Hoe uitleggen om pony aan teugel te krijgen aan jongen (13jr

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HBZ

Hoe uitleggen om pony aan teugel te krijgen aan jongen (13jr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 12:00

Hallo,

Ik help mijn neefje met rijden. Hij heeft nu de basis goed onder de knie en ik wil nu met hem een stapje verder gaan.
Dat hij leert om de pony laag en rond over de rug te rijden.

Hoe kan ik hem dat het beste uitleggen?
Wat gebruiken jullie om kinderen dit duidelijk te maken?

ps. hij heeft een duidelijke strakke uitleg nodig, ander begrijpt hij het niet.

aeolusnr1

Re: Hoe uitleggen om pony aan teugel te krijgen aan jongen (13jr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 15:51

Dit is eigenlijk gewoon onmogelijk.
Je moet dingen vragen die mogelijk zijn, anders krijg je alleen maar meer frustratie.

veronique100

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 15:53

ik denk idd dat het bijna onmogelijk is.
ben het eens met aeolusnr1.
ik denk dat je gewoon met ervaring de pony vanzelf aan de teugel krijgt

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 15:55

Leren dat nagevelijkheid/aan de teugel, alleen voortkomt en bereikbaar is door goed lichaamsgebruik en een goed rechtgericht paard... Leer hem voelen wanneer hulpen gegeven moeten worden mbt achterhand en licht contact te houden aan de voorkant.

Man0n89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 15:58

Ik ga er meestal naast lopen en dan doe ik mijn handen over hun handen (snap je het haha) en hun voelen dan wat ik met mijn handen doe en aangeef wanneer ze meer been moeten geven enz...Meestal kunnen ze die link niet zo goed liggen en snappen ze ook niet dat het alleen maar je teugels vast houden is.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 16:01

Man0n89 schreef:
Ik ga er meestal naast lopen en dan doe ik mijn handen over hun handen (snap je het haha) en hun voelen dan wat ik met mijn handen doe en aangeef wanneer ze meer been moeten geven enz...Meestal kunnen ze die link niet zo goed liggen en snappen ze ook niet dat het alleen maar je teugels vast houden is.

Dat snap ik niet? Want het enige dat je zou aan kunnen geven is dat ze met stap en galop de handen mee moeten bewegen met hoofd van het paard, in draf zijn de handen stil.
Spelen met de teugels is immers geen optie.
Dus ben benieuwd hoe je dat doet? :)

Ts; ik zou voor die opgave een goede instructrice erbij gaan halen :) zodat jij ook kan leren hoe je het duidelijk uit moet leggen :)
Dit is via internet niet te doen immers, want ik heb geen flauw idee van hoe die jongen zit en of er al sprake is van een onafhankelijke zit.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 15-01-13 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Daphnm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 16:02

Je moet veel knijpen met je handen, om en om, en als hij omlaag komt, de druk afnemen. Je pony zoekt naar je hand, dus houd wel een houvast blabla.. gewoon simpel houden ;)

En misschien een keer op een paard/pony zetten die makkelijk zo loopt, zodat hij het gevoel krijgt. Ook kan je een voltetje naast hem lopen en zijn handen helpen met knijpen...

Succes!

Lottexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 16:04

paardengekD schreef:
Je moet veel knijpen met je handen, om en om, en als hij omlaag komt, de druk afnemen. Je pony zoekt naar je hand, dus houd wel een houvast blabla.. gewoon simpel houden ;)

En misschien een keer op een paard/pony zetten die makkelijk zo loopt, zodat hij het gevoel krijgt. Ook kan je een voltetje naast hem lopen en zijn handen helpen met knijpen...

Succes!

En zo moet het dus niet :x

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 16:04

paardengekD schreef:

Succes!

En dit moet je absoluut nooit doen :n heel erg slecht advies.
Enige dat je het paard leert is de druk in de mond te ontwijken en absoluut niet nagevelijk te lopen. Dwingen om aan de teugel te lopen is echt uiterst ongunstig.
Doe dit echt nooit! Is oneerlijk tegenover het paard.
(Als ik aan je arm trek, dan stap je ook automatisch naar mij toe om aan de druk en pijn te ontkomen. Zo werkt het dus ook met het zagen/kneepjes in de mond van een paard; er is maar 1 uitweg en dat is naar beneden duiken)

Ts, misschien ook leuk om spelletjes te introduceren; zonder handen over caveletti bijvoorbeeld :) laat hem eerst maar een goede onafhankelijke zit ontwikkelen.

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 16:18

hoezo is dat onmogelijk?
Mijn dochter van 13 rijd M2 en die pony loopt toch echt nageeflijk? 8)7
Je moet toch echt ergens beginnen hoor

Onafhankelijk zitten is belangrijk. Teugels wat korter laten nemen dan in het begin. voldoende voorwaartse beweging en contact zoeken met de mond op twee teugels tegelijk (volgens mijn ervaring werkt dat het beste op lange lijnen, dus niet op voltes bij kinderen)

Het is na-"geven" dus het paard doet het alleen als je het niet afdwingt leg ik ze het uit.
Op die manier telkens een stukje verder. Eerst in stap, dan in de overgang naar draf, daarna in draf ect ect ect
ook gaat t voor veel kinderen gemakkelijker als ze doorzitten dan lichtrijden. Dat is vaak nog teveel gevraagd

En ja dat zal niet altijd zonder slag of stoot gaan maar helaas kan je niet leren rijden zonder paard dus uiteindelijk heeft een kind toch een enigszins vergevingsgezind paard nodig om het te leren....

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 16:30

Man0n89 schreef:

Dat is inderdaad een goede tip, en ik begrijp inderdaad wat je bedoelt. Dit deden ze vroeger bij mij ook.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 16:34

tiffclaus schreef:
hoezo is dat onmogelijk?
Mijn dochter van 13 rijd M2 en die pony loopt toch echt nageeflijk? 8)7
Je moet toch echt ergens beginnen hoor

Onafhankelijk zitten is belangrijk. Teugels wat korter laten nemen dan in het begin. voldoende voorwaartse beweging en contact zoeken met de mond op twee teugels tegelijk (volgens mijn ervaring werkt dat het beste op lange lijnen, dus niet op voltes bij kinderen)

Het is na-"geven" dus het paard doet het alleen als je het niet afdwingt leg ik ze het uit.
Op die manier telkens een stukje verder. Eerst in stap, dan in de overgang naar draf, daarna in draf ect ect ect
ook gaat t voor veel kinderen gemakkelijker als ze doorzitten dan lichtrijden. Dat is vaak nog teveel gevraagd

En ja dat zal niet altijd zonder slag of stoot gaan maar helaas kan je niet leren rijden zonder paard dus uiteindelijk heeft een kind toch een enigszins vergevingsgezind paard nodig om het te leren....

Ik ga dit zeker proberen.

Waar ik met hem tegenaan loop is dat hij de teugel te los heeft hangen. Hij kan slecht contact krijgen. Nu denk ik dat hij de teugels op een bepaalde lengte moet vastpakken en dan met been aanvullen, en hand ontspannen wanneer de pony gaat zakken. Zodat de pony zijn hand gaat volgen.

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 16:39

Ik denk dat eerst t basistempo gewoon goed moet zijn. Aanvullen met been zie ik persoonlijk niets in

Goed basistempo, teugels korter laten nemen, niet te star maar meegaand met een bepaalde druk en bij nageeflijkheid dus de druk weg laten vloeien
En helaas is dat dus gewoon uitproberen bij die kinderen...

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 16:45

Maar als deze jongen het niet begrijpt als hij geen duidelijke uitleg krijgt, en de teugels te los heeft hangen maar volgens jou de basis er wel in zit, waarom wil je dan een stap verder?

Het lijkt me dan namelijk niet dat de basis er in zit als hij de teugel nog te los heeft hangen. Goed contact met de mond is belangrijk, maar ook zeker het tempo en alle andere dingen die bij de 'basis' horen. Ik vind basis namelijk niet dat je een pony in stap een rondje kan laten lopen. Dat kan je iedereen 'leren'.
Wat kan deze jongen verder op het paard? Stappen? Draven? Galopperen? Is de kunde van deze jongen wel genoeg om een paard goed aan de teugel te laten lopen en het te snappen? En hoe is de pony zelf?

Niet aanvallend bedoeld hoor maar ik vraag me deze dingen gewoon af :)

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 16:46

veronique100 schreef:

gewoon uit nieuwsgierigheid: waarom denken jullie dat het onmogelijk is? Ik denk als je een kind gewoon laat rijden en hem dus ervaring laat opdoen dat hij wel een goede zit en zo krijgt, maar niet het wat en waarom en hoe van nageeflijk rijden leert.

tiffclaus schreef:
Ik denk dat eerst t basistempo gewoon goed moet zijn. Aanvullen met been zie ik persoonlijk niets in

basistempo is imo ook erg belangrijk. maar ik heb altijd geleerd dat je ook je benen moet gebruiken om je paard zijn tempo te laten behouden en om te helpen om als het ware de rug omhoog te brengen. als je alleen de teugels gebruikt loop je het risico dat je paard alleen zijn nek gebruikt en niet de hals.

TS, misschien moet je beginnen met uit te leggen wat het belang is van aan teugel rijden? dat is toch wat ik waarschijnlijk zou doen :)

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 16:56

Ik geef oa les aan kinderen. En ja om het kinderen uit te leggen valt niet altijd mee, maar ik ben er niet mee bezig om het paard nagevelijk te laten lopen. Als je een leerling goed begeleid dan is nagevelijkheid een gevolg van goed rijden, niet een "trucje" wat je moet leren.

Door veel tempo wisselingen te rijden, op kleine zit en kuithulpen. Veel wendingen te rijden, komt er veelal "vanzelf" van die kleine momenten dat het paard zachter wordt in de kaken. En soms zelfs stukken de ruiter hand opzoekt en de onderkaak tegen het bit aan legt en dus aan het bit komt.
Op zulke momenten is het paard vaak fijner te rijden, nog gevoeliger aan de hulpen en voelt zachter. Dat is het moment waar je je leerling op moet wijzen. Dat zijn de leer momenten. Maar ik maak altijd duidelijk dat het een gevolg is van netjes, correct en eerlijk rijden.

Vraag aan een leerling of ze die momenten voelen, en belangrijk is dat je duidelijk maakt waar je mee bezig was. Voor mijn leerlingen is dat altijd heel duidelijk: hun antw is altijd: controle over tempo en richting en bezig zijn met in balans zitten en hulpen zo klein mogelijk geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 17:40

tiffclaus schreef:

Goed basistempo, teugels korter laten nemen, niet te star maar meegaand met een bepaalde druk en bij nageeflijkheid dus de druk weg laten vloeien

Zelf laat ik al mijn paarden nageven op been. Ik sluit dan wel mijn handen maar het paard moet tegen mijn hand aan lopen dus moet ik been geven zodat hij het lichaam moet activeren en op deze manier de hand op gaat zoeken. Als ik alleen maar druk geef met hand zal het paard alleen maar knikken in de hals en kaak maar zal de rugspier niet uitgedaagd worden om los te laten en zo kan de achterhand ook niet los laten. Ook moet de buikspier aangespannen worden hierbij en dat kan alleen maar door activiteit op te vragen.
Het is zo'n complexe wisselwerking. Daarbij snap ik wel dat wanneer je een paard nageven 'aanleert' je iets meer druk op mag bouwen van voren zodat het paard de weerstand gaat ontlopen en op die manier makkelijker de zachte aanleuning opzoekt.

Man0n89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 17:46

Joolien schreef:
tiffclaus schreef:

Zelf laat ik al mijn paarden nageven op been. Ik sluit dan wel mijn handen maar het paard moet tegen mijn hand aan lopen dus moet ik been geven zodat hij het lichaam moet activeren en op deze manier de hand op gaat zoeken. Als ik alleen maar druk geef met hand zal het paard alleen maar knikken in de hals en kaak maar zal de rugspier niet uitgedaagd worden om los te laten en zo kan de achterhand ook niet los laten. Ook moet de buikspier aangespannen worden hierbij en dat kan alleen maar door activiteit op te vragen.
Het is zo'n complexe wisselwerking. Daarbij snap ik wel dat wanneer je een paard nageven 'aanleert' je iets meer druk op mag bouwen van voren zodat het paard de weerstand gaat ontlopen en op die manier makkelijker de zachte aanleuning opzoekt.

Inderdaad kinderen hebben vaak de neiging om het teveel met de hand te doen en vervolgens vast te houden. Terwijl een groot deel vanuit het voorwaartse moet komen.

Man0n89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 17:50

vuurneon schreef:
Man0n89 schreef:

Dat snap ik niet? Want het enige dat je zou aan kunnen geven is dat ze met stap en galop de handen mee moeten bewegen met hoofd van het paard, in draf zijn de handen stil.
Spelen met de teugels is immers geen optie.
Dus ben benieuwd hoe je dat doet? :)

Ts; ik zou voor die opgave een goede instructrice erbij gaan halen :) zodat jij ook kan leren hoe je het duidelijk uit moet leggen :)
Dit is via internet niet te doen immers, want ik heb geen flauw idee van hoe die jongen zit en of er al sprake is van een onafhankelijke zit.

Hoe ik dit doe..ja lastig uit te leggen want ik vind aan de teugel rijden net als wat joolien zegt een werking van vele hulpen. Ik vraag een paard met druk van mijn been en wat weerstand met mijn hand aan de teugel. Nu geef ik op een manege les. Iedereen zou op mijn paard aan de teugel kunnen rijden want die doet dat zo eenvoudig, zoals het ook hoort. Maar zo eenvoudig zijn de manegepony's bij ons niet. Ik vind aan de teugel rijden echt een gevoel. En ik merkt dat de meeste kinderen verkeerd inwerken terwijl als ik mijn handen over hun handen heen pak het wel gaat. En ik loop ook gewoon mee in draf en galop (alleen uiteraard niet zo heel lang).

veronique100

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 17:57

Iolanthe schreef:
veronique100 schreef:

gewoon uit nieuwsgierigheid: waarom denken jullie dat het onmogelijk is? Ik denk als je een kind gewoon laat rijden en hem dus ervaring laat opdoen dat hij wel een goede zit en zo krijgt, maar niet het wat en waarom en hoe van nageeflijk rijden leert.

tiffclaus schreef:

basistempo is imo ook erg belangrijk. maar ik heb altijd geleerd dat je ook je benen moet gebruiken om je paard zijn tempo te laten behouden en om te helpen om als het ware de rug omhoog te brengen. als je alleen de teugels gebruikt loop je het risico dat je paard alleen zijn nek gebruikt en niet de hals.

TS, misschien moet je beginnen met uit te leggen wat het belang is van aan teugel rijden? dat is toch wat ik waarschijnlijk zou doen :)

ik denk dat het bijan onmogelijk is omdat je als je nagevelijkheid wil je heel goed in je paard moet kunnen verplaatsen (weet niet hoe ik het anders op moet schrijven) en aan hoe TS het verhaal schrijft heb ik niet echt het idee, dat het iemand is met veel ervaring, en zit daardoor ook nog stijver dan mesne die meer ervaring hebben en daardat hij stijver is ga je je pony soms in de weg zitten, waardoor het voor de pony moeilijker is om hem te snappen en het voor de pony ook moeilijker is om nagefelijk te lopen (niet dat dit de schuld is van de jongen hoor, het ligt vooral aan hoeveel ervaring dat hij heeft (hoelang hij al rijdt voor al))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 18:01

Ik zou gewoon niet focussen op het 'aan de teugel' op zich maar gaan oefenen met oefeningen die ertoe kunnen leiden zoals stelling vragen; Binnenhand naar binnen, buitenteugel en buitenbeen begrenzen en binnenbeen aandrukken. Ook dan moet een paard 'nageven' op de binnenhand door het binnenbeen en zo kun je de ruiter bekend maken met het nageven an sich. En dan ook oefenen met het rechtstellen en op 2 teugels zetten. Ook werken aan een actief tempo en de ruiter dat leren voelen kan een goede oefening zijn.

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 18:29

misschien is het al gezegt...

maar als je neefje al een goede onafhankelijke zit heeft is het inderdaad mogelijk:D
Zolang hij de pony goed voorwaarts houdt en niet zaagt/kneed in de teugel.
als hij iets met de teugel doet dan met twee handen tegelijk knijpjes geven...(mini halve ophoudingen)

en inderdaad op een makkelijke pony zetten zodat hij eerst doorkrijgt hoe het moet... vooral vermijden dat hij gaat zagen (want dat is niet nodig en zo dwing je de pony)

en denk erraan...je hebt geen bit nodig om een pony nagevelijk te laten lopen;) :D

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 19:15

veronique100 schreef:
Iolanthe schreef:

ik denk dat het bijan onmogelijk is omdat je als je nagevelijkheid wil je heel goed in je paard moet kunnen verplaatsen (weet niet hoe ik het anders op moet schrijven) en aan hoe TS het verhaal schrijft heb ik niet echt het idee, dat het iemand is met veel ervaring, en zit daardoor ook nog stijver dan mesne die meer ervaring hebben en daardat hij stijver is ga je je pony soms in de weg zitten, waardoor het voor de pony moeilijker is om hem te snappen en het voor de pony ook moeilijker is om nagefelijk te lopen (niet dat dit de schuld is van de jongen hoor, het ligt vooral aan hoeveel ervaring dat hij heeft (hoelang hij al rijdt voor al))

hmm, dan denk ik wel dat je gelijk hebt. Ik had er niet echt aan gedacht dat het kon zijn dat hij nog stijf zit, en dan heb je natuurlijk helemaal gelijk :)
TS, hoe lang rijdt je neefje al?

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 19:21

Een paard gaat zelf 'aan de teugel' als je goed rijdt: van voor naar achter, takt, achterbeen onder de massa, rug los, buikspieren aangespannen, kaak- en nekgewricht los --> paard wordt nageeflijk en gaat aan de teugel. Je hoeft het niet uit te leggen, het komt helemaal vanzelf. Zeker niet over kneepjes/(halve) ophoudingen/spelen/zagen etc. beginnen, dat slaat gewoon nergens op.

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 19:25

ja, oké, maar een (beginnend) ruiter moet toch weten waar hij naartoe werkt?
iemand die nog niet weet wat nageeflijk rijden is, is tevreden met een paard dat braaf is en niet te snel of te traag gaat. die gaat geen moeite doen om voor impuls van van achteren te zorgen, om de rug los te maken en zijn paard te strekken...