L1 proefje; graag jullie eerlijke mening :-)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ChelseaII

L1 proefje; graag jullie eerlijke mening :-)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 18:44

Hallo!

Leuk dat je komt kijken en hopelijk het geduld hebt om mijn filmpje te bekijken! Ik heb vandaag weer wedstrijd gehad in de L1 en ik had 189 punten en een gedeelde derde prijs. Zelf was ik erg blij met deze punten, want ik had niet het gevoel dat het zo erg goed ging...

- Chelsea is 5 jaar (in mei wordt ze 6 jaar) en is van Welthit II,
- Niveau is dus L1 en teller staat nu op 10 winstpunten,
- We werken thuis op buiging/stelling. In de proef zie je ook dat dit niet ons sterkste punt is. Als ik bij A moet afwenden, scheuren we de bocht door,
- Op het filmpje heb ik erg onrustige benen, terwijl ik hier thuis geen last van heb. Zal wel spanning zijn :+ . Het lijkt dus ook of ik constant zit te prikken met mijn sporen, maar zo ervaar ik dit niet zo... Ik moet wel mijn benen langer maken en meer voor me uit kijken.

Zo heb ik nog wel meer punten, maar dit laat ik aan jullie over! Ik ben soms best onzeker, ondanks dat ik vaak mooie punten haal. Chelsea is mijn eerste eigen paard en had voor haar ook geen wedstrijdervaring.

Brand los, maar blijf lief :o .

P.s: het filmpje is van slechte kwaliteit; hij vervaagt af en toe of staat soms bijna stil, waardoor het soms in sloom motion lijkt te gaan, haha!

koko163

Re: L1 proefje; graag jullie eerlijke mening :-)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 19:14

hele nette proef!
alleen denk er aan dat je soms je tempo niet te hoog legt!
succes met je paardje!

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 19:20

Mooie proef! Ik ben echt weg van je paard, erg leuk ding <3
Ik vond de overgang lingergalop - draf nog wel wat vloeiender kunnen, maar ik doe je dit niet na hoor haha.
Succes nog met haar!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 19:43

Wat heb jij een leuk paard! Ze lijkt wel wat op die van mij :))

Tips: let op je tempo, dat dat niet te hoog wordt. Ze mag van mij wel iets meer op het achterbeen blijven hier en daar. Dit zie je ook goed bij de gebroken lijnen, vooral rechtsom. Daar mocht je haar beter omstellen, maar als het tempo aan de hoge kant is, dan is dit lastiger ;) Als het tempo iets lager ligt, kan ze haar passen beter af maken.

- middengalop: meer verschil laten zien. Is een veel gemaakte 'fout'. Weet niet of dit ook op je briefje stond? Je moet duidelijker wegrijden en daarna weer duidelijk opvangen. Zo op dit filmpje zie ik geen verschil.

- ze loopt keurig constant en ook mooi los door het lijf +:)+

Malou9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 19:44

Tenzij ze heel veel spanning heeft en je haar daardoor voorwaarts moet rijden zou ik haar inderdaad een tikkeltje minder pakken in tempo. Zorgen dat ze wel actief blijft en goed aan het been. ( voordat je de ring in gaat nog even een aantal overgangen maken ) voor de rest vind ik het een heel net proefje en een heel knap paard!

LoTjEeExXx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 19:54

Heeii, leuk paardje zeg! Het tempo ligt idd iets te hoor, waardoor je weinig verschil ziet in de middengangen (en dit dus ook moelijker gaat) Verder is ze door het te snel lopen moelijker om te stellen, wat je figuren iets slordiger maakt. Ze oogt wel heet los in haar lichaam! Van de laatste volte in galop leek de 2e boog iets groot en een beetje weggevallen over de schouder. Verder top gereden!!

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 20:20

Thanks iedereen! Van dat hoge tempo hebben jullie gelijk in. Meestal rij ik haar in de proef iets te braaf en nu wou ik een actieve proef neerzetten, maar dat heeft helaas verkeerd uitgepakt, haha!

@Pletje123; ik had inderdaad twee keer een vijf op mijn middengalop met de opmerking om meer verschil te tonen, dus je hebt helemaal gelijk!

@Lotjeexxx; Ze viel inderdaad tijdens de galop wat weg over de schouder en had ik moeite om een mooie volte te maken.

Fijn om te lezen dat jullie haar zo los vinden lopen :D .

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 20:24

Nou, 'verkeerd uitgepakt', je hebt keurige punten gehaald man! :D

Trouwens, jouw merrie heeft echt sprekend het hoofd van haar vader.

Danique91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 20:34

De meeste punten wat mij opviel zijn hier al gezegd! :) Echt mooi gereden, lekker los paardje.. Soms wat onrustig koppie. Soms val je ook de hoeken door, dit zal misschien ook wel met het tempo te maken hebben.. Echt leuk paardje, ik hou wel van donker! Verder netjes gereden, punten waar je trots op mag zijn!

Filoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 20:39

Heel mooi, dat verdient een applausje.
De belangrijkste opmerking is dat je wel naar voren moet kijken want je kijkt altijd of je paard aan teugel loopt.
Heb ik ook voor. :o

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 20:54

@Pletje123; dat van dat hoofd is mij niet eens zo opgevallen, haha. Zit net even wat foto's te bekijken van Welthit II en het klopt wel wat je zegt! Nu nog zo lopen als haar papa, haha!

@Danique91; dat naar binnen vallen is 1 van onze grootse werkpunten, dus dat heb je goed gezien!

@Filoetje; bedankt voor je applaus :). Dat naar voren kijken heb je helemaal gelijk in. Thuis ook erg mee bezig, maar tijdens zo'n proef vergeet ik soms mijn hele houding :+

Washinton

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 21:07

Mooie proef :) De meeste punten heb je zelf al wel genoemd of zijn door anderen genoemd. Waar ik nog wel over val , naam mijn mening, is dat je op sommige momenten je benen vrij ver naar achteren heb liggen. Maar dat hangt misschien ook wel samen met het 'optrekken' van je benen :)

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 21:14

Haha, leuk om te zien hoe iedereen mijn zwakke punten eruit haalt! Je hebt namelijk helemaal gelijk Washinton! Vooral mijn linkerbeen leg ik soms veel te ver naar achteren. En dan vooral in de galop.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 21:35

Ten eerste, nette proef en een leuk paard. Gefeliciteerd met je winstpunt!
Ik heb wat punten, vanaf voren af aan, onder elkaar gezet. Hopelijk heb je er iets aan.
-iets meer door de hoeken rijden, is makkelijker in een iets lager tempo, hoeft maar heel iets te zijn, en dan voor je binnenbeen de hoek induwen.
-probeer wat stiller in de aanleuning te krijgen
-Met de gebroken lijn, begin je al best wel laat omdat je de hoek niet in rijdt, als je die beter in rijdt kun je de gebroken lijn ook mooier afwerken.
-Tweede gebroken lijn is al veel netter begonnen!
-Let er bij het wijken op dat hij eigenlijk evenveel opzij moet als naar voren, moeilijk iets, vind ik zelf ook erg lastig. Paard gaat nu ook huppels maken. Ik kreeg van vervangende instructie te horen: Veel op voltes groter en kleiner maken, en bij het groter maken paard laten 'wijken'. Misschien voor jou ook een idee omdat het paard stelling en buiging mist.
bij het wijken lijkt het (kan het niet goed zien) dat je je paard iets meer aan de buitenkant (hand) moet begrenzen.
-Op de rechterhand lijkt hij soms wat naar buiten te kijken, met je binnenbeen naar je buitenhand toe duwen.
-Overgangen naar galop lijken niet helemaal soepel te gaan, paard komt wat tegen de hand.
-Na het halthouden (wat ze erg netjes doet! Mijn complimenten!) reageert ze wat traag op de hulpen.
-Tijdens het doorzitten, probeer rechtop te blijven zitten (nee, lukt mij ook niet altijd hoor), maar nu lijk je te hangen, terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn.

Vooral stelling en buiging aan blijven werken en paard wat sneller aan de hulpen. (Het is een jong dier, dus komt vast nog wel goed). Ziet er netjes uit.

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 11:53

@suikermeisje: thanks voor de bruikbare tips! De tip over voltes sluiten en weer openen gebruiken mijn instructrice en ik ook om het wijken te oefenen.
Ze kijkt inderdaad op de rechterhand meer naar buiten. Dit is mijn grootse leerpunt qua houding; ik ben te streng met mijn linkerhand.
Op het halthouden kreeg ik inderdaad een mooie acht :o !

Allemaal mooie punten om thuis weer aan te werken!

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 19:32

Heel netjes gereden, zeker een winstpunt waard en wat een superleuk paard :) . Alles waar je nog aan kan werken is al gezegd. Valt me op wel op dat je je tenen erg naar buiten draait als je drijft en je hakken optrekt waardoor je benen te ver naar achteren gaan maar ik vind je verder heel netjes zitten

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 19:54

ziet er fijn en vriendelijk uit, paard gaat mooi ongedwongen naar voren, en ja af en toe zijn je benen een beetje wiebelig, maar dat gaat er nog wel uit, vind ook zeker je zit goed, heerlijk, eens iemand die mee is in de beweging naar voren en niet achteroverhangt, jij gebruikt je rug en buikspieren tenminste. en Je paardje is erg leuk, ken een trento Bx Welt hit II merrie,zie veel overeenkomsten, leuke paarden!

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 20:58

Ja, dat van die benen snap ik niet... Ik heb een kleine twee jaar geleden een filmpje van mij en chelsea hier op bokt gezet toen ze net onder het zadel was en toen kreeg ik complimenten over mijn stille beenligging! Dus ik heb dit mezelf onbewust aangeleerd en waarom weet ik niet... Hier ga ik ook gelijk mee bezig, want ooit kon ik het wel!

Bedankt voor de leuke complimentjes!

midori

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 21:39

Het meeste is al wel gezegd.
Je paardje gooit best hoog op in de draf of niet? Dit verstoord jou balans natuurlijk meer en dat resulteerd dat je je handen en voeten niet goed stil kan houden. Ik lees dat je haar nog maar 3 maand hebt, het is dus wel even wennen aan de nieuwe gangen, maar dat houdt niet weg dat je aan je balans moet werken. Het ligt er een beetje aan hoe braaf je paardje is, maar er zijn verschillinde oefeningen die je kunt doen. De waterbekertjes is al genoemd, wel zo slim om iemand anders je paard te laten longeren. Een andere oefening, ook aan de longe, is om een knup in de teugels te leggen, en dan je armen uitsrekken en gewoon blijven lichtrijden. Je kunt ook dezelfde oefening doen, maar dan je handen voor je houden in de goede positie. Je zult bij deze oefeningen wel zien hoe goed je balans is, je moet onafhankelijk kunnen lichtrijden en je armen kunnen bewegen zonder uit balans te raken.
Een andere leuke oefening vergt een beetje springervaring voor je paard. Zet lage hindernisjes op (hoeft niet hoger dan dat je paard net springt, +- 30 of hoger als je wilt) en spring eerst zonder teugels, als je je daar veilig bij voelt, doe ook eens je voeten uit de beugels!
Deze oefeningen zijn heel goed om je balans te verbeteren. Ik heb ze zelf ook gebruikt, en ze hebben bij mij erg geholpen!
Als je balans beter is gaat het automatisch makkelijker om je hander stiller, dichterbij elkaar en meer naar voren te dragen. Ook zullen je benen stiller liggen en dit alles zal het makkelijker maken om je paard beter onder controle te houden.

Ik vind het een erg mooi paardje en met een betere balans zul je zeer znel ontwikkelen! Ik zie niet waarom je geen goed b-proefje neer kunt zetten, maar doe het puur voor de ervaring, niet om het winnen :) Ik hoop dat je wat aan mijn lange verhaal hebt!

Ps: Vergeet niet naar voren te blijven kijken, naar beneden kijken verslecht je balans ook!

CKR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 21:50

Meid, wat zijn jullie een leuke combi! Het ziet er al hartstikke netjes uit. Je benen mogen inderdaad stiller, dat is iets wat je jezelf onbewust aan kan leren, heb ik namelijk ook last van :+ Paard mag in de aanleuning nog wat rustiger worden. Met middengalop duidelijk wegrijden en terug nemen, want nu was er weinig te zien en dat is zonde.

Ga zo door!

midori

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 22:30

Mooi proefje! Weet niet of je het gelezen had ik had een kommentaar neergezet die hier helemaall niet bij hoorde, sorry :')

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 23:46

Mooi paard (leuk dat witte haar bij de staartwortel :) ) leuke combinatie, je rijdt haar heel netjes, idd je onderbenen wat langer maken en iets stiller.
Wat me in het begin van de proef opvalt is dat ze regelmatig even met haar hoofd omhoog komt, vindt dit wat storend, verder in de proef doet ze dit veel minder.
Tempo is iets hoog, maar aan de andere kant gaat het meeste allemaal lekker soepel, tenminste zo lijkt het, weet niet of het ook zo voelt.
Weet ook niet of ze er al toe is om het tempo te verlagen zonder dat de impuls verdwijnt, want dat zou zonde zijn.
Denk dat je heel goed bezig bent met haar, ze toont heel braaf en ontspannen en oplettend naar jou toe.
Heel veel succes verder.

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 17:38

Thanks CKR; ik ga flink oefenen om mijn benen stil te houden.

@midori: haha, ik lees het nu pas en ik vond het al apart! Kan gebeuren!

@Ulfeino: Ik rij tijdens wedstrijden vaak te braaf en met te weinig impuls en dat wou ik nu dus voorkomen, maar dat uitte zich voornamelijk in sneller lopen... Dit vinden we ook nog erg lastig en gaat thuis beter dan op wedstrijden, maar goed, ze is nog jong, dus dat komt vast wel goed! Dat omhoog komen met haar hoofd doet ze eigenlijk nooit, maar toen we de ring in kwamen heeft ze wel drie gehinnikt (wat een raar woord btw, hahaha!). Volgens mij ook te horen op het filmpje en dan doet ze ook haar hoofd omhoog :+ . Thanks verder voor je complimenten.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 17:49

Wat ik zie is een paardje dat lekker vlot doorloopt, misschien zelfs iets te vlot. Een ruiter die wat onrustige benen heeft maar netjes zit met een stille hand (let er wel op dat je niet achterover hangt bij het doorzitten) en een paardje dat goed naar je luistert en goed aan de hulpen is (mooi vierkant stilstaan ergens middenin). Tuurlijk, er valt nog genoeg te verbeteren, maar de basis is gewoon goed. Aanleuning mag nog iets rustiger maar voor haar leeftijd is het gewoon netjes. Als ik zo'n proefje zou rijden zou ik blij zijn !!!

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 21:15

Thanks hahahatsjoe (leuke naam heb je :-) ). Ik was ook wel blij met dit filmpje. Voor mijn gevoel gaat het namelijk heel slordig, maar we rijden toch aardig netjes de ring rond! We gaan zo lekker door hobbelen en thuis aan al de genoemde punten werken!