Ik rij sinds deze zomer zo af en toe het paard van de boerin waar mijn shetlandertje staat.
Nu heeft ze 5 jaar in de wei gestaan voor ik haar weer ben gaan oppakken.
Dit heb ik eerst samen met vriendje van haar gedaan (samen op stap buitenritjes) en
sinds een paar maanden rij ik ook alleen met haar door het bos en soms in de bak.
Nu het probleem, madam wil soms ergens gewoon NIET langs.
Ze is blind aan 1 oog, dat even voorop gezecht. Dit deed ze bij de eigenaresse ook en die
stapte dan af en nam haar stukje aan de hand mee en stapte dan weer op, maar ik
vertik het gewoon om er vanaf te stappen.
In de bak vertoont ze dit gedrag niet.
Ze blijft nu standaart op 2 vaste punten stilstaan. Vlak nadat ik het bos in rij, bij het weiland
van de buren waar ook paarde en andere beesten in staan. En bij een bankje een kilometer
verder op. Wat ze dan doet is stil staan, achteruit lopen. Als ik haar aanspoor verder achteruit.
Dan probeert ze om te keren, of een ander pad in te gaan. Dan word ik het zat en krijgt ze een
tik. Dat begint heisa en gaat ze stijgeren en hupsen en bokken. Dan zet ze sprong galop erin en raced ze erlangs.
(Nu ik dit zo typ lijkt het me een slim plan om zodra ik er langs ben geweest om te draaien en nog x te gaan)
Bij het bankje is het nog vervelender wat daar kan ze niet weg, dus daar loopt ze gewoon tegen het schrik draad
aan ...
Nougoed blijkbaar voelt ze dit niet want ze rent er nooit vandoor. Terug weg is nooit een probleem, kijkt ze alleen even en thats it. Langs het weiland houd haar wel altijd enorm bezig.
Ook de rest van de rit gedraagt ze zich prima. Lekker vlot op been en niet springerig of wat dan ook.
Tips?
Denk dat je meer rekening moet houden met het paard...
Ik had er al een vreemd beeld bij.
). Maar weetje wat het is, ik heb al zoooooo veel geprobeerd.
Maar ik vind het gewoon te raar voor woorden dat ze alleen
Zo van oke paard ik doe alles wat jij wilt, jij mag met mij rondrijden.
) maar vanuit daar weet ik ook dat het soms zo raar is... Als ik zo weinig zou zien, zou ik ook veel dingen niet "durven")
helaas kan dit natuurlijk niet met dit weer dus dan moet ik even