem bijna altijd met sporen gereden en hij heeft nooit zoiets gehad, tot een maand geleden toen begon het ineens!

wat kan ik hieraan of hier tegen doen?? heeft iemand hier ervaring mee?

renskesanne

Re: Kale plekken van sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 11:36

mischien een weekje niet rijden? kijken of er dan verandering in komt en als het niet bloed ofz is het volgens mij niet erg.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 11:38

Kan je niet wat minder scherpe sporen gebruiken? of van een andere stof. Misschien is die er wel allergisch voor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 11:40

Ik denk niet dat een paard zomaar kale plekken van sporen krijgt, heb je geen minder scherpe sporen ?
Je kan eventueel ook een elastische dekensingel om doen bij de plek.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 11:40

Rubber spoortjes? Ik heb hel fijne van br.. Ff kijken of ik ze kan vinden..
Gevonden..

Deze: http://www.br.nl/page/info.php?id=262439

Edit: ik heb dus de rubber rollertjes.. Op deze foto staan de RSV rollertjes..

tessxponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 11:42

nou ik heb een pony met een hele gevoelige neus hier had hij dan ook wondjes ik heb er toen elke dag lever-traan-zinkzalf op gesmeerd en toen was het vrij gauw weg en tjaa dan toch nog maar eventjes zonder sporen of niet rijden

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 11:46

Zijn de sporen die je nu hebt nieuw, of anders? misschien een allergische reactie op het materiaal?

Laura01234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 11:47

@nine1987: dankjewel!! iemand heeft dat mij ook wel eens aan geraden maar wist niet waar ik ze kon vinden!! dat zou misschien wel helpen

Maureen95: hoe bedoel je van een andere stof? sporen zijn toch neit van stof gemaakt :P en een dekensingel gaat niet helpen vrees ik, dat gaat schuiven en rijdt niet echt lekker.

@renskesanne: week niet rijden is moeilijk, dan wordt mijn paard een bommetje vrees ik :P en het bloed niet nee, maar het ziet er gewoon niet mooi uit en ik heb over 2 maanden wedstrijd en als het dan nog niet weg is dan pikt de jury me er sowieso uit als je met van die plekjes gaat rijden :P

@tessxponys: ooh waar kan je dat halen!

btw ik rijd met 2 cm stompe sporen, het gaat dus niet perse om de sporen want ik rij nu al 2 weken of misschien wel langer zonder en de plekjes blijven.

mijn laarzen zijn nu kapot en naar de schoenmaker, dus ik ga nu een paar dagen met thermo laarzen rijden, die zijn heel zacht en misschien helpt dat wel?

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 11:51

winterhaar is wel vaak broser als zomerhaar dus het zou best kunnen dat het haar toch door wrijving wat weggeschuurd is. En daar hoeft dan niet eens veel wrijving voor geweest zijn. ben bang dat je moet wachten tot de zomervacht tot de plekken weer weggaan

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 11:51

Laura01234 schreef:
@nine1987: dankjewel!! iemand heeft dat mij ook wel eens aan geraden maar wist niet waar ik ze kon vinden!! dat zou misschien wel helpen

Maureen95: hoe bedoel je van een andere stof? sporen zijn toch neit van stof gemaakt :P en een dekensingel gaat niet helpen vrees ik, dat gaat schuiven en rijdt niet echt lekker.

@renskesanne: week niet rijden is moeilijk, dan wordt mijn paard een bommetje vrees ik :P en het bloed niet nee, maar het ziet er gewoon niet mooi uit en ik heb over 2 maanden wedstrijd en als het dan nog niet weg is dan pikt de jury me er sowieso uit als je met van die plekjes gaat rijden :P

btw ik rijd met 2 cm stompe sporen, het gaat dus niet perse om de sporen want ik rij nu al 2 weken of misschien wel langer zonder en de plekjes blijven.

mijn laarzen zijn nu kapot en naar de schoenmaker, dus ik ga nu een paar dagen met thermo laarzen rijden, die zijn heel zacht en misschien helpt dat wel?

dan snap ik het wel dat je niet zomaar een week niet kan rijden en mischien helpen die termolaarzen wel je kan het altijd proberen!

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 11:52

Laura01234 schreef:

Is gewoon te halen bij de Divoza/ej. Bevordert de haargroei. Ik gebruik het zelf ook wel en heb ook het idee dat het er echt beter op wordt

Laura01234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 11:56

@Chinas: oke! ik woon alleen niet in Nederland dus het is een beetje lastig om al die dingen te krijgen, er zijn hier bijna geen ruitersport zaken en al helemaal niet zo uitgebreid!

ik was net al naar sporen met rubberen rolletjes aan het zoeken op internet, die zijn 20 euro en als ik ze wil verzenden naar hier is het nog 20 euro verzendkosten extra, dat vind ik een beetje lastig :P ik probeer ze via iemand in Nederland te versturen dat ik ze daar kan ophalen !

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 11:56

Je geeft al aan dat je paard een dunne vacht heeft. Waarschijnlijk maakt ze in twee weken dus ook niet genoeg vacht aan om de plekken weg te werken. Volgens mij groeit paardenvacht op dit moment sowieso niet, dus dan gaan de plekken ook niet weg. Over twee maanden maakt je paard wellicht al meer zomervacht aan (of is dat nog te vroeg), waardoor je kans hebt dat de plekken voor je wedstrijd weg zijn.

Succes ermee!

sunnysoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 11:58

Ik had een kennisje die voor het rijden even met glansspray over de plekken sprayde. Bij haar paard hielp dit genoeg. Waarschijnlijk toch wat minder wrijving.

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 11:59

Laura01234 schreef:
@Chinas: oke! ik woon alleen niet in Nederland dus het is een beetje lastig om al die dingen te krijgen, er zijn hier bijna geen ruitersport zaken en al helemaal niet zo uitgebreid!

ik was net al naar sporen met rubberen rolletjes aan het zoeken op internet, die zijn 20 euro en als ik ze wil verzenden naar hier is het nog 20 euro verzendkosten extra, dat vind ik een beetje lastig :P ik probeer ze via iemand in Nederland te versturen dat ik ze daar kan ophalen !

Oh, ahahaha. Niet eens op gelet. Ik zou zeker kijken of iemand het naar je wilt opsturen. Het is echt superspul

Silver_Bolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 11:59

Mijn paard heeft het ook gehad. Ik heb inderdaad die sporen gehaald met die rolletjes en sinds toen heeft ze nergens meer last van

Laura01234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 12:21

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 12:24

Heeft idd de maken met het winterhaar, en sporen met wieltjes of rolletjes helpen om het niet erger te maken. Het kan nl doorgaan en de huid kapot maken.

Als hij van het jaar verhaart is het weer weg.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 12:25

lever traan zalf is ook gewoon bij de boerenbond te halen ;)

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 12:30

Laura01234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 12:31

Annemeik schreef:
Heeft idd de maken met het winterhaar, en sporen met wieltjes of rolletjes helpen om het niet erger te maken. Het kan nl doorgaan en de huid kapot maken.

Als hij van het jaar verhaart is het weer weg.

ik heb nog wel sporen met (gladde) wieltjes liggen, maar deze zijn niet van rubber, zou dit ook helpen om het niet erger te maken?

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 14:12

Ik heb het ook een x gehad toen mijn toenmalige instructeur erop gereden had, ik had een week later wedstrijd en moest idd bij de jury komen..Hij zag gelukkig dat het niet door mij kwam omdat mijn benen veel langer waren anders had hij mij moeten diskwalificeren..

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 15:28

Je bent alleen gediskwalificeerd als de huid open is hoor. Niet als je een plekje hebt waar het waar van weg is, of wat een wondje is geweest en heelende is.

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 15:41

Ten eerste voorlopig zullen de plekjes wel blijven, straks als ze goed gaan verharen komt de nieuwe vacht en dan zullen de plekjes ook verdwijnen.

Een paard krijgt niet zomaar kale plekjes omdat hij gevoelig is. Mijn paard is ook zo'n gevoelige en vooral in de wintervacht ik heb hem ook doorgereden. Ik dacht ook dat het niet aan mijn spoor gebruik lag, maar onbewust toch wel. Hij hing iets tegen mijn been en als ik dat probeerde op te lossen prikte ik hem een paar keer dit was al genoeg voor een kale plek. Het is zaak om hem goed aan je been te hebben, mogelijk helpt het om je sporen heel laag te hangen.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 16:18

Annemeik schreef:
Je bent alleen gediskwalificeerd als de huid open is hoor. Niet als je een plekje hebt waar het waar van weg is, of wat een wondje is geweest en heelende is.

Dat was wat de jury tegen mij zei.. :j