Charlie voor het eerst haw!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nivada

Charlie voor het eerst haw!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 13:03

Charlie's Angel, 5 jaar oud.
00sevenxBalzflug

We zijn vooral bezig met tempo controle en stabiele aanleuning.
Ze hangt meestal wat in mn handen om het zichzelf makkelijker te maken.
Ze was deze dag juist erg van de hand maar erg onstabiel. Ze knikt veel. Verder was het tempo aardig onder controle ipv hard te gaan draven.

Verbeter puntjes, handen stiller, benen stiller en die aanleuning constant krijgen.
Voor de rest brand maar los!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 14:44

Goed dat je wilt werken aan tempocontrole maar er is een verschil tussen hard lopen en actief. Ik vind haar helemaal niet actief in alle 3 de gangen. Maak haar aan het been, dan kun je je been ook een stuk stiller houden. Doordat ze niet actief is kan het idd zijn dat ze hangerig wordt.
Dus activeren, dat wil neit zeggen harder, maar meer actief. Meer van de grond ipv voorwaarts. (mijn handjes kriebelen als ik zo'n paard als die van jou zie haha!)

Verder vind ik haar achter onregelmatig maar ik kan dat niet helemaal goed zien door het onrustige camera beeld.

Succes :)

Nivada

Re: Charlie voor het eerst haw!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 15:02

Klopt :)

Dat zag ik zelf ook. Tempo was iets te relaxed...

Goede tip, die nemen we mee !

Ze was niet onregelmatig. Dat had ik wel gemerkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 15:05

Dat hoef je in draf vooral achter niet te merken als je aan het lichtrijden bent, dat kan een instinker zijn, voor voel je het vaak wel beter :j

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 15:11

Hm nee had dat echt wel gemerkt. Zeker in de galop.

Ze heeft hakende knieën en weet dat rechts achter in de stap en bochten wel eens niet soepel verloopt. Dat is het enige wat ik zie. Dat is niet erg. Had ik trouwens niet gemeld omdat het zo goed als weg is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 15:12

Nivada schreef:
Hm nee had dat echt wel gemerkt. Zeker in de galop.

Ze heeft hakende knieën en weet dat rechts achter in de stap en bochten wel eens niet soepel verloopt. Dat is het enige wat ik zie. Dat is niet erg. Had ik trouwens niet gemeld omdat het zo goed als weg is.

Mm dat vind ik apart want in galop kun je niet goed voelen of een paard kreupel is...
Maar ok het is jouw paard :)

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 15:16

Kreupel paard zie je toch in alle gangen?

Ze is echt niet kreupel. Vind het wel knap dat je het ziet. Weet zeker dat je haar knie ziet haken. Nu ik zelf goed kijk is dat het enige wat ik zie.

Nu moet je niet zeggen 'maar ok het is jouw paard'.
Heb het nog niet eerder gehoord van instructrice of vriendin die mee was.
Zal ze het eens vragen om er op te letten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 15:18

Nee een kreupel paard zie je niet in alle gangen, vaak alleen maar in draf omdat dit een 2takt gang is.
Wat het ook kan zijn is dat ze heel traag is in haar beweging en door de hakende knie daarom dus nog ietsjes trager is :)
Misschien zijn jullie 'gewend' aan haar manier van lopen, dat kan natuurlijk best.

En mijn reactie was niet zo netjes sorry ;)

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 15:24

Ik ben er mee eens met wat Joolien zegt! Mijn handjes beginnen ook te kriebelen als ik jou paardje zie lopen.

Lekker aan het werk zetten! Je paard mag veel meer aan het been! Reageert ie niet? tik. nog niet? harder. Er mag van achter veel meer activiteit komen, hij is achter ook nog niet sterk.

Lekker veel tempowisselingen maken (misschien word ie wel extreem heet om je been maar dat is alleen maar goed.)

Als het achter goed is zal het voor ook wel beter worden. Lekker veel voltes rijden en veel recht stellen.

Succes! Je hebt een leuk paard!

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 15:27

Het kan inderdaad zijn dat ik eraan gewend ben. Rij ook alleen haar.

Nu maak ik me wel zorgen!

Moet wel zeggen dat ik haar normaal 1 a 2x in de week longeer en dit is nu niet gebeurd. Daar worden haar achterbenen sterker en soepeler van.

Mijn volgende doel is ook balkjes gaan lopen. Dit werd me geadviseerd ivm die knieën.

Maarja kreupel en hakende knieën is heel wat anders natuurlijk. Ga het in de gaten houden :)

Dankje Ismy! Gaan we doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 15:31

Het is altijd goed om er eens kritisch naar te kijken zeker vanwege het haken. Kan dat verder geen kwaad trouwens? Dat het kniegewricht niet overbelast raakt of de banden geiriteerd raken ofzo? Ik noem maar iets hoor :)

Balkjes lopen is idd wel goed, ook tijdens het longeren.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 15:31

Aparte reacties Joolien. Ik ben het dan ook totaal niet met je eens.
Eindelijk eens een paard die rustig maar wel actief loopt :D
De meeste paarden lopen over hun eigen tempo heen en staan dan niet meer open voor hulpen. Ik vind dit er erg fijn uitzien, ze maakt ook netjes haar passen af. :j

Op een gegeven moment wordt ze inderdaad erg onrustig met haar hoofd. Probeer dit gedrag te negeren en zelf zo rustig mogelijk mee te gaan met je lichaam. Je bent zelf namelijk ook best onrustig in je benen. Je onderbenen gaan steeds van de plek af. Probeer eens je hakken wat verder uit te drukken en je benen lang te maken en je hulpen te geven vanuit je bovenbeen. Als ze daar niet op reageert pas je onderbeen gebruiken, maar op elke hulp moet je een reactie krijgen. Je bent ieder moment je paard aan het trainen en een dier leert altijd. Dus als ze de ene keer niet reageert op je been en je reageert er niet op dan heeft het paard geleerd dat ze er niet op hoeft te reageren, dus waarom zou ze het de volgende keer wel doen? Consequentie is dat je dan nog harder moet drijven om een reactie te krijgen.
Dus geef bewust je hulpen en denk na waarom je een hulp geeft en wat je er precies mee wilt bereiken en zorg ook dat je de gewenste reactie krijgt.

Als ze onrustig in het hoofd wordt, ga dus zelf ontspannen en bij het lichtrijden hoef je echt niet ver uit het zadel te komen, probeer maar eens een paar centimeter omhoog te komen en dan weer rustig te gaan zitten.

Verder valt ze aardig naar binnen, je kunt dit corrigeren door je binnenteugel tegen de hals aan te leggen en met je binnenbeen ervoor zorgen dat ze nog wat meer buigt want dat mag echt nog wel.

Succes ermee!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 15:33

ismy schreef:
Ik ben er mee eens met wat Joolien zegt! Mijn handjes beginnen ook te kriebelen als ik jou paardje zie lopen.

Lekker aan het werk zetten! Je paard mag veel meer aan het been! Reageert ie niet? tik. nog niet? harder. Er mag van achter veel meer activiteit komen, hij is achter ook nog niet sterk.

Lekker veel tempowisselingen maken (misschien word ie wel extreem heet om je been maar dat is alleen maar goed.)

Als het achter goed is zal het voor ook wel beter worden. Lekker veel voltes rijden en veel recht stellen.

Succes! Je hebt een leuk paard!

Nee daar ben ik het niet mee eens. Dat met het hoofd knikken doet een paard niet voor niks, wellicht omdat ze nog niet helemaal haar evenwicht vindt, juist dan kun je beter eenzelfde tempo rijden totdat ze daar stabiel loopt.

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 15:43

dan ben ik het niet met je eens saskiakefie.

Paard heeft inderdaad nog weinig evenwicht. dat klopt. Maar dit komt voor al omdat het van achter nog niet zo sterk is. Als het paard daar sterker word zal zijn evenwicht ook beter worden en daarom vind ik recht richten hierbij ook belangrijk. Dus denk aan ook aan hoefslag vrij en a-c lijnen.

Het paard toont inderdaad aan dat het geen evenwicht heeft. Door met het hoofd te schudden.
Het paard loopt wel voorwaarts maar niet actief.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 15:46

rechtrichten is heeeel wat anders als rechtuit rijden...

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 15:47

sorry ik zeg het inderdaad verkeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 15:52

Mmm ik ben het dus niet met jou eens Saskia, ik vind hem echt ontzettend traag en niet actief. Natuurlijk hoeft het niet superflitsend maar hij moet wel aan het werk gezet worden. Dan zal hij ook rustiger worden in de aanleuning, doordat er nu geen activiteit is kan er ook geen aanleuning zijn.

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 15:54

Joolien schreef:
Mmm ik ben het dus niet met jou eens Saskia, ik vind hem echt ontzettend traag en niet actief. Natuurlijk hoeft het niet superflitsend maar hij moet wel aan het werk gezet worden. Dan zal hij ook rustiger worden in de aanleuning, doordat er nu geen activiteit is kan er ook geen aanleuning zijn.

precies!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 15:56

Aan het werk zetten heeft niks te maken dan over het tempo heen denderen en niet meer reageren op hulpen. Als een paard hard loopt is het veel moeilijker om oefeningen goed uit te voeren..
Maar goed ik vind dus dat hij wel actief loopt, alleen moet ie nog wat beter aan het been zijn. :j
Sowieso een tip, als je iets nieuws leert doe dat dan eerst in 'slowmotion' dat is veel makkelijker zowel voor jezelf als het paard, het tempo komt wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 15:57

saskiakefie schreef:
Aan het werk zetten heeft niks te maken dan over het tempo heen denderen en niet meer reageren op hulpen. Als een paard hard loopt is het veel moeilijker om oefeningen goed uit te voeren..
Maar goed ik vind dus dat hij wel actief loopt, alleen moet ie nog wat beter aan het been zijn. :j
Sowieso een tip, als je iets nieuws leert doe dat dan eerst in 'slowmotion' dat is veel makkelijker zowel voor jezelf als het paard, het tempo komt wel.

Tempo is in mijn ogen heel iets anders dan activiteit he.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 15:58

Ja... voor mij ook.. activiteit zit er al.. Dus nog meer wordt tempo verhogen. :P

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 15:58

Ik vond ook even dat het leek of ze kreupel was, dacht huh, loopt ze nou kreupel ergens in het begin van het filmpje?
Maar mijn paard heeft dat ook van de knieeen achter en dat ziet er altijd al iets anders uit. Wat mij betreft mag je meer vanuit je lichaam rijden, net zoals de anderen zeggen, veel overgangen en veel ontspannen maar wel in tempo. En ik zou eerst actiever gaan rijden en me niet zo druk maken over het hoofd, dat komt m.i. vanzelf wel.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 16:02

Ik vind het paard ook te weinig actief.
Ook zou ik graag veel meer buiging zien in de wendingen.
Veel schijn overgangen maken,dus niet naar voren jagen.
Daar valt dit paard nog teveel voor op de binnenschouder.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 16:13

Het beeld ziet er enigszins ontspannen uit, maar wat hierboven ook al geschreven wordt: het is geen ontspanning.
Wat ik bij dit paardje zou willen zien is lekker op eigen benen laten lopen. Geef haar voor die ruimte zodat ze evenwicht kan ontwikkelen. Probeer van de hoefslag af te blijven en vierkanten rijden ipv voltes. Ze valt nu wat naar binnen, daarvan wil je dat ze het zelf oplost en niet in jouw handen gaat hangen.

Je moet zelf even heel kritisch naar je binnenhand kijken. Deze mag verder naar voren en hoger. Als je je hand zo laag hebt, belemmer je haar beweging en kan ze idd gaan knikken. Verder: ontspan! Je benen, rug, nek en schouders lijk je vast te zetten. Als jij dit doet, zal zij zeker je voorbeeld volgen.

Veel overgangen en je benen daarvoor gebruiken waar ze voor bedoeld zijn. Helaas weet ik zelf hoe moeilijk het is om een 'ontspannen' paard actiever te krijgen...

Vind t beeld iig wel fijner dan die dribbelkont die bij je in rijdt.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 16:14

Ik ben het mee eens dat ze wat te sloom oogt op het filmpje. Het filmpje is natuurlijk ook niet de hele training.
Meer het begin. Eind is helemaal niet gefilmd maar dat geeft niet!

Ze negeert vaak mijn binnenbeen. Daar zijn we mee aan het werk. Erger me ook dood aan mn benen. Heb ze nog nooit zo wiebelig gezien. Ik zit ook te snel voorover om alles op te vangen terwijl ik achterover moet blijven zitten.

Charlie mag wat actiever. Ze was eerst te haastig, dus over tempo. Dan kon ik mijn hulpen helemaal niet overbrengen. Vandaar dat ik haar dus erg terug neem.
Iets teveel nu dus. En dat teveel staan klopt ook, zal wat meer bij mn zadel blijven.

We gaan gewoon vaker filmen :) Leer er erg veel van.