5 kwartier dressuurtraining te lang?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

glenstorm

5 kwartier dressuurtraining te lang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 16:29

Hee bokkers

Zoals mijn vraag hierboven: is vijf kwartier trainen te veel?
Als ik train ziet het er meestal zo uit:
5 min stap,
10 min korte stukken stap, draf, stap, draf..
15 min draf, stelling vragen, schakelen, veel figuren, rechtstellen op binnenhoefslag
15 minuten overgangen draf-galop, galop-draf. Stap-galop, galop- stap. (galop overgangen zijn onze trainingspuntjes.
10 voltes in galop, stelling en buiging vragen, schakelen, en rechtstellen.
5 min stap oefeningen, even op adem komen
15 min proefgerichte oefeningen: wijken, vierkant halthouden en achterwaarts, schouderbinnenwaarts, middendraf.
En dan uitstappen

Zo ziet onze dressuur training eruit.(springen meestal 45 minuten) Mijn vraag vinden jullie dit te lang? Ik merk dat pony en ik het makkelijk volhouden, en komt vooral omdat we veel aandacht besteden aan galop omdat we daar niet super op scoren op concours.

Hoelang trainen jullie en wat is de reden daarvoor?

anneoffringa

Re: 5 kwartier dressuurtraining te lang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 16:49

dat is niet te lang hoor, als je paard een goede conditie daar voor heeft! ik train zelf meestal een uurtje maar kan ook korter of langer worden ligt een beetje er aan hoe hij zich gedraagt :)

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 16:58

concentratie van een paard ligt gemiddeld op ca 20 minuten, net als die van mensen, langer rijden kan best, maar dan let ie dus nog niet of niet meer goed op, en gaat het leerproces heel veel langzamer.

de vraag is of correcte oefeningen het paard gezonder houden dan de warming up-verlenging. hoe lang moet die warming up zijn voor dat je aan de scholing begint? scholing geeft op de lange duur heel veel efficientere spieropbouw en dergelijke.

Ik denk niet dat 1,5 uur pertinent te lang is, maar noodzakelijk is het niet per se.
ik moet echt een dag hebben waar ie wil om hem zo land echt geconcentreerd te hebben, en de kracht te hebben om moeilijke oefeningen te doen, ik vind forceren echt heel erg contra productief. ik zie toch wel veel mensen doorgaan todat het niet meer lukt, ipv een paar passen voor de laatste goeie pas juist op te houden. dat werkt echt heel averechts.

ook menselijke topsporters trainen vaak veel korter (en gerichter) dan je zou denken.

Ikzelf rijd leiver 2x 20-40 min per dag, dan krijg ik heel veel gedaan, en mijn paard is veel beter te motiveren. buitenritten doe ik veel langer, en ook daar hou ik dan even een 10 minuten dressuur-stop in het park.

Als ik dressuur doe probeer ik zo veel mogelijk overgangen van oefening in oefening te rijden en relatief zeer weinig 'hoefslag rechtuit' juist die overgangen bewust rijden is heel handig. dat betekend ook dat ik wellicht veel meer oefeningen in een 20 minuten prak dan de gemiddelde ruiter.

Ik warm ook veel op met zijgangen in stap en draf, en werk juit aan overgangen naar de galoparbeid daarvanuit. de warming up is er dus wel, maar is tegelijk een coordinatieoefening.

conditie lijdt daar niet onder.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 16:24

Hou jij echt alle minuten bij waar je aandacht aan besteed? Mijn trainingen zijn op het moment zelf opgesteld die kan ik zo echt niet indelen :o?

Ik rij als ik les heb wel 1u50min:
25 minuten stappen naar de piste
60 minuten les met stappauzes om de 20 minuten gebaseerd
25 minuten stappen naar stal

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 16:29

Ik rij meestal een half uur of 3 kwartier en zeker niet elke dag. Paard heeft die training helemaal niet nodig. Het is de ruiter die vaak nog moet leren en daarom lang en vaak rijdt.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 16:32

Het komt op eerste blik voor als veel te veel en ook nog eens onnodig te lang.

Nergens lees ik echter hoe oud/jong het paard is, en wat paard/jij als TS als achtergrond qua training hebben.Niveau? Hoe lang heb je het paard?
Alleen op basis van meer gedetailleerde achtergrondinformatie is hier iets zinnigs over te zeggen.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 16:33

Ik rij zelf gemiddeld 45min (met instappen, zonder uitstappen). Ik varieer juist, ene dag oefen ik veel op de galop en een andere dag meer op overgangen en weer andere dag meer proefgericht.
Ik doe liever iets 10x opnieuw om het te blijven verbeteren, dan alle oefeningen/onderdelen maar 1 of 2x (tenzij deze al perfect gaan uiteraard).

En ik weet van mezelf dat ik me niet goed meer kan blijven concentreren als ik ruim een uur achter elkaar fanatiek zou rijden.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 16:36

Ik schrik ook van de duur van je training.
Naar de bak stappen vind ik geen training, met lange teugel buiten stappen kan makkelijk aan de training worden toegevoegd, al zou je een uur stappen ..

Maar je hebt pas na ruim 40 minuten een stappauze, dat vind ik echt te laat.

Ik rijd thuis nooit een uur, hooguit 40 minuten.
Mijn lessen bouw ik altijd hetzelfde op
10 minuten losstappen en in stap loswerken.
20 minuten losdraven/ buigoefeningen en galop links of rechts.
Dan enkele minuten pauze, en daarna de andere galop.
Wat pittige oefeningen (hooguit 10 min)
En dan de cooling down, in de vorm van even de puntjes op de I , en daarna uitdraven en uitstappen.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 16:41

Ik heb bewust alleen de OP gelezen, ik lees hierna de andere reacties.

Ik zou nooit 5 kwartier dressuur kunnen oefenen met mijn paard, dan verveelt ze zich dood :+
Al bij al 'trainen' we zo'n 3 kwartier, daarna kan ik wel nog perfect een half uur gaan wandelen of nog wat verder rijden zonder zadel o.i.d., gewoon voor de lol; ze heeft er wel de conditie voor. Maar dus niet de concentratie, en ik ook niet om eerlijk te zijn :+
Ze doet echt haar best, maar genoeg is genoeg. Ik heb ook totaal geen ambitie om op wedstrijd te gaan ofzo, wij rijden dus echt meer voor de lol.. Dat neemt niet weg dat we ook serieus kunnen trainen hoor, maar 5 kwartier trainen zou qua concentratie echt te veel zijn :) Gewoon omdat we andere dingen gewend zijn :j

Edit: bij dat 'trainen', die 3 kwartier, reken ik ook het in- en uitstappen bij..

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 16:59

Al die schema's hebben ook geen zin... het is gewoon heel individueel (hoop ik) op elk paard/ruiter combinatie persoonlijk toegesneden, en dan ook nog eens is de ene dag de andere weer niet.

Ik ben in elk geval benieuwd naar een reactie van TS zelf.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 17:08

terpentijn schreef:
Al die schema's hebben ook geen zin... het is gewoon heel individueel (hoop ik) op elk paard/ruiter combinatie persoonlijk toegesneden, en dan ook nog eens is de ene dag de andere weer niet.

Ik ben in elk geval benieuwd naar een reactie van TS zelf.

Nou idd. Soms oefen je het 1 en dan het ander, net wat je tegen komt (voelt) waar je aan moet werken.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 17:11

Jeetje wat lang :+ Ik rij ook meestal zo'n 40 minuten, les duurt wel een uur.
Vind het nergens voor nodig om zo lang te rijden, zeker met zo weinig pauzes er tussen.
Moet wel leuk blijven voor je paard en dit lijkt me erg zwaar.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 17:36

Persoonlijk vind ik het te lang en te langdradig, hiermee bedoel ik bijv een kwartier trainen van een punt zoals je galopovergangen. Het paard is dat echt wel zat na 5 minuten denk ik, mijn advies zou zijn om meer afwisseling in de training te stoppen, goed is goed en dan ga je verder met een volgende ding, of als het nog niet lekker gaat, stop er even mee en pak het later weer op. Ga niet door omdat het per se perfect moet, als je even wat anders tussendoor doet en je pakt het daarna weer even op zal je zien dat het beter gaat dan alleen maar hetzelfde dingetje tot in den treure herhalen.

Meestal pak ik 1 of 2 punten waar ik aan wil gaan werken per training en na het losrijden pak ik die mee, als het goed gaat stop ik met dat punt en ga ik andere dingen doen. Als het niet lekker gaat na bijv 10x stop ik ermee, doe wat anders en pak het later weer op.
Regelmatig even tussendoor stappen ter ontspanning en na zo'n 40 minuten ben ik er meestal wel klaar mee.
Ik bekijk het meestal van dag tot dag, soms kunnen we aan 4 punten werken en soms maar aan 1, dat is ook prima, als dat ene punt goed gaat kan ik ook rustig uitstappen en tevreden zijn, de andere punten komen de keer erop wel weer.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 17:42

Ik rijd meestal maar een 45tal minuten. Ik vind vooral je schema nogal "saai". Werk je echt dit riedeltje steeds af? Na een week loopt ie 'm toch vanzelf dan?
Ik neem meestal voor waar ik op wil werken en doe dat. Gaat dat goed? Dan mag ie uitdraven. Dat kan na 10 minuten zijn, of na 40. Ligt er maar net aan hoe ie reageerd. :)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 18:00

Ja, dat heb ik ook wel eens, haha, dat ik me voor neem waar ik aan ga werken.
Werkt zelden of nooit, want als ik er op zit merk ik al gauw dat we in een ander soort van "flow" zitten (of mijn paard), dat vind ik dan niet een probleem om meteen naar iets anders (een andere benadering) over te gaan.
Ik kan dan wel met mijn voorgenomen programma willen doordrammen, maar ik heb toch met een levend wezen te maken die op dat moment blijkbaar iets anders aanbiedt.
Dan doen we dat, een variatie er op, een tussenweg, het blijft toch een samenspel tusen ruiter en paard.
Vaak krijg ik dan toch, als ik het paard diens eigen aangevingen van de dag heb kunnen volgen, alsnog mijn zin, want daarna doen we gewoon wat ik in mijn hoofd had.
Niet altijd.... soms zijn we trainingsmatig een zijweg in geslagen waarvan we dan beiden versteld waren, en dan stop ik, want je moet altijd stoppen op een goed en positief moment.
ZEKER bij een jong paard.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 18:09

Op wedstrijd kan ie ook niet zomaar besluiten dat ie geen zin heeft in proeven. hij heeft 23 uur om te doen waar ie zin in heeft, dat ene uurtje wil ik doen waar ik zin in heb. Ik kijk wel naar wat ie aanbied maar uiteindelijk moet ie toch wel doen wat ik wil dat ie doet.

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 18:18

Die van mij die heeft in het begin minder concentratie dan aan het eind, eerst 20 min/half uur met langere teugel losrijden, alle gangen. Daarna paar rondjes stappen en wat oppakken, stelling en buiging vragen en rechtrichten. Na 45 min. let hij het beste op, dan doe ik nog wat oefeningen en dan lekker uitstappen, ik heb dan meestal in totaal een uurtje gereden. Ik zou nog wel langer door kunnen rijden, maar dan probeer ik niet te doen. Het zou wel kunnen maar bij dei van mij levert het dan niks meer op en wordt de concentratie alleen nog maar minder ;)

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 18:40

Het schema is niet perse altijd, maar een beetje globaal over de trainingen. Om een klein beetje een indruk te geven. Het is echt niet zo dat ze eerst 45 min moet lopen en daarna pas een stap pauze. We hebben om het kwartier wel even een stap momentje. Maar om er nou bij de zetten 2 min stap pauze.
Vaak staat er nog wel een laag hindernisje in de bak, of liggen er balkjes. Die nemen we dan tussendoor een keertje. En na de stap pauze of een sprongetje is ze zeker weer geconcentreerd.

Ik kan gedurende de training heel goed aanvoelen of ze nog zin heeft. Meestal loopt ze aandachtig met haar oortjes naar voren en voel ik haar een keertje kauwen op het bit. Maar als ik voel dat ze heel stug gaat lopen met haar oren 'ontspannen' weet ik dat ik even iets anders moet gaan doen.

En ja, ik train liever ook 2 maal daags 20-30 min. Maar dat gaat helaas niet met school en werk.

Mijn pony is 13, en ik rijd haar nu nog geen jaar intensief. We starten sinds de zomer in de B dressuur en sinds deze winter in het B springen. We gaan binnenkort naar de L1 dressuur en zijn ook van plan B SGW te starten. Pony heeft hiervoor alleen recreatief gelopen en was slecht bespierd. De spieren zijn er inmiddels goed aangekomen en ze heeft zeker de juiste kracht en instelling voor 5 kwartier. Lessen doen we 1 uur. En na de les is ze vermoeider dan na training thuis.

We trainen meestal 4-5 keer per week. En dan is het vooral 1 dag rust, 1 dag trainen...
Dus niet 4X achter elkaar en dan 3X rust...

melissa_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 18:51

ik vind 5 kwartier dressuur ook echt te veel. mij paard rij ik qua tijd eigenlijk verschillend, soms is het 20 minuten soms is het 3 kwartier. de ene keer doen we niet zoveel aan oefeningen en dan andere keer juist wel. met les rij ik wel een uur maar dan ook wel met stukken halsstrekken en stappauzes.

silmitan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 18:58

Ga op je gevoel af. Vind je paard het leuk en zijn jullie lekker bezig dan rijd je gewoon 1,5 uur. Daar is niks mis mee. Probeer wel bewust te trainen, dus dat je weet waar je mee bezig bent. De ene x concentreer je je op het één en de andere keer kies je een ander doel. Zorg wel dat ze na intensief rijden even rustig de tijd krijgt om uit te stappen en gun haar daarna nog even de mogelijkheid om lekker te rollen. Ik ben er van overtuigd dat het trainen van je paard alleen maar zijn gezondheid ten goede komt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 08:42

Maar ts,waarom train je zo lang? Wat is volgens jou het nut?

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 08:45

De galop is ons oefenpunt, dat kan ik niet gaan oefenen zonder goede warming up.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 08:45

Goed is niet gelijk aan lang. :)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 08:50

Ik vind het niet te lang. Kom op zeg het is geen top nivo. De rest van de dag kan die weer uit rusten.

veerscheJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 08:51

Ik persoonlijk vindt het ook wat lang.
Om conditie op te bouwen is het prima om langer te rijden maar als ze eenmaal conditie hebben rijd ik vaak maar een half uur, ligt eraan hoe het rijden gaat.
Met mijn eigen wedstrijdpaard reed ik soms maar 15 minuten omdat hij ontspannen was en alle oefeningen goed uitvoerde.
Het paard wat ik nu 1x in de week rijd is een oud dressuurpaard wat de laatste jaren lekker alles op zijn eigen manier heeft mogen doen (alleen buiten rijden met een onervaren ruiter). Ik probeer hem dus stukje bij beetje wat actiever en losser te maken. Hij is na 20 minuten al moe (de spieren die hij op dat moment gebruikt) dus dan is hij ook klaar.

De galop kun je ook meteen gaan doen na het warm stappen. Sommige paarden worden juist losser in hun lijf als je begint met galop (deed ik op wedstrijd altijd want dan was mijn paard enorm heet).