Het bos uit, nu een poging in de bak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Dribbel

Het bos uit, nu een poging in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 20:07

Hoi!

Vandaag een paar foto's geschoten van mijn lieve en prachtige meisje. Wij rijden voornamelijk in het bos en komen zelden in het bak. Echter is de winter periode begonnen en nu wil ik toch wel wat vaker in de bak gaan rijden. Ik weet dat mijn houding erg storend is en dat er nog 1000 verbeterpunten zijn maar daarom vraag ik jullie hier tips, zodat ik hiermee aan slag kan gaan. Ook zie ik dat ze heel erg op de voorhand loopt, hier ga ik aan werken. Ik heb een tijd les gehad maar omdat we eigenlijk alleen maar buiten rijden is dit al een tijd niet meer gebeurd. Dit ga ik wel weer oppakken.

Ik hoop dat jullie me wat tips kunnen geven waarmee ik aan de slag kan gaan! (De foto's staan niet op volgorde).

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

10.
Afbeelding

11.
Afbeelding

12.
Afbeelding

13.
Afbeelding

14.
Afbeelding

De foto's met dank aan mijn lieve vriend.
15.
Afbeelding

Bedankt voor het kijken! :evaw:

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 20:15

Leuk beestje! Ik moet zeggen dat ik je wat aan de grote kant vind voor de pony. Hoe oud is ze?

Op de foto's lijkt het erg alsof ze wat aan de trage kant is, probeer haar actiever te maken op het been door veel (schijn) overgangen te maken en alleen aan te sporen op momenten dat ze terugkomt in het tempo. Let erop dat je de teugels niet in een boogje laat hangen (foto 6 en 7).
Ik vind wel dat je erg vriendelijk bent met je handen!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 20:18

ik ben zelf geen topruiter maar een aantal dingen vallen mij wel op, sommige noem je zelf al:

-pony loopt idd erg op de voorhand
-je hebt geen contact met de mond, de teugels veel meer op maat maken
-zorg dat de pony de achterhand gaat gebruiken en dat ie veel voorwaartser wordt
-houdt je handen rechtop en je tenen naar binnen draaien
-je valt zelf enorm naar voren, blijf rechtop zitten

Verder vind ik je eigenlijk te groot voor de pony.....

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 20:26

Bedankt voor jullie tips! De teugels hangen inderdaad los. In het bos rijdt ik alleen maar met lange teugel, is zo'n gewenning geworden!

Ze is 6 jaar oud en meet 1.38. Ik ben zelf 1.68 en 53 kg. :)

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 20:29

Undefined schreef:
Leuk beestje! Ik moet zeggen dat ik je wat aan de grote kant vind voor de pony. Hoe oud is ze?

Op de foto's lijkt het erg alsof ze wat aan de trage kant is, probeer haar actiever te maken op het been door veel (schijn) overgangen te maken en alleen aan te sporen op momenten dat ze terugkomt in het tempo. Let erop dat je de teugels niet in een boogje laat hangen (foto 6 en 7).
Ik vind wel dat je erg vriendelijk bent met je handen!

de pony lijkt een weke rug te hebben. erg actief mooie passen maken zonder daarbij de rennerig te worden lijkt me dan ook teveel gevraag.

@ ts, ik zie wel dat je basis best vriendelijk gereden is. Dat heb je best net gedaan!. Wel denk ik dat je pony niet optimaal in de bouw/bespiering zit waardoor goede dressuuroefeningen net wat te is. Rustig opbouwen. Hoe oud is het diertje?

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 20:30

Wat een leuk dier :)

Probeer er op te letten dat je niet achter haar aan duikt. Ze loopt inderdaad op de voorhand, maar doordat jij ook iets naar voren leunt komt er nog meer gewicht op de voorhand, waardoor het voor haar nog moeilijker wordt om dat niet te doen.
Met vooruit kijken (ipv naar de grond) verplaats je al automatisch je gewicht iets verder naar achteren. Probeer daar maar eens mee te beginnen ;)

Waar woon je? Als je het les nemen weer zou willen oppakken kan je bij mij lessen als je wilt.
Neem maar een kijkje op mijn site (staat in mijn onderschrift).

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 20:34

Geen contact met de mond... _O- Volgens mij rijdt je bitloos? Je bent heel netjes bezig. Gewoon een goede instructeur zoeken en lekker gaan rijden. Idd beginnen met overgangen en voltes om je pony sterker te maken in de achterhand. Dat is de basis. Foto's geef ik verder geen commentaar. Die kunnen je maken en breken. Dat op de voorhand kan bijvoorbeeld lijken, omdat het fototoestel niet recht is gehouden. En voorover vallen zou je kunnen voorkomen, door te zorgen dat je zadel wat meer achterover komt te liggen. Op het oog ligt dat wat te veel voorover, waardoor jij ook voorover valt. Dat kan er op duiden dat je zadel te breed is. Een bontje doet dan wonderen (bij mensen me een smalle beurs, je kan ook eens te rade gaan bij een goede zadelmaker). Maar dat beeld kan dus ook komen, omdat de foto niet recht is. Mensen die dan de moeite nemen om dat daadwerkelijk ter plaatse te komen bekijken hebben dan meestal een beter advies.

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 20:49

Bedankt voor de tips!

@ Knert: Bedankt voor je reactie! Wat zou ik volgens jou dan wel moeten tijdens het rijden? Je hebt helemaal gelijk dat ze niet optimaal gebouwd is dressuurmatig hogerop te komen. Scheelt dat ik daar ook de potentie niet voor heb. ;) Ze is 6 jaar.

@ Nikip: Bedankt voor je uitleg! Hier ga ik zeker mee aan de slag. Bedankt voor je aanbod, echter heb ik al een instructrice waar ik destijds les van heb gehad.

@ idefix4: Dankjewel! Ik rijd inderdaad bitloos. :) Het zadel is een half jaar terug aangemeten door een zadelmaker. Ik ga er vanuit dat hij dus goed ligt maar kan hem wellicht nog eens laten komen!

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 21:24

_Dribbel schreef:
Bedankt voor de tips!

@ Knert: Bedankt voor je reactie! Wat zou ik volgens jou dan wel moeten tijdens het rijden? Je hebt helemaal gelijk dat ze niet optimaal gebouwd is dressuurmatig hogerop te komen. Scheelt dat ik daar ook de potentie niet voor heb. ;) Ze is 6 jaar.

@ Nikip: Bedankt voor je uitleg! Hier ga ik zeker mee aan de slag. Bedankt voor je aanbod, echter heb ik al een instructrice waar ik destijds les van heb gehad.

@ idefix4: Dankjewel! Ik rijd inderdaad bitloos. :) Het zadel is een half jaar terug aangemeten door een zadelmaker. Ik ga er vanuit dat hij dus goed ligt maar kan hem wellicht nog eens laten komen!

je kunt er idd rekening mee houden. Maar je bent best vriendelijk bezig. Let er wel op dat je zadel goed past ivm die rug en dat je er zelf ook niet eeuwig op gaat passen.

Maar deze pony zal meer tijd nodig hebben, wat ondersteunende opbouwende trainingen middels longe (met een echt kundig) persoon lijkt me dan het handigst.

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 21:28

Dankjewel! Ik groei niet meer. :)
Ik ga zeker eens kijken of ik iemand kan vinden uit mijn omgeving die hier echt kundig in is.

daphne_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 21:30

Ahh super leuk foto's!! Vooral die bij de weg :)

Tips ga ik niet geven want daar ben ik rijtechnisch zelf ook niet goed genoeg voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 21:31

Ik vind het er nog best goed uit zien hoor! Wat me alleen opvalt is de hoogte van de neusriem, die lijkt iets te laag te liggen. En hij mag iets ronder blijven in de hals als hij zakt, en zijn kaak loslaten. Nu is hij nog niet echt nageeflijk.
Succes :)

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 21:40

Bedankt voor je berichtje Joolien! Zal morgen de neusriem wat hoger doen.

En echt iedereen super bedankt voor de fijne tips allemaal. Ben hier echt super blij mee en dit motiveerd me heel erg om lekker door te gaan :) .

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 21:44

Ik vind het er nog best goed uitzien.
Wel verstandig dat je gaat lessen!
Veel plezier samen

Sabine_95

Re: Het bos uit, nu een poging in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 21:59

Leuk beestje!

Ze valt inderdaad op de voorhand en ziet dat ze daar ook activiteit verliest en dat je eigenlijk wel met je handen toegeeft. Probeer ook netjes rechtop te blijven zitten.
Verder ben je volgens mij op de goede weg!

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 22:52

Het ziet er vriendelijk uit, leuke pony ook.
Ik denk dat jij wel een stuk beter kan zitten als je je beugels een paar gaten korter doet!

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 00:09

44Myrthe44 schreef:
Het ziet er vriendelijk uit, leuke pony ook.
Ik denk dat jij wel een stuk beter kan zitten als je je beugels een paar gaten korter doet!

Dankjewel!

Korter?? Ik vind dat ik eerder redelijk kort zit in een dressuur zadel..!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 00:23

Zou je eens een foto willen plaatsen van de pony zonder zadel, van opzij genomen?
Want ik kijk nogal raar op de rug zo, vraag me af waar dat nu precies aan ligt. (is ze overbouwd, of week in de rug, of beide? en hoe zit de schoft ervoor?)
Dat zijn wel punten om op te letten met rijden, deze pony heeft het wel nodig om regelmatig goed gereden te worden zodat ze de rugspieren op peil houd. Dan kan ze het veel langer volhouden met jou, want je bent wel wat te groot voor haar.

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 00:29

Zou eerder een gat langer dan korter.

Leuk ponytje!

Is ze echt nog maar 6? Toen ik de 1e foto zag had ik meteen zoiets: deze pony heeft al vele lentes meegemaakt. Maar niet dus.

Ik vind het zadel niet zo mooi liggen. Hij ligt te ver naar voren waardoor hij op de schouder lijkt te liggen.
Ook is het zadel voor jou te klein, je zit niet in het midden maar op de lepel.

Wat zijn precies de doelen die je met deze pony wil bereiken?

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 07:40

anneliesdj schreef:
Zou je eens een foto willen plaatsen van de pony zonder zadel, van opzij genomen?
Want ik kijk nogal raar op de rug zo, vraag me af waar dat nu precies aan ligt. (is ze overbouwd, of week in de rug, of beide? en hoe zit de schoft ervoor?)
Dat zijn wel punten om op te letten met rijden, deze pony heeft het wel nodig om regelmatig goed gereden te worden zodat ze de rugspieren op peil houd. Dan kan ze het veel langer volhouden met jou, want je bent wel wat te groot voor haar.

Bedankt voor je reactie! Ze is inderdaad wat overbouwd. Ik weet niet of ze een weke rug heeft. Wat houd dat preccies in? Ik heb zo 123 geen foto van opzij. Zal vanavond eens kijken of ik een foto kam vinden. Hoe zou ik dat volgens jou moeten trainen?

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 07:48

Kitty1985 schreef:
Zou eerder een gat langer dan korter.

Leuk ponytje!

Is ze echt nog maar 6? Toen ik de 1e foto zag had ik meteen zoiets: deze pony heeft al vele lentes meegemaakt. Maar niet dus.

Ik vind het zadel niet zo mooi liggen. Hij ligt te ver naar voren waardoor hij op de schouder lijkt te liggen.
Ook is het zadel voor jou te klein, je zit niet in het midden maar op de lepel.

Wat zijn precies de doelen die je met deze pony wil bereiken?

Bedankt voor je reactie! Ze is 7, had me even verrekent. Maar geen oudje dus! We rijden alleen recreatief in het bos en op de weg en dat zal ook zo blijven. In de bak rijdt ik gemiddeld een klein half uurtje en dan gewoon een simpel bak ritje.
Dat het zadel te klein voor mij is kan ik zelf niet helemaal zien.
Zoals ik al eerder zei is het zadel een half jaar geleden aangemeten door een zadelmaker waar ik goede ervaringen mee heb maar ik zou hem binnenkort nog eens kunnen vragen om te kijken. Dankjewel!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 09:38

Het zadel is voor jou niet te klein, ik vraag me wel af of het goed op de pony past.
Heeft je zadelmaker toen niets gezegd over haar rug?

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 10:11

Je rijd graag bitloos en buiten. Is western of een knipoog naar de western dan niet meer wat voor jullie? De oefeningen en lossere aanleuning sluiten dan beter bij jullie aan.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 10:26

Wat een ontzettend leuk paardje heb jij, ik vind jullie ook erg leuk samen :)

Juist als je paardje niet het optimale lichaam heeft is dat een hele leuke uitdaging om daar met wat bak-pielwerk een soepeler, leniger, sterker en beter bespierd paard van te maken. Dit paardje kan zichzelf nog niet zo goed dragen (in de zin dat ze bovenlijn mist) en het is een leuk project om dat te gaan verbeteren :)

Wat ik zie bij jullie is vooral heel veel ontspanning en dat lijkt me een uitstekend uitgangspunt. Als ik jou was zou ik eerst beginnen met wat oefeningen om haar rechter en sterker te maken en nog even niet aan het hoofd te rommelen. Dat komt uiteindelijk vanzelf, als de rest eenmaal in orde is. Dat is met een sidepull natuurlijk niet anders dan met een optoming met bit, althans ik merk geen verschil hoor. Teugels vind ik goed op lengte, ik zie veel liever dit dan een paard met een dikke onderhals dat zich op de teugels overeind houdt.

Misschien is het een idee om een instructeur te zoeken die je daarbij kan helpen, iemand die jou wil leren om je paardje te gymnastiseren (dus eentje die je ook kan vertellen hoe het lichaam van je paardje in elkaar zit en waarom jullie op elkaar reageren zoals jullie doen. En niet eentje die alleen maar aan symptoombestrijding doet) zodat je kunt leren om haar makkelijker te laten bewegen. Voor jezelf zou ik zeggen: wat meer op je kont gaan zitten en bovenbeen lekker los.

En al rijd je maar één keer in de week een half uurtje in de bak. Als je een goede instructeur hebt die je oefeningen mee kan geven waarmee je zelf aan de slag kunt ben je al een eind. Je moet van dit paardje geen dressuurkanon willen maken maar ik zou wel wat aan de bespiering gaan doen (en dus vooral aan jouw gevoel, kennis en vaardigheden om die bespiering te ontwikkelen) zodat je paardje sterker wordt zodat je de komende 20 jaar lekker kunt blijven rijden.

Succes :)

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 11:26

anneliesdj schreef:
Het zadel is voor jou niet te klein, ik vraag me wel af of het goed op de pony past.
Heeft je zadelmaker toen niets gezegd over haar rug?

Ik doelde ook niet op jou. Hierboven werd gezegd dat het zadel te klein was voor mij.
Hij heeft het zadel aangemeten en hij zij alleen dat ze wat meer bespiering moest krijgen.