te veel snelheid bij springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

moest jij je pony springen aanleren?

nee
20 (33%)
ja
25 (41%)
een beetje
15 (25%)

Totaal aantal stemmen: 60

xsarinax

te veel snelheid bij springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 20:10

hoi allemaal.
ik heb een pony die soms idioot aan het springen is.
zoals een klein balkje, hierbij gaat ze voor het balkje al keihard galoperen.
daarna volgt meestal een sprong . terwijl ik er in draf over wil. allen ze is dan niet meer te houden.
wie heeft tips?

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 23:17

dit gedrag moet je hem niet toestaan, hij moet het tempo gaan wat jij wilt,anders kunnen er gevaarlijke situaties ontstaan.
in houden dus! oefen is om in stap op een klein sprongetje af te rijden en op het eind langzaam aandraven, scheurt ie weg zet je hem stil net zo lang tot ie doet wat jij wil. suc6!

1sanne

Re: te veel snelheid bij springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 23:26

Wat ik heb geleerd is dat als je pony als een dolle over de hindernis gaat, je hem een klein stukje voor de hindernis stil zet en dan in draf op de hindernis af en er over heen. Het is de bedoeling dat de afstand zo klein is dat hij genoeg ruimte heeft om te springen maar te weinig ruimte en tijd om in galop te gaan. Dit kan natuurlijk niet bij te hoge hindernissen. Veel succes!

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 23:33

1sanne schreef:
Wat ik heb geleerd is dat als je pony als een dolle over de hindernis gaat, je hem een klein stukje voor de hindernis stil zet en dan in draf op de hindernis af en er over heen. Het is de bedoeling dat de afstand zo klein is dat hij genoeg ruimte heeft om te springen maar te weinig ruimte en tijd om in galop te gaan. Dit kan natuurlijk niet bij te hoge hindernissen. Veel succes!

Maar hoe zet je je paard dan stil zonder in zijn mond te sjorren? Als ik het halt houden herhaal gaat het prima, maar zodra er een hindernis staat komt alleen het woord 'hard' in haar woordenboek voor..

1sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 23:35

Tja... Daar had ik eigenlijk niet over nagedacht...

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 23:41

Misschien toch even duidelijk zijn in zijn mond? Gaan ze echt niet dood van. Natuurlijk niet aanhoudelijk doen!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 23:41

Je hoeft hem toch ook niet stil te zetten zonder in zijn mond te sjorren?

Ho is ho. Paard moet naar jou luisteren. Natuurlijk probeer je het eerst met je zit, dan teugelhulpen. Luistert hij dan nog niet, mag je best even een strenge ophouding maken.

Paard mag best aantrekken tot de sprong. Maar je moet wel de controle kunnen blijven houden. Anders kan het fout gaan bij wat hogere sprongen. Jij moet je paard goed kunnen plaatsen en dat kan niet als het paard als een gek naar de balk of hindernis rent.

Probeer eens gewoon vanuit stap over een balk/lage hindernis te gaan. Dan ga je een meter voor de hindernis aandraven. En dat steeds uitbreiden. Zodra je merkt dat hij onder je vandaan wilt lopen, zet je hem stil, eventueel achteruit. En je gaat weer verder.

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 10:01

dressuur518 schreef:
dit gedrag moet je hem niet toestaan, hij moet het tempo gaan wat jij wilt,anders kunnen er gevaarlijke situaties ontstaan.
in houden dus! oefen is om in stap op een klein sprongetje af te rijden en op het eind langzaam aandraven, scheurt ie weg zet je hem stil net zo lang tot ie doet wat jij wil. suc6!

deze situaties ontstaan er inderdaad . ze galopeerd na de hindernis nóg door in het tempo waardoor een hele
scherpe bocht moet maken. daarna ging ik stilstaan en dan achteruit.
ik zal dit van jouw en nóg wat anderen even uitproberen. bedankt! ik hou jullie op de hoogte hoe het gaat

laurajoy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 12:34

Als mijn pony er te hard op af gaat, draai ik een extra volte voor de hindernis. Net zolang totdat zij op het tempo gaat springen dat ik wil! Werkt best goed :)

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 22:25

laurajoy15 schreef:
Als mijn pony er te hard op af gaat, draai ik een extra volte voor de hindernis. Net zolang totdat zij op het tempo gaat springen dat ik wil! Werkt best goed :)

goed idee. heb vandaag weer even gesprongen . in het begin ging het goed later kreeg mevrouw in de gaten dat ze een versnelling harder kon. toen ben ik gaan stappen. en zelfs toen probeerde ze in no time erover te gaan. ik draaide toen dus heel snel een volte wat redelijk hielp.

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 22:31

Wat bij mij heeft geholpen is zo rustig mogelijk aanrijden op de sprong en dan na de sprong zo snel mogelijk halt laten houden en pas verder rijden als hij helemaal ontspannen halt houdt. Bij ons werd t paard daarna rustiger. Hoop dat t bij jou ook werkt, succes!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 22:37

Ik zou geen volte draaien voor de hindernis hoor (vanaf zo'n 15 meter voor de hindernis niet meer?). Paarden kunnen dat trucje dan overnemen. En ik vind het sowieso ook geen leermoment voor het paard. Dat is meer voor jezelf, dat je na/tijdens de volte een lager tempo hebt. Maar het is niet iets waar je paard van leert, ja, een trucje waardoor hij niet hoeft te springen :D

xmaudieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 23:26

Mijn pony is ook zo'n druktemaker. Wat bij mij erg helpt is een paar rondjes om de hindernis heen rijden, zodat je pony hem goed kan bekijken & hem in zo'n er kort voor zetten, een paar meter. Dan heeft hij genoeg tijd om de sprong te nemen, maar niet om zo te versnellen. En als je op de hindernis af rijd kleine ophoudingen maken. Succes !

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 09:20

Mooiste zou zijn cavaletties naast elkaar met ruimte ertussen. Idd volte rijden en bij drukte er tussendoor ipv er overheen

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 22:24

Ik heb hier ook zo een lopen..
Gewoon terug nemen, en opnieuw proberen, dat doe ik nu ook, en dat lukt zeer goed! :)
desnoots vanuit stap zo opbouwen, dan naar draf, ...

laurajoy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 23:49

xsarinax schreef:
laurajoy15 schreef:

goed idee. heb vandaag weer even gesprongen . in het begin ging het goed later kreeg mevrouw in de gaten dat ze een versnelling harder kon. toen ben ik gaan stappen. en zelfs toen probeerde ze in no time erover te gaan. ik draaide toen dus heel snel een volte wat redelijk hielp.

Mooizo! Komt vast helemaal goed.

laurajoy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 23:54

Geryon schreef:
Ik zou geen volte draaien voor de hindernis hoor (vanaf zo'n 15 meter voor de hindernis niet meer?). Paarden kunnen dat trucje dan overnemen. En ik vind het sowieso ook geen leermoment voor het paard. Dat is meer voor jezelf, dat je na/tijdens de volte een lager tempo hebt. Maar het is niet iets waar je paard van leert, ja, een trucje waardoor hij niet hoeft te springen :D

Ik heb het ook niet over een volte pal voor de hindernis. Je voelt al gauw van te voren aan of het tempo in orde is. En bovendien, het is geen trucje om niet te gaan springen. Je paard leert nu juist dat hij pas mág springen als hij rustig blijft. Schijnbaar vind het paard springen super leuk, anders zou hij/zij het niet zo snel doen.

IsaXTjesto

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 11:17

Probeer hem in een volte te sturen en die steeds kleiner maken. Is de pony weer rustig rijd je zo voorzichtig mogelijk op de sprong af als ie het weer doet opnieuw enz.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 11:21

Maar helaas denken paarden niet op die manier, kunnen ze niet. Ze kunnen niet bij zichzelf bedenken na een (paar) volte(s) 'oh ik mag pas springen als ik rustig ben'. Daarom vind ik het geen leermoment voor het paard. Enkel iets waarmee je het probleem voor jezelf oplost.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 19:13

Ik heb dit advies wel gekregen van een goed instructrice en het werkt zeker wel. Net zolang afwenden voor de sprong (dus niet er voorbij) en een volte draaien totdat je het tempo weer onder controle hebt. Daarna weer opnieuw de sprong wagen :) Proberen je paard zolang mogelijk in draf te houden (maar lukt vaak niet) en iig zolang mogelijk blijven zitten, niet alvast in de verlichte zit gaan staan. En korte lijnen rijden helpt bij mij ook, dus niet een hele lange aanloop nemen.
Mijn paard trekt heel hard aan en naarmate ik langer aan het springen ben wordt ze steeds heter en kan ze ook als ze niet aan sprong is en gewoon op de hoefslag loopt alleen nog maar galopperen. Mijn eerste springles met haar sloeg ze zelfs op hol.
Ik heb een les gehad waarbij ik na de hindernis op de muur af moest rijden. Paard probeerde rechts/links uit te wijken maar ik richtte recht op de muur. Nou ze stopte echt wel. En na twee keer had ze m door en remde ze zelf al af. In diezelfde les hebben we ook geoefend doordat de instructrice langzaam voor de hindernis heen en weer liep. Ook dat hielp, mijn paard trok minder hard aan.
Mijn paard stilzetten voor de hindernis, ja dat is ook een leuke :D :D Met heel veel moeite lukte het om vlak voor de hindernis te stoppen, waarna ze alsnog vanuit stilstand de 80 cm sprong en ik ongeveer een whiplash had... Dat werkte dus niet. Ook drafbalkjes voor de sprong helpt niet: daar dendert ze dan in volle galop overheen. Het nadeel van halthouden voor de sprong is ook dat je niet wilt dat je paard straks helemaal niet meer wil springen. Elke keer dat hij enthousiast wordt, wordt hij afgeremd.

Geryon, ik ben dat niet met je eens, het gaat erom dat je het tempo eerst weer onder controle hebt voordat je gaat springen. En een paard leert zeker wel dat heel hard op de hindernis af galopperen blijkbaar niets oplevert.

En buiten het springen om veel tempowisselingen rijden in galop. Dit doe ik buiten ook vaak: eerst mijn tempo galopperen, dan mag ze wat harder en dan weer eens terugnemen tot een handgalop.

Gigidusty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 20:20

Dat is erg vervelend :(
Dat probleem had ik ook toen ik mijn shetlander net kreeg.
Aangezien hij hiervoor alleen dressuurmatig greden was, ging springen
niet echt goed met hem. Hij scheurde echt als een gek over de hindernissen heen. Hoe harder hoe beter was volgens mij zijn motto :D
Ik heb priveles gevolgd en daarna ging het een stuk beter :j
Ik heb bij de priveles eerst gewoon niet gesprongen.
De eerste 2 lessen hebben we gewoon overgangen gemaakt, van galop terugnemen naar draf, en hoe je een pony terugneemt als hij het bit tussen de kiezen heefd. De drie daaropvolgende lessen hebben we gewoon rustig balkjes gedraaft en gegalopeert :)
En toen gesprongen, het ging echt supergoed daarna. En we hebben nu al 3 wedstrijden gereden waarvan twee 1ste en een 2de.

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 20:38

Gigidusty schreef:
Dat is erg vervelend :(
Dat probleem had ik ook toen ik mijn shetlander net kreeg.
Aangezien hij hiervoor alleen dressuurmatig greden was, ging springen
niet echt goed met hem. Hij scheurde echt als een gek over de hindernissen heen. Hoe harder hoe beter was volgens mij zijn motto :D
Ik heb priveles gevolgd en daarna ging het een stuk beter :j
Ik heb bij de priveles eerst gewoon niet gesprongen.
De eerste 2 lessen hebben we gewoon overgangen gemaakt, van galop terugnemen naar draf, en hoe je een pony terugneemt als hij het bit tussen de kiezen heefd. De drie daaropvolgende lessen hebben we gewoon rustig balkjes gedraaft en gegalopeert :)
En toen gesprongen, het ging echt supergoed daarna. En we hebben nu al 3 wedstrijden gereden waarvan twee 1ste en een 2de.

gefeliciteerd! ik heb op dit moment 1x in de week prive les waarin we tot nu toe alleen nóg werken om nageeflijk te lopen en maar mij te luisteren. mijn instructice zegt dat we pap serieus aan springen werken als dit onder de knie is.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 23:28

Nikass schreef:
Ik heb dit advies wel gekregen van een goed instructrice en het werkt zeker wel. Net zolang afwenden voor de sprong (dus niet er voorbij) en een volte draaien totdat je het tempo weer onder controle hebt. Daarna weer opnieuw de sprong wagen :) Proberen je paard zolang mogelijk in draf te houden (maar lukt vaak niet) en iig zolang mogelijk blijven zitten, niet alvast in de verlichte zit gaan staan. En korte lijnen rijden helpt bij mij ook, dus niet een hele lange aanloop nemen.
Mijn paard trekt heel hard aan en naarmate ik langer aan het springen ben wordt ze steeds heter en kan ze ook als ze niet aan sprong is en gewoon op de hoefslag loopt alleen nog maar galopperen. Mijn eerste springles met haar sloeg ze zelfs op hol.
Ik heb een les gehad waarbij ik na de hindernis op de muur af moest rijden. Paard probeerde rechts/links uit te wijken maar ik richtte recht op de muur. Nou ze stopte echt wel. En na twee keer had ze m door en remde ze zelf al af. In diezelfde les hebben we ook geoefend doordat de instructrice langzaam voor de hindernis heen en weer liep. Ook dat hielp, mijn paard trok minder hard aan.
Mijn paard stilzetten voor de hindernis, ja dat is ook een leuke :D :D Met heel veel moeite lukte het om vlak voor de hindernis te stoppen, waarna ze alsnog vanuit stilstand de 80 cm sprong en ik ongeveer een whiplash had... Dat werkte dus niet. Ook drafbalkjes voor de sprong helpt niet: daar dendert ze dan in volle galop overheen. Het nadeel van halthouden voor de sprong is ook dat je niet wilt dat je paard straks helemaal niet meer wil springen. Elke keer dat hij enthousiast wordt, wordt hij afgeremd.

Geryon, ik ben dat niet met je eens, het gaat erom dat je het tempo eerst weer onder controle hebt voordat je gaat springen. En een paard leert zeker wel dat heel hard op de hindernis af galopperen blijkbaar niets oplevert.

En buiten het springen om veel tempowisselingen rijden in galop. Dit doe ik buiten ook vaak: eerst mijn tempo galopperen, dan mag ze wat harder en dan weer eens terugnemen tot een handgalop.

Je kan het niet met me eens zijn, maar het paarden kunnen gewoon niet op die manier nadenken. Eerst nadenken dat ze langzamer gaan en dan nadenken dat ze dan pas mogen springen. Ja, je paard gaat er langzamer van en zal dan pas mogen springen en kan dat vast aan elkaar koppelen. Maar hij denkt niet de volgende keer dat ie weer langzamer moet, zou hij mogen springen en anders voltes draaien. Jij moet de controle over je paard hebben, jij moet hem leiden.
En dat doe je imo ook niet door gewoon voltes te draaien waardoor die vanzelf langzamer gaat. Nee, jij moet hem leiden. Hij moet weten dat hij rustig moet zijn voor/door JOU en niet zodat hij mag springen, want JIJ bent degene die zijn afzet bepaalt en regelt. En aan je berichtje te zien kan dat al niet eens. Zegt toch dat er wat verkeerd gaat in je trainingen. Deze wijze van oplossen vind ik dan ook niet duidelijk voor het paard en vind het ook geen goed leermoment. Enkel iets om jou te helpen controle te hebben.

Ja, ik stuur ook wel eens mijn paard de volte op voor de sprong als ik even niet genoeg controle heb. Maar dat doe ik om een hele andere reden dan jij, namelijk zodat ik zelf weer de controle heb om mijn paard goed voor de sprong te kunnen plaatsen, niet als leermoment voor mijn paard. Want dat vind ik niet duidelijk genoeg, het geeft niet meteen aan 'je gaat te hard en ik wil controle', nee, jij vindt dat het paard zelf moet kunnen bedenken dat hij door de voltes dus blijkbaar te hard gaat en dat hij dan pas mag springen als hij rustiger is. Onduidelijk. En als er iets nodig is om een paard goed op te kunnen leiden, is dat duidelijkheid.

Ik vind het dus om twee manieren geen goede 'oplossing': 1. het is onduidelijk voor het paard. 2. het geeft controle omdat het paard dan zou weten anders niet te mogen springen, terwijl je juist controle moet hebben omdat hij luistert naar jouw contactteugel.

laurajoy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:11

Geryon schreef:
Nikass schreef:

Je kan het niet met me eens zijn, maar het paarden kunnen gewoon niet op die manier nadenken. Eerst nadenken dat ze langzamer gaan en dan nadenken dat ze dan pas mogen springen. Ja, je paard gaat er langzamer van en zal dan pas mogen springen en kan dat vast aan elkaar koppelen. Maar hij denkt niet de volgende keer dat ie weer langzamer moet, zou hij mogen springen en anders voltes draaien. Jij moet de controle over je paard hebben, jij moet hem leiden.
En dat doe je imo ook niet door gewoon voltes te draaien waardoor die vanzelf langzamer gaat. Nee, jij moet hem leiden. Hij moet weten dat hij rustig moet zijn voor/door JOU en niet zodat hij mag springen, want JIJ bent degene die zijn afzet bepaalt en regelt. En aan je berichtje te zien kan dat al niet eens. Zegt toch dat er wat verkeerd gaat in je trainingen. Deze wijze van oplossen vind ik dan ook niet duidelijk voor het paard en vind het ook geen goed leermoment. Enkel iets om jou te helpen controle te hebben.

Ja, ik stuur ook wel eens mijn paard de volte op voor de sprong als ik even niet genoeg controle heb. Maar dat doe ik om een hele andere reden dan jij, namelijk zodat ik zelf weer de controle heb om mijn paard goed voor de sprong te kunnen plaatsen, niet als leermoment voor mijn paard. Want dat vind ik niet duidelijk genoeg, het geeft niet meteen aan 'je gaat te hard en ik wil controle', nee, jij vindt dat het paard zelf moet kunnen bedenken dat hij door de voltes dus blijkbaar te hard gaat en dat hij dan pas mag springen als hij rustiger is. Onduidelijk. En als er iets nodig is om een paard goed op te kunnen leiden, is dat duidelijkheid.

Ik vind het dus om twee manieren geen goede 'oplossing': 1. het is onduidelijk voor het paard. 2. het geeft controle omdat het paard dan zou weten anders niet te mogen springen, terwijl je juist controle moet hebben omdat hij luistert naar jouw contactteugel.

En wat vind jij dan wél een goeie oplossing?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 17:11

Het is goed dat paarden tot de sprong aantrekken. Sommigen zien dat al onder controle verlies terwijl dat niet zo is. Maar je moet wél altijd nog zelf de afzet bepalen en dus nog een galopsprong erbij kunnen rijden ondanks zijn aantrekkingskracht tot de sprong (oke dat klinkt raar :+). Kan je dat niet, dan is de controle foetsie.

Heb je nou écht geen controle (ver) voor de sprong, dan ben ik gewoon van het stil zetten (en dat mag écht wel met een (hele) harde hand als dat nodig is, veiligheid boven alles). Heb je na de sprong ook geen controle, weer stilzetten.

Doel hiervan is de rust weer vinden in het paard en duidelijk maken dat JIJ bepaalt. Dus in plaats van stil zetten kan het ook al met enkel naar draf of stap, of moet je hem zelfs in zijn achteruit zetten.

En ik raad aan om niet de laatste paar meters het paard nog stil te gaan zetten. Is dat toch nodig, oefen het dan met een kleine sprong waar je alsnog overheen kan.