Tips gevraagd om paard conditie en bespiering op te bouwen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Tips gevraagd om paard conditie en bespiering op te bouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 11:20

Zoals de titel al zegt ben ik op zoek naar extra tips om bij mijn paard dr conditie en bespiering weer op te bouwen.

Even wat informatie:
- 19 jarige merrie
- ongeveer 5 jaar geleden M1 dressuur gereden, daarna alleen recreatief
- pakt makkelijk dingen op
- qua conditie en bespiering eigenlijk bijna niks

Mijn doel is niet om wedstrijden te gaan rijden maar ik wil haar meer conditie en bespiering geven, ik beschik momenteel weer over een wat zwaardere binnenbak en ben weer met de basis begonnen.
Momenteel rijd ik ongeveer een half uur tot 3 kwartier en voornamelijk stap en draf, wil eerst beginnen met goed de achterhand eronder te krijgen en rijd veel voltes en overgangen.
Wie heeft er voor mij toegevoegde tips om het op te bouwen? Ook ik moet meer aan mezelf werken maar sta open voor alles.
Afbeelding

Hierbij een foto, jammer genoeg niet zo duidelijk maar even voor het idee.

Anoniem

Re: Tips gevraagd om paard conditie en bespiering op te bouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 12:10

Even nog een kleine toevoeging, momenteel loopt ze behoorlijk kort in dr passen omdat ze sinds kort zonder ijzers staat en de bak redelijk zwaar is.
Ook heeft ze jaren geleden een peesblessure gehad dat ik niet teveel kan overbelasten, en dan bedoel ik met te krappe wendingen etc. Dat is ook de reden dat ik niet verder ben gekomen als de M1, qua training geen probleem maar op wedstrijd te veel van het goede.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 12:12

Ik denk dat je zo op de goede manier bezig bent. Misschien zou je een paar keer in de week balkjes gaan lopen met haar. Moet ze haar achterhand ook beter gebruiken

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 12:18

Bespiering kan je ook trainen met balkjes lopen. Iets verder uit elkaar leggen kan ook helpen om passen te verlengen. Conditie is voornamelijk veel km's maken, actief stappen en later lange stukken draven, maar beide doe je buiten. Ook omdat je dan wel aan ritme en economisch bewegen kan werken door paard tijd te geven om dat zelf op te zoeken. In een bak zitten al die bochten dan in de weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 12:24

Dat met de balkjes is inderdaad een goed idee, had ik nog niet aan gedacht.
Qua conditie, ik heb van de zomer veel lange buitenritten gemaakt maar dat is nu wat minder mogelijk vanwege het weer en dat ik vooral savonds rijd.
Merk dat ze wat sneller moe is als ik met haar train, maar dit kan ook zijn omdat ze het zware zand niet meer gewend is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 21:55

Vanavond met de balkjes getraind, ze werd helemaal enthousiast en gelijk al een stuk actiever, dus bedankt voor de tip!

Hoe zouden jullie het opbouwen als een paard weer los is en de basis er goed in zit?
Met welke oefeningen beginnen jullie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 18:25

Niemand meer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 19:19

Ruim 236x gezien en maar twee mensen die reageren?
Topic zal wel niet interessant genoeg te zijn, jammer want ik probeer echt mijn best te doen en kan wel wat tips gebruiken.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 19:22

Aangezien ik niet persoon 237 wil zijn die niet reageert :') heb eigenlijk zelf geen tips desondanks, ik kéék vooral voor tips :+ heb zelf een paard die vanwege een rugblessure niet meer bereden kan worden en nu echt helemaal geen bespiering heeft. Ik ga haar nu weer 1 keer in de week aan de longe nemen. Longeren is op zich ook wel erg goed, en handig als je eens een keertje wat minder tijd hebt :j

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 19:27

Ik heb geleerd gekregen;
- Stappen met grote passen, buiten (asfalt, kilometers maken)
- Galoperen met goed achterhand gebruik, niet sprinten dus.

Balkjes rijden is een van de beste qua spieren. Buiten veel kilometers maken voor de conditie.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 19:27

Wel oppassen dat het niet glad is en eventjes een dekentje op. Gewoon lekker buiten op het harde stappen voor 1 of 2 uurtjes. Dan lekker voorwaarts neerwaarts rijden. Goed voor de pezen en lekker voor de rug en met iemand anders erbij nog gezellig ook. Wel opletten dat haar hoeven niet te kort zijn.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 19:31

Vooral wat Martine zegt, goed voor de pezen, spieren etc :)

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 19:45

Zelfde aan het doen met pony van 16 die herstelt van een blessure.

Conditie: Idd km maken en vaak ( nou heb ik wel het geluk dat mijn pony ook echt elke dag graag wil). Veel stappen en dan een flink tempo.
Balkjes lopen idd.
Longeren, evt met een paar balkjes op de cirkel, vinden mijn poon en ik heel saai maar het is wel een goeie. Wel goede houding en vaak van kant wisselen, veel overgangen.

Voor spieren: allereerst rechtrichten, skala der ausbildung.
Daarnaast nog andere mogelijkheden, voor de afwisseling. Balkjes lopen, balkjes iets verder uit elkaar bijv. Maar doe ook balkjes op heel verschillende afstanden, zodat pony moet opletten (in eigen tempo en aan de hand).
Alles wat op agility lijkt is ook leuk, ter afwisseling. Aan de hand, ongelijke grond in het bos, slalommen om pionnen, vaak stukken achteruit, wending ok voorhand / achterhand. En zwemmen, als je dat ergens voor elkaar kunt krijgen (hehe, ik niet).
Ook vrijheidsdressuur traint natuurlijk vanalles.

Ik hou m ff in de gaten want ik ben ook op zoek naar meer inspiratie!

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 19:59

Zwaar zand moet je echt mijden hoor met een paard die een peesblessure heeft gehad ( eigenlijk met elk paard moet je daar voorzichtig mee omgaan).
Zeker dus niet dagelijks in zwaar zand trainen en zoals je zelf ook al aangeeft, je paard vind het dus oersaai en leeft op van balkjes,probeer dus afwisseling in je training toe te voegen.
Sávonds kan je ook gerust de weg op met voldoende verlichting ( doen wij ook) . Lampjes en reflecterende spullen zijn goedkoop aan te komen bij de Action, dus het hoeft je ook niet eens veel te kosten.

Bekijk het schema eens van tonkie http://tonkie.home.xs4all.nl/ - onder documentatie , die dankbaar wordt gebruikt door endurance ruiters.
Vele lange stukken draven en dit uitbouwen ( rechte stukken). En ook een rustperiode in bouwen in je training is van essentieel belang om het lichaam te laten herstellen.

En pas echt alsjeblieft op met een zware rijbaan.

Levidepevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 20:01

Longeer haar eens met touwtjes en leg eerst 3 tot 4 balkjes neer en laat hem eroverheen draven en dan leg je de balkjes steeds verder waardoor hij zijn rug en zijn achterhand gebruikt ik hoop dat je hier wat aan hebt nogmeer vragen stuur me maar een berichtjé.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 20:13

Waarom zou je met touwtjes gaan longeren, kan ook best voorwaars-neerwaarts lopen zonder rommel.

Manonislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 00:12

Ik lees even mee.
Wil mijn pony voor de (zomer 2013) instructieweek KNHS ook goed trainen zodat je in goede conditie is!
Misschien ook vitamine E met selenium geven voor de spierverzurimg???
Iemand daar ervaring mee?

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 12:04

Eens met attitude en xSlvna: geen hulpteugelstouwtjesrommel en idd: geen zware rijbak! Het duurt veel langer om pezen op te bouwen dan om spieren op te bouwen! Dus met een (ex-)peesbelssure lijkt mw dat ook een slecht plan. Ik zou ook zeker niet zeggen: dit is nou eenmaal de rijbak, dus we moeten daar in. Het werkt andersom: kijken wat goed is voor je paard en werken binnen dat kader.

En ik ga idd ook verlicht naar buiten in het donker, kan best. Hang mijn haf helemaal vol met lampjes van de action, mijn eigen laarzen en cap ook. Her en der nog een reflectorband en voor een euro of 8 ben je klaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 12:07

Bedankt allemaal voor de tips, de bak is opzich niet te zwaar maar op dit moment voor haar wel omdat ze het niet meer gewend is, dit gaat al beter merk ik.
Mijn paard zelf maakt het niet zoveel uit wat ik met haar doe maar ik ben eerder degene die het snel een beetje saai vind, en denk dat ik dat ook wel een beetje overbreng naar mijn paard.

Momenteel is veel kilometers over het harde asfalt niet mogelijk, ze loopt sinds kort zonder ijzers en nog wat gevoelig en hier zijn vooral zandpaden, alleen een fietspad naast een 80 km weg.
Longeren doe ik ook wel eens, eigenlijk altijd zonder hulpstukken, wil dat ze op haar eigen benen loopt en heb zelf het idee dat ik ze niet nodig heb.
Ik rijd nu wel met peesbeschermers, wat ik eerder niet deed, merk dat ze nu al een stuk soepeler is, ze pakt het snel op en is enthousiast.

Maar wat is de handigste aanpak als ik de basis er goed in heb? Welke oefeningen?

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 12:11

Ik zou lekkere buitenritten gaan maken.
Als ze nog wat gevoelige voeten heeft, kun je met hoefschoenen gaan rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 12:46

Ik kan momenteel alleen in het weekend buitenrit maken omdat het anders donker is, heb wel reflecterend spul maar ik sta nog maar net op deze stal en weet de weg nog niet...
En ik vind de bespiering belangrijker als de conditie, dus wil me daar meer op focussen.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 16:01

Juist in stap kun je heel goed spieren opbouwen. Goed voorwaarts neerweerts stappen. Heel goed voor de rugspieren en achterhand gebruik. Wel erop letten dat ze niet op de voorhand gaat vallen. In stap heb je heel veel krachtsoefeningen ter opbouw van de spieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 16:06

Mijn advies is: Veel afwisseling, goed voeren. Je kunt rijden, werken aan de hand, longeren, buitenrijden, springen/vrijspringen en ga zo maar door. Mijn ervaring is dat op alleen hooi geen spieren groeien. Verdiep je dus ook in de voeding. Houdt het leuk voor jezelf en je paard en voorkom spierpijn. Dan komt het vanzelf goed. Heb geduld!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 18:34

Bedankt voor de tips, Brigitte, dat is wel een goede het voer...
Ga me er eens in verdiepen, ze krijgt nu sinds ik met haar aan het trainen ben wel meer van haar muesli als normaal maar misschien moet ik overstappen.

Veel oefeningen doe ik inderdaad vanuit de stap, ze is gelukkig makkelijk op te pakken en niet zo snel hangerig op de voorhand.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 21:32

Hi, ik volg ook even. Beetje dezelfde situatie. Ik wil conditie en spieren bouwen zodat hij komende zomer goede buitenritten kan gaan maken zonder blessures en zijn gewicht op zijn achterhand draagt i.p.v de voorhand. De basis zit er op zich wel goed in, je merkt dat hij wel ervaring heeft. Is 14 j.
Laatst bijgewerkt door bertine37 op 18-01-13 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt