Kleine kinderen en paardrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maureen95

Kleine kinderen en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 09:21

Hoi!

Ik zit al een hele tijd na te denken over kleine kinderen en paardrijden.
Meestal krijgen kinderen op een manege les. Maar wat ik vaak zie bij de kinderen die nog niet zo goed kunnen rijden dat het paard meer als fietsopject word gebruikt. Bit word door de mond getrokken en als ze hun evenwicht verliezen en ze vallen bijna gaan ze aan de teugels steunen. Ik vind dit niet echt fijn voor het paard. Wat ik nog het meest schrikwekkendst vind wat ik ooit gezien heb is als ze spelletjes gaan spelen zoals tikkertje en annemariakoekoek. Als je ziet Hoeveel er aan de teugels gestopt word om te 'remmen' en hoe hard en in de buik getrapt word om gas te geven. Dit vind ik gewoon onverantwoord!

Ik vind dat kinderen die net beginnen met rijden gewoon bitloos moeten rijden. En eerst veel aan de longe hun zit moeten verbeteren. Ik vind dat ze dan een soort van proefje moeten doen om te kijken of ze wel met bit kunnen rijden en of ze een vriendlijke hand hebben en of ze goed zitten.

Nou zal dit waarschijnlijk nooit gaan gebeuren maar ik denk dat dit een goeie oplossing zou zijn en ook een hoop ongelukken zou kunnen voorkomen!

Wat vinden jullie? Graag ondebouwende kritiek en niet met zn allen op 1

Ik bedoel dit topic niet om ruzie te krijgen. Ook niet dat ik tegen het bit en maneges ben. Want er zitten ook maneges tussen die die kinderen gewoon goed laten rijden.

HorseTopShop

Re: Kleine kinderen en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 09:24

Welk bitloos systeem had je in gedachten? In mijn ogen is dat ook onvriendelijk voor het paard als ze aan de teugels gaan trekken. Veel bitloze optomingen hebben niet alleen druk op de neus, maar ook achter de oren.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 09:27

Ik ken een manege bij ons in de buurt die de kinderen eerst bitloos laat rijden. Maar goed bitloos is natuurlijk net zo hard voor een pony. Alleen dan niet in de mond maar op een andere plaatst aan het hoofd.

De manege waar mijn oudste zoon rijdt geeft gewoon eerst priveles totdat iemand voldoende kan zitten en sturen voordat ze de groepsles in mogen.

Tikkertje wordt wel eens gedaan maar dan in stap.

Het zal waarschijnlijk wel altijd een beetje een probleem blijven omdat kinderen nog geen besef hebben wat ze doen en je paardrijden alleen al doende leert.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 09:39

Ja welke bitloze optoming weet ik zelf ook nog niet.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 09:45

Ik vind het een interessante stelling die je uit meerdere oogpunten kan beantwoorden;

Vanuit horsemanship perspectief zeg ik ja absoluut een goed idee, maar wat heb je liever een kind wat de neus van de pony kapot trekt omdat hij/zij daar te hard aan trekt of is dat minder erg.
Ik snap dat je kinderen moeilijk kan vragen of ze met een neckrope willen gaan rijden, maar er is geen tussenoplossing.

Vanuit de manege houder, op het moment is een hoofdstel met bit nog steeds goedkoper dan de diverse bitloze systemen die er zijn. Als ze een paardenbestand van 30 manegepaarden en pony's hebben wordt het een prijzige aangelegenheid. Daarnaast als ik ieder kind wat in een manegeles wil eerst aan de longe zitles moet geven dan kan ik 24u open.

Vanuit mezelf zeg ik het is leuk om over na te denken, als je verder gaat dan ga je naar kinderen die eerst hun balans op een simulator moeten vinden en daarna pas op een pony mogen stappen. Het is ook wel gek dat een kind van 6, nog vol in de groei en net grove motoriek aan het uitontwikkelen zodat er een stabiel mens ontstaat, op een pony worden gezet en je verwacht direct dat ze rechtop kunnen zitten, geen harde hand heb en licht in je zadel zit. Dan zou ik zeggen dream on.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 09:50

Ja inderdaad. Handig dat je dat van verschillende oogpunten ziet!
Ik ben het inderdaad van alle oogpunten met je eens ja.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 09:55

Ik vind dat kinderen die jonger dan 7 zijn en daardoor nog geen goede controle hebben over hun eigen motoriek. Helemaal nog niet op een pony horen te zitten.

sanie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 09:56

Mijn kinderen van 7 en 8 jaar oud leren momenteel rijden op mijn bijna 21-jarige Arabier die met pensioen is. Ze werd vroeger al bitloos gereden dus dat doen we nu ook, met een Marylot hoofdstel waarbij de teugels aan de zijkant vast zitten.. Daarbij doe ik een touw om haar hals die mijn kids vast houden tijdens het draven. Zo hangen ze niet aan de teugels en leren ze beter te zitten dan als ze het zadel vast zouden houden. Op een ander paard rijden ze met bit.

Ik denk dat het voor een manege niet te doen is om alle kinderen bitloos te laten rijden. Toevallig loopt deze merrie zonder bit fijner, maar ik denk dat bitloos niet voor ieder paard werkt.

Alle kinderen eerst aan de longeerlijn vind ik ook geen optie. Laat ze juist maar eerst leren te sturen, dan voelen ze ook dat als zij iets doen met de teugels, het paard daarop reageert.

Misschien is het nog een beter idee om iemand mee te laten rennen bij de echte beginners. Er lopen op een manege zat meisjes rond die dat graag zouden willen volgens mij.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 09:59

brighteyes85 schreef:
Daarnaast als ik ieder kind wat in een manegeles wil eerst aan de longe zitles moet geven dan kan ik 24u open.

Waarom? Op stal van Brenk geven ze naast de gewone lessen aan de lopende band privelessen voor kinderen die net beginnen.

Er worden dan in een bak 2 a 3 lesjes tegelijk gegeven. (1 instructeur heeft 1 kind). Ze krijgen een half uur les en een kwartier poetsles/omgang met paard of pony.

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 10:02

Hier op de manege rijden de beginners in een treintje. Daarvoor een ervaren ruiter als voorrijder. In het begin loopt er altijd iemand naast. Dit word steeds afgebouwd. Kinderen sturen eerst zoveel mogelijk zelf door bijvoorbeeld een slalom tussen de pionnen. Dit word dan ook weer opgebouwd met moeilijkere stuuroefeningen.
Met draf loopt er ook vaak iemand naast in het begin. Kinderen moeten dan hun bokriempje vasthouden om te voorkomen dat ze aan de teugels gaan trekken.

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 10:06

Ik zie soms ook wel eens een manege les waarin die ruitertjes hangen aan de teugels.
Maar ik denk dat je een klein kind niet meteen kan laten beseffen wat dat bit doet in de mond.
Bitloos rijden is dan wel een goede oplossing voor de pony, maar dan leert de ruiter nog niet met het bit omgaan.
Dus ja bijvoorbeeld het eerste jaar op de manege bitloos, en als dan je balans goed is mag je met bit rijden.

Ik heb met halster en touw, zonder zadel leren rijden. Op een shetlander sinds ik 3 was. Toen ik 5 of 6 werd kreeg ik een hoofdstel, maar kon ik ook al aardig rijden. toen anderhalf jaar later kon mn moeder een zadel regelen. En had ik toen pas mn tuig compleet. En kon ik pas gaan galopperen (dat lukte niet zonder zadel, want dan ging hij eerst heel hard draven, en dan bokken en dan pas galop). Maar dankzij dit heb ik een veel betere balans en val ik nu ook zelden van mb pony's.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 10:10

bokriempje zou er standaard moeten zitten en veel stuuroefeningen met pionnen etc. Daarnaast lijkt me eerst een paar evenwichtslessen- zitlessen aan de longe geen verkeerd idee. Standaard starterspakket ofzo met 5 keer longeren erbij, maar weet niet of dat praktisch haalbaar is

Ik heb dus wel leren ´rijden´ op een manege waarbij schoppen vooruit was, en trekken was ho, we deden inderdaad ook tikkertje. Pas jaaaaaaaren later (schaam) leerde ik dat je teugels niet je rem waren

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 10:28

Bitloos is eigenlijk simpel op te lossen hoor...kost niets extra's.Gewoon de teugels aan de neusriem vastmaken en klaar.
Heb ik ook wel eens gedaan als er iemand om mijn paard ging rijden met 0-ervaring.Werkt prima...en standaard een bokriempje op de kleinere zadeltjes en bij de beginners paarden.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 10:35

Als ik mocht bepalen hoe beginnelingen les kregen zouden deze lessen er gans anders uit zien.
We beginnen met theoretische lessen over het paard en zijn denk- en leefwereld : prooidier - roofdier, kudde, leider - ondergeschikte, gedrag, bouw, verzorging, enz.
Deze theorie wordt regelmatig getoetst aan de praktijk met observatie van de paarden op de weide en in de omgang met anderen ruiters.
Na een examen over deze stof beginnen we met de daadwerkelijke omgang met paarden : verzorgen en grondwerk.
Steeds referent naar wat er in de theorie is geleerd. Als ik vindt dat iemand er klaar voor is moet hij een praktische proef afleggen en dan kunnen de rijlessen beginnen.
Waarschijnlijk ben ik dan al een aantal kandidaten kwijt maar degene die echt gebeten zijn blijven over en zij kunnen dan alle aandacht krijgen.
Er zullen minder maar wel betere ruiters overblijven.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 10:42

FriesWytske schreef:
Ik vind dat kinderen die jonger dan 7 zijn en daardoor nog geen goede controle hebben over hun eigen motoriek. Helemaal nog niet op een pony horen te zitten.

ben ik het mee eens :j
Misschien even er op terwijl iemand de pony vasthoud....
Ik vind trouwens dat kinderen eerst meer eens moeten leren rijden in plaats van crossen en springen.
Een onafhankelijke zit hebben,dan hoeven ze zich ook niet in evenwicht te houden door aan de teugels te hangen.
Ik heb in Engeland lesgegeven en daar hadden we 'neck-straps'Een band om de nek van de pony,waar ze zich aan vest konden houden.
Maar in Engeland zijn ze veel strenger hoor!Daar mag je ook een pony niet schoppen en in zijn mond trekken ;)

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 10:48

Ik zou juist kiezen voor privelessen voor beginners, tot ze volledig zelfstandig alle drie de gangen beheersen.
Dit doe ik zelf ook binnen mijn lessen, heb op dit moment oa een meisje van net 4 ( uniek hoor := die heeft een zeer speelsgewijze les ) en verschillende van 6/7 jaar oud.
Die ga ik echt niet in groepsverband zetten :n
1 op 1 begeleiding, veel voltigewerk ( worden kinderen heel soepel van en handig mbt rijden), standaard bokriempjes aan de zadels, en pas volledig los als ze respect hebben voor de paardenmond.

Voordeel; goed opgeleide ruitertjes, de kids van 7 weten hier al prima wat contra stelling is, schakelen, schijnovergangen en sturen met zit en benen etc.

Nadeel; het kost gemiddeld 4 keer zoveel als een manegeles, dus veel ouders zien alleen het kostenplaatje en niet de kwaliteit en voordelen die het met zich meebrengt.
Maar het levert op deze wijze wel de beste ruitertjes op, zou fijn zijn als maneges ook kleinere groepen zou hanteren, maar ja.. commercieel beleid vaak he?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 10:52

inderdaad,prive les werkt het beste.Alleen kan ik mij voorstellen dat niet iedere ouder het geld daarvoor (over) heeft.
Je kunt onmogelijk goed les geven aan een grote groep....daar gaat zoveel fout :+

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 10:55

Een 4-jarige hoort nog helemaal niet op een pony te rijden. Een keer een rondje stappen met mams, maar meer niet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 11:45

Op de maneges die ik ken wordt er over het algemeen goed rekening gehouden met de paarden en is er niemand structureel grof. De paarden worden goed behandeld. Ook wordt er beslist niet stelselmatig aan de teugels getrokken!

Daarnaast, bij kleine kinderen (en beginners) ziet het er vaak veel erger uit dan het is :) Zo hebben wij ruiters die bij het 'been geven' flink uithalen maar langs het paard gaan (van voor naar achteren) :D (Noot, dit zijn ruiters met een verstandelijke beperking.) Da's natuurlijk iets om aandacht aan te geven, maar direct nadeel voor het paard heeft het dus niet.

Ik ben ook niet direct zo bezorgd om de gevoeligheid van de pony's - omdat ik weet hoe bot sommige kunnen zijn als er bv iets lekkers op de grond ligt. Dan vinden ze het ook geen enkel bezwaar om flink aan de teugel te trekken en dat doen ze helemaal zelf. Net als dat je pony's hebt die door het stroomdraad banjeren. Niet elk paard is even gevoelig. Als je daar een beetje rekening mee houdt met de indeling valt er prima mee om te gaan zonder dat de pony's of de kinderen er veel nadeel van ondervinden. Leren kan toch vaak alleen maar als je de kans hebt om ook fouten te maken.

NIV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 11:47

Even een filmpje om te laten zien dat sommige kinderen wel in staat zijn te rijden. Hoewel ik tegen schop- en trekwerk in maneges ben.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 11:51

Ik heb alleen de openingspost gelezen maar met mijn kids heb ik het alsvolgt gedaan. Men neme een dikke shet, kind erop, teugels in een knoop, aan de longeerlijn en hobbelen maar.

Zo leren ze zitten en hebben ze geen teugel nodig. In het begin hebben ze het zadel vastgehouden, later los. Op een gegeven moment kun je ze gymoefeningen laten doen aan de longe voor de balans.

Enige nadeel af en toe is dat mijn jongste nu eigenlijk nooit haar teugels goed op maat heeft omdat ze die in het begin nooit heeft gebruikt. Maar voor de balans werkt het als een trein. Ze zit beter dan ik :o

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 13:04

Lang niet elk beginnend kind is hardhandig. Ik heb in de 8 jaar dat ik lesgeef heel wat kinderen gezien en de hardhandigen zijn op één hand te tellen. Over het algemeen zijn kinderen erg zacht met de handjes, zo zacht dat de pony's er meteen misbruik van maken :')

Bij kinderen die wél erg hard aan de teugels trekken laat ik altijd even zien wat er gebeurd met de paardenmond. Hiervoor moet ik helaas wel even aan 1 teugel trekken, maar het is daarna ook meteen over.
De oorzaak van het harde trekken is 1: dat ze niet helemaal begrijpen hoe er gestuurd moet worden. Na m'n demonstratie leg ik dat dan nog extra uit (het 'slagboompjes-principe'). En 2: dat ze hun evenwicht willen bewaren dmv korte teugels, onbewust. Dus gaan we dan uiteraard werken aan rijden met een lange teugel :)

De eerste 3 tot 10 groepslessen zitten de kinderen bij mij door en zijn we nog niet bezig met teugels op maat, totdat ze netjes kunnen zitten. Ze kunnen namelijk prima met een langere teugel sturen. Als het moet ga ik de hele les zelf naast de pony rennen, bij gebrek aan naastlopers.

eveliienxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 20:11

Bij ons loopt er bij de beginners altijd iemand bij, dus dit probleem komt vrij weinig voor op mijn manege (gelukkig )

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 21:07

Hier: http://www.youtube.com/watch?v=B7DnDE290-k kun je vanaf ong. 1 minuut zien dat kinderen en bitloos prima gaat.

Ook op het grote witte paard in het filmpje word inmiddels met gewoon een halstertje gereden. Als je maar een braaf paard hebt, dat het bitloos rijden heeft leren kennen door een volwassene, gaat het prima.
Het halster werkt niet te scherp in, maar omdat paardlief weet dat ze moet gehoorzamen luisterd ze wel. Wij zijn er met z'n allen erg tevreden over. :)

Edit; Kids zijn nu 7 en 9, en zeggen zelf ook dat je pas met een bit mag als je héél héél goed kunt rijden. :j

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 22:38

Bij mij krijgt ieder kind eerst prive les aan de longe. En dat houdt in gewoon gymnastische oefeningen doen op een speelse manier. Kind moet bij mij eerst goed leren zitten zodra dit kan zonder dat het kind zich moet vasthouden aan iets dan pas mag het de teugels vasthouden en sturen. Ik vindt bitloos eigenlijk flauwekul en kan soms zelfs scherper inwerken dan een bit. Nee je moet de kinderen duidelijk uitleggen wat het bit doet in de mond van het paard. Dat begint bij mij al tijdens het opzadelen. Ik laat de kinderen zien hoe de mond van het paard eruit ziet en waar het bit zit en ook wat er gebeurt als je eraan trekt. Tijdens de les leer ik het kind ook dat trekken niet kan en dan zeggen ze oh ja dat heb je ons tijdens het opzadelen al geleerd en dan leg ik uit hoe ze moeten sturen en dat het heel belangrijk en dat toestaan veel belangrijker is dan vragen. Dit kan je kinderen best op een speelse manier leren maar daar moet je als instructeur wel de tijd voor nemen.