Struikelen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Freefeelster

Struikelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 10:33

Beste Bokkers, willen jullie mij advies geven over het voorkomen van struikelen?

Mijn verzorgTinker van 17 jaar struikelt regelmatig over zijn voorbenen. Hij is nu in al die jaren 3 keren zo gestruikeld dat hij viel.
Ik maak me wel eens zorgen om hem dat hij misschien iets onder de leden heeft.
Verder vind ik het gewoon lastig rijden. Bijvoorbeeld met dressuurles struikelt hij zo 5x in een uur. Hierdoor krijgt hij een enorme ruk in zijn mond van het bit, schieten de teugels uit mijn handen. Dit is best lastig rijden als je hem gewoon lekker aan het werk wilt zetten op L-niveau.
Ik vind het ook best wel eng als hij tijdens een bosrit struikelt. Ben ook een keer flink gevallen met hem, waarbij hij over de kop sloeg en net niet op mij terecht kwam. Straks breekt hij nog eens een been en het is niet mijn paard.
Als ik naast hem loop met hem aan een halster, struikelt hij ook wel eens.
Wat mij opvalt is dat hij zijn voorste hoeven in het zand schuift, alsof hij sloft.
Opvallend is ook dat hij in uitgestrekte draf en galop niet struikelt. Hij kan zo hard draven dat je niet kunt lichtrijden, maar in verlichte zit moet zitten, een soort toltgang. Dan struikelt hij ook niet.
Bitloos heb ik ook geprobeerd, maar hij gooit zijn neus in de lucht.
Ook is mij het advies gegeven een tikje op de schouder te geven als hij struikelt. Ik doe dat wel eens, maar niet consequent. Vind het ook niet echt helpen.
Graag zou ik zien dat hij zijn benen wat beter optilt en niet struikelt. Ik weet alleen niet hoe ik hem dat moet duidelijk maken als ik op hem zit.

Eigenaresse zegt dat hij dat hij dat al 11 jaar doet (sinds ze hem heeft). Ze zegt dat hij zijn achterbeen in het spoor van zijn voorbeen zet. En dat het iets onschuldigs is en hij vooral voorwaarts moet blijven tijdens het rijden. Ze houdt zijn sokken zo kort dat hij er niet op gaat staan.

Graag jullie advies hierover, want ik vind het niet echt prettig rijden zo.
Alvast bedankt voor het meedenken ;-)

pitbullgup

Re: Struikelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 10:37

Kan iets lichamelijke zijn maar ook dat ie misschien constant over z'n tempo word gereden... Gaan ze vaak ook van struikelen

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 10:40

Gooi de bak eens vol met spullen. Tonnen, pionnen, balkjes etc. En laat hem dan maar eens rondjes lopen aan de longe. Jij bepaalt de richting en de gang en hij moet zorgen dat-ie uitkijkt waar hij z'n voeten neerzet. Zorg ook voor dingen die niet makkelijk om te stoten of omver te lopen zijn, want dat hebben ze zo door. Leer hem dat het z'n eigen verantwoordelijkheid is te kijken waar hij z'n voeten neer zet. En ook veel balkjes draven om zijn benen sterker te maken. Succes, want het is een vervelend probleem natuurlijk!

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 10:40

Mijn fries doet dit ook. Al een stuk minder als in het begin trouwens. Maar hij doet dit vooral als hij niet actief loopt of moe is.
En als het tijd wordt dat hij naar de hoefsmid moet wordt het soms iets erger (logisch want zin hoeven zijn dan langer en moet hij zijn benen nog beter optillen)

Het enige advies dat ik dus heb is zijn hoeven goed bij laten houden en actief laten lopen

Freefeelster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 10:46

Rianne11_42 schreef:
Gooi de bak eens vol met spullen. Tonnen, pionnen, balkjes etc. En laat hem dan maar eens rondjes lopen aan de longe. Jij bepaalt de richting en de gang en hij moet zorgen dat-ie uitkijkt waar hij z'n voeten neerzet. Zorg ook voor dingen die niet makkelijk om te stoten of omver te lopen zijn, want dat hebben ze zo door. Leer hem dat het z'n eigen verantwoordelijkheid is te kijken waar hij z'n voeten neer zet. En ook veel balkjes draven om zijn benen sterker te maken. Succes, want het is een vervelend probleem natuurlijk!

Rianne, dit vind ik echt een hele goede tip van je, dank je!
Ja, dat is ook een 'probleem' dat hij niet kijkt waar hij zijn voeten neer zet. In het bos is dat duidelijk te merken al er een tak ligt, dan moet ik hem er op attenderen "let op". Ik heb het laatst uitgeprobeerd door een oude tak dwars over het pad te leggen op ca 30 cm hoogte: hij loopt er dwars door heen!
Het is hem waarschijnlijk niet geleerd zijn voeten op te tillen of hij heeft er gewoon maling aan.

Freefeelster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 20:19

pitbullgup schreef:
Kan iets lichamelijke zijn maar ook dat ie misschien constant over z'n tempo word gereden... Gaan ze vaak ook van struikelen

Ja, ik vind het moeilijk om hem in 1 tempo te rijden in de draf. Dit is wel een aandachtspunt ja ;-) thanks.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 20:25

Kan ook heel goed iets medisch zijn.. Zeker als het dier zelfs een paar keer is gevallen. Kan eigenlijk van alle zijn, van luiheid tot een niet passend zadel wat knelt..

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 10:19

Les nemen van iemand die jou kan leren de achterhand te leren gebruiken, want in een les 5 x struikelen is ook niet ok, het tempo verhogen heeft geen zin daar gaat hij alleen maar meer mee op de voorhand sjouwen, ga eens aan de gang met gymmen/rechtrichten, kijk eens op paardenbegrijpen.nl ook een 17 jarige verdient het goed getraind te worden, jammer dat de eigenaar dat al 11 jaar nalaat

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 10:23

Freefeelster schreef:
Opvallend is ook dat hij in uitgestrekte draf en galop niet struikelt. Hij kan zo hard draven dat je niet kunt lichtrijden, maar in verlichte zit moet zitten, een soort toltgang. Dan struikelt hij ook niet.

Het geeft niet dat je totaal geen benul hebt van wat tölt is. Het geeft wel dat je een snelle draf tölt noemt.

Als het tempo hoger ligt struikelt hij niet, maak ik op uit je post. Dat klinkt alsof hij struikelt wanneer hij z'n benen niet actief gebruikt. Daarmee bedoel ik niet dat je hem te langzaam laat lopen maar wel dat hij impuls mist.

En verder zou het natuurlijk ook iets medisch kunnen zijn, artrose ofzo. Heeft de eigenaar dat al laten onderzoeken?

Snorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 10:28

Precies hetzelfde met mijn fjord... Al is ze nog maar 1x zo gestruikeld dat ze echt omviel. Maar toch is het erg vervelend.. Ik lees mee!

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 10:43

Freefeelster schreef:
Het is hem waarschijnlijk niet geleerd zijn voeten op te tillen of hij heeft er gewoon maling aan.

Dit is onzin. Je hoeft een paard niet te leren zijn voeten op te tillen, verpesten kan je hem wel...

Als je paard regelmatig dusdanig hard struikelt dat hij valt, is dat ronduit gevaarlijk! Voordat je flink gaat oefenen om hem actief te laten lopen, zou ik wat dingen proberen uit te sluiten.

Overleg eens met je hoefsmid. (of liever nog: met een andere dan je vaste hoefsmid) of je paard wel goed op z'n voeten staat. Een verkeerde hoefstand kan struikelen veroorzaken.
Ook kan struikelen een teken zijn van (beginnende) HKO, arthrose, problemen in de bovenlijn, problemen in de achterhand of een lichte ataxie.

Hoeft niet hoor, dat het een hoef- of medisch probleem is, maar een paard dat zó vaak struikelt en zelfs over de kop gaat zou ík niet meer op gaan zitten voordat alles is uitgesloten. Je gaat toch niet je nek breken? Als alles lichamelijk in orde is zorg dan voor goede instructie om te leren hoe je je paard weer actief kan krijgen.

Succes!

matyee95

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 14:06

pitbullgup schreef:

Eens! Tinkers hebben van nature een lager tempo omdat ze een vollere bouw hebben. Ik heb dit probleem ook gehad met een tinker. Ik ben zonder bit gaan rijden. Hierdoor liep ze op haar eigen benen en struikelde ze niet meer.

Freefeelster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 20:22

Koper schreef:
Freefeelster schreef:

Het geeft niet dat je totaal geen benul hebt van wat tölt is. Het geeft wel dat je een snelle draf tölt noemt.

Als het tempo hoger ligt struikelt hij niet, maak ik op uit je post. Dat klinkt alsof hij struikelt wanneer hij z'n benen niet actief gebruikt. Daarmee bedoel ik niet dat je hem te langzaam laat lopen maar wel dat hij impuls mist.

En verder zou het natuurlijk ook iets medisch kunnen zijn, artrose ofzo. Heeft de eigenaar dat al laten onderzoeken?

* Zow, volgens mij heb ik iemand beledigd. Ik noem het alleen maar een soort tölt omdat het er een beetje op lijkt (de zit, het tempo) en nee de hoeven zet hij niet zo neer al bij een tölt. Dat ik volgens jou niet precies weet wat tölt is, is een andere discussie. Maar ik zal volgende keer m'n huiswerk beter doen :P ;)
* Ja, dat denk ik dus ook dat hij zijn benen niet actief gebruikt. Heb jij nog tips om hem meer impuls te geven?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 20:29

matyee95 schreef:
pitbullgup schreef:

Eens! Tinkers hebben van nature een lager tempo omdat ze een vollere bouw hebben. Ik heb dit probleem ook gehad met een tinker. Ik ben zonder bit gaan rijden. Hierdoor liep ze op haar eigen benen en struikelde ze niet meer.

Daar ben ik het niet mee eens, heb zelf 5 tinkers en die zijn erg actief in het achterbeen, juist hebben de meeste tinkers een erg goed buigend achterbeen .
Het is een kwestie van op de juiste manier trainen en idd niet te veel aan het tempo werken maar aan het voorwaartse , dan zal het struikelen echt over gaan, werk aan de zijgangen om het achterbeen sterker te maken,

Freefeelster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 20:45

Ik vind het best moeilijk allemaal. Het is niet m'n eigen paardje.
Vriendin van eigenaresse is dierenarts en heeft zelf ook paarden. Die zegt dat hij meer voorwaarts moet lopen en alerter moet zijn.
Ik zie er steeds meer tegenop om te rijden, omdat ik het niet leuk vind zo. Is het nou iets medisch wat min of meer uitgesloten is of ligt het aan mijn rijtechniek? Ik weet het ff niet meer.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 20:49

SaskiaKa schreef:
Freefeelster schreef:

Dit is onzin. Je hoeft een paard niet te leren zijn voeten op te tillen, verpesten kan je hem wel...

Als je paard regelmatig dusdanig hard struikelt dat hij valt, is dat ronduit gevaarlijk! Voordat je flink gaat oefenen om hem actief te laten lopen, zou ik wat dingen proberen uit te sluiten.

Overleg eens met je hoefsmid. (of liever nog: met een andere dan je vaste hoefsmid) of je paard wel goed op z'n voeten staat. Een verkeerde hoefstand kan struikelen veroorzaken.
Ook kan struikelen een teken zijn van (beginnende) HKO, arthrose, problemen in de bovenlijn, problemen in de achterhand of een lichte ataxie.

Hoeft niet hoor, dat het een hoef- of medisch probleem is, maar een paard dat zó vaak struikelt en zelfs over de kop gaat zou ík niet meer op gaan zitten voordat alles is uitgesloten. Je gaat toch niet je nek breken? Als alles lichamelijk in orde is zorg dan voor goede instructie om te leren hoe je je paard weer actief kan krijgen.

Succes!

Hier kan ik het alleen maar mee eens zijn. Je hebt struikelen en struikelen. Dit is absurd. Ik zou zelf 100% willen weten dat het geen HKO/atrose of iets anders is voordat
ik uberhaupt zou nadenken om er weer op te gaan

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 20:56

Het probleem voorleggen aan de smid.

Vaak is de oorzaak van struikelen dat de toon van de voor voeten te lang is.

Bij neerzetten van de hoef, kantelt het paard de hoef van voren omhoog.
Is de toon te lang dan pakt het paard net een berg zand en struikelt daarover.
Op het harde, de weg, zal je er geen last van hebben.

Het paard schept dan zand.

Ik heb ook een pony lopen die er last van krijgt als de smid een tijdje niet geweest is.
Voor mij weer de waarschuwing: Smid bellen.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 21:05

Is hij gecontroleerd op artrose?
Laat daar eens naar kijken. Struikelen kan hieruit voortkomen namelijk. Mijn verzorgpaard heeft dit ook al heel lang, en struikeld ook enorm.
Of zoals Ariebren al zegt, laat de smid eens langs komen!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 21:25

Tjaaa eerst altijd nagaan of er medisch niet iets mis zou zijn.
Maar het ligt idd een beetje in de aard van een "Tinker", een Fries - een Haf - dit zijn werkpaarden en kwa bouw niet echt geschikt voor dit werk.
Ik wil nu niet zeggen "weg ermee" zeker niet, maar je moet het wel in je achterhoofd houden, je moet er rekening mee houden.
Tracht het paard net iets meer op zijn achterhand te krijgen, als je daar in lukt zal het struikelen al dadelijk veel minder zijn.

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 10:38

Ik zou m niet zozeer meer voorwaarts voorwaarts maar actiever rijden. Meer op de achterhand gaan zetten en dat doe je door veel en kort te vooruit of teruguit te schakelen ook met de zijgangen kun je het achterbeen sterker maken. Het paard moet meer gaan dragen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 11:39

aeolusnr1 schreef:
Tjaaa eerst altijd nagaan of er medisch niet iets mis zou zijn.
Maar het ligt idd een beetje in de aard van een "Tinker", een Fries - een Haf - dit zijn werkpaarden en kwa bouw niet echt geschikt voor dit werk.
Ik wil nu niet zeggen "weg ermee" zeker niet, maar je moet het wel in je achterhoofd houden, je moet er rekening mee houden.
Tracht het paard net iets meer op zijn achterhand te krijgen, als je daar in lukt zal het struikelen al dadelijk veel minder zijn.

Ik ben het heel vaak met je eens ;)
Maar nu even niet :D ik heb zelf de nodige tinkers en ook een fries en train af en toe een haflinger, ze zijn wel degelijk geschikt voor dit werk, juist zijn tinkers heel goed in het buigen van de achterhand, maar net zoals met alle paarden je moet op de juiste manier trainen.
Een van mijn tinkers een best grove jonge van 167 , meer type shire, loopt echt heel lichtvoetig en is heel licht in de hand ook al rij en train ik aan de hand bitloos.
Kan me bedenken een altijd op de voorhand lopende tinker dat je daar tijd in moet steken om hem van de voorhand te halen, maar met tijd en geduld lukt je dat altijd, maar helaas hebben vaak de meeste ruiters daar geen tijd en zin in en weten ook de weg er niet naartoe , want alleen met balkjes lopen en overgangen ( op een verkeerde manier) kom je er niet, maar dat is met elk paard,

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 14:47

Het kan te maken hebben met beginnende artrose, maar ook dat het paard niet recht gericht is ik zou eens goed onder de loep nemen en hier les innemen..

valentikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 14:49

dit komt waarschijnlijk dat hij op een been al ze gewicht zet en dat niet kan houden
bijvoorbeeld op de volte dat zette mijn pony altijd het gewicht op ze buiten voorbeen en dan struikelt hij..
probeer goed je buiten teugel er aan te houden en heeft al ze gewicht op een kant die kant opstellen

xCandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 15:11

Dat is inderdaad heel erg vervelend als een paard de hele tijd struikelt.
Er zijn echter verschillende redenen voor.
Het kan zijn dat je paard te langzaam loop en gaat struikelen, of dat je paard juist over zijn tempo heen gaat.
Ik zou eens letten op de tempo's waar het het meest voorkomt.
Succes ermee!

Freefeelster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 18:15

Dank jullie voor het meedenken en de tips.
Ik ben er nog niet helemaal uit wat en hoe. Heb ook nog niet kunnen oefenen met dit weer.