Klaar voor de B?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

josje4

Klaar voor de B?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 18:28

Hoi bokkers!

Vanmiddag heeft mijn moeder een filmpje gemaakt.
Ik ga over 2 weken starten in de B en reacties (graag wel onderbouwd) zijn welkom!

Ik en baie:

Alvast bedankt
Groetjes :)

Ps. Ze was behoorlijk fris~! :brr:

NikkiLoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 18:33

Ziet er goed uit :)
Probeer wel iets minder ver uit je zadel te komen met lichtrijden en je handen stil te houden.
Ik rij ook (nog) geen wedstrijden, dus of je klaar bent voor B, geen idee :o
Veel succes met je toekomstige wedstrijden!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 18:37

ik zou nog even wachten met starten. Maar aan de andere kant als je het leuk vind moet je het natuurlijk gewoon doen.

Vooral in de draf is aanleuning nog niet echt fijn en zit je zelf ook niet goed in balans. Dit geeft vooral in het begin van het filmpje nogal grote storingen.
De basis is dan nog niet goed genoeg om dit soort storingen in een proef op te kunnen vangen met andere onderdelen.

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 18:37

NikkiLoves schreef:
Ziet er goed uit :)
Probeer wel iets minder ver uit je zadel te komen met lichtrijden en je handen stil te houden.
Ik rij ook (nog) geen wedstrijden, dus of je klaar bent voor B, geen idee :o
Veel succes met je toekomstige wedstrijden!

Bedankt voor de tip! +:)+

lovelady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 18:41

Ik ben het met nikki eens en veder heb ik er ook geen verstand van
Mooi paard

lovelady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 18:42

Ik ben het met nikki eens en veder heb ik er ook geen verstand van
Mooi paard

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 18:42

Zoiezo denk ik dat je wel een B proef kan rijden! Perfect is het nog niet, maar hee, als je perfect moet rijden vlieg je zo alle klassen door is er ook niets meer aan!!

Als ik het filmpje zie valt me vooral op dat je handen onrustig zijn, en hij mag iets actief, iets flitsender rijden zeg maar.. Nu heb ik het gevoel dat je paard wat moeite heeft met de voorkant omdat hij net dat actieve stukje mist..

Over dat minder ver uit het zadel komen vind ik niet.. Maar dat is mijn mening.

Succes!!!

Duuk2011

Re: Klaar voor de B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 18:45

Ik vind het een leuk paardje! Hoe oud is hij? HOelang rijdt je hem al?

Probeer wat rustiger met je handen te zijn. Ik heb het idee dat jij je vasthoudt met je handen om op het paard te blijven zitten? Doordat hij best een hoog tempo heeft lijkt het dus alsof jij je vasthoud aan de teugels. Ik vind het paardje ook erg druk met zn hoofd.

Uiteraard kun je gaan starten! Je zult veel leren van verschillend jury commentaar.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 18:51

Leuk paard! Ik denk dat jullie wel klaar zijn om te starten, al denk ik wel dat ze een aantal opmerkingen zullen hebben; je bent namelijk ontzettend onrustig met je handen en af en toe lijkt het ook alsof je het contact kwijt bent. Zodra jij wat rustiger met je handen wordt, heb ik het idee dat zij ook rustiger wordt met haar hoofd. Ook moet je letten dat je niet constant aan het drijven bent. Je hebt namelijk sporen om, prima, maar je drijft wel de hele tijd. Let daarop want dit gaat ten koste van je paard!

Veel succes!

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 18:53

Duuk2011 schreef:
Ik vind het een leuk paardje! Hoe oud is hij? HOelang rijdt je hem al?

Probeer wat rustiger met je handen te zijn. Ik heb het idee dat jij je vasthoudt met je handen om op het paard te blijven zitten? Doordat hij best een hoog tempo heeft lijkt het dus alsof jij je vasthoud aan de teugels. Ik vind het paardje ook erg druk met zn hoofd.

Uiteraard kun je gaan starten! Je zult veel leren van verschillend jury commentaar.

Ze was vandaag behoorlijk fris idd.
Ze is nu 6 jaar en ik heb haar nu dik 3 maanden.

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 18:57

O sorry, het is een merrie!
Heeft ze al wedstrijd ervaring? Ik ben heel benieuwd wat de vorderingen zullen zijn! :)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 19:02

Ik ben het met jury eens, ik zou nog even wachten, en eerst verder werken aan de aanleuning. Die is nu nog veel te onrustig, paard drukt zich er regelmatig omhoog uit en dan ben je de aanleuning kwijt. Dit komt voor een groot gedeelte uit jezelf, je zit is onrustig en je handen bewegen mee in het ritme van het lichtrijden. Teugels mogen ook een stuk korter en je handen verder naar voren. Van het frisse wat je in de laatste post zegt, kan ik niet veel terug zien.

Dus eerst nog even verder werken aan je aanleuning, dan gaan starten. Aanleuning betekent overigens niet in de krul, maar een constante verbinding tussen hand en mand, met een meeverende hand zoveel als de beweging van het paard vraagt.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 19:06

ik denk niet dat je met hele mooie punten thuis komt. De reden zoals hier eerder boven is geschreven.
MAAAr dat wil niet zeggen dat je niet kunt starten.

ook met 160 punten starten is een start. Het commentaar van de jury is een goede spiegel.
En als je een winstpunt rijdt is het ook een extra trotsmoment.

Kun je tegen je verlies? Of ben je altijd een slechte verliezer? als je ook laatste kunt worden zelfs met een dikke glimlach omdat jij wel persoonlijke winst hebt gehaalt tov een eerder gereden wedstrijd. DAn zou ik het gewoon doen en ervan genieten.

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 19:15

Bedankt voor de tips!
Probleem is ook dat de bak erg onregelmatig is waar zij last van heeft.
Ik ga hier de komende 2 weken mee aan de slag!

Malou9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 19:49

Ja voorgaand commentaar is hier al gezegd. Je hebt een onrustige zit met lichtrijden, zelfs bijna storend. In de galop vind ik dan dat je wel weer fijner zit en ook je benen netjes aangesloten houdt. Teugels eens een meter korten pakken en handen stiller houden. Met een stillere zit heb je ook meer tempocontrole. Heb je het gevoel dat je d'r kwijt raakt en dat ze constant te hard gaat? Probeer het tempo te minderen tot bijna stap, dan soms laten stappen en soms weer weg laten draven. Succes!

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 20:09

Okay, dan ga ik werken aan:
-Meer contact/ kortere teugels --> dan zal de verbinding ook al beter zijn en mijn handen rustiger
- Handen stiller
- Meer actie aan het been
-`Tempo controle
maar wat kan ik aan m'n zit doen?

Malou9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 20:20

josje4 schreef:
-Meer contact/ kortere teugels --> dan zal de verbinding ook al beter zijn en mijn handen rustiger
- Handen stiller
-`Tempo controle

Nee hoor kortere teugels betekent niet automatisch dat je je handen stiller houdt, dat moet je toch echt oefenen.
Hoe? Pak twee plastic bekertjes en vul ze voor de helft met water. Er mag niks uit vallen!

Als je al meer tempo controle hebt hoef je ook niet 'zo snel' licht te rijden. Hier zal dus al een verbetering moeten zijn. Voor de rest oefenen door beugeltjes uit te doen en veel zitten zitten zitten. Doorzitten en oefenen. Niet klemmen maar je lang en zwaar maken

eveliienxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 20:23

ik heb er niet heel veel verstand van, maar t ziet er netjes uit (:

eveliienxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 20:23

en mooi paard heb je trouwens (:

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 20:24

Malou9 schreef:
josje4 schreef:
- Handen stiller
-`Tempo controle

Nee hoor kortere teugels betekent niet automatisch dat je je handen stiller houdt, dat moet je toch echt oefenen.
Hoe? Pak twee plastic bekertjes en vul ze voor de helft met water. Er mag niks uit vallen!

Als je al meer tempo controle hebt hoef je ook niet 'zo snel' licht te rijden. Hier zal dus al een verbetering moeten zijn. Voor de rest oefenen door beugeltjes uit te doen en veel zitten zitten zitten. Doorzitten en oefenen. Niet klemmen maar je lang en zwaar maken

okay,
maar hoe bedoel je dat met die bekers?
Dit zadel is een dressuurzadel waar ik erg aan moet wennen.
Ook is hij iets te groot voor mij waardoor ik af en toe schuif.
Ik heb ook een veelzijdigheids zadel waar ik veel stiller op zit..
En met dat zadel kan ik ook goed doorzitten

Malou9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 20:26

Bekertjes in de handen houden terwijl je aan het rijden bent!
En nog beter een instructeur die je er altijd op wijst. Succes

Elinexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 20:27

Ja, ik zou gewoon beginnen! :)

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 12:54

Het valt me op dat je weinig balans hebt. En zonder balans kun je je andere werkpunten niet goed uitvoeren. Je hangt nu steeds een beetje aan de teugels. Probeer je paard aan te leren om met een "los" contact in een laag tempo te lopen. En ga je dan concentreren op je zit. Dus vergeet het paard op die momenten eventjes, want je kunt niet alles tegelijk oefenen. Neem een zitles, eventueel aan de longe en ga zoeken naar een houding waarin jij niet achterover valt. Probeer je hele been "uit te drukken". Daarmee bedoel ik: knie lager en meer naar achteren, hierdoor komt je hak ook lager te liggen maar blijf daar goed op letten. Een goede balansoefening voor het lichtrijden is: sta-sta-zit-sta-sta-zit. Zoek de juiste positie van je benen waarmee je in balans kunt blijven. Ook de afwisseling elke 4 passen tussen verlichte zit en lichtrijden is een goede oefening. Zo leer je je benen beter in positie houden. Je hebt een enorm leuk paard. Als je zit beter is geworden kun je echt gaan inwerken en zullen jullie waarschijnlijk snel progressie maken.

melissa_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:45

ja echt heel leuk dit ! Alleen wel iets minder uit je zadel komen met lichtrijden.. En ik vind dat je kan beginnen met wedstrijden, daar leer je alleen maar meer van! veel plezier

Anne_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 16:13

Ik vind dat je het gewoon moet proberen :) nooit geschoten is altijd mis!
Verder is je hand erg onrustig in draf, dat kun je ook duidelijk zien aan je paard.
Zorg dat je daar goed op let, en net zoals de rest zegt: niet constant been geven.
Enne, wat een leuk paard! :D