Tegen de grond en in de lucht met Irandesse!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jumpiewumpie

Tegen de grond en in de lucht met Irandesse!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 20:52

Beste bokkers,

Hier ben ik weer eens met mijn liefste (of deze keer niet zo lief) paardje! Ze is nu ongeveer een half jaar onder het zadel en ik heb haar zelf ingereden. Ik heb haar gekocht als springpaard, en we gaan onze eerste oefenjumping een van de volgende weken rijden. Ik heb enkele dressuurlessen met haar gevolgd, maar ik was niet zo tevreden over de instructrice. We zijn nu dus op zoek naar een nieuwe lesgever!

Een klein paspoortje:
Naam: Irandesse vd Kievitsdriessen
Ras: Holsteiner x Hannoveraan
Leeftijd: 4
Afstamming: Acontender x Grand Step x Grandeur

Irandesse kan niet veel druk in haar mond verdragen en om haar mooi rond te krijgen hoef ik er eigenlijk alleen maar voor te zorgen dat ze goed actief blijft.

Onze twee vorige topics:
[RT-HAW] Irandesse klaar voor B-debuut?
[RT-HAW] Irandesse na 2 maanden zadelmak!

Werkpuntjes:
{:) Zeker op deze foto's mag ze actiever en iets meer dragen, ze liep een beetje terughoudend en ik kreeg het er niet uit.
{:) Mijn eigen houding, al vind ik dat het al hard verbeterd is
{:) Linksom heb ik vaak nog moeite met rechtrichten, maar het gaat elke keer beter en beter.
{:) Het is nog wat op de voorhand

Ik zeg wel: het is niet onze beste dressuur, er was veel wind en dat was wel spannend!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

#4 Jep, hier begint het al!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

http://tinypic.com/view.php?pic=qozqjo&s=6

Afbeelding

#12 Ik trek weer zo hard ;( dat doe ik trouwens niet expres
Afbeelding

#13 En nu de domste val ooit:
Afbeelding

Afbeelding

#15 Paardrijden is toch keileuk!
Afbeelding

#16 Nog eentje op twee benen
http://tinypic.com/view.php?pic=28t9isp&s=6

#17 Nog een brave om af te sluiten!
Afbeelding

Dat was het bokkers, ze had haar dagje wel! Ik leer graag bij, zolang het maar vriendelijk blijft _/-\o_

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 20:59

Oeh.. auwww...

De plaatjes waarop het goed gaat, lijkt het ook echt wel goed te gaan. Op een aantal foto's nog wel wat op de voorhand. Verder maakt je zelf op meerdere foto's "pianohandjes".

Weet je hoe het komt dat je paard meerdere keren omhoog is gegaan, en jij uiteindelijk omlaag?

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 21:02

Angela schreef:
Oeh.. auwww...

De plaatjes waarop het goed gaat, lijkt het ook echt wel goed te gaan. Op een aantal foto's nog wel wat op de voorhand. Verder maakt je zelf op meerdere foto's "pianohandjes".

Weet je hoe het komt dat je paard meerdere keren omhoog is gegaan, en jij uiteindelijk omlaag?

Het waaide nogal hard :+ En de foto's zijn van na de examens, dus ze had een week niet gelopen ook. Pianohandjes moet ik inderdaad ook op letten! Voorhand weten we, maar we werken er zeker aan :)

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 21:03

het eerste wat ik dacht: die fotograaf is goed met die val foto's en hoe kun je die teugels vast blijven houden :o
ik vind de foto's waar hij niet de lucht ingaat er erg netjes uitzien hoor, er zaten wel een paar tussen waar hij wat op de voorhand viel, maar niet alles kan perfect ;)

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 21:03

wat een gaaf dier
je rijd erg vriendelijk zo te zien ,
misschien eens de tanden na laten kijken als ze zo heftig reageert op het bit

en ik denk dat ze zo omhoog kom omdat ze in de martingaal komt ?
en dan de druk niet kan verwerken en daardoor omhoog komt ?

misschien een keer zonder martingaal rijden

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 21:06

little_birdy schreef:
wat een gaaf dier
je rijd erg vriendelijk zo te zien ,
misschien eens de tanden na laten kijken als ze zo heftig reageert op het bit

en ik denk dat ze zo omhoog kom omdat ze in de martingaal komt ?
en dan de druk niet kan verwerken en daardoor omhoog komt ?

misschien een keer zonder martingaal rijden

Ik heb vorige keer eens zonder martingaal gereden, ging inderdaad beter! Een goed voornemen voor het nieuwe jaar alvast.

little_birdy

Re: Tegen de grond en in de lucht met Irandesse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 21:09

dat dacht ik ja :)
paarden die zo fijn zijn in de mond kun je beter zonder rijden,

nu schrok ze waarschijnlijk van de wind en gooide haar hoofd omhoog
klapt in de martingaal en komt van schrik helemaal omhoog :)

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 21:31

Haha wat een val! Gelukkig kan je er om lachen! Let er dan juist op als die dat doet dat je hem naar voren rijd.. ik ken het mijn pony doet het soms ook en dan zegt me instructrice gelijk : HANDEN NAAR VOREN , EN JE PONY MEENEMEN! Haha , succes :)

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 21:59

_nvds schreef:
Haha wat een val! Gelukkig kan je er om lachen! Let er dan juist op als die dat doet dat je hem naar voren rijd.. ik ken het mijn pony doet het soms ook en dan zegt me instructrice gelijk : HANDEN NAAR VOREN , EN JE PONY MEENEMEN! Haha , succes :)

Ik vind dat ze in het algemeen ook wat meer naar voren mag, ik kreeg het er echt niet uit die dag :') Gelukkig was dit de eerste keer dat ze zo deed, maar ik moet inderdaad wel beter opletten op wat ik doe bij een bok! 8-)

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 11:12

Je rijd heel erg vriendelijk, top!
Alleen op de foto waar ze omhoog komt, staat ''ik trek weer zo hard''. Maar jij trekt helemaal niet hard, dat doet jouw paard, door het hoofd omhoog te doen. Het enige wat jij doet is je handen op hun plek houden, en dat is precies wat je moet doen. Als jij je handen ook nog eens naar voren gaat doen als ze zo doet, geef je haar juist nog meer kans om de trucjes uit te voeren. Je hoeft het heus niet toe te staan als je paard zo doet hoor, je paard mag best merken dat het geen goed gedrag is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 11:14

Ik zou toch graag het neusje er meer uit willen zien. Ook omdat je paard dan beter voor zich kan kijken en dat geeft ook meer ontspanning en voorwaartse drang.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 14:58

Knap paard! Ga lekker veel aan dat ontspannen werken, hou haar goed bezig tijdens het rijden zodat ze niet teveel op de omgeving let en dan komt het vast allemaal in orde :j

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 18:13

44Myrthe44 schreef:
Je rijd heel erg vriendelijk, top!
Alleen op de foto waar ze omhoog komt, staat ''ik trek weer zo hard''. Maar jij trekt helemaal niet hard, dat doet jouw paard, door het hoofd omhoog te doen. Het enige wat jij doet is je handen op hun plek houden, en dat is precies wat je moet doen. Als jij je handen ook nog eens naar voren gaat doen als ze zo doet, geef je haar juist nog meer kans om de trucjes uit te voeren. Je hoeft het heus niet toe te staan als je paard zo doet hoor, je paard mag best merken dat het geen goed gedrag is.

Ik geef haar ook altijd wel eens goed been als ze begint te bokken, ik weet dat het niet zo erg is, maar toch vind ik het zielig ogen. :)

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 18:15

Fellor schreef:
Ik zou toch graag het neusje er meer uit willen zien. Ook omdat je paard dan beter voor zich kan kijken en dat geeft ook meer ontspanning en voorwaartse drang.

Zo heb ik een hele tijd gereden, maar ik moet haar tegenwoordig wat ronder rijden zodat ze hier spieren dan ook op een bepaalde manier leert gebruiken :)

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 18:15

Heleennn schreef:
Knap paard! Ga lekker veel aan dat ontspannen werken, hou haar goed bezig tijdens het rijden zodat ze niet teveel op de omgeving let en dan komt het vast allemaal in orde :j

Bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 19:08

jumpiewumpie schreef:
Fellor schreef:

Zo heb ik een hele tijd gereden, maar ik moet haar tegenwoordig wat ronder rijden zodat ze hier spieren dan ook op een bepaalde manier leert gebruiken :)

Je paard op bepaalde momenten ronder instellen is oké, maar continue is gewoon geen correcte manier van trainen als je je verdiept in het hoe en wat achter bespiering. Ik ben dan ook benieuwd van wie je dat moet? Je instructie?

Jules_JP

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 19:38

Amaj idd spectaculaire foto's :) lijkt me ook dat het een reactie is op de martingaal als ze wat in de lucht gaat! dus zou dit zeker zonder proberen te doen, je zal haar meer op haar gemak rijden dan, want ze panikeert er een beetje door. ze ziet er mij wel echt een leukerd uit en de andere foto's vind ik heel netjes! :) let idd ook wel op je handen, rechtop houden! :)

TeQuieroOZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 01:00

zitten echt blooper foto's bij. erg leuk!~
vind het soms wel storend dat ze op de voorhand loopt.
maar omdat je dat zelf al aangaf denk ik dat je daarmee wel aan het werk bent.
succes vedder met die stuiterbal.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 08:01

zoals je zelf al aangeeft is het enige wat mij opvalt het meer van achteren eronder moeten komen en af en toe jouw handen.

voor de rest vindt ik het er netjes en vriendelijk uitzien. Vindt hem prima zo rond ingesteld.

Zonder martingaal lijkt mij een goed idee want volgens mij reageert ze daar ook op zodra ze die druk voelt. Je blijft
trouwens tijdens het bokken nog heel netjes zitten. :j

applejoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 15:27

hahah mooie foto's! Zie je niet vaak van die mooie val foto's ;)
Je ziet wel aan het paards ogen dat ze erg alert is in alles, of heb ik dat mis?
Ziet er netjes uit! Inderdaad misschien iets minder diep. en mooi voorwaats rijden!
Succes!

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 16:16

erg stoer dat je voor je probleem uit durf te komen.
Wat ik kan zien is volgens mij dat het zadel te klem ligt op de schoft.
Geen geld voor een ander zadel?
Doe er een bontje onder dan komt het zadel wat omhoog en komt de schoft vrij
succes

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 17:36

TeQuieroOZ schreef:
zitten echt blooper foto's bij. erg leuk!~
vind het soms wel storend dat ze op de voorhand loopt.
maar omdat je dat zelf al aangaf denk ik dat je daarmee wel aan het werk bent.
succes vedder met die stuiterbal.

Het was vooral die dag dat ze zo terughoudend liep, normaal rij ik haar heel hard vooruit. Die dag sprong ze steeds galop aan als ik been gaf en ik kreeg het niet opgelost. Heel vreemd!

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 17:39

simongek schreef:
zoals je zelf al aangeeft is het enige wat mij opvalt het meer van achteren eronder moeten komen en af en toe jouw handen.

voor de rest vindt ik het er netjes en vriendelijk uitzien. Vindt hem prima zo rond ingesteld.

Zonder martingaal lijkt mij een goed idee want volgens mij reageert ze daar ook op zodra ze die druk voelt. Je blijft
trouwens tijdens het bokken nog heel netjes zitten. :j

Bedankt! Op dat voorwaarts rijden ga ik zeker letten :)

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 17:43

applejoo schreef:
hahah mooie foto's! Zie je niet vaak van die mooie val foto's ;)
Je ziet wel aan het paards ogen dat ze erg alert is in alles, of heb ik dat mis?
Ziet er netjes uit! Inderdaad misschien iets minder diep. en mooi voorwaats rijden!
Succes!

Alert was ze zeker wel! Voorwaarts rijden moet echt wel meer, maar de staleigenaar zegt dat ik haar wel even wat ronder mag rijden om haar spieren op een bepaalde manier te trainen.

GiermanLB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 17:46

Wat ik zo aan de foto's zie, is een paard dat braaf zijn rondjes loopt, maar niet erg aan het werk word gezet. Daardoor kan die dingen gaan doen, zoals bijvoorbeeld het steigeren.. Ga meer doen, dit hoeven geen moeilijke dingen te zijn, maar rij veel schakelingen, vooral goed voorwaarts rijden. Als jij erop zit van: Ohohhhh hij gaat zo wat doen of, ohhh hij gaat hier er vast vandoor, dan heeft je paard het al bedacht en ben je dus te laat. Zet hem aan het werk, als hij aan het werk is kan hij niks verzinnen :j