klaar voor de B ? blind faith

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

little_birdy

klaar voor de B ? blind faith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 21:29

we willen langzaam aan een keertje in de B starten zodat we daarna kunnen gaan springen
maar zijn we daar klaar voor?
heb namelijk geen zin om te gaan als het er nog lang niet fatsoenlijk uitziet :')
kost toch alleen maar geld

ik vind dat hij wel steeds beter op zijn achterbeen komt
en hij loopt wat minder de grond in als eerst

martingaal zat er nog aan van het springen gisteren geen zin gehad om die eraf te halen en hij doet toch niks nu

met zen mooie koppie :P
Afbeelding

draf links

draf rechts

galop links

galop rechts

ik zie dat ik mijn handen iets meer mag dragen en been wat naar achter mag leggen

:wave:

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 21:33

Ik vind van niet
Hij heeft geen constante aanleuning
Verder in de galop schuif je in t geheel mee
Niet alleen met je kont maar ook met je benen en knieen ga je van voor naar achteren
Bij t eerste filmpje is er een betere aanleuning :-)
Verder achterover zitten :-)
Schouders naar achteren :-)
Nog eventjes een wat betere aanleuning en dan komt t wel goed hoor succes!
Laatst bijgewerkt door corientjuhh op 19-01-13 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt

hannah41

Re: klaar voor de B ? blind faith

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 21:36

Ik ben het eens met corientjuhh, ik zou eerlijk gezegd nog poosje wachten en nog even door trainen.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 21:41

Ik heb de filmpjes bekeken, en het eerste wat me opviel was je zadel. Naar mijn idee is het te klein voor jou, zeker voor de dressuur. Als je serieus wilt trainen zit je gewoon verkeerd in een springzadel, en dat zie je hier al terug in je benen. Die zijn erg onrustig. Gevolg daarvan is dat je gaat knijpen met je bovenbenen, en daarmee spanning opwekt bij je paard, en daardoor is ze zo onrustig in haar hoofd.
Wat ik me verder afvraag: wat doe je in de training? Zijn deze filmpjes een goede afspiegeling van hoe je rijdt? Ik mis namelijk een heleboel oefeningen, grote voltes, kleine voltes, gebroken lijnen, tempowisselingen, allemaal dingen die je kunnen helpen bij het bereiken van een betere aanleuning en meer controle.

Mijn tip is dus als eerste op zoek te gaan naar een dressuurzadel, en heel erg aan je zit werken!

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 21:43

Ik zie ook tamelijk veel 'verzet' qua aanleuning... valt me op dat jullie niet bijzonder veel vooruitgang boeken terwijl ik al veel topics van jou heb zien voorbijkomen. Heb je goed les en heeft het paard geen lichamelijke problemen? Ik zou ook nog even wachten met de B

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 21:51

ik ga iig geen dressuurzadel kopen
weinig vooruitgang komt gewoon doordat we niet heel veel echt getraind hebben maar meer loswerken,
ik kan eindelijk *\o/* met mijn been er aan komen dat kon hiervoor niet dan schoot hij aan !

dus we kunnen eigenlijk nu pas de echte oefeningen mee gaan pakken ,
ook geef ik toe ik ven van het simpele rijden :o

volte hier volte daar en klaar haha
zadel dat weet ik
heb geen geld voor een andere die komt nog wel

zadel is niet te klein voor mijn billen maar voor mij benen,

veel oefeningen gaan rijden dus ?

vandaag had ik hem gelukkig zo ver dat hij om mijn been heen boog ipv er voor weg rende dus dat is wel fijn

we trainen inderdaad dan gewoon lekker door en hebben zeker geen haast

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 21:54

Je ziet mij ook niet zeggen dat dit zadel te klein is voor je billen he, gewoon in het algemeen. Dit draagt ook bij aan je slechte beenligging.

Het simpele rijden is goed terug te zien in de filmpjes, ik noem het kilometervreten. Heeft niets met gymnastiseren van het paard te maken. Probeer daar dan eens mee te beginnen, zodat je meer kunt in gaan werken op je paard en het wel trainen kunt noemen!

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 21:58

:o
kleinvosje dat ga ik doen
ik wilde juist mijn paard eerst op 2 teugels fijn hebben voordat ik moeilijkere dingen ging vragen of is het een samenwerking van ?
en tsja ik ben nou eenmaal niet zo'n goede ruiter en dat weet ik :o

zal het eens wat moeilijker en spannender maken voor ons !
gelukkig gaan de hindernissen morgen weer uit de bak en hoop dat ze dan een paar dagen eruit blijven
dat maakt het oefeningen rijden ook makkelijker

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 22:01

Juist het fijn op twee teugels hebben bereik je door haar aan het werk te zetten, afwisselen in de buiging, slangevoltes zijn daar bijvoorbeeld erg goed voor. Hier kun je dan ook in afwisselen, 3,4,5 bogen, tempowisselingen in de bogen, pasje schoudervoor op de lange zijde. Dat zijn allemaal oefeningen die haar fijner op teugel en zit maken. Heb je les? Want dat heb je denk ik wel nodig!

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 22:04

ik heb les maar niet heel vaak
er is niet altijd tijd voor,
heb na helaas al 4 weken geen les gehad maar dat komt komende week weer
dan zie je ook vaak dat het dan weer een tijdje veel beter gaat meteen ,

les heeft iedereen gewoon nodig !

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 22:57

Je bent inderdaad nog niet klaar voor de B maar wie zegt dat je dan nog niet mag starten? Ik denk dat als je nou gaat starten niet de hoogste punten krijgt en rijdt maar het wel ontzettend leerzaam voor jullie is en dat maakt de trainingen ook veel leuker! Trainen voor een doel. Een doel om de jury als ware om ver te kunnen rijden! In de B kun je geen verlies punten rijden en jury's geven hun commentaar! Ontzettend leerzaam! Zo zie je ook wat iemand anders van jullie vind behalve je instructrice.

Heb je al eens een B proefje gereden? Probeer het eens! Kun je de oefeningen ook gelijk trainen die in de proef komen! Als je een doel hebt zul je ook heel anders rijden. Bij springen hoort gewoon dressuur basis.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 23:04

Wat dat betreft ga ik ook mee met ismy
Want je krijgt commentaar van de jury en dan weet je waar je aan moet werken :)

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 23:12

ismy dankjewel
dat is ook weer zo ja
ik kan ook gewoon een proef uitprinten en die dan rijden
dat ga ik eens doen bedankt
ik wil inderdaad gaan springen met hem ja echt dressuur doelen zijn er niet

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 23:15

Ik denk dat je heel veel leert als je gewoon gaat starten.
Bij springen is dressuur nodig. Eigenlijk zou ik het haast verplicht vinden dat de ruiter L2 zou moeten geweest voor dat het springen zou mogen starten. Je kunt zoveel uit de dressuur naar het springen brengen..

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 23:21

Ik zou het persoonlijk zonde van het geld vinden om te starten zoals het paard nu loopt. Steek dan liever het geld in goede instructie.

Marie72

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 23:32

De aanleuning kan idd beter en stiller, maar er zitten hier en daar ook echt wel fijne stukjes tussen hoor! Probeer nog meer van achter naar voren te rijden, dus aan je been. Als mijn paard een keer sterk wordt voor, steek ik mijn hand weg en geef er nog eens extra been achteraan. Zo krijgt ze geen kans om t bit vast te pakken of erop te gaan hangen. Misschien ook een goede tip voor jou? Je moet tenslotte alles van achter naar voren oplossen! En verder gewoon lekker gaan starten, heb vandaag op wedstrijd in de B ook nog wel andere combinaties gezien...

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 23:37

anoeska ik heb goede instructie ;)
alleen de laatste weken wat weinig tijd gehad :)

marie klopt ook ik rij hem ook zeker niet met hand
dan gaat hij alleen maar terug hangen had ik toen al ervaren :')

maar als ik mijn hand geef als hij sterk word en dan been valt hij juist helemaal uit elkaar,
vandar dat ik dan liever iets hand er aan houd en dan been bij geef

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 23:40

Ik ben met meeste commentaar eens... de aanleuning is niet constant genoeg voor de B... jouw houding is te onrustig.. en je zal dus niet snel voldoende op dat onderdeel halen.
Links om in draf is hij wel iets beter dan rechtsom.
Ik verbaasde me ook over dat je alleen maar de bak rond tuft en geen enkele volte laat zien. Dressuur is bedoeld om je paard te gymnastiseren en daarmee gezond te houden... en dat is ook bij het springen geen slecht idee ;)

Mooi filmpje om beetje te leren hoe je het warm rijden beter kan doen...
http://youtu.be/OaMyU5uJ3H4

Waarom stel je jezelf geen dressuur doelen? Dat is toch de basis, wat denk je te kunnen winnen bij geen dressuur doelen te hebben? (die heb je stiekem toch al... fijn over 2 teugels... en dat lukt je echt niet als je constant langs de wand blijft rijden... daar heeft paard dan steun aan... en dan kan je dus helemaal niet testen of hij wel echt beide teugels aanneemt)

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 23:55

je hebt geen tijd voor les, Geen geld voor een goed zadel. Maar niet onrespectvol bedoelt, maar startkaart en alle bijkomende kosten van vervoer en de 'coupons' zijn niet echt goedkoop te noemen en nemen best wat tijd in beslag.

Investeer in goede les. denk wel dat een keer starten je wel mooi een startpositite weergeeft. Mooie spiegel. Geeft jou net wat meer duidelijkheid in waar je aan moet werken. maar een goede instructeur doet dat ook.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 00:12

Ik vind je eigenlijk wel klaar voor de B.
In de B hoef je nog geen constante aanleuning te hebben. Dit beeld is geen 200 punten waard maar een klein winstpuntje moet er wel inzitten. En je hebt het toch alleen maar nodig om te gaan springen? Als je echt in de dressuur verder wilde zou ik ook nog wachten, want t is ook niet leuk om nooit eens echt met kop en schouders boven de 180 uit te steken en in de L1 al te blijven hangen.
Maar je zou eens op een wedstrijd moeten gaan kijken wat er allemaal rondrijdt in de B. En wat er allemaal een winstpunt krijgt. Daar sta je verstelt van, en jij maakt met dit beeld ook zeker kans op een wp!

Ik ben het trouwens wel eens met de opmerkingen wbt je zadel, dit kan haast niet lekker zitten voor jou lijkt me!

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 00:18

44Myrthe44 schreef:
In de B hoef je nog geen constante aanleuning te hebben. Dit beeld is geen 200 punten waard maar een klein winstpuntje moet er wel inzitten. En je hebt het toch alleen maar nodig om te gaan springen? Als je echt in de dressuur verder wilde zou ik ook nog wachten, want t is ook niet leuk om nooit eens echt met kop en schouders boven de 180 uit te steken en in de L1 al te blijven hangen.
Maar je zou eens op een wedstrijd moeten gaan kijken wat er allemaal rondrijdt in de B. En wat er allemaal een winstpunt krijgt. Daar sta je verstelt van, en jij maakt met dit beeld ook zeker kans op een wp!

Ik ben het trouwens wel eens met de opmerkingen wbt je zadel, dit kan haast niet lekker zitten voor jou lijkt me!

Waarom kreeg ik daar dan altijd strafpunten op?
Een constante aanleuning is dat je paard je hoofd constant op 1 hoogte houd, t hoeft niet aan de teugel zoals de meesten noemen
Maar dit geschud is geen constante aanleuning, wat je dus wel nodig hebt in de B
Dit is mij zo verteld iig

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 00:22

corientjuhh schreef:
44Myrthe44 schreef:

Waarom kreeg ik daar dan altijd strafpunten op?
Een constante aanleuning is dat je paard je hoofd constant op 1 hoogte houd, t hoeft niet aan de teugel zoals de meesten noemen
Maar dit geschud is geen constante aanleuning, wat je dus wel nodig hebt in de B
Dit is mij zo verteld iig

Het is een pre als je het wel hebt.
je mag er niet op afgestraft worden, maar je wordt er ook niet op beloond. Voor elk onderdeel waar hij dat doet een 6 dus, maar zo kom je ook op de 180.
Dus zoals ik al zei, geen dikke punten, maar een winstpunt zit er zeker in.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 00:33

In de filmpjes zijn geen overgangen en wendingen te zien... en mijn vermoeden is (doordat de aanleuning niet voor elkaar is) dat hij daarin wel tegen de hand komt... dat wordt in de B wel afgestraft... dat zijn dan 5-en... en daarmee red je de 180 niet.
Tel daarbij op dat haar houding en zit geen voldoende waard zijn in dit zadel... ik zie niet hoe jij denkt dat hier een winstpunt mee te verdienen is.
Ja dier ziet er als alles rustig is prima uit... dan is plaatje echt wel goed maar de stukjes zijn te kort... en het filmpje laat niet zien wat er gebeurt bij overgangen, wendingen, voltes en in de stap.

Dan kan ze die 100 euro die ze zou uitgeven om officieel te kunnen starten beter in een spaarpotje stoppen voor een nieuw zadel of meer instructie.

ulaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 00:44

Ik zou nog even doortrainen.

Pak je teugels eens wat korter zodat als hij omhoog wilt komen je dit voor kan zijn door voordat hij
het doet je hand al een keer te sluiten.
Ga ook meer figuren rijden, grote volte, kleine volte, slangevolte, achtjes enz. En meer overgangen en schijnovergangen. Constant bezig zijn met je paard.
Dit kan ook makkelijk tussen de hindernissen door, rijd een kleine volte om een hindernis en zorg dat
hij goed om je binnen been buigt.

Probeer ook eens om hem eerst los te werken, door hem wat lager te rijden als nu en ook dan veel figuren
en stelling wisselen. Vraag hem daarna bovenin mag dan zelfs nog iets opgerichter als nu op de filmpjes.

Als hij wegschiet voor been houd dan juist je been eraan als je je been blijft
afsteken zal hij ook blijven vluchten. Dus been eraan maar zonder druk.

Hoop dat je er iets aan hebt.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 00:47

Tip. Mocht je gaan rijden terwijl er hindernissen in de bak staan. Zet er eens een aantal op laag en neem deze mee in je training. Bij mijn paard heb ik daar al een aantal keer profijt bij gehad, ook al zat ik toen op dressuurzadel. Zeker met oefeningen die even wat lastiger gaan, kun je zo'n hindernisje "gebruiken". Zo wou die van mij niet goed wijken voor het rechter been. ik ging toen de hindernis ernaast aanrijden en gebruikte de lange lijn er naartoe om hem wijkend voor de hindernis te zetten. de eerste keer snapte hij er niks van. Dan ook niet de hindernis pakken maar stil zetten of ervoor wegrijden. Zodra hij het wel goed deed, de beloning geven door over de hindernis te gaan. Dit een paar keer zo gedaan. Het gaat nog steeds niet helemaal feilloos het wijken voor het rechterbeen, maar wel veel beter.
Dit kun je ook doen met schoudervoor/schouderbinnenwaarts. Heb je hindernis die schuin op de hoefslag ligt, dan op de hoefslag schoudervoor/schouderbinnenwaarts rijden en wanneer je vlak voor het punt zit om de hindernis aan te rijden langzaam richting de hindernis wenden en de hindernis nemen, mits de oefening goed is uitgevoerd. Kleine stukjes beginnen. Dit houdt ze heerlijk alert, en als je paard van springen houd is het een goede motivatie. Bij goede uitvoering beloning van de "sprong". Het maakt je training ook speels en je paard wordt er heerlijk los van. Bij mij wordt de aanleuning dan ook een stuk beter. Je bent er mee bezig maar niet te gefocust, terwijl je je paard lekker aan het gymnastiseren bent. Kun je evt de dag erna gewoon dressuren. Lekker afwisselen in training. Komt het helemaal goed.