Hand ponny weigert te galoperen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rommulus

Hand ponny weigert te galoperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 12:06

Tja shet moet op dieet en mag wel wat meer conditie, dus wat doe je dan lekker makkelijk.
Men neme een touw halster knopen daar een lead rope aan zadelt je paard knoopt shet aan paard en gaat rijden :+

Dit geeft een hoop voordelen.
Sil went zich steeds meer en meer dat ondanks dat andere paarden in de buurt komen dat hij niet hoeft te reageren (dit is erg fijn in het western verhaal)
Filou raakt haar overtollige kilootjes kwijt.
En als ze op conditie is kan ze ook mee op buitenritjes.

En heel eerlijk gezegd dit gaat best goed ze had rap door waar ze ongeveer moet blijven lopen om niet in de weg te lopen en ze heeft er best plezier aan.
Maar nu....

De galop....
Als ik sil in galop zet blijft ze stug draven wand het is haar allemaal wel best :+ (stom genoeg houd ze het prima bij)
Maar goed als ik iets versnel begint het toch wel zielige beelden te geven.
Het idee van een shet die mee gesleurd word :')

Dus nu mijn vraag misschien hier met mensen die vaker met handpaarden op pad zijn geweest wie heeft een tip ??
Commando galop die ze voor de wagen kent reageert ze niet op.

Het idee van iemand in het midden zetten met een zweep staat me enorm tegen dus ik hoop op andere tip's.

Anoniem

Re: Hand ponny weigert te galoperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 12:07

Misschien de stemhulp installeren? Dus eerst met longeren de stemhulp aanleren en dan gebruiken met rijden :)

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 12:08

Ze kent het commando galop wel van het mennen maar hier reageert ze niet op :+
Het is een redelijk zinnige dame met humor :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 12:08

Ik zou ook denken aan een stemhulp inderdaad.

Maar is er beeldmateriaal van de shet die meegesleurd wordt? :') Het klinkt heel sneu maar je omschrijft het wel heel grappig haha :')

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 12:10

Ehhh als ik dat online zet word ik aan geklaagd denk ik :')
Het ziet er erg triest uit namelijk, en dat is alleen het beeld wat ik zie vanaf mijn paard dus ik kan alleen maar gissen hoe het er vanaf de grond uit ziet :o

Stel je voor een shet die gewoon stug in draf blijft maar dr passen vergroot door te hangen aan de leadrope.
Beetje het idee van lopen met minder zwaartekracht.
Laatst bijgewerkt door rommulus op 09-01-13 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 12:11

Consequent volhouden en ook flink lange stukken gaan draven. Pony gaat als het lang genoeg duurt vanzelf overschakelen naar de meest economische gang voor de snelheid die jij aangeeft.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 12:13

Dus jij denkt gewoon door zetten in de hoop dat ze de link legt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 12:26

Ja, denk dat je shet ook wat meer moet leren opletten wat jouw paard doet qua gang en snelheid. En leren dat commando voor rijpaard ook op shet van toepassing is. Voor de kar is ze alleen en zijn de commando's dus voor haar, nu legt ze die link misschien minder omdat ze niet "werkt".

Ik heb er hier heel weinig problemen mee gehad, al was het verschil in stokmaat 5cm en galoppeerd handpony graag. Ik merkte dat opzoeken van beste gang ook snel toen ik hem naast de fiets meenam. 2e/3e keer al schakelde hij vrij snel van draf naar handgalopje omdat dat makkelijk was gezien het tempo en afstand. Naast pony was hij eerder te voorwaarts (helpt ook natuurlijk).

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 12:37

Ik houd toch altijd wel een zweep in de rechterhand (heb handpaard altijd rechts lopen) en als ze dan wat traag zijn kan ik zo een tikje geven op de kont (dus eerst stemhulp ed en dan zweephulp = been). Ik heb namelijk 1 pony die als handpaard en erg traag is en zich ook gewoon laat mee sleuren, met een zweepje ben ik het hem gewoon voor op die dagen.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 12:40

Het is hier natuurlijk een flink verschil in stokmaat
Sil is 145 en filou is 96 :=

Had jij ook het idee dat het buiten beter ging dan in de bak ?
Ik heb tot nu toe alleen nog maar kleine inimini rondjes uitgestapt buiten (Hoofdingang park uit en achter ingang weer in) en ik zit er aan te denken komend weekeinde een klein rondje alleen buiten te maken zonder eerst de bak in te gaan dat zal een uurtje duren.
Ze heeft natuurlijk ook een conditie van niks dus nu hoeft ze maar 30 min ongeveer mee te lopen.
Nu is de bak wel wat zwaar en dus flink werken wand ze loopt gewoon mee met het trainen van sil dus het rustige uurtje buiten zou ze moeten kunnen volhouden.

ZusJacobs dan moet ik wel een hele lange zweep mee nemen :+
Ze loopt het liefst met haar hoofd bij het achter been van sil

Hadden jullie trouwens halster of bitje ?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 12:43

Aanleren dat de pony er echt naast loopt dus? Ik heb ze hier echt naast de schouder lopen (dus hoofd aan schouder rijdpaard), zo ben je er ook veel sneller bij volens mij als het misgaat of ze moeten plassen oid (en dus plots stilstaan, dan heb je ruimte om je paard stil te zetten zonder gelijk je handpony 10 meter in plashouding door te slepen). Dan hoeft de zweep dus ook veel minder lang, ik rijd/reed hier met een 165/100 cm combi. :)

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 12:47

Hmm dus er meer naast en door zetten.
Zweepje kan ik er altijd nog bij pakken (ik en sil zijn niet van de zweepjes) mennen doe ik ook altijd zonder zweep en of kleppen.

Hadden jullie ook het idee dat als er nog een 2e ruiter bij was het beter ging ?

Berith

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 12:50

Ik zou de handpony ten eerste al niet aan het zadel knopen maar het touw in mijn hand houden (scheelt bij bomen als het ene paard links en het andere paard rechts van de boom gaat, kan je in ieder geval los laten ;) ).
En zorgen dat de pony met zijn neus bij jouw teen loopt en niet achter of voor jou loopt.

Hoogteverschil hoeft geen probleem te zijn. Mijn Fries is 1,72 en mijn scht 1.10. Shet houdt dit prima bij.

Mijn shet blijft ook wel eens draven want mijn fries kan heel langzaam galopperen en dan vindt de shet draven makkelijker :) .
Maar ik heb haar inderdaad wel het stemcommando geleerd en meestal springt ze ook aan in galop als ik dat commando geef. Als ze het niet doet, geef ik een kleine ophouding aan het touw en dan springt ze ook aan. En als ze het dan nog niet doet, inderdaad een tikje met een zweep op haar kont.
En het helpt daarbij om dit ook regelmatig aan de longe te oefenen op de stemcommando's.

Mijn shet kan soms drammerig worden met een tweede ruiter. Zolang wij voorop gaan is er niets aan de hand, maar gaat de andere voorop dan wil mij shet graag daar achteraan en dus harder lopen dan het paard waar ik op zit.

Bij die van mij maakt het niet veel uit of ik buiten of in de bak rijd, ze is heel gehoorzaam en volgt altijd braaf. Buiten doen we soms zelfs salommen in galop om bomen heen. Alleen achterwaards is lastig. Dan draait de shet om.
Laatst bijgewerkt door Berith op 09-01-13 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 12:52

Ik had geeneens een bak toen, dus ik ben eigenlijk vanaf het begin naar buiten gegaan. Eerst met beide aan de hand positie handpaard bevestigen en later rijdend. Zweepje mee is inderdaad aan te raden.

beautytje37

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 12:57

Even een vraagje, dus als ik het goed begrijp rijdt ze in de koets en daar galoppeerd ze wel.
Is er iemand die op de rug erop rijdt? en gaat ze dan in galop?

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 13:04

Aan de hand kent ze het wel en ze is onder zadel maar ik heb geen ruiter die mondig genoeg is om haar aan te kunnen, dan is ze wel voorwaarts.
Ze wil wel graag werken dus dat scheeld enorm.

Achterwaarts heb ik nog niet eens aan gedacht :+

Ja voor het karretje doet ze alles top en is ze ook erg voorwaarts.

Ik heb haar aan het zadel uit gemakzucht eigenlijk :o maar idd moet ik er wel om denken als ik buiten ga rijden.

Berith neem je de shet ook mee met trec ? (linkje in je onderschrift)

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 13:05

Misschien eerst naast de fiets oefenen? Zo heb ik het met die van mij ook gedaan toen ik geen pony-en. Eerst wandelen, toen fietsen, toen pony-en :-) .

Berith

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 13:10

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 13:11

Ik kan me voorstellen dat zo'n kleine zich niet helemaal veilig voelt om naast zo'n reus te galloperen. Het is toch een gang met iets minder controle, zeker bij een shet.
Heeft de pony wel echt een 'eigen plek' naast de ander of sleurt ze er alleen wat achteraan? Het is een soort van tweespan, dus de pony's moeten daarin ook afgestemd zijn, lijkt me.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 13:23

Niet je pony aan het zadel knopen inderdaad.
Ik rij in de zomer ook vaak met mijn B-pony als handpony naast een flinke D en ik ben wel eens in situaties terecht gekomen dat je echt los moet kunnen laten (2x in 3 jaar, dus niet dat het extreem veel voorkomt hoor :P )
Tijdens het rijden gebruik ik duidelijk commando's bij overgangen, voor zowel voorwaarts gaan als terug komen in tempo. De kleine rent mijn Arabiertje er ook met gemak uit in draf als wij in galop zitten en haar galop tempo ligt ook een stukje hoger dan die van de Arabier. Dat geeft soms wel wat moeilijkheden, maar het kan wel.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 13:29

Mac ik heb geen fiets :+ dus dat word hem niet.
Maar misschien wel een idee mocht ze de hint niet begrijpen.

Berith geweldig ! Hoe heb je de bepakking op je shet geknoopt ?
Ik heb wel eens aan een trektocht zitten denken en dan de shet als pak pony (verre toekomst plannen voor misschien ooit eens een keer) maar ik liep steeds tegen het bepakken van de shet aan.
Hoe bepak je het mooiste zonder druk plekken.

senna21 ze mag dan klein zijn en merrie maar ze is echt de baas over mijn reus met ballen :+
Maar ze heeft zeker een 1,5 tot 2 meter bewegingsvrijheid, maar als ik de bovenste gebruikers zo hoor is dit niet helemaal slim en moet ze meer naast sil lopen dus wat korter (ivm de leadrope die dan onder mijn beugel gaat zitten).

mooney ze zit in ieder geval met een slip knoop vast dus mocht er wat in de bak gebeuren is ze snel los.
Sil heeft een noodrem dus dat scheeld wel enorm.
Maar buiten gaat ze idd in de hand.

Berith

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 13:34

rommulus schreef:
Berith geweldig ! Hoe heb je de bepakking op je shet geknoopt ?
Ik heb wel eens aan een trektocht zitten denken en dan de shet als pak pony (verre toekomst plannen voor misschien ooit eens een keer) maar ik liep steeds tegen het bepakken van de shet aan.
Hoe bepak je het mooiste zonder druk plekken.

Ik gebruik een pannenkoekzadeltje. Daar heb ik gewone zadeltassen op bevestigd.

rommulus schreef:
Maar ze heeft zeker een 1,5 tot 2 meter bewegingsvrijheid, maar als ik de bovenste gebruikers zo hoor is dit niet helemaal slim en moet ze meer naast sil lopen dus wat korter (ivm de leadrope die dan onder mijn beugel gaat zitten).

Buiten moet je ze echt korter bij je houden. Mijne wil nog wel eens een poging doen om snel een hap gras mee te nemen en dat ben ik met een korttouw meestal voor :D )

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 13:41

pakzadel shet : pinokkio + die achter het zadel tassen, echt goed in balans vullen en dan blijven ze met behulp van een elastische singel keurig op de plek. Wil je meer meenemen dan kan je bv een ezelpakzadel proberen (zijn in elk geval kort genoeg) of er is een amerikaanse webwinkel die naast pakzadels voor geiten ook pakzadels voor (mini) shets heeft en die zijn wel in de breedte verstelbaar.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 13:59

Dus dat kan ook gewoon zonder problemen.
In mijn gedachten zou je dan problemen krijgen omdat het gewicht dan alleen achter het zadeltje lag maar niet dus :D

Top als ze op conditie is mag ze ook gaan sjouwen }>

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 14:09

Ik heb die tassen natuurlijk wel gewoon op het zadel gelegd :D , was ook precies de reden om een zadeltje te kiezen. Was nl de goedkoopste manier om ruggegraadvrijheid te krijgen. Pakzadel is veel duurder en dit wordt mijn nieuwe rijpony dus als die een passend zadel heeft ga ik daar wel een pakzadel mogelijkheid voor verzinnen.