Wanneer is spelen met de teugels wel goed?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tazia93

Wanneer is spelen met de teugels wel goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 21:09

Dag,

Ik ben aan het twijfelen over iets.. Ik heb eigenlijk altijd (foutief) geleerd dat je een paard voor aan de teugel te krijgen, dat je met je teugels moet spelen. Dus kneepjes in de teugel enz
Maar nu ben ik begonnen met een andere trainer die op een andere manier lesgeeft en van hem krijg ik altijd onder mijn voeten als ik begin te "zagen" in de mond voor mijn paard aan de teugel te krijgen. Dus van hem moet ik dus werken aan de ontspanning en dan zal het paard vanzelf aan de teugel komen.

Maar nu vraag ik me af in welk geval het dan wèl goed is om te spelen met de teugels? Want lijkt me toch vreemd dat het helemaal fout zou zijn terwijl het door heel veel ruiters wordt gedaan..?

Bedankt

FriesWytske

Re: Wanneer is spelen met de teugels wel goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 21:11

Het is nooit goed om met de teugels te spelen.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 21:12

Niet doen, tenzij je je paard tot stoppen moet dwingen ofzo. (als noodrem werkt het prima)
Aan de voorkant kan je een paard alleen in de krul trekken, wat meer kwaad dan goed doet.
Het word toch veel gedaan omdat het voor een leek wel het leuke 'plaatje' geeft van een paard met de kin op de borst, wat mensen mooi schijnen te vinden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 21:12

Het is nooit goed om met de teugels te spelen; bit moet zo stil mogelijk in de mond liggen (of bij gebrek aan bit; zoveel mogelijk rust op de neus, kaak, kin)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 21:13

Nee, inderdaad, spelen met de teugels is niet goed. Je rijdt je paard van achteren naar voren naar je hand toe en hebt dan een stille verbinding met de mond. Spelen is dan dus helemaal niet nodig.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 21:17

Spelen met de teugels is ook nog eens een onduidelijke hulp voor een paard. :) Maar misschien dat het afgeleid is van een halve ophouding, dat kun je wel geven en de bedoeling daarvan is om het paard wat verzamelder te krijgen dus meer op de achterhand en bij elkaar. Echter wordt deze hulp vaak niet goed aangeleerd dus heeft het weinig invloed.

Tazia93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 21:22

Ok dus helemaal niet... Maar ik blijf het gek vinden dat er zoveel mensen dit doen! Heb er duidelijk wel goed aan gedaan om van lesgever te wisselen :+
Iemand bij mij op stal, die rijdt westrijden (op hoger niveau, paard is tot Z opgeleerd) en het leek me wel een goede amazone.. maar hetgeen je haar constant ziet doen tijdens het rijden is heen en weer gaan met haar handen zodat haar paard met het bit blijft spelen... Dus dan is het eigenlijk toch niet zo een goede amazone (op dat vlak)?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 21:25

Nee, hard gezegd is dat gewoon je paard constant pijn doen. Ze trekt het bit nu gewoon constant van links naar rechts. Paard kan dan ook niet goed ontspannen in kaak. Het paard speelt dan dus niet met het bit, maar zal van alles proberen om onder de druk uit te komen.

Tazia93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 21:29

Ah ok, dan toch. Ik heb ondertussen wel geleerd dat je het niet moet doen, maar vond het gewoon zo vreemd dat ik (al 10 jaar lang) van elke lesgever de tip kreeg om te gaan spelen met de teugels om deze ontspannen te krijgen :oo
Gelukkig heb ik nu een stap in de goede richting gemaakt met een goede lesgever +:)+

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 21:30

Ja zeker, en als het goed is moet je snel verschil gaan merken bij je paard!

horlynnses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 21:33

bij mij wordt ook gezegd dat ik moet spelen met de teugels, maar bij mijn vp werkt dit helemaal niet dan gaat ze helemaal in d krul lopen.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 21:34

horlynnses, dat opkrullen is dan dus om onder de druk uit te komen. Handen naar voren doen en erachteraan drijven met je been, dan zoeken ze vanzelf je hand op!

horlynnses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 21:37

kleinvosje schreef:
horlynnses, dat opkrullen is dan dus om onder de druk uit te komen. Handen naar voren doen en erachteraan drijven met je been, dan zoeken ze vanzelf je hand op!

Daar ben ik nou mee bezig, ook al duurt het wel eventjes voordat ze helemaal goed loopt maar dan is ze helemaal ontspannen en luistert ze veel beter en pakt ze alles veel beter op.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 21:39

Precies! Geef het de tijd, dan kan je paard zich ontspannen en krijgt het vertrouwen in je hand!

SCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 21:40

spelen met de teugels is nooit goed is mij geleerd.
mij is geleerd: als je je handen netjes en stil houdt met licht contact en je paard goed voorwaarts loopt zakt hij vanzelf.
princiepe voorwaarts-neerwaarts.

ik zie hier ook veel ruiters 'zagen' terwijl ze Z dressuur rijden.
gewoon omdat t paard t al kent, maar ze niet een half uur rond willen hobbelen voor het hoofd zakt.

Dyonepooh1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 21:46

Ik zij het ook niet echt doen.. Vaak rij ik met heeelmlig contact,, en voor stelling neemmik wel eens meer contact maar speel niet met de teugels..

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 21:46

Ik rijd mijn paard in verschillende houdingen. Wil ik hem ronder, dan vraag ik dat aan hem door middel van de teugels. Dat vraag ik niet door hem wat ronder te trekken. Ook als ik wat overdreven buiging wil, ga ik niet aan een teugel trekken, maar vraag ik hem 'spelend' wat meer naar links/rechts.

Maar om een paard na te laten geven is spelen met de teugels inderdaad verkeerd. Maar spelen met de teugels zelf, dat door een ERVAREN iemand met ruitergevoel wordt gedaan om de juiste redenen, hoeft totaal niet verkeerd te zijn.

Er ging hier een topic over, over een stelling. Daar staat daar ook wat informatie over in.

Tazia93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 21:50

Als ik de domme vraag mag stellen.. maar wanneer zijn dan de juiste redenen om te spelen met teugels? Je zegt door ervaren iemand met ruitergevoel enz, maar wat zijn dan de juiste redenen?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 21:54

Ik gok zomaar dat iemand met ruitergevoel nooit speelt. Die snapt namelijk dat je dan niks vraagt, maar dwingt. Ook ''lichtjes'' spelen is irriterend.

Tazia93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 21:59

Ja dacht ik ook, maar aangezien Geryon zei dat dit wel gedaan werd toch nog nnavragen

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 22:06

Dan heb ik een vraag... Links blijft hij toch soort van bit vast pakken hoe los je dat op dan...

Onze haf duurt minstens 20 min eerdat hij in ontspanning loopt

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 22:07

Zelf niet gaan vastpakken.
En die tijd dan incalculeren. Ik heb nu een paard die heeft ook minstens 20 minuten nodig voordat ze echt lekker los door haar lijf begint te lopen.

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 22:11

FriesWytske schreef:
Zelf niet gaan vastpakken.

Begrijp ik ook wel maar toch als je in de ontspanning zit blijven we dit houden
Met tegenstelling vragen is goed op te lossen

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 22:12

Als jij niet vastpakt, dan kan het paard het bit ook niet vastpakken. Zo simpel is het.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 22:12

Air schreef:
Ik gok zomaar dat iemand met ruitergevoel nooit speelt. Die snapt namelijk dat je dan niks vraagt, maar dwingt. Ook ''lichtjes'' spelen is irriterend.

Nee hoor, dan dwing je helemaal niet. Dat kan niet eens op die manier. Meer gewicht nemen (+ eventueel spelen) is dwingen. Want dan moet het paard wijken voor die druk. Ik vraag. En dat is maar 1 seconde. Logisch, want je hebt niet meer nodig om een goed gereden paard in een bepaalde houding te vragen :)

Je kan niet uitleggen wat die juiste momenten zijn. Vandaar de nodige ruitergevoel.