Whisper @ work voor het eerst op HAW. Commentaar is welkom!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

whispjen

Whisper @ work voor het eerst op HAW. Commentaar is welkom!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 15:12

Hooii

ik ben nog niet zo lang aan het trainen met mijn bijrijdpaardje maar we gaan al vooruit. Hij heeft een jaar stilgestaan en toen ik met hem begon kon ik er bijna niks mee. Nu na een paar maandjes kan ik eindelijk een beetje leuk met hem trainen. Problemen zijn vaak: niet goed aan het been, niet actief genoeg en teveel op de voorhand. Hier dus wat fotos van ons in de bak aan het rijden. De foto's zijn niet zo goed helaas maar hoop toch dat mensen me wat tips en adviezen kunnen geven. We zijn nog niet zo lang bezig dus het ziet er zeker niet altijd goed uit maar we doen ons best. :j

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Comentaar is zeker welkom!! :Y)

Alvast bedankt!
xx :wave:

josje4

Re: Whisper @ work voor het eerst op HAW. Commentaar is welkom!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 15:14

Teugels korter,
Recht op zitten
Niet met piano handen maar duimen boven op

Misschien een keertje ergens les nemen?
Succes +:)+

ilsse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 15:16

Zoals je zelf al aangeeft, loop je paardje erg veel op de voorhand.
Ook zie ik je erg veel naar achteren zitten en mag je de teugels wel wat korter nemen
Ook je handen mogen een stuk meer naar voren.

Je kunt goed zien dat ze lang niet is gereden, er mist nogal wat bespiering. Probeer wat meer vanuit achteren te rijden zodat ze voor meer omhoog gaat komen. Les nemen is een goede optie.
Succes!

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 15:17

leuke combi,
mn commetaar
teugels korter
recht blijven zitten (hangt teveel naar achter)
tips voor aan het been te krijgen veel schakelen
stap/draf (weer terug) draf/galop (weer terug) halt/draf (weer terug)
dat paar keer achterelkaar bij geen reactie op been klein tikje bij dat je echt reactie op reactie krijgt
succes

Moonfight

Allereerst: Leuk paardje:)
Wat mij meteen opvalt is dat je erg ver achterover zit.
Ook vind ik dat je je armen wat meer kan strekken waardoor je teugels minder lang zijn (Handen meer naar voren dus.)
Misschien kun je wat lessen nemen als je die mogelijkheid hebt ;)

noukie175

Leuk dat jullie zo lekker aan het trainen zijn nadat hij een poos heeft stilgestaan! Dat zie je nog wel aan zijn bespiering, maar dat komt nog wel.

Als hij zo op de voorhand loopt, is het misschien handig je teugels wat korter te nemen? Ze lijken behoorlijk lang vooral op de laatste 2 foto's. En jij zelf niet achterover leunen in de galop, dan zit je je paard tegen om te kunnen galopperen, gewoon rechtop blijven zitten net zoals op foto 1&4 in draf.

Een paar x les nemen kan je veel helpen.
Succes!

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 15:19

Je hebt wat ongelukkige fotomomenten gekozen, wat het beeld volgens mij minder goed maakt dan het is. Bij een goed getimede galopfoto staat het binnenachterbeen onder het paard en zijn de voorbenen los van de grond. Nu lijkt hij op iedere foto op de voorhand te lopen omdat het fotomoment niet handig is.

Allereerst leuk dat je een bijrijdpaard hebt! Het valt me op dat je de teugels erg lang hebt en om druk op de teugels te houden enorm ver achterover gaat hangen met je bovenlichaam. Maak je teugels een stuk korter en houd je handen voorwaarts, boven de schouder van het paard. Maak je benen lang en ga rechtop zitten. Probeer aan je balans te werken zodat het paard met zo min mogelijk hinder onder je kan lopen. Succes!

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 15:23

Ik denk dat al je probleempunten samengaan, dus paard loopt op de voorhand omdat hij niet actief genoeg is van achter, en niet voldoende reageert op je been.

Ik zou heel veel overgangen rijden om hem beter aan het been te maken. Paard moet eerst actief, pas van daar uit kun je verder gaan. En duidelijk zijn, 1x been geen reactie, tweede keer iets harder inkomen en de derde keer als je nog steeds geen goede reactie hebt een tikje. Dan eerst even goed voorwaarts, daarna weer terug en opnieuw die overgang rijden. Dat tótdat je het idee hebt dat hij wél aan het been is.

Verder zelf goed op je houding letten, netjes rechtop zitten en handen netjes voor je, rechtop en naast elkaar. In de teugelvoering ook duidelijk zijn, wat wil je, moet hij lang/laag, of iets meer aan elkaar?

Veel succes!

whispjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 15:33

Super bedankt voor jullie tips allemaal!
Fijn dat mensen zo snel reageren, hier heb ik zeker wat aan!

Toen ik de foto's zelf zag merkte ik mijn houding ook meteen op idd. Vooral in galop erg veel achterover. Ik heb ook vaak last van mn rug na het rijden.. nu zie ik misschien wel de oorzaak 8-)
Het is een beetje jammer dat ik niet meer foto's heb wat het zijn soms idd een beetje ongelukkig momenten. Hij heeft idd weinig bespiering, wat voor tips zouden jullie hiervoor kunnen geven?

Bedankt voor de tip om m'n teugels korter te doen! ik denk dat dat zeker een goeie is en ga het volgende keer ook sws proberen. Het probleem wat ik meestal heb als ik m'n teugels korter doe is dat hij juist snel en veel terug valt en begint te hangen. Vandaar dat ik ze langer heb.. Hoe kan ik dit aanpakken?

Les nemen ben ik zeker van plan, ben alleen nog op zoek naar een goede instructeur in de buurt. Denk dat dat ook wel gaat helpen idd.

Meer tips zijn altijd welkom! :)

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 15:36

whispjen schreef:
Bedankt voor de tip om m'n teugels korter te doen! ik denk dat dat zeker een goeie is en ga het volgende keer ook sws proberen. Het probleem wat ik meestal heb als ik m'n teugels korter doe is dat hij juist snel en veel terug valt en begint te hangen. Vandaar dat ik ze langer heb.. Hoe kan ik dit aanpakken?

Lekker lang laten dan, hij is nog niet actief genoeg om los te blijven van voren. Niet de mogelijkheid geven om te gaan hangen. Als je hem straks actiever hebt en hij blijft vanzelfsprekend lopen, dan kun je hem erbij pakken. Dan kun je hem ook door middel van been geven corrigeren als hij wel zijn gewicht in jouw handen legt.

noukie175

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 15:37

bespiering kun je trainen om veel overgangen te rijden, zo maak je zijn achterhand sterker en zal ook zijn hoofdhouding beter worden! Dit is ook meteen de oplossing voor het op de voorhand lopen en voor reactie op je been. ;)

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 15:52

whispjen schreef:
Super bedankt voor jullie tips allemaal!
Fijn dat mensen zo snel reageren, hier heb ik zeker wat aan!

Toen ik de foto's zelf zag merkte ik mijn houding ook meteen op idd. Vooral in galop erg veel achterover. Ik heb ook vaak last van mn rug na het rijden.. nu zie ik misschien wel de oorzaak 8-)
Het is een beetje jammer dat ik niet meer foto's heb wat het zijn soms idd een beetje ongelukkig momenten. Hij heeft idd weinig bespiering, wat voor tips zouden jullie hiervoor kunnen geven?

Les nemen ben ik zeker van plan, ben alleen nog op zoek naar een goede instructeur in de buurt. Denk dat dat ook wel gaat helpen idd.

Meer tips zijn altijd welkom! :)

Met teugels kort pakken bedoelen we (ik in ieder geval) niet het strakker nemen van de teugels.
Je moet je handen meer naar voren doen (daarbij je armen langer maken) maar de zelfde spanning houden op de teugels ;)

Jules_JP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 18:54

Zoals al werd gezegd, moet je er wel op letten dat je recht blijft zitten. Je mag wat achteruit leunen maar dit mag echt niet zo hard! let er ook op dat je je handen rechtop houdt en dat je je teugels wat meer vast neemt. Vraag gerust wat binnenstelling ook in die bochtjes.

IrisVal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 19:45

Je teugels zouden zoals hierboven al gezegd is korter mogen.
Wel zeg je ook dat hij hangt in je handen.
Leer hem eerst op zijn eigen benen te lopen.
Lange teugels, been geven, geen reactie nog een keer been en hem op zijn eigen benen laten lopen en zichzelf laten dragen.
Niet elke pas of om te pas aan hoeven sporen.
Als hij goed reageert op je been en actief is, aan de voorkant een beetje oppakken.
Probeer goed van achteruit naar voren te rijden.
Dus eerst actief en voorwaarts voordat je aan de voorkant gaat zitten.
Een hoop overgangen rijden op je zit is goed voor de bespiering van onder andere ze billen.
Ik hoop je hiermee een beetje geholpen te hebben.

HeavensLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 01:03

het is idd goed dat je lange teugels hebt, maar dan moet je hem net wat losser in de hand nemen, en als die vooruit is dan netjes oppakken, maar zorg ervoor dat als je teugels lang zijn je niet te veel achterover hangt :)
het meeste is dus al gezegd, eenmaal de activiteit en vooruit beter is, dan kan je nog leuker gaan werken :)

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 21:54

Zoals al gezegd mogen je teugels wel 20 cm korter. Niet zozeer dat ze dan strakker worden, maar je handen mogen ook een end naar voren, deze houd je nu tegen je eigen buik aan ipv voor je zadel.
Je houding was je zelf al opgevallen, van je eigen foto's kun je heel veel leren inderdaad! :)
Super leuk paardje, als ze wat meer in de bespiering zit is ze vast nog mooier, dat komt vast wel goed.
Heel veel plezier samen!

Ps. je neusriem mag ook wel twee gaatjes hoger! ;)

Mies1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 17:03

Als ik de foto's bekijk valt me meteen op dat je heel erg naar achteren leunt, probeer rechtop te zitten:) Leuk paardje veder

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 22:01

Ik zou de teugels iets korter nemen, je zit nu bijna met je handen in je buik! en ik denk dat het je ook helpt met recht op zitten ipv achter overhangen.
Verder mag je neusriem wel paar gaatjes omhoog, deze schuurt nu tegen je bit aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:42

Het is neit het teugels korter pakken wat helpt met rechtop zitten.

Eérst rechtop gaan zitten, dan teugels korter. Ik raad je aan om eerst met een goede instructrice te gaan werken aan je zit, rechtop en ontspannen, want nu ziet het eruit alsof je je paard op de rem zet, alsof je eigenlijk bang bent, dat als jij been geeft, hij ook echt gaat.
En dat is dan imo gelijk de reden dat hij op de voorhand kukelt, dus ik zou zeggen, rechtop zitten, been geven, en gelijk hand naar voren, zodat paard weet dat ie ook mág, en leert op eigen benen te lopen, dan zal hij ook minder op de voorhand vallen, omdat hij niet op je handen mag hangen. Lange teugels zijn niet erg, leer je van rijden op zit en been, sturen zou je op je zit moeten doen, niet op de teugels.
Eerst gas erop, niet op de handrem, dan geef je tegenstrijdige hulpen.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 18:33

Leuk dier en heel fijn dat je zelf graag wilt leren.
Wat ik zou aanraden is iemand te zoeken die je op dit diertje (aan de longe) zitles kan geven.
Hierbij je even alleen op jou houding richten: Handen bij elkaar en recht op zitten.
Zoals je nu zit (achterover) zit je constant op de handrem en in zijn rug, hierdoor lukt het vooruit rijden dan ook niet.

Hierdoor kun jij leren om makkelijker te zitten en meer bezig zijn met het paard rijden. Het ziet eruit alsof hij moeilijk uit te zitten gangen heeft, dat is totaal niet erg maar dan ben jij heel erg bezig met zelf zitten waar je die energie makkelijker zou kunnen gebruiken om lekker aan het werk te gaan.

Sabine_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 18:12

Leuk dat je zo lekker aan het trainen bent!

Probeer wel niet te veel achterover te hangen, teugels wat korter, handen netjes rechtop en je tenen niet te ver naar buiten te draaien :)

Succes ermee!

Its_Juliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 19:35

Ik zou hem proberen meer te rijden op zijn achterhand (tempowisselingen rijden). En je boven lichaam recht houden en niet zo ver naar achter. Ook je tenen naar voren proberen te houden.

Succes :)

Iris_Casper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 19:44

Pas inderdaad op dat hij je niet uit het zadel gaat trekken.Actief overgangen en schijnovergangen rijden om de juiste impuls te behouden.

Succes!!

Anneloes___M

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 16:18

jullie zijn een leuke combi ! :)
mijn commetaar is;
teugels korter
rechtop blijven zitten
tips om hem goed aan het been te krijgen is veel overgangen rijden !
succes ! ;)

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 16:20

Wat een leuk beestje!
Inderdaad wat iedereen als zegt. Hou je paard wat bij je . Handen recht op en hou ze wat meer bij elkaar. Je hielen uitdrukken. Recht opzitten! En dan komt het helemaal goed!