Hulpmiddel buitenrit.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RoosTaffy

Hulpmiddel buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 23:02

hallo

ik heb een tinker. met het rijden in de bak gaat alles goed. zij is ook verkeersmak. maar buiten wel heel druk en bijna niet te houden. in de bak reageerd ze goed op alle hulpen die je geeft. ook je zit enzo.

buiten vindt ze eigenlijk alles wel een beetje raar, maar ze is niet heel bang ofso. maar heel druk en dribbelig.

normaal rijd ik met een enkelgebroken bitje. maar buiten reageert ze daar niet goed op.

nu is mijn vraag wat julie adviseren over hulpteugels/ander bit of iets anders wat ik eraan kan doen.
(ik heb wel eens gelezen dat sommige met een slof rijden, maar dat is voor mij geen optie omdat ik daar geen ervaring mee heb)

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 23:18

In principe is dus het probleem dat ze een beetje heet wordt?
Gaat er een ander paard mee op buitenrit? Mijn paard kan erg heet worden van andere drukke paarden, maar is juist erg rustig met een rustig paard erbij ;)
Een andere mogelijkheid is dat jij gespannener op je paard gaat zitten omdat jullie buiten gaan rijden, en dat ze daarom dribbelig wordt. Goed opletten hoe je zelf ademhaalt en je spieren aanspant.

Als ze zo dribbelt, blijft ze dan wel bij je, of moet je echt veel moeite doen om haar tegen te houden?

Ik rij altijd buiten met een martingaal, het werkt niet in als het niet nodig is, alleen als het paard zijn hoofd heel erg hoog opgooit.

Verdere hulpteugels zitten alleen maar in de weg en zullen het probleem waarschijnlijk alleen maar erger maken.

sorry voor het kruisverhoor :o

RoosTaffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 23:21

het is eigenlijk altijd dat ze zo 'heet'is. maakt niet uit of ik met een rustig paard of alleen of een druk paard ga...
ik zelf blijf altijd wel ontspannen zitten. ze doet ook zo als er iemand anders ontspannen opzit buiten.
ik kan haar wel bij me houden, maar ze is wel heel sterk en dribbelig

Lisamartine

Re: Hulpmiddel buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 23:25

Ik rij mijn paard buiten altijd met borsttuig + martingaal geeft je iets meer controle

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 23:28

Gewoon leren omgaan met dit gedrag, neem eens speciaal les in het buiten rijden, trail dus.
Dit kan soms echt wonderen doen.

RoosTaffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 23:30

bedankt voor de reacties!
is een ander bit ook een optie? en wat voor bit zouden jullie dan nemen?

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 23:31

ander bit niet... als je dan toch een hulpteugel wilt gebruik dan een thiedemann!

heb ik mijn pony ook mee "leren" buitenrijden...

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 23:36

Ook mijn Tinker doet dit :D Vooral de eerste 10 minuten en daarna is ze klaar en loopt ze met een lang teugeltje rond te sjokken :D Ik vond het in het begin ook altijd erg spannend en zelfs een beetje eng. Nu ruim 10 jaar verder doet ze het nog steeds maar ben ik er zo aan gewend geraakt.... Ik laat dr lekker dribbelen en zodra ze wil draven neem ik dr gewoon terug in stap.

Misschien eerst rijden in de bak en daarna pas naar buiten ?

En qua bit zou je eens een danger bit kunnen proberen. Dit is een gewoon dubbel gebroken bit, maar zodra je wat steviger in moet grijpen scharniert hij niet meer op de gebroken stukken waardoor het dus eigenlijk een soort ongebroken trens wordt.....
Laatst bijgewerkt door Shayla op 04-01-13 23:39, in het totaal 2 keer bewerkt

RoosTaffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 23:38

@tylando bedankt voor je reactie! ga ik zeker proberen!
ik hoor wel eens dat mensen buitenrijden met een bit dat net iets scherper inwerkt dan waar ze in de bak meerijden dus vandaar mijn vraag

@shayla bedankt voor je reactie! bij de mijne is het helaas niet alleen de eerste 10 minuten maar heel de tijd. ook als ik eerst in de bak rijd

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 23:40

Ik herken dit wel, Devon is ontzettend braaf maar weet zich met momenten lang te maken. Ik krijg hem dan niet altijd opgevangen, dan "trekt" ie zich er door en kan ie z'n eigen plan trekken.
Dit is niet standaard maar soms heeft ie van die momenten en dan vertrekt ie, dan is het ga je mee of blijf je hier oftewel blijf je zitten of pleur je er vanaf. meestal wel het eerste. Dit kan hij doen als hij schrikt of als hij overenthousiast is en denkt hiehaaaaa galop.
Hoe kan ik dan voorkomen dat hij zich lang maakt, want dat is het hele eiereten, als hij zich niet lang maakt blijft hij keurig bij me.
Dangerbit heb ik mee gereden, scheelde na het beleren ontzettend veel, maar voorkomt niet dat hij zich langmaakt

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 23:41

Nog even een paar andere vraagjes ;-)

Hoe vaak en hoe lang per week rijd je haar ?
En wat voor brok en hoeveel krijgt ze op een dag ?

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 23:43

Mijn paard ga ik buiten met een pessoa bit rijden, met pelham riepjes op de grote bit ring en de kleine bit ring daar onder, niet op de onderste dus. Hij is een reus van 1.86 en ik ben bang dat ik 'm met buitenrit niet zal kunnen houden terwijl ik 'm in de bak met een ongebroken watertrensje rij. Ik heb vaak paarden met losse teugel (werkte als trail begeleider in de Ardennen) en een scherp westernbit gereden en weet dus hoe ik er mee om moet gaan. Dit moet je niet doen als je nog nooit met zo'n bit hebt gereden, want je kan je paard er flink mee verpesten.

Voor jou raad ik dus ook, zoals de meesten hier, een martingaal aan. Let wel op dat je deze niet te strak doet! Een martingaal kan je bij Divoza al voor €20,- bestellen volgens mij. Succes!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 23:48

Aan het werk zetten buiten, dan heeft zij geen tijd meer om te klieren. Hele gedribbel/gestress is vaak onzekerheid en door aan het werk te zetten weet ze weer wat ze moet doen ipv voor zichzelf te beginnen.

RoosTaffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 23:50

in de zomer staat ze dag en nacht op de wei. en krijgt ze geen brok, heel soms een handje biks ofso maar eigenlijk niet. ik rijd minimaal 1 uur per dag.

in de winter staat ze op stal en dagdelen in de paddock. hier krijgt ze hooi en 1 handje biks per dag. in de winter rijd ik ook minimaal 1 uur per dag.

al staat ze 2 weken stil en ga ik in de bak rijden is ze heel rustig en luisterd ze goed naar me. maar met buitenrijden, maakt niet uit wanneer is ze altijd zo druk en dribbelig

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 23:52

Wat Tamary zei is een goede: Zet d'r buiten maar lekker aan het werk. Aan de teugel laten lopen, wijken, verruimen en verzamelen etc. Misschien helpt het. :)

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 23:57

aeolusnr1 schreef:
mssn een bit met stekels erop, en als dat niet werkt gewoon stroom erop.

wtf ? ben jij wel wijs?

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 23:57

martingaal is toch voor het hoofd omhoog doen tegen te gaan? of ook voor het lang maken. Hij duwt z'n neus zeg maar naar voren en gaat zakken met z'n hoofd

RoosTaffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 23:59

Dat probeer ik meestal ook maar ze is altijd op alles gefocust, ik weet dat het dan juist de bedoeling is dat je dat doet maar dat is echt heel moeilijk bij haar.

RoosTaffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 00:00

ik denk ook niet dat een martingaal heel erg helpt omdat ze niet haar hoofd omhoog doet, eerder omlaag.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 00:03

RoosTaffy schreef:
ik denk ook niet dat een martingaal heel erg helpt omdat ze niet haar hoofd omhoog doet, eerder omlaag.

volgens mij rijden wij hetzelfde paard >;) of is dat een onderlinge tinkerafspraak? ~~}>

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 00:03

malih schreef:
wtf ? ben jij wel wijs?

Ik denk dat dat niet serieus bedoeld was door diegene. :')
Laatst bijgewerkt door _Ekenna op 05-01-13 00:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 00:11

RoosTaffy schreef:
in de zomer staat ze dag en nacht op de wei. en krijgt ze geen brok, heel soms een handje biks ofso maar eigenlijk niet. ik rijd minimaal 1 uur per dag.

in de winter staat ze op stal en dagdelen in de paddock. hier krijgt ze hooi en 1 handje biks per dag. in de winter rijd ik ook minimaal 1 uur per dag.

al staat ze 2 weken stil en ga ik in de bak rijden is ze heel rustig en luisterd ze goed naar me. maar met buitenrijden, maakt niet uit wanneer is ze altijd zo druk en dribbelig

Dan kan het daar in ieder geval niet aan liggen :D

Kan hooguit zeggen als ze trekt niet terug trekken.... En probeer vooral te ontspannen maar ik denk dat je dat wel weet ;)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 01:04

Dit was idd niet zo bedoelt, ik dacht dat iedereen dat ook wel dadelijk zou door hebben.
Mijn reactie was mssn nogal grof, maar vindt idd dat er teveel mensen zijn die veel te vlug naar een ander en scherper bit willen overstappen.
Zet idd dat paardje eens aan het werk, de stoom zal er vlug af zijn.
Elke keer dat ze wil beginnen zeg je ok je wil werken dan gaan we werken, en je vertrekt in een vlot drafje en daarbij vraag je stelling naar links beetje later stelling naar rechts en zo verder, dan vertraag je weer en gaat stappen, braaf paardje los teugeltje niet tegenhouden dus, wil ze weer gek doen herhaal heel het spelletje maar weer.
Je zal zien dit hoef je echt geen uur zo vol te houden, paardje zal snel kiezen voor rustig en braaf te stappen.
Niet tegenhouden, wel aan het werk zetten.

malih schreef:
aeolusnr1 schreef:

wtf ? ben jij wel wijs?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 01:10

aeolusnr1 schreef:

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

http://www.bitloospaardrijden.info/buitenrijden.php

Citaat:
Bitloos rijden in de rijbak wordt over het algemeen nog wel geaccepteerd, maar bitloos de straat op, het bos in of de heide over, daar wordt nog vaak van gedacht dat dit gevaarlijk is, dat je zonder bit geen 'rem', geen 'stuur' en geen 'controle' zou hebben. Dit is echter een grote misvatting. De rem is de bereidheid van het paard om te stoppen, niets meer en niets minder. Wel of geen bit doet daar niets aan af. De ervaringen zijn juist ook dat een paard zonder bit veel gemakkelijker terug te nemen is dan met bit. De meeste paarden rennen in hun vlucht namelijk dwars door de pijn van het bit heen, dus zo veilig is het bit niet.
Wat veel belangrijker is, is wat je aan je paard hebt geleerd. Je "remt" en "stuurt" dus niet met je handen c.q. teugels, maar je doet veel meer met je zit, je houding, je focus en je energie. Stel je eens voor dat je paard schrikt, bang wordt en wil vluchten, en dat hij dan vervolgens een enorme pijnprikkel in z'n mond krijgt door het trekken c.q. hangen aan het bit. Gevolg is dat het paard alleen maar harder zal gaan rennen (gevaar + pijn = wegwezen!), door het bit heen rent en daardoor volledig onbereikbaar is geworden.
Het is een beperkende gedachte om met pijnprikkels te willen werken en er vanuit te gaan daarmee "zeggenschap" en "controle" over je paard te hebben. Wanneer de basis tussen paard en ruiter goed is, heb je al een belangrijke vorm van veiligheid gecreëerd. En wanneer je op pad gaat zonder scherpe inwerkingen en belemmeringen (bit, 'hulp'teugels en dergelijke), geeft dat een vorm van vertrouwen en rust voor jullie beide.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 05-01-13 01:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 01:13

Ik herken dit gedrag ook, niet opgeven en gewoon doorzetten. Waarschijnlijk krijgt je paard alle tijd om zich zo te gedragen, zet hem/haar is eens iets meer aan het werk, hierdoor gaat je paard zich al minder concentreren op het druk doen.

Mocht je toch voor een hulpteugel gaan, dan zou ik ook voor de martingaal gaan.