marttingaal gebruiken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JustMyZtje

marttingaal gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 21:34

hoi hoi
mijn paardje is toch vaak nog sterk tijdens het rijden. ik vraag me af of het misschien slim is om met een martingaal te gaan rijden?
maar kan dit met dressuur? en kunnen ze dan nog steeds aan de teugel lopen?

alvast bedankt!!

canela

Re: marttingaal gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 21:35

Zelf had ik hem wel gebruikt, je hebt toch net wat meer te zeggen, ze kunnen dan nogsteeds aan de teugel lopen, maar dit is mijn mening..

canela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 21:36

HAHAHAH zie nu pas dat jij het bent!! ik zag de foto van zila en dacht hee liselotte!

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 21:36

Ze kunnen dan nog steeds aan de teugel lopen ja :) Een martingaal begrenst het hoofd als je paard zijn hoofd in de lucht gooit. Dus kan ook prima met dressuren. Let wel op, bij wedstrijden mag je dit niet omdoen.

xcaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 21:38

Ik heb hetzfde probleen. Ik wil ook een martingaal gebruiken want mijn pony wil er soms nog wel is in een rotvaart van doorgaan. Maar mijn paard is redelijk gevoelig in dr mond. Dus ik weet ook niet of het wel slim is..

JustMyZtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 21:41

laurenuptown schreef:
HAHAHAH zie nu pas dat jij het bent!! ik zag de foto van zila en dacht hee liselotte!

haha!!!

JustMyZtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 21:42

heel erg bedankt voor de antwoorden allemaal!

JustMyZtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 21:42

xcaro schreef:
Ik heb hetzfde probleen. Ik wil ook een martingaal gebruiken want mijn pony wil er soms nog wel is in een rotvaart van doorgaan. Maar mijn paard is redelijk gevoelig in dr mond. Dus ik weet ook niet of het wel slim is..

de mijne is er ook heel gevoelig. anders had ik wel een ander bit enomen...

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 21:47

Je kan het, maar het is niet verstandig. Dat sterk worden kan je oplossen door het paard te leren op lichte drukken te reageren door middel van voorbereidende commando's. Met een martingaal rijden is enkel symptoombehandeling. De oorzaak is een niet volledig correcte manier van trainen en rijden. Dat krijg je dus niet opgelost met een hulpmiddel. Enkel door een verandering in je eigen manier van rijden.

Als je niet weet wat voorbereidende commando's inhouden, dan zal ik dat hier posten.

JustMyZtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 21:48

jensvl schreef:
Je kan het, maar het is niet verstandig. Dat sterk worden kan je oplossen door het paard te leren op lichte drukken te reageren door middel van voorbereidende commando's. Met een martingaal rijden is enkel symptoombehandeling. De oorzaak is een niet volledig correcte manier van trainen en rijden. Dat krijg je dus niet opgelost met een hulpmiddel. Enkel door een verandering in je eigen manier van rijden.

Als je niet weet wat voorbereidende commando's inhouden, dan zal ik dat hier posten.

nee ik weet niet wat het zijn :(
maar natuurlijk zou ik als er andere dingen waren inplaats van hulpmiddelen iets anders kiezen :)

Ymkeerica

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 21:52

Anders moet je een keer met een instructeur je paardje ff aan de slofteugel rijden. Maar ik zou het niet alleen doen want als je het niet goed doet dan kan er vanalles fout gaan!

JustMyZtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 21:56

Ymkeerica schreef:
Anders moet je een keer met een instructeur je paardje ff aan de slofteugel rijden. Maar ik zou het niet alleen doen want als je het niet goed doet dan kan er vanalles fout gaan!

nou elastiek en slof ga ik zeker niet proberen. paard is namelijk een keer gaan steigeren en ik lag er onder.
ik weet trouwens niet of dit bij een martingaal ook kan gebeuren? *( bij een slof en elastiek is het toch zo dat je de mond belast( om het zo te zeggen) en een maringaal drukt toch op de borst?)

Ymkeerica

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 22:00

Nee de martigaal zorgt alleen dat hij/zij zijn hooft niet te hoog kan doen.

Ymkeerica

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 22:01

Een slof maakt het wat ligter in je hand

canela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 22:16

JustMyZtje schreef:
Ymkeerica schreef:
nou elastiek en slof ga ik zeker niet proberen. paard is namelijk een keer gaan steigeren en ik lag er onder.
ik weet trouwens niet of dit bij een martingaal ook kan gebeuren? *( bij een slof en elastiek is het toch zo dat je de mond belast( om het zo te zeggen) en een maringaal drukt toch op de borst?)

een slof kan je loslaten eh, dus dat hoeft niet, elastieken blijven strak zitten maar als je de slof loslaat heeft die genoeg ruimte.

JustMyZtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 00:00

een slof kan je loslaten eh, dus dat hoeft niet, elastieken blijven strak zitten maar als je de slof loslaat heeft die genoeg ruimte.[/quote]

Dan heeft een slof niet zo veel nut dus. Als het paard naar voren met zn hoof gaat( hele snelle beweging) trek hij je hand ook mee...

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 00:05

Een martingaal werkt niet in op de borst hoor. Een martingaal trekt als het ware je teugels omlaag, als het hoofd van je paard te hoog komt. Ook met een martingaal komt er dus druk op de mond te staan.

Wat is precies je probleem met rijden, wat je met een martingaal op wilt lossen? Een martingaal is eigenlijk alleen bedoeld om je paard stuurbaar te houden als het hoofd van je paard echt hoog gaat. En met hoog bedoel ik dus onstuurbaar hoog.

JustMyZtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 00:13

KozieZ schreef:
Een martingaal werkt niet in op de borst hoor. Een martingaal trekt als het ware je teugels omlaag, als het hoofd van je paard te hoog komt. Ook met een martingaal komt er dus druk op de mond te staan.

Wat is precies je probleem met rijden, wat je met een martingaal op wilt lossen? Een martingaal is eigenlijk alleen bedoeld om je paard stuurbaar te houden als het hoofd van je paard echt hoog gaat. En met hoog bedoel ik dus onstuurbaar hoog.

Het probleem is vaak dat ze onder me uit gaat lolen en sterk word.

nenaavdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 00:16

Zelf rij ik western (met martingaal)..
Mijn paardje had wel eens de neiging om zijn hoofd omhoog te gooien en te gaan rennen als hij schrok..

Als hij met zijn hoofd normaal loopt heeft hij er geen last van maar als hij zijn hoofd omhoog gooit houd de martingaal hem naar beneden.. hij is in principe vrij in elke beweging die hij maakt alleen naar boven gaat lastig.

Als je paard alleen sterk is, is de martingaal waarschijnlijk niet echt een oplossing.
Ik weet niet precies wat jou paard doet maar als hij hangt of trekt dan zou ik als ik jou was proberen meer te rijden op je zit ipv op je teugels

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 00:20

JustMyZtje schreef:
KozieZ schreef:

Het probleem is vaak dat ze onder me uit gaat lolen en sterk word.

Dat is rijtechnisch, ik rij zelf met martingaal omdat m'n haf haar hoofd in de lucht gooit en gaat rennen. En dat corrigeer ik haar weer, en dan heb ik weer controllen.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 00:26

Lijkt me niet dat de martingaal je daarbij gaat helpen. Met een martingaal kan een paard zit nog steeds sterk maken en onder je uit lopen. Daar verandert niks aan door deze hulpteugel.

Een goede instructeur kan je het beste helpen met dit probleem. Heb je nu al les?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 08:46

Idd goed les nemen van een instructrice die jou kan vertellen hoe het moet en hoe het kan zonder hulpteugels.
Waarom maakt je paard zich sterk, waarom gooit een paard zijn hoofd in de lucht, waarom drukt een paard zijn rug weg enz enz, allemaal problemen die de ruiter veroorzaakt als het paard lichamelijk in orde is, (wat vaak ook door de ruiter veroorzaakt word) dus waarom het paard dwingen als je zelf niet weet hoe het op de lossen, ga de techniek leren , ga leren waar je op zit , neem een instructrice die jou kan vertellen waarom je paard er vandoor gaat of de dingen doet die hij doet , een die jou zegt wat jij fout doet en niet vertelt wat je paard fout doet, een die jou kan leren je paard te voelen en te trainen .
Maar hang er niks aan aan , het lost niks op , ja even voor jou maar je paard word er niet beter van .

AnjaClaudia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 09:00

Ik ben van mening dat iedereen zn paard/pony kan rijden zonder hulpteugels. Als je paard er vandoor gaat of zich sterk maakt moet je eerst zelf bedenken wat daar de reden van is. Meestal is het ook een fout van de ruiter. Laat die hulpteugels dus gewoon weg en zoek naar een goede oplossing als voorbeeld les. Ik heb zelf een haflinger en dat is echt een betonbekkie maar heb nog nooit aan hulpteugels gedacht. Je moet het immers zonder kunnen op wedstrijden.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 10:57

k vind zelf dressuurmatig rijden met een martingaal vervelend. Zit op een of andere manier toch in de weg.
Ik heb hem wel buiten en met springen wel eens aan.

dennisvlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 11:13

thiedemann, kruising tussen slof en martingaal, ideaal op buitenritten vind ik zelf