Les op Sydney

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xVerax

Les op Sydney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 14:08

:wave:

Ik had vandaag weer eens les op de manege en dit keer mocht ik op Sydney :)
Sydney is een paard die nog niet zo heel lang in de lessen meeloopt, hij is een schimmelruin van een jaar of acht en doet alles wat je vraagt superbraaf.
Ikzelf rijd nu 4/5 jaar.
Vandaag had ik les van Esmee Blom (Die hier ook op bokt zit maar ik weet haar gebruikersnaam zo niet uit mijn hoofd), maar normaal van iemand anders, afwisseling is ook fijn. :D
Ik heb met Sydney samen geen enkel niveau, ikzelf rijd nu F8 (Fnrs proefjes) en van Sydney zou ik niet weten wat hij gelopen heeft.
Dit is de tweede keer dat ik op Sydney rijd ;)

Opbouwend commentaar zou heel fijn zijn! :)

*Eigen puntje: teugel niet zo los laten hangen
De rest hoor ik graag van jullie ;)
We hebben trouwens ook linksom gereden, maar er staat toevallig alleen rechtsom op film :')

Instappen

Stuk draf (Poging tot lage halshouding, daardoor vieren teugels soms nog erger dan normaal)

Jas uitdoen, aansingelen en draf (Sydney kwijlt Esmee onder :') )

Galop *Hij heeft een vrij grote galop waar ik nog aan moet wennen, daardoor zit ik wat onrustiger dan normaal.)

Bedankt voor het kijken!
:evaw:
Laatst bijgewerkt door xVerax op 12-01-13 14:32, in het totaal 2 keer bewerkt

44Myrthe44

Re: Les op Sydney

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 14:12

Het ziet er leuk uit, je hebt hem al netjes aan het lopen.
Je houding is ook netjes.
Probeer er wel op te letten dat je teugels geen waslijntjes worden (zie buitenteugel in het 2e filmpje), en probeer een constant contact te houden, dus niet los-vast-los-vast etc. zoals je nu doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 14:16

Ik heb je eerlijk gezegd wel beter zien rijden Vera. Je zit nu continue op de binnenteugel te 'vragen' om naar beneden te komen en vergeet de rest van z'n lijf. Zoek verbinding, en hou controle over de buitenkant.

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 14:27

Wat een leuk paard, Vera! :D
Ik zie alleen de teugels vaak te los, probeer meer verbinding te houden, dan komt de rest vanzelf, succes! :)

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 14:34

Dankjulliewel! :)

@Jolien ja het is echt een superlief paard haha ;)

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 14:54

ziet er al netjes uit hoor.
de rest wat ik te zeggen heb hebben andere al gezegt:p

valt me op dat je lesgever vaak stil is.. of heel zachtjes praat:P
haha

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 14:55

Probeer eens je handen wat meer te vragen je zet ze nu af en toe erg breed en voornamelijk de buitenhand zit vaak bijna op je bovenbeen. Handen gewoon netjes rechtop boven de schoft voor het zadel houden. Daardoor blijf je ook een mooier contact houden. In de galop niet je handen vast gaan zetten maar probeer meer te ontspannen is het ook makkelijker om z'n beweging te volgen en blijven zitten

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 14:58

wilmatj schreef:
ziet er al netjes uit hoor.
de rest wat ik te zeggen heb hebben andere al gezegt:p

valt me op dat je lesgever vaak stil is.. of heel zachtjes praat:P
haha

Dankjewel! :)

Haha, dat is dan toevallig zo op de film want ze praatte verder wel duidelijk.

pitbullgup schreef:
Probeer eens je handen wat meer te vragen je zet ze nu af en toe erg breed en voornamelijk de buitenhand zit vaak bijna op je bovenbeen. Handen gewoon netjes rechtop boven de schoft voor het zadel houden. Daardoor blijf je ook een mooier contact houden. In de galop niet je handen vast gaan zetten maar probeer meer te ontspannen is het ook makkelijker om z'n beweging te volgen en blijven zitten

Bedankt!
Ik ga er op letten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 18:33

netjes Veer! alleen vind ik dat hij best onrustig is in zijn hoofd. ik denk dat het komt doordat je soms geen contact meer hebt met zijn mond (waslijntjes) en als je de teugel dan weer in contact hebt, krijgt hij steeds een rukje in zijn mond

jjustangela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 19:37

Mooi paard! ik vind alleen dat je hele onrustige handen hebt! probeer ze stil te houden en op de plek.

Jules_JP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 19:48

Zoals hierboven ook al gezegd werd, moet je je teugels toch wel een stuk korter nemen! je kunt af en toe wat binnenteugel geven, maar je buitenteugel dient toch wel continu begrensd te zijn. Probeer ook in de galop erop te letten dat je je voeten stil houdt, ondanks het feit dat zijn galop wat wennen is :) Hij ziet er mij anders een heel leuk paardje uit!

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 20:09

Leuke pony, veel dingen zijn al gezegd. Maar in galop moet ie wel vooruit. Hierdoor wordt de sprong ook makkelijker uit te zitten. Hij valt nu bijna om. Is erg lastig, maar dan krijg je misschien ook wat meer achterhand eronder in galop waardoor hij fijner gaat lopen en meer bij elkaar.
Probeer je ook niet teveel op het rond rijden te richten, er is meer dan dat :). Het is erg belangrijk om je paard bij elkaar te houden en op het geheel te richten. Maar dat is al benoemd. Veel plezier samen!

Edit; bekijk je galopfilmpje nu nog eens, probeer ook je bovenbenen aangesloten te houden :).

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 09:22

Zie hier boven dat ik er neer heb gezet "handen meer vragen" maar dat moet dragen zijn hihi

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 09:58

Leuk paard! Hi loopt makkelijk nageeflijk zo te zien, maar probeer zachtjes te zijn met je handen als hij daar is, dan krijg je ook een fijne aanleuning als je je handen ook wat stiller houdt. Ook moet je niet op je binnenteugel rijden, begrenzen met je buitenteugel, en binnenteugel licht contact. Ziet er verder leuk uit.Succes!

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 13:16

Bedankt voor de tips.allemaal! :)

Talia123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 11:21

ik ben mee met wat hier boven staat, maar waarom moeten jullie in cirkel rijden? :D

Sabine_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 23:32

Ik vind vooral je handen wat storend, probeer ze meer te dragen. Ook vind ik je handen wat onrustig. Neem je teugels wat korter zet daar druk op rij met je been erachter aan laat zij los laat jij daar ook los.

Verder vind ik het een leuk paard en heb je een nette houding!

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 19:09

Talia123 schreef:
ik ben mee met wat hier boven staat, maar waarom moeten jullie in cirkel rijden? :D

Dat 'moet' niet persé maar ik heb er een handje van dat als het druk is in de bak, dat ik op de volte blijf, heb ook wel stukken aan de andere kant gereden, en we hebben ook dingen als wijken en schoudervoor gedaan, maar dit staat allemaal niet op film (helaas)

Sabine_95 schreef:
Ik vind vooral je handen wat storend, probeer ze meer te dragen. Ook vind ik je handen wat onrustig. Neem je teugels wat korter zet daar druk op rij met je been erachter aan laat zij los laat jij daar ook los.

Verder vind ik het een leuk paard en heb je een nette houding!

Bedankt voor de tips en voor het compliment :)

madameoilily

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 19:37

Je zit heel netjes en je paardje loopt netjes aan de teugel. :)
Probeer meer naar je hand toe te rijden! Je moet je handen rustiger houden en niet het contact met je handen opzoeken. Probeer gelijke druk te hebben op beide teugels zo wordt het paard wat rustiger in zijn aanleuning, zo komt hij er ook meer met het achterbeen onder en heb je constantere druk op beide teugels. Wanneer je goed je been eraan houdt en hem scherp aan de hulpen houdt komt het helemaal goed!
Ik hoop dat je er wat mee kan! ;)

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 11:30

Bedankt! :)

marisseudine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 11:39

ik vind dat het paard netjes loopt! alleen je rijdt meer op je binnenhand dan op je buitenhand, en deze beweegt ook behoorlijk. hierdoor krijgt ze dan een rukje, en dan weer heel veel ruimte. probeer eens wat minder je aandacht te focussen op het aan de teugel laten lopen. het is belangrijker dat jij je paard goed kan ondersteunen als hij netjes loopt, dus probeer daar eerst aan te werken. handel stil, bij elkaar en gedragen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 21:40

Zou niet zeggen dat het een manegepaard is! Erg mooi paard en jullie zijn een mooie combinatie!

Maar ik vind het rijden eigenlijk niet zo netjes :o Zacht gezegd.
Je blokkeert het paard constant met je hand. Loopt daardoor helemaal niet lekker, bijna teugelkreupel. Hij loopt ook totaal niet nageeflijk, maakt zijn passen niet af, ontspant niet, loopt niet over de rug.

Je bent hem zo te zien echt nageeflijk aan het rijden met je handen en dat is erg zonde, want het is een mooi beest met mooie gangen! Helaas zou je voor de draf op wedstrijd echt een 5 krijgen.

Probeer je handen hoger te houden, dichter bij elkaar en vraag niet steeds in de mond. Geef hem wat meer vrijheid en probeer nageeflijkheid te verkrijgen door op een goede manier te rijden en niet door hem nageeflijk te vragen :)

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 13:59

Er zitten al mooie stukjes tussen! Ik zou m'n hand iets hoger dragen. Nu zit je jezelf in de weg als je je hand verder terug wilt doen, je komt dan tegen het zadel aan. Ook kun je beter de mond voelen als je je hand wat hoger houdt. Oefen ook op het gelijkmatig contact houden met de mond. Je hand moet stil zijn ten opzichte van de mond, niet ten opzichte van het zadel. Dit valt vooral op in de galop. Hier blokkeer je de hele tijd de beweging van het hoofd. Hij KAN daar gewoon niet vrijuit galopperen en daardoor valt hij steeds terug in draf. Ga eerst eens actief voorwaarts galopperen aan een contact teugel, concentreer je op wat je voelt in je hand zonder verder iets te vragen. De volgende stap is dan stelling vragen, en hierdoor zal hij dan gaan zakken in de hals.

_xLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 14:14

Handen iets dichter bij elkaar, meer de hoeken inrijden, en probeer hen wat ruimer te laten lopen :).
Probeer in de galop wat dieper te gaan zitten, dus hakken verder omlaag en je benen als het ware om zijn buik sluiten, geef ook net iets meer mee, lijkt nu alsof je hem enorm tegen houd.

Voor de rest is t een mooi beestje :).

xCandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 16:55

Heeyy !
Wat een mooi dier zeg (:
Ik vind dat je goed rijdt, ik zie inderdaad wat je bedoelt met de galop.
Echt commentaar heb ik niet probeer je teugel niet te los te houden en goed contact te houden met het bit van het paard.
Succes!