Zitles is alleen voor beginners

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Is zitles voor beginners?

Ja, als je een bepaald niveau hebt bereikt, kun je goed zitten.
3 (0%)
Ja, zitles is voor mensen die er anders steeds vanaf vallen.
3 (0%)
Nee, ook voor de gevorderde ruiter is een zitles aan te raden.
192 (44%)
Nee, zitles moet op ieder niveau bij de les inbegrepen zijn.
232 (53%)

Totaal aantal stemmen: 430

Junia

Zitles is alleen voor beginners

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 16:36

Ik gaf laatst de opmerking in iemands topic dat het eigenlijk altijd wel verstandig is om zitles te nemen. Ik kreeg hierop een reactie die ik totaal niet had verwacht, met de niet mis te verstane boodschap dat ze toch echt geen beginner meer was. Ik wilde deze discussie niet in dat topic houden.

Het gaat mij er niet om mijn gelijk te halen o.i.d. maar ik ben me hierdoor echt gaan afvragen of het nu werkelijk zoiets raars is om iemand een zitles aan te raden. Is het een belediging? Of kan het gewoon een goedbedoelde tip zijn? Ik was wel eens benieuwd hoe mensen hierover denken en hoop dat er een interessante discussie op gang kan komen. Graag met goed onderbouwde vóór- en tegenargumenten.

Dus barst los!

esje01

Re: Zitles is alleen voor beginners

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 16:46

Goed onafhankelijk zitten is essentieel bij paardrijden. het ontwikkelen van dat gevoel stopt nooit en is bij ieder paard en bij elke beweging en oefening weer anders. het is een belangrijk stuk basis wat elke keer weer terugkomt. bij elke inwerking die je wilt geven met zit en kuit.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 16:50

Nee, zitles is niet alleen voor beginners. Het is helemaal niet raar om zitles te hebben, maar dat wordt wel gedacht. Als ik een geschikte instructeur zou weten, zou ik zeker bereid zijn om zitlessen te nemen.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 16:51

Zitles is altijd handig om te nemen :j

Mijn verzorgster vraagt mij nog regelmatig of ik haar een zitles kan geven. Vind ze heerlijk omdat ze zich dan helemaal kan focussen op haar houding. En ze is geen beginner meer.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 16:56

Zitten = rijden. Zonder goede zit is je paard ook niet optimaal te rijden. Zitles zal dus op ieder niveau onderdeel van de training moeten blijven. Je doet immers iets anders met je zit in stap als in een passage.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 18:27

Jammer dat er nog niemand heeft gereageerd die vindt dat zitles voor beginners is. Zo schiet die discussie niet echt op natuurlijk! :D
Bedankt voor alle reacties, ik vind het fijn te weten dat ik niet de enige ben die denkt dat het belangrijk is om aan je zit te blijven werken.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 18:35

Misschien omdat er geen argumenten tegen zijn :D

*probeert de discussie aan te wakkeren* :')

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 18:36

Junia schreef:
Jammer dat er nog niemand heeft gereageerd die vindt dat zitles voor beginners is. Zo schiet die discussie niet echt op natuurlijk! :D
Bedankt voor alle reacties, ik vind het fijn te weten dat ik niet de enige ben die denkt dat het belangrijk is om aan je zit te blijven werken.

Degene die heel hard gaat zeggen dat het alleen voor beginners is, zal mogelijk denken dat ze/hij er zelf te goed voor is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 18:37

ik vind ook dat zitles niet alleen voor beginners is, ik heb nooit ''echt'' zitles aan de longe gehad maar ik had een hele goede instructrice die me dat allemaal leerde in de gewone les (nogsteeds eigenlijk)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 18:38

een tegenargument kan natuurlijk zijn dat je al een goede onafhankelijke zit hebt, waarom zou je dan nog zitles nemen?

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 18:38

Ook hier een voorstander van zitlessen.
Nou rijd ik zelf alweer 2 jaar niet, maar als ik weer begin zou ik zeker zitlessen nemen hoor.
Zeker ook als je al verder bent in niveau, tenslotte komen er dan weer oefeningen bijkijken waarvoor je toch je zit moet aanpassen/veranderen.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 18:48

Ik heb niet zoveel met het fenomeen zitles. Heb leren rijden zonder zadel en weet dat ik rechtzit en goed zit, op af en toe krom naar voren (vnml jonge paarden) na.
Ken wel mensen die zich kunnen verbeteren tot een van de beste jonge paarden amazones wereldwijd aan rtoe, maar ook op reguliere wedstrijden (ook op z niveau) zie je regelmatig mensen in stoelzit zitten.
Soms kunnen ze daar niet altijd iets aan doen (bv kort bovenbeen etc) maar vaak zie ik dan de Zadels en denk ik tja daar word het ook niet beter van ;).
Scheef zitten (dus meer naar links of rechts) scheef in schouder of heup is een veel kwalijkere zaak. En mensen die zeggen ja zo ben ik gebouwd, zouden niet paard mogen rijden :+

GiermanLB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 18:51

Nee, maar met zitles bereik je niet alles. Je gaat dan vaak geen oefeningen rijden, waar het juist belangrijk is goed te zitten

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 18:53

NiKip schreef:
Misschien omdat er geen argumenten tegen zijn :D

_O-

Maar misschien denken sommige mensen dat ze het vanzelf kunnen leren door vaak genoeg paard te rijden?

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 18:54

GiermanLB schreef:
Nee, maar met zitles bereik je niet alles. Je gaat dan vaak geen oefeningen rijden, waar het juist belangrijk is goed te zitten

Helemaal mee eens. Vandaar ook die laatste optie (waar tot nu toe de meeste mensen voor kiezen) dat het bij je les inbegrepen zou moeten zijn.

loeloemoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 09:05

Zitles is niet alleen voor beginners! er is altijd wel wat aan je zit te verbeteren, ook als je al langer rijd!
maar een combinatie in een les zou beter zijn, zodat je na dat je je zit hebt geoefend het ook in praktijk kan brengen door het rijden van figuren, en overgangen ect.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 09:11

Misschien zijn het juist de beginners die denken dat het alleen voor beginners is? :P

Voor zover ik weet krijgen bv. de ruiters op de Spoaanse Rijschool ook geregeld zitles, juist om te zorgen dat hun zit goed BLIJFT.
Ik zou hen geen beginners willlen noemen...

_Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 09:18

ik vind zitles voor iedereen van toepassing.
ik heb er zelf heel veel baat bij gehad in ieder geval, bij ons in de manege hebben ze ook elke maand een "zitles" voor de manege ruiters, maar ook in de verenigings lessen word hier genoeg aandacht aan besteed, vooral ook voor kinderen vind ik het heel goed, voor de balans :)

xColorCross

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 18:35

Totaal niet mee eens. ook gevorderde ruiters hebben dat nodig, spreek uit ervaring.

Denk trouwens dat iedereen dat denkt, behalve betweterige beginners. :')

fayponylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 20:09

zitles daar kan je nooit genoeg van krijgen want dan heb je meer inpuls in je houding en dat is ook heel belangerijk maar ook voor je vertrouwen..

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 14:25

Eh.. watte?

xColorCross

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 14:34

fayponylover schreef:
zitles daar kan je nooit genoeg van krijgen want dan heb je meer inpuls in je houding en dat is ook heel belangerijk maar ook voor je vertrouwen..

.. En adem in..

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 14:39

Ja, zitles is voor beginners, zodat die zich kunnen focussen op het zitten.

Als je zonder steun te zoeken bij je teugels of je zadel op je paard kunt blijven zitten in de drie gangen zou "zitles", ik zou het dan "goed zitten" willen noemen, onderdeel van de les moeten zijn. Net zoals je juiste teugelvoering, juist drijven enz. standaard meeneemt.

xColorCross

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 15:53

Waarom is zitles alleen voor beginners?

Ambertjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 20:29

Zitles is handig voor beginners. Maar gevorderde kunnen net zo goed zitles nemen. Want gevorderden kunnen er net zo goed moeite mee hebben.