Middendraf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

glenstorm

Middendraf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 19:50

Hee bokkers

Ik rijd sinds een half jaar in de B met een nieuwe pony.
Middendraf is altijd een probleem geweest.
Eerst ging ze galop pasjes maken, daarna onregelmatig, toen teveel versnellen
Nu begint ze te verruimen, maar versnelt ze nog steeds teveel waardoor je nauwelijks ziet dat ze verruimt.
Iemand tips om wel kop dezelfde manier te verruimen, alleen niet te versnellen?

Hier een foto van mn middendraf gister. (helaas erg wazig) (verruimt wel, maar versnelt teveel) had een 5 er stond bij: moet meer
Afbeelding

Tips? Of oefeningen waardoor ze niet teveel versnelt?

kleinvosje

Re: Middendraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 19:52

Zo van een foto is het niet goed te zien wat er fout gaat, zeker niet van een wazige foto. Wat zou kunnen is dat je er wel energie indrijft, maar die aan de voorkant weer net zo hard laat ontsnappen. Dan kiest je pony er dus voor om sneller te gaan ipv ruimer. Probeer niet alle energie die je erin drijft, voor weg te laten lopen, maar houd haar als het ware een beetje tegen, zodat ze de energie om kan gaan zetten in grotere passen ipv sneller te gaan.

cindy1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 19:54

zoals kleinvosje ook al zegt. Goed tegen houden van voor en actief maken van achter. En optijd zijn met je reactie als ze wil aangaloperen.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 19:54

Heb je geen filmpje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 21:35

kleinvosje schreef:
Zo van een foto is het niet goed te zien wat er fout gaat, zeker niet van een wazige foto. Wat zou kunnen is dat je er wel energie indrijft, maar die aan de voorkant weer net zo hard laat ontsnappen. Dan kiest je pony er dus voor om sneller te gaan ipv ruimer. Probeer niet alle energie die je erin drijft, voor weg te laten lopen, maar houd haar als het ware een beetje tegen, zodat ze de energie om kan gaan zetten in grotere passen ipv sneller te gaan.

Maar je moet toch ook wat lucht geven aan de voorkant zodat je pony de ruimte krijgt?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 21:37

Ja klopt, daarom schrijf ik ook dat je niet ALLE energie er van voren weer uit moet laten lopen!

xjemariska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 21:40

wat cindy inderdaad zegt, op tijd zijn met je reactie als ze aan wil galloperen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 21:48

kleinvosje schreef:
Ja klopt, daarom schrijf ik ook dat je niet ALLE energie er van voren weer uit moet laten lopen!

Oh op die fiets :') Ik dacht al huh?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 21:49

Haha, nee hoor, je drijft eerst de energie erin, en dan sta je daarna zo veel toe als nodig is om de pas te verlengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 21:50

kleinvosje schreef:
Haha, nee hoor, je drijft eerst de energie erin, en dan sta je daarna zo veel toe als nodig is om de pas te verlengen.

Ja nee ok dan zitten we op dezelfde golflengte :P

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 21:52

Volgens mij (bijna) altijd toch? ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 22:00

kleinvosje schreef:
Volgens mij (bijna) altijd toch? ;-)

Ja daarom snapte ik het al niet, maar ik moet gewoon bter lezen :P

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 23:59

Heb wel een filmpje
Ik zal morgen proberen die erop te zetten.

Tjaa, aangalopperen doet ze al niet meer gelukkig :)

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 09:16

Misschien niet met je benen maar met je zit haar proberen groter te krijgen. Overdrevener gaan richtlijnen en dan idd van voor niet te veel meegeven

muis_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 15:27

Been geven en opvangen met je buitenhand / het tempo bepalen met je buitenhand.

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 13:03

Beetje laat maar hier het filmpje van mn proef.
Bij 4.12 begin in aan de middendraf. De eerste middendraf is niet goed te zien, dus kun je alleen eigenlijk de tweede kijken.
Verder moet ik de hele proef teugels korter en handen verder naar voren en rechtop houden. Maar ik reed hier pas voor de vierde keer met mn nieuwe zadel, dus moet ik nog even wennen.

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 21:44

Niemand tips?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 21:50

Zoals je pony nu loopt word het moelijk een correcte middendraf te laten zien, dit komt omdat ze niet correct nageeflijk loopt. Het enige wat er nu gebeurd is dat ze haar hoofd omlaag doet omdat jij hard in komt met je handen zodra ze haar hoofd omhoog doet. Verder gebeurd er in het lijf helemaal niks. Ze draaft ontzettend stijf en gebruikt haar lijf bijna niet, dus dan kan ze onmogelijk een middendraf laten zien.

Ga eerst eens aan de slag met een correcte nageeflijkheid zodat ze het hele lijf correct leert te gebruiken, dan pas kun je gaan denken aan een correcte middendraf.

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 21:57

Klopt, in de proef zette ze haar rug vast.
Ik ben nu vooral bezig met longeren met haar mooi over de rug krijgen, zodat ze actief wordt in haar hele lichaam. En met longeren het achterbeen er meer onder te krijgen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 22:14

Ja idd hier is nog heel veel werk aan de winkel.
Ben het met "Joolien" eens.
Als je op deze manier nog een tijdje verder gaat trainen zal het paard meer en meer zijn ontsnappingsroute gaan kiezen door achter de teugel te kruipen, en dan ben je verder achteruit dan dat je nu bent.
Dit paard kan dit helemaal nog niet eerst meer basis training gaan doen.
Af en toe gaat hij ook even in buitenstelling, vecht tegen jouw hand, en jouw benen zijn heel erg onrustig, je drijft als het ware constant aan, je bent nu dus bezig je paard te leren om jouw been te negeren.
Heel erg opletten want dit komt niet goed zonder goede les.

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 22:28

Ik ben het wel met jullie eens, gezien dit filmpje.
Maar ik kan met zekerheid zeggen dat ze in de training een compleet ander dier is.
Ik heb die avond ervoor les gehad. Dat ging echt heerlijk. Fijn actieve pony, goed aan mn been, hele lichaam in gebruik.
Maar normaal heeft ze de dag voor concours en rustdag, simpelweg omdat ze dan beter loopt.
Maar wegens de omstandigheden had ik de avond ervoor dus les, waar ze super liep. En is ze daardoor stijf geworden en zette ze haar rug vast. Ze loopt dus zelden op deze manier.

Dus ik wil jullie vragen om daar verder niet op in te gaan, p hoe ze hier loopt. Er werd gevraagd om een filmpje, en dit was het enige recente filmpje waar ik (een poging tot) middendraf doe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 22:31

Dan kunnen wij je nog niet verder helpen want wij reageren alleen maar op wat we in het filmpje zien. Dan zou je je thuis eens moeten laten filmen :)

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 22:35

Klopt, ik zou eens vragen of iemand wil filmen. :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 00:42

Ook ik ben zeker benieuwd hoor, laat eens een ander filmpje maken dan.
Het is altijd een risico zoiets op film te zetten, wij willen alleen advies geven en zeker niet met de bedoeling iemand af te kraken, maar heel dikwijls is het toch heel confronterend.
Je ziet heel dikwijls de dingen zoals je graag hebt dat ze gezien worden, en das niet altijd de realiteit.
alvast succes.

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 17:53

Hier een filmpje van vandaag. Vriendin van me kwam rijden dus kon ze mooi ff filmen.
Ze begon iets te laat dus staat de inzet van de middendraf er niet op. Het waaide dus liep ze iewat te hoog met haar hoofd. Laatste stukje moet er eigenlijk afgeknipt worden, ik liet haar halsstrekken en stappen want mn vriendin ging haar uitdraven en stappen .