Een fries verzameld leren galopperen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sc1990

Een fries verzameld leren galopperen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 23:37

Goede avond iedereen,

Eerst en vooral mijn excuses als dit onderwerp al reeds gepost is.

Graag had ik enkele tips van mensen gekregen die zelf een aardig niveau dressuur rijden met een fries. Ik rij namelijk al 2j met een friese merrie van Tsjalke.
Wij zijn reeds deze zomer gestart met wedstrijden rijden, wat wel aardig begint te lukken. Vorige week was ze nog netjes 2e tussen al die warmbloeden!

Haar stap & draf zitten goed (soms wat sneller dan voorzien) maar haar galop is een enorm werkpunt.

Wat is mijn uitdaging?: Mevrouwtje is nogal gejaagd in haar galop, ook al gebruik ik heel rustig mijn hulpen. Ze loopt dan ook heel platjes.
Wanneer ik haar korter neem en wat begrens maakt ze zich heel zwaar in de hals en brengt ze die heel kropperig naar boven. Ze neemt haar sprongen dan ook enorm hoog wat voor mij dan niet makkelijk is om mooi op te blijven zitten. Wanneer de galop dan voorbij is, is mevrouwtje heel onstuimig en enorm voorwaarts.

Hopelijk ben ik niet de enige met dit werkpunt bij mijn paard en kunnen jullie mij handige tips geven.

Alvast bedankt!

Benno08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 23:52

even een stipje.. Ik heb hetzelfde probleem

sc1990

Re: Een fries verzameld leren galopperen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 23:58

Ja? Oh het is alleszins al fijn om te horen dat ik niet alleen ben!

Clown_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 23:59

Klinkt niet ontspannen.dat ze zich zo sterk maakt kan daardoor komen.
Ik heb wel wat tips
Tip 1.overgangen rijden van stap naar galop van galop naar stap van draf naar galop en galop naar draf.
Tip 2 vraag je instructrice om raad als je die hebt.
en ten 3de je bent niet de enige.ik heb dit ook met mn pony.dus het geeft niks.iedereen kan leren ;)

sc1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 00:02

Van die overgangen wordt ze enkel maar heviger.
Mijn instructeur troost mij met het feit dat dit wel over gaat en dat ik ze moet begrenzen.

Juist daarom graag jullie tips.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 00:03

trainen trainen trainen en nog eens trainen.

Zorg dat je ze in de overgang naar de galop al goed bij elkaar hebt, zodat ze niet ineens onder je uit schieten. Tijdens de galop zelf goed achterover blijven zitten en op te vangen met je zit.
Het is een balans/kracht kwestie. Zolang ze achter niet sterk genoeg zijn zullen ze niet op het achterbeen (dus verzameld) kúnnen galopperen. Het duurt bij sommige friezen net even wat langer dan bij een sportgefokte KWPNer.

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 00:05

Heel erg herkenbaar, merk bij die van mij dat nu ze richting Z getraind word dat haar galop pas meer gedragen wordt en ook dat rennerige er meer uit gaat. Kwestie van tijd en sterker worden dus denk ik... :)

sc1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 00:07

Dan heeft mijn trainer toch gelijk. Ow er staan me nog harde trainingen te wachten!

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 00:13

ninz schreef:
Heel erg herkenbaar, merk bij die van mij dat nu ze richting Z getraind word dat haar galop pas meer gedragen wordt en ook dat rennerige er meer uit gaat. Kwestie van tijd en sterker worden dus denk ik... :)

Dat heb ik ook. De mijne moet voordat ik M ga starten veel fijner gaan galopperen. Het B en het L gaat goed maar je wilt niet weten hoe ik soms de onderdelen doorcross(te)

TS, probeer een beetje te spelen met de galop. Klein aangalopperen en een paar pasjes bij je proberen te houden en dan een paar passen naar voren rijden. Zo ga je stukje bij beetje meer en grotere of kleinere schakelingen rijden. Ook kun je in de galop wat voltes verkleinen en vergroten, door het verkleinen kun je ook wat meer sprong trainen.

Ook in de draf werken aan de kracht in het achterbeen. Balkjes draven, kort en actief schakelen en zorgen dat ze door blijft sjouwen achter.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 00:14

Zoals ladygiroc ook schrijft.. het is balans en kracht... en dat kan je ook deels verbeteren in draf door ook daarin te gaan schakelen. Maar het kost gewoon veel trainingstijd... om paard echt sterker te laten worden en te zorgen dat ze goed in balans blijft.

sc1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 00:16

Met schakelen zijn we al begonnen in draf. Best wel boeiende tips!

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 00:18

In het losrijden draf/galop overgangen rijden op de volte. Daarna alleen maar stap-galop en galop-stap overgangen rijden. Binnen een maand galoppeert je paard zo goed als op de plaats. Zo niet: harder oefenen. :D

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 09:38

Een fries is gewoon een warmbloed heb ik begrepen uit een recent topic, dus "Vorige week was ze nog netjes 2e tussen al die warmbloeden!" is niet van toepassing :Y) Het klinkt alsof je moeite hebt met het doorsluiten en ze zelf de galop al zo moeilijk vindt dat ze daarna even haar gedachte op nul wil zetten.
Doorsluiten komt vanaf het achterbeen, dus dat omhoog galoperen zou ik niet afstraffen, maar juist uit leren zitten. verder oppassen dat je haar van voor niet sluit tot ze daar achter dragend genoeg voor is. Longeren met een pessoa zou je ook nog wel eens kunnen helpen.

sc1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 17:36

Doubtless schreef:
Een fries is gewoon een warmbloed heb ik begrepen uit een recent topic, dus "Vorige week was ze nog netjes 2e tussen al die warmbloeden!" is niet van toepassing :Y) Het klinkt alsof je moeite hebt met het doorsluiten en ze zelf de galop al zo moeilijk vindt dat ze daarna even haar gedachte op nul wil zetten.
Doorsluiten komt vanaf het achterbeen, dus dat omhoog galoperen zou ik niet afstraffen, maar juist uit leren zitten. verder oppassen dat je haar van voor niet sluit tot ze daar achter dragend genoeg voor is. Longeren met een pessoa zou je ook nog wel eens kunnen helpen.

Ik heb altijd begrepen dat friezen nog koudbloeden zijn. Hierover wil ik geen discussie starten ik dacht gewoon dat dit zo was. Om precies te zijn bedoelde ik daarmee dat ze netjes 2e was tussen de bwp & kwpn paarden. Aangezien in België friezen nog niet zo geaccepteerd als in Nederland en zeker enorm wordt afgestraft op de galop.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 11:29

Heel veel schakelen in de galop. Vooruit is vooruit en terug is terug. Steeds kleiner proberen te galoperen, en dan kan het zijn dat ze even moeite hebben (de mixer noem ik het altijd maar), dan net zolang aanhouden tot er een paar goeie passen uitkomen en dan weer wat opschakelen. Dit kan je heel makkelijk op je zit doen (buikspieren aanspannen, bekken naar achter kantelen alsof je omhoog wilt met een schommel), zodat de voorkant mooi luchtig kan blijven.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 11:38

Wat ik met mijn fries veel gedaan heb is vanuit stap of draf aanspringen, enkele passen galop en weer terug voor ze gaat rennen en dan weer zoeken naar ontspanningen en rust. Juist omdat ze zo hectisch worden van de galop wilde ik vooral niet veel nadruk op de galop leggen en telkens zoeken naar de ontspanning. En ik kon dus rustig in de eerste 5 minuten dat ik erop zat al een korte zijde galop mee pakken, gewoon op onverwachte momenten zodat 'ie ook niet al ging anticiperen en druk werd bij het idee dat we zouden gaan galopperen.

matyee95

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 14:03

Vragen of iemand anders voor je wil gaan rijden die deze techniek wel beheerst. Zo kan jouw paard niet harder gaan. Kijk of je dit dan langzaam kan opbouwen. Good luck!

Deborah_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 19:02

Mijn friesje doet precies t zelfde. als ik haar op lange zijdes door laat galoperen, dan racet ze door de bak. IK moet nu gwn voltes rijden dan blijft ze rustig. En veel draf-galop overgangen... op de voltes die proberen maar ook gwn in de hoeken naar galop en dan op lange zijde naar draf en volgende galop (als ik haar dan al onder controle heb) dit precies weer doen. Moet wel zeggen door de voltes wordt ze bij mij wel rustiger
succes!!
And remember --> You're not the only one ;)

sc1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 14:36

Princesj schreef:
Heel veel schakelen in de galop. Vooruit is vooruit en terug is terug. Steeds kleiner proberen te galoperen, en dan kan het zijn dat ze even moeite hebben (de mixer noem ik het altijd maar), dan net zolang aanhouden tot er een paar goeie passen uitkomen en dan weer wat opschakelen. Dit kan je heel makkelijk op je zit doen (buikspieren aanspannen, bekken naar achter kantelen alsof je omhoog wilt met een schommel), zodat de voorkant mooi luchtig kan blijven.

Bedankt voor de tip.
Enkel wordt zij hier enorm nerveus van. Ik weet niet of dit bij jou ook het geval was. Ze is nogal een hevig dametje

sc1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 14:38

Amable schreef:
Wat ik met mijn fries veel gedaan heb is vanuit stap of draf aanspringen, enkele passen galop en weer terug voor ze gaat rennen en dan weer zoeken naar ontspanningen en rust. Juist omdat ze zo hectisch worden van de galop wilde ik vooral niet veel nadruk op de galop leggen en telkens zoeken naar de ontspanning. En ik kon dus rustig in de eerste 5 minuten dat ik erop zat al een korte zijde galop mee pakken, gewoon op onverwachte momenten zodat 'ie ook niet al ging anticiperen en druk werd bij het idee dat we zouden gaan galopperen.

Heeeel herkenbaar! Zo ben ik het momenteel ook aan het toepassen.
Haar eerste passen galop zijn soms zo mooi en lekker ontspannen. Inderdaad wanneer ik dit wat langer blijf proberen begint ze zich nerveus te maken.
Ik ben blij te lezen dat ik niet de enige ben!

sc1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 14:40

Deborah_H schreef:
Mijn friesje doet precies t zelfde. als ik haar op lange zijdes door laat galoperen, dan racet ze door de bak. IK moet nu gwn voltes rijden dan blijft ze rustig. En veel draf-galop overgangen... op de voltes die proberen maar ook gwn in de hoeken naar galop en dan op lange zijde naar draf en volgende galop (als ik haar dan al onder controle heb) dit precies weer doen. Moet wel zeggen door de voltes wordt ze bij mij wel rustiger
succes!!
And remember --> You're not the only one ;)

Leuk om te lezen!
Ja want wanneer ik mijn dressuurproef rij en ze moet bv. bij C aanspringen in galop maakt ze zich heel de lijn naar C toe al nerveus en dan schiet ze uit haar startblokken bij C.
Hierdoor verlies ik natuurlijk wel een heleboel punten. Ik ben blij dat ik niet de enigste ben!

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 10:59

Wat ik ook moeilijk vind is dat als ze eenmaal fijn terugkomt, haar netjes in een 3-takt te laten galloperen. Ze gaat heel erg snel in een 4-takt galopje...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 18:24

Geen lange stukken galopperen maar juist telkens opnieuw overgangen maken. Zo ontwikkel je meer kracht in de achterhand wat het voor het paard makkelijker maakt om zichzelf te dragen.

sc1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 13:06

Bizzybijtje schreef:
Geen lange stukken galopperen maar juist telkens opnieuw overgangen maken. Zo ontwikkel je meer kracht in de achterhand wat het voor het paard makkelijker maakt om zichzelf te dragen.

Ok, op deze manier ben ik momenteel bezig. Hopelijk komt er snel progressie!

sc1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 13:07

Ik heb de tip gekregen van een Zruiter om ze een tijdje te loungeren met een pessoa of bijzetteugel.
Kan dit efficiënt zijn? Ik vind dit al wat brut om haar dit zo af te dwingen.