Tinkerhengst aan het werk.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cp112

Tinkerhengst aan het werk.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 12:08

Goh een HAW topic :D Dat komt niet vaak voor bij mij. Maar ik vond het er eens tijd voor.

Nuadhu Nuage AKA Noedel, is onze tinker(dek)hengst van 4,5 jaar. Wij hebben hem zelf zadelmak gemaakt en ingereden en sinds het afgelopen half jaar écht dressuurmatig aan het trainen ipv beetje rondjes hobbelen met af en toe een wedstrijdje :Y).

Aanstaande zondag hebben we onze eerste L1 wedstrijd. Wij zitten in een speciale regeling ivm starten met een hengst en dat ik geen L2 heb gereden. Zie hier hoe dat werkt: [TI] NSvT - speciale regeling KNHS voor starten met hengsten

Als wij zondag een wp pakken mag ik mijn startpas aanvragen en officieel starten. Helaas de afgelopen 4 weken ivm ziekte van mij en van mn paard slecht kunnen oefenen... Vorige week donderdag is de sportmasseur geweest van www.hippiek.nl en nu zijn we richting ons proefje aan het oefenen.

Ik heb een filmpje van het wijken wat we pas voor de 3e keer aan het oefenen waren, ben alleen een beetje huiverig om die te plaatsen ivm commentaar. Iedereen doet het op zijn eigen manier en deze werkt voor ons.

We leren hem te scharen in stap. Hij valt snel over de buitenschouder weg waarna ik heb stil zet op mijn buitenteugel zodat hij weer recht komt, van daar uit weer wegstappen en daarna pakt hij soms enkele mooie passen mee. Hij vind het héél erg moeilijk maar werkt wel voor de volle 100% mee :)
Op het volgende filmpje probeerde ik het voor het eerst in draf, nog láng niet hoe het moet, maar het begin is er.
Ik plaats het filmpje wel, commentaar is prima maar houd het lief alstublieft :D

Een aantal stills uit het filmpje
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik moet meer gaan zitten in galop...
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eind september:
Afbeelding

Afbeelding

Begin september
Afbeelding

Augustus
Afbeelding

Afbeelding

Bedankt voor het kijken :evaw:
Afbeelding

Anoniem

Re: Tinkerhengst aan het werk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 12:30

Wat betreft het wijken: momenteel ziet het er meer uit als een krachtmeting dan als een oefening. Wat mijn eerste pointers zijn is:
- je been waarvoor je wijkt minder ver naar achter en niet die hak erin draaien. Buiten dat je nu constant irritatie op je soor krijgt en je een negatieve associatie met de oefening opbouwt draai je ook je heup en rug waardoor je scheef zit op het filmpje en je gewichtshulp totaal niet meer duidelijk doorkomt.
- Op het moment dat je je voorwaarts zo moet remmen is dat een teken dat hij de zijwaarts gewoon niet snapt en dat zie je ook duidelijk aan hem op het filmpje.

Wat je zou kunnen doen is beginnen met de zijwaarts vanaf de grond totdat je op zeer lichte druk op de lek van je been een zuivere reactie krijgt. Vanaf de grond kan je zelf goed in de gaten houden hoeveel voorhand en achterhand je krijgt. Daarbij niet corrigeren maar volhouden tot een goeie reactie en daarop release en beloning. Dit daarna vertalen naar je been onder het zadel. het zal je erg helpen!
Verder zou ik beginnen met een achterwaarts door alleen je handen iets hoger te doen (niet terugwerken!!) waarna je vanuit stilstand je zijwaarts inzet. Wanneer hij vervolgens voorwaarts wil wegknijpen laat je alleen weer je handen stijgen met wat druk in de mondhoeken. Omdat je dat vlak daarvoor hebt gedaan met achterwaarts is dat makkelijker te begrijpen en krijg je meer gewichtsverplaatsing naar de achterhand.
Daarna zou je kunnen proberen voor het wijken en na het arriveren bij de hoefslag een keertwending om de achterhand doen. Zo is je paard vast bezig met het geven van de voorhand tijdens het wijken omdat hij weet dat het eraan komt.

Succes met je mooie paard.

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 13:14

Ik ben het wel eens met Fellor voor wat betreft je binnenbeen tijdens het wijken, als je die niet zo ver naar achteren doet en dus meer op zijn normale plaats houdt gaat hij het denk ik beter snappen.
Daarnaast heb je te veel halsbuiging, probeer hem eens wat rechter en meer op je buitenteugel te houden als je wijkt voor het been.

Wat ik heel sympathiek vind is dat je veel met je paard praat (of is dat degene die filmt?) en dat er duidelijk ook beloond wordt als hij het goed doet. Dat is echt super en moet je zeker blijven doen!

Verder vind ik het een heel leuk dier en denk ik dat je heel serieus bezig bent. Lekker zo doorgaan hoor!

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 13:16

Bedankt voor de tips, maar deze manier werkt voor ons goed :j Inmiddels weer 2 keer oefenen verder en ik hoef hem niet meer stil te zetten en hij wijkt mooi 5 meter door nu, in draf voor het linkerbeen nog niet zo goed. Maar hij heeft over het algemeen sowieso minder ontzag voor mijn linkerbeen.

Ik moet er inderaad wel om denken niet mijn hak op te trekken :j Gisteren goed op gelet en hij gaat ook gewoon netjes opzij als ik mn been niet zo naar achteren doe dus is puur eits van mijzelf (vroegah moest dat zo op de manege he :Y)).
Keertwending etc zijn we nog lang niet mee bezig :n We zijn op het filmpje net voor de 3e keer met wijken bezig. Enige wat we daarvoor gedaan hebben is puur basis en stukjes contrastelling en schouder voor.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 13:18

Odin schreef:
Ik ben het wel eens met Fellor voor wat betreft je binnenbeen tijdens het wijken, als je die niet zo ver naar achteren doet en dus meer op zijn normale plaats houdt gaat hij het denk ik beter snappen.
Daarnaast heb je te veel halsbuiging, probeer hem eens wat rechter en meer op je buitenteugel te houden als je wijkt voor het been.

Wat ik heel sympathiek vind is dat je veel met je paard praat (of is dat degene die filmt?) en dat er duidelijk ook beloond wordt als hij het goed doet. Dat is echt super en moet je zeker blijven doen!

Verder vind ik het een heel leuk dier en denk ik dat je heel serieus bezig bent. Lekker zo doorgaan hoor!

Klopt helemaal, hij buigt nog nét ff teveel en valt over de buitenschouder weg :j Ik had gisteren mijn zweepje in mijn buitenhand zodat ik zijn schouder wat meer kon begrenzen en dat pikte hij meteen beter op door rechter te wezen :j

Dat praten ben ik inderdaad :j Ik beloon hem hier en daar ook door even op zn hals te kriebelen/kloppen. Hij reageerd daar super op, weet dan meteen van 'o, dus dat moet ik doen'. Hij is verrekte slim. Soms iets té want dan is hij mij alweer voor := :+

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 13:19

Het lijkt wel of je ondertussen geld zoekt op de grond ;)
Mooi paard en ik ga mee met fellor!

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 13:22

cp112 schreef:
Ik had gisteren mijn zweepje in mijn buitenhand zodat ik zijn schouder wat meer kon begrenzen en dat pikte hij meteen beter op door rechter te wezen :j

Goed zo, maar als je in plaats van het zweepje gewoon net wat meer contact houdt met je buitenhand ben je er ook denk ik.
Probeer maar eens. ;)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 13:23

ik heb heel veel contact met mijn buitenhand :j Het halthouden is ook puur op de buitenteugel. Nog meer contact en ik heb geen arm meer :'). Ik wil namelijk niet mijn buitenhand over de hals gaan zetten, wil de aanleuning stil houden :j vandaar even zweepje als hulpstuk erbij gepakt :)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 13:24

cinn87 schreef:

Ja ik had 10 staatsloten voor de oudejaarstrekking maar weer die miljoen(en) niet gewonnen. Dus zoek ze nu maar in de bak :Y)

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 13:26

cp112 schreef:
ik heb heel veel contact met mijn buitenhand :j Het halthouden is ook puur op de buitenteugel. Nog meer contact en ik heb geen arm meer :'). Ik wil namelijk niet mijn buitenhand over de hals gaan zetten, wil de aanleuning stil houden :j vandaar even zweepje als hulpstuk erbij gepakt :)

Op het filmpje niet, anders zou hij met zijn hals niet zo ver naar binnen inbuigen lijkt mij. ;)

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 13:28

cp112 schreef:
cinn87 schreef:

Ja ik had 10 staatsloten voor de oudejaarstrekking maar weer die miljoen(en) niet gewonnen. Dus zoek ze nu maar in de bak :Y)

Laat even weten wanneer je ze gevonden hebt dan kom ik ook in jouw bak rijden :')

RTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 14:40

Wat is ie braaf :D

Ik vind het lijken alsof hij heel stug in de kaak is, maar moet zeggen dat ik jouw hand ook niet fijn vindt. Je zit enorm te plukken en lijkt hem er ook doorheen te trekken. Het zou prettiger ogen wanneer je je hand er wat stiller en rustiger aan zou houden. Je lijkt wat achter de beweging te zitten, je onderbenen zwabberen wat, alsof je teveel steun op je knieën zoekt. Zou hem ook in de wendingen meer met m´n been ondersteunen en minder op hand.

Hij heeft van zichzelf echt een hele fijne houding waar je goed gebruik van kunt maken :j

HeavensLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 15:34

leuk paardje
let er op, ik weet niet of het nu al beter is, aangezien je nog een aantal keer hebt geoefend, maar probeer in alle omstandigheden zijn hoofd binnen de schouderlijn te houden :) je buitenhand ook niet over de hals brengen, af en toe ga je net boven die hals, het heeft soms meer zin om je buitenteugel te openen :)
maar het ziet er mij een machtig paardje uit :)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 16:02

@RTM. Hij heeft er een enorme 'strot' opzitten. Hoofdhalsvberbinding is heel erg zwaar, om daar doorheen te komen is lastig. Daarbij zet hij linksom af en toe vast, pakt dan het bit ook vast. daarom is hij vorige week naar de masseur geweest :j.
Ik knijp inderdaad teveel met mijn knieen :j en dus te weinig steun in mn beugels waardoor mn onderbenen onrustig zijn. Het lijkt alsof ik contstant drijf wat niet zo is. Ik probeer erop te letten om meer te steunen op mijn beugels maar als ik veel tegelijk moet doen schieten zulk soort dingetjes er vaak bij-in :o.
Daarnaast moet ik mn bekken iets kantelen en meer gaan zitten :j.

@heavenslove. Inderdaad betrapte ik mijzelf ook op mn buitenhand over de hals zetten :j. Vandaar dat ik gisteren een zweepje aan de buitenkant erbij heb gepakt om hem op die manier te begrenzen aan de buitekant.
Van het openen ga ik eens proberen, bedankt voor de tip.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 18:45

Probeer hem tijdens het afwenden al recht te houden. Je ziet op sommige stukjes waarbij het vanaf het begin, dus het afwenden is gefilmd dat je hem tijdens het wenden al stelt waardoor die meteen over z'n buitenschouder wegloopt. Eerst recht, dan opzij. Opzich snap ik wel dat je je been zover naar achter legt, je probeert z'n achterhand daardoor mee te nemen, maar uit eigen ervaring weet ik dat het zoveel makkelijker is als je paard eerst recht is. Ook tijdens het wijken zelf zo min mogelijk stelling vragen. Zoveel mogelijk recht houden en niet aan je binnenteugel zitten.

Waar ik me persoonlijk meer aan stoor is dat je elke pas drijft, ga hem eerst eens aan je been zetten. Zolang dat hij nog niet helemaal snapt dat hij op je been naar voren moet heeft het imo vrij weinig zin om aan eenzijdige kuitdruk te werken. Je slaat in principe nu al een stukje basis over (aan het been zijn) terwijl hij nog niet zolang onder het zadel is.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 18:58

Ladygiroc, zoals ik hierboven al aangaf, drijf ik niet elke pas maar dat lijkt zo omdat ik niet in mn beugels steun. Hij is super aan het been verder, bij lichte druk is hij al weg :)
Dat niet rechtstellen probeer ik wel maar hij is zo slim dat hij mij al voor is en dus al gaat terwijl ik niks doe :+ haha, niet de ebdoeling ik weet het :)

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 19:00

Dan wend je af en wijk je de andere kant op :)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 19:02

Dat ga ik eens proberen :)

Surprise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 19:13

Neus in de lucht!
Mooi paard:D

LisavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 19:28

Ik vind het er goed uitzien! Het enige wat me opvalt is dat je wat meer voor je uit mag kijken en soms wat meer op je kont moet proberen te zitten :+

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 22:00

Mooi dier hoor, maar wat ben je allemaal aan 't doen? jehanden bewegen afwisselend naar voor en achter, in de volksmond noemen we dit zagen, vanaf 3.26 doe je dit ook in de galop, je zit niet maar klemt de hele tijd, en daardoor trek je je hakken op, je zit er ook erg veel in met je sporen: laat 'm losser maak 'm soepel, en als je een jong dier leert wijken doe dat dan zo dat ze naar voren kunnen stappen en KIJKEN, met de neus op de borst en al dat gerommel aan de teugel gaat 't echt niet makkelijker, wijken en eigenlijk alle bewegingen doet 'n paard met zijn hele lichaam, laat zijn hoofd maar gewoon even met rust.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 23:47

Ik drijf niet contstant met mijn been, als je hierboven even gelezen hebt had je gezien dat ik meerdere dingen al uitgelegd heb.
Zagen doe ik niet, alleen mijn binnenhand moet soms rustiger :j. Maar echt zagen doe ik zeer zeker niet (nog nooit gedaan ook).. er is een verschil in zagen en af en toe door vragen. Noed heeft een enorme strot en zet soms vast, daar moet ik wel weer doorheen werken. T'is geen kwpnertje, dit rijd heel anders.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 23:51

Trouwens, ik kijk net even bij 3,26. Maar daar doe ik juist niet wat :? Hij hoeste daar een paaar keer :? Niet zo gek dat mn teugels/handen dan rommelig zijn. Hij trok de teugels uit mijn handen en dat moest ik weer bij pakken.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 11:14

LisavE schreef:
Ik vind het er goed uitzien! Het enige wat me opvalt is dat je wat meer voor je uit mag kijken en soms wat meer op je kont moet proberen te zitten :+

Dat zijn inderaad mijn grootste moeilijkheden := klopt.
Probeer er altijd goed op te letten maar aanleren is altijd makkelijker dan weer afleren he -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 12:12

cp112 schreef:
Zagen doe ik niet, alleen mijn binnenhand moet soms rustiger :j. Maar echt zagen doe ik zeer zeker niet (nog nooit gedaan ook).. er is een verschil in zagen en af en toe door vragen. Noed heeft een enorme strot en zet soms vast, daar moet ik wel weer doorheen werken. T'is geen kwpnertje, dit rijd heel anders.

Toch is dit niet echt een beste beredenering. Van kracht zetten krijg je altijd en alleen maar tegendruk. Je zal de losigheid in de kaak ergens anders vandaan moeten halen. Wat voor paard je ook hebt. Juist bij paarden met een volle overgang naar de kaak moet je er gewoon meer tijd voor nemen om naar meer oprichting toe te werken, maar dat is in dit filmpje echt niet het geval. Het paard is pas sinds kort onder het zadel en het is echt te zien dat er dingen worden overgeslagen in het werken aan een correcte aanleuning. Terugwerken is nooit oké en dat gebeurd toch duidelijk in dit filmpje.