5 Jarige WelshxFjord Mees aan het werk!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cathleen

5 Jarige WelshxFjord Mees aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 11:16

Hallo Bokkers! :wave:
Afgelopen week was een vriendin van mij Elvi_Elisa bij mij!
En natuurlijk ging de camera mee, dus bij deze een paar gave Dressuur foto's van Mees!
Ja Ja ik weet het het dekje is te groot :').. Het was alleen maar even voor de foto's.
Voor de mensen die zich afvragen waarom ze springschoenen om heeft, Mees kan wel eens als ze heel fel is
Met haar achterbenen haar voorbenen aantikken, waardoor ze wondjes krijgt in haar koten.
Mees is nu 5, maar is eigenlijk pas sinds 3/4 maanden ECHT onder het zadel.
Toen ze 4 was zijn we begonnen met inrijden, maar dit was echter niet veel meer dan stap,draf,galop
en hier en daar een klein sprongetje, Van stelling, Nagevelijkheid was geen sprake van.
Mees is een hele poos bitloos gereden, Hierdoor accepteert ze het bit nog niet echt, Ze kauwt nog vrij weinig
waardoor ze dus opgezette klieren heeft, die trouwens al een stuk minder zijn sinds ik haar met bit rijd.
Ook zet Mees bij sommige foto's haar kaak vast, Maar goed dit geeft allemaal niet, Hier kan natuurlijk aan gewerkt worden :)!
Ook valt er aan mijn eigen houden nog het een en ander bij te schrapen, En heb ik soms de neiging de binnenhand te ver naar me toe te nemen, in de plaats van omhoog.
Dus tot zo ver, geniet van de foto's van deze kleine aparte doerak Mees :+:

1.Afbeelding
instappen :) tot zover is alles nog schoon!

2.Afbeelding
Warm rijden

3.Afbeelding
daar gaat mevrouw al

4.Afbeelding
Pony opgepakt en rijden maar :) (ja ik zie het handje)

5.Afbeelding
Dit lijkt er al meer op! alleen jammer dat ze zich hier toch nog wat vast zet in de kaak.

6.Afbeelding
Galoperen! Vind dit een erg fijn beeld :)

7.Afbeelding
nog een galopje! :)

8.Afbeelding
iets meer verruimen ! :)

9.Afbeelding
Ook zijn we begonnen met wijken, op dit moment alleen nog maar in stap.

10.Afbeelding
vind deze wel wat hebben :)!

11.Afbeelding
vierkant staan! (oh wat kijk ik charmant :'))

12.Afbeelding
Nog een drafje.

13.Afbeelding
Topper! :)

14.Afbeelding
En de laatste draf foto! :)

15.Afbeelding
En als laatste .. Mees :+:

Tips zijn altijd welkom!! Houden we het wel netjes ? :j

Een reactie zou leuk zijn *D

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 11:27

Kun je dit misschien uitleggen: Ze kauwt nog vrij weinig
waardoor ze dus opgezette klieren heeft. ?

Verder vind ik het er op veel foto's wat opgepropt en 'nep' uit zien. Het ziet eruit of zij een houding aanneemt en jij daar vervolgens contact mee maakt, i.p.v. andersom: zij volgt jouw hand en loopt in de houding welke jij wil, ze ontspant en geeft na. Dat lijkt zij dus niet te doen, zie je vooral op de foto waar je totaal geen contact hebt terwijl ze wel in een krulletje loopt, maar dit kan natuurlijk ook maar een momentopname zijn.
En dat is ook de reden waarom zij vaak zo'n gespannen kaak heeft, ze lijkt niet correct na te geven, neemt enkel een houding aan. Zij ontspant niet in het kaakgewricht. En nageven is ontspannen in het nek- en kaakgewricht.

Heb je dus ook foto's dat je haar in andere houdingen rijdt? Want ik neem aan dat je dat wel doet?

Verder met het wijken lijkt het erop dat je iets meer je buitenhand erbij mag nemen. Je moet natuurlijk wel begrenzen, wil ze zijwaarts gaan.

Cathleen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 11:39

Geryon schreef:
Kun je dit misschien uitleggen: Ze kauwt nog vrij weinig
waardoor ze dus opgezette klieren heeft. ?

Verder vind ik het er op veel foto's wat opgepropt en 'nep' uit zien. Het ziet eruit of zij een houding aanneemt en jij daar vervolgens contact mee maakt, i.p.v. andersom: zij volgt jouw hand en loopt in de houding welke jij wil, ze ontspant en geeft na. Dat lijkt zij dus niet te doen, zie je vooral op de foto waar je totaal geen contact hebt terwijl ze wel in een krulletje loopt, maar dit kan natuurlijk ook maar een momentopname zijn.
En dat is ook de reden waarom zij vaak zo'n gespannen kaak heeft, ze lijkt niet correct na te geven, neemt enkel een houding aan. Zij ontspant niet in het kaakgewricht. En nageven is ontspannen in het nek- en kaakgewricht.

Heb je dus ook foto's dat je haar in andere houdingen rijdt? Want ik neem aan dat je dat wel doet?

Verder met het wijken lijkt het erop dat je iets meer je buitenhand erbij mag nemen. Je moet natuurlijk wel begrenzen, wil ze zijwaarts gaan.

Nou ze kauwt vrij weinig af op het bit, dit kan zo ook enkel en alleen doen als ze het bit accepteert en de kaak ontspant, zie je die twee dikkere lijnen langs haar kaak? Dat zijn de klieren en die zijn dus wat opgezet, ze heeft er verder niet heel erg last van, maar het is wel een teken dat ze niet goed afkauwt op het bit, doet ze dit wel dan slanken ze af, dit is mij verteld door de DA en door diegene waar ik les van heb, En voor mij klinkt het wel vrij logisch :j

Klopt ze kropt zich inderdaad snel op, En ze heeft er enorm veel moeite mee om echt te ontspannen, Maar het probleem is dus dat ze zich vastzet in de kaak, omdat ze dus ook het bit niet accepteerd, tijdens het draven hangt ze nog min of meer aan de teugels en gebeurd er vrij weinig. terwijl ik haar in de galop dan wel hier en daar voel kauwen en ontspannen, Dus misschien heb jij een tip hoe ik dit kan verbeteren :)?

Bedankt voor de tip! we zijn net begonnen met wijken, dus ik moet zelf ook nog even weer de knopjes zien te vinden maar ik zal er de volgende keer op letten :j

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:38

Nieuwe theorie over het kauwen, kende ik nog niet! :) Ze loopt inderdaad nog niet zo ontspannen als je zou willen.
Misschien in de draf wat minder houvast geven, want je zegt dat ze op je teugels hangt en ze verder weinig doet.
Wat meer je teugel geven, laten zoeken en wat meer ruimte geven om te ontspannen. Liever lang en laag ontspannen, dan
netjes hoog en gespannen. Je teugel hangt hier en daar wat los, probeer haar er daar wat meer uit te rijden, zodat ze je hand
opzoekt. Overigens zie ik maar zelden paarden echt kauwen op het bit, dus wees er niet te gefocust op, als ze maar ontspant en nageeft.

Wel een hele gave pony trouwens! Knip je haar manen rechtop of laat je ze vallen? En mag ik vragen hoe groot ze is?

Edit; zie dat je ook veel vanaf de grond met haar werkt? Misschien is het een idee om vanaf de grond de acceptatie van het
bit wat te trainen? Lange teugelen bijvoorbeeld. Of longeren met bijzet (natuurlijk niet strak).

Cathleen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 14:32

@Loiz
bedankt voor de tip! Ik zal het eens proberen! Ik merk gewoon dat als Mees wel kauwt ze ook meteen een hele andere kaak,hals houding heeft.. Maar idd als ze ontspannen loopt maar ze kauwt niet lijkt het me ook wel goed :)

Nou dat is een beetje mislukt :') ze hoorden niet rechtop te staan, we hadden ze uit gedund zodat ze zouden gaan hangen.. maar ze gingen dus rechtop staan :') Ik laat ze weer groeien totdat ze gaan hangen :)! Mees is 1.28

Ik zal het eens proberen vanaf de grond :j

Jors

Re: 5 Jarige WelshxFjord Mees aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 15:23

Wat een leuk beestje heb je zeg! :)

Ik ga mee met Geryon over het totaalplaatje, pony lijkt op de foto's in een vaste houding te lopen, en inderdaad niet jouw hand te volgen.
Rijdt je ook wel eens voorwaarts-neerwaarts met haar? Wellicht een idee om dat te proberen, het oppakken komt dan later wel.

Ik rijd mijn paard zelf altijd zo laag mogelijk, en daarna ga ik haar meer oppakken. Merk dan dat ze veel lichter in je hand blijft en na een paar weken zocht ze ook veel meer mijn hand op. Ben wel benieuwd hoe Mees daarop zou reageren ;)

Erg leuke pony, veel succes ermee!!

MarlonNaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 19:01

Onwijs leuk plaatje is dit. Ondanks dat het een kleine pony is pas je er mooi op.

Je ziet inderdaad dat Mees zich opkropt wat je al zegt. Maar in die *fijne* galop foto zou ik Mees net nog iets meer lengte geven want je ziet dat ie eruit wilt met zn neusje.

Verder, ga zo door. Super leuke combi en wat een schatje..

MarlonNaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 19:02

Ik doel op foto 8 zie ik net, het verruimen.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 19:05

leuke pony zeg! Wat een ukkie :P Verder zijn de tips over het opgekropte al gegeven, probeer haar inderdaad een stuk meer ruimte te geven.
Zat je trouwens op foto 8 bewust in contra?

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 19:20

echt een enorm schattig ding! een minifjord!

mis kun je een x wat andere bitjes uitproberen? kijken hoe ze er op reageert!

xAng

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 19:27

Wat een geweldige kruising, echt zo adorable <3
Probeer je teugels op contact te houden en probeer toch nog wat meer te laten ontspannen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 20:34

Een Fjelsh <3 Wat een leukie zeg!

Je mag wel wat meer rechtop zitten, echt op je billen zeg maar!

Verto

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 22:51

Ach wat een dotje, dat was het eerste dat in me op kwam!

Probeer haar voor iets meer vrijheid te geven, wat meer op eigen benen en kracht leren en laten lopen.

Met zo'n snoetje steelt je pony toch ieders hart?

Cathleen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 00:08

@Jors Ik begin meestal lang en laag, Eerst in stap, en daarna in draf! In draf is het nog wat lastig, want ik maak dan een lichte ophouding en duw als het ware de teugel weer naar voren, hierdoor zakt ze wel maar het is nog vrij lastig om haar daar te houden, Maar hier zal ik zeker aan werken :)

@MarlonNaldo Bedankt! Zat zelf een tijd lang te twijfelen of ik haar nog wel verder zou rijden, aangezien een grote c of d natuurlijk een stuk leuker staat, Maar het is ondanks haar leuke snoetje wel een pittige tante dus ben erg blij dat ik haar gewoon kan rijden :j
Helemaal nu ik uitgegroeid ben! Dus wie weet kunnen we het toch eens proberen als combinatie in de Dressuur :)
Maar daarvoor moet er nog eerst veel gebeuren.
Bedankt ik zal het proberen !

@mang Klopt, Leuk dat je het opmerkt :D! Aangezien dit nog niet altijd lukt.

@Tenno7 zit er zelf aan te denken om een iets dunner bitje te proberen, misschien dat ze door haar kleine mondje daarop iets beter kan afkauwen :)

@xAng Dank voor de tip! :)

@Marjoow Klopt :') Erger ik me ook nogal aan op de foto's :=

@abbycootje Dank! Ze is best leuk gelukt he ? :))

@Verto Ik zal ermee bezig gaan, Ja he! :+:

Bedankt iedereen voor de reactie's en tips! Zal er zeker mee aan de slag gaan, En zal binnenkort ook weer nieuwe foto's plaatsen voor eventueel vooruitgang :)
Heb nu in ieder geval genoeg dingen om aan te werken +:)+

Cathleen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 00:15

Bedankt! Er zijn nog genoeg dingen om aan te werken! Maar ze is pas 5 dus dat geeft ook niet!
En we hebben een jaar lang recreatief gehobbeld, Dus logisch dat het nog niet perfect gaat!
Ben alleen maar blij met commentaar en tips! :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 00:23

Wat een ontzettend leuke pony :D

Naast wat er hier boven al is gezegd viel het mij op dat je afentoe wat teveel naar voren zit. Het is vrij moeilijk te zien omdat dat vooral zo lijkt op de foto's die schuin van voren zijn genomen :)

Cathleen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 00:24

Misschien is een filmpje wel een keer handig! Kun je het allemaal toch net wat duidelijker op zien :j

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 00:26

Dat zou ik erg leuk vinden, ik ben helemaal verliefd op je pony :))

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 13:33

Wat een quty,
Je kunt zien dat de pony zich nog moet ontwikkelen in bespiering en rijvaardigheid.
Dit komt vast goed als je wat meer lengte geeft in haar houding.
Succes

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 13:57

Wat een schattige pluizebol :D Is het bij foto 8 de bedoeling dat ze in de verkeerde galop gaat? Nou ja, verkeerd is het niet als het de bedoeling was :')

Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 16:13

Wat een snoezig ding!! Je rijdt haar erg netjes vind ik, ik heb alleen een beetje het idee dat je zadel wat te ver naar voren ligt of lijkt dit zo? Veel succes met Mees!!

Jolien_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 16:52

Mensen jullie moeten dr profiel eens bekijken! Wát een geweldig verhaal en wat kun jij een boel met deze pony!

Even on topic: je paardje lijkt inderdaad in een krul te lopen maar dat kan inderdaad een moment opname zijn geweest. Probeer haar lang en laag te rijden op te warmen en dat tijdens het rijden elke keer op te pakken. Kijken of ze je hand volgt als ze je de teugels iets laat vieren. Niet direct losgooien, maar langzaam laten vieren. Vooral voorwaarts rijden werkt daar bij! :)

heel veeel succes met dit geweldige beest!

Cathleen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 12:14

@Heleennn Ja :') Contragalop is dat :j

@Dracarys Nope dan lijkt dat zo, zadel ligt goed! :)

@Jolien_x Aahw dank! :+: En bedankt voor de tip!

@EsLoveHorses Poeh.. Daar vraag je me wat.. Een Canon 1000D ? ofzo iets :')?

@Verto Ahw! Echt leuk om te horen :+:

Verder iedereen bedankt voor de lieve reactie's! :+:

Sabine_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 19:23

Wat een super leuk beest!!
Meeste dingen zijn al wel gezegd en volgens mij weet jij ook wel goed waar je mee bezig bent.
Soms lijkt dat ze zich wat opkropt, maar las dat je ook al bezig bent met het wat langer en lager rijden :)

__nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 19:11

Wat heb jij een geweldige pony _/-\o_
Ben er stiekem een beetje verliefd op <3

Verder ziet het rijden er al beter uit dan in je profiel!
De tips zijn denk ik voor het grootste deel al gegeven.

Ga je wedstrijden met hem rijden, want het ziet er echt leuk uit!