Les op Wylie (Manegepaard)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Les op Wylie (Manegepaard)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-12 23:35

Hallo!

Afbeelding

Voordat we verder gaan, eerst dit:
Wylie moet gereden worden met een touwtje. Niet mijn keuze, maar ook niet aan mij om daar iets aan te veranderen! Meestal mag deze er halverwege de les af, wat vandaag ook het geval is. Ik wil jullie een eerlijk beeld van mijn les geven, vandaar dat ik deze fotos er toch bij post. Ik hoef alleen geen reacties op het touw, dat het af moet e.d. want ik kan daar echt helemaal niets aan veranderen.

Wylie is een heerlijk paard. Hij zit lekker, hij kan lekker lopen en het is een schatje.
Ik rijd graag op hem, omdat hij niet makkelijk is maar als je goed je best doet kun je aardig wat bereiken met hem.

Een niveau hebben we samen niet. Ik heb een aantal dressuurproefjes met hem gereden. Ik rijd zelf F10.

Vandaag hebben we een "gewone" dressuurles gehad. Op het eind veel middendraf/middengalop en tempowisselingen. Wylie vindt het dan moeilijk om aan de teugel te blijven. Zeker nadat het touw er af is, gaat hij eerst even uitgebreid strekken (begrijpelijk). Volgende week heb ik weer les met hem, ik hoop dat er dan ook fotos gemaakt worden. Ik ben op zoek naar commentaar/tips waar ik wat aan heb.
Wylie is een sterk paard die ook best voorwaarts is vanuit zichzelf. Ik vergeet dan vaak om been bij te blijven geven.
Ook vond Wylie vandaag de rechterhand lastig. We reden op een volte en hij viel enorm naar binnen en reageerde niet echt goed op mijn binnenbeen. Ik haal soms mijn rechterhand dan over de manenkam, wat ik dus niet moet doen. Iemand tips hiervoor?
Ook aangalopperen is lastig als de rest al galoppeerd. Voornamelijk op de rechterhand. Hij gaat dan óf heel langzaam draven, beetje dribbelen of stappen. Ook loopt hij erg linksgebogen dan, omdat ik hem niet lekker rechtsom kan zetten.

Mijn eigen aandachtspunten:
Tijdens het rijden vind ik zelf niet dat ik streng ben in mijn handen, maar als ik sommige fotos terugzie ben ik dat duidelijk wel. Dus minder streng in de handen, en wellicht meer van achteren naar voren gaan rijden.
Ik let zelf té veel op mijn zit waardoor ik met een holle rug ga zitten. Misschien dat mijn beugels nog een gaatje langer kunnen, maar eigenlijk zat ik best lekker zo!

Ik ben heel benieuwd wat jullie te zeggen hebben. Houd het lief aub :)

Eerste stuk, met het touwtje dus.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Touwtje eraf. Je merkt gelijk dat hij gebruik maakt van de ruimte die hij nu heeft, al vind ik hem hier wel fijn lopen.
Afbeelding

Afbeelding

Heerlijk achterbeen hier:
Afbeelding

Halthouden:
Afbeelding

En weer wegdraven:
Afbeelding

Afbeelding

Middengalop op de lange zijde:
Afbeelding

<3
Afbeelding

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 23:52

Mja, ik zie het doel van het touwtje. Vanaf de tweede rijfoto zie je 'm de achterhand meer gebruiken, en als het touwtje er weer af is verdwijnt dat.

En toch ga ik er wat van zeggen ook al wil je dat niet. Ik snap dat ze 'm heel willen houden en dat ze manegeruiters op een paard als dit willen laten kunnen rijden. Ik snap ook dat jij niets in te brengen hebt over dat touwtje. Maar wel over of je op dat paard stapt of niet. Wil jij echt zo rijden? Wil jij dit sponsoren?

Vraag jezelf eens af waarom je op dit paard rijdt. En of je zo wel wil rijden. En over de manier waarop. Dat doe je al... maar denk nog eens door.

Niet om jou persoonlijk omlaag te halen, dit soort dingen zijn gewoon lastig met maneges. Aan jou om eraan mee te doen of niet.

crazy4horse

Re: Les op Wylie (Manegepaard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 23:58

Mooi dier, fijn dat je plezier beleefd aan het dressuren. Kan me ook aansluiten bij "Koper" maar zal zoals gevraagd mijn mening niet geven over het touwtje, heb zelf namelijk een goede ervaring met touwtjes al was dat bij grondwerken! Veel plezier met lessen...

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 00:17

Wij hadden ook dit paarden die op een gegeven moment met stro touwtjes liepen. Maar lastig om daar tegenin te gaan hoor.. Het beter weten wordt niet overal even gewaardeerd. Wisselen van manege of stoppen was voor mij enige oplossing en ben dan ook gestopt. Maar ik snap dat je er niets over te zeggen hebt, TS. Het ziet er verder vriendelijk uit! :)

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 16:27

Kan mijn bij iedereen aansluiten en vooral bij koper.
Je leert pas echt rijden zonder al die poespas!
Maar zorg vooral dat je er plezier in kunt behouden!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 16:46

Ik vind het er heel prettig en vriendelijk uitzien, je rijdt met plezier, en hij loopt fijn. Bij de overgang halthouden-draf zie je dat hij zich goed inspant om meteen weg te draven, kortom: ik denk dat je hier met recht trots op mag zijn.
Wel heb ik het idee dat je af en toe wat naar voren gaat zitten, en da's niet zozeer een kwestie van hoe je je rug houdt, maar meer dat je nog net een beetje het initiatief van je paard volgt, met name in de galop.

@Koper: ik snap je argument niet helemaal. Je geeft aan dat je het effect van het touwtje positief vindt (achterbeengebruik) en dat je de reden snapt, namelijk behoud van het paard, en vervolgens concludeer je dat het touwtje fout is? Dat kan ik niet helemaal volgen.
Ik snap ook niet zo goed waarom je het schrijft: de TS geeft aan er niets aan te kunnen doen, en daarnaast gaat het hier om iets dat het paard niet schaadt. Waarom zou je de TS dan willen laten nadenken over 'wil je dit wel sponsoren'?

Ik weet dat hulpteugelgebruik nogal gevoelig ligt, maar de voornaamste problemen ermee zijn toch als ze verkeerd zijn afgesteld of verkeerd worden gebruikt, of om problemen te maskeren ipv op te lossen. Als beide niet het geval zijn, wat heeft het dan voor zin om erover te beginnen?

crazy4horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 21:14

zonder hulpteugels is meestal ook beter, echter op maneges "leren" mensen paardrijden. Ik ben een paar jaar geleden op western overgestapt. Heerlijk! Geen hulpteugels, geen zweep en ook zo min mogelijk spoorgebruik :D

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 21:19

Bedankt voor de onderbouwde reactie Shadow!
Ik ben zelf totaal geen voorstander van hulpteugels, ik zal het met eigen paarden altijd anders proberen. Heb met Vriska ervaren wat een hulpteugel kan aanrichten als deze onnodig en verkeerd gebruikt word.

ForeverMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 20:22

Ik zal niks zeggen over het touwtje want anderen doen dat al genoeg:) jij kan er ook niks aan veranderen dus waarom dan over beginnen, toch?

Ik zie dat je met holle rug rijdt en dat merk je zelf ook al op. Ik heb daar ook last van gehad dus hoop dat ik met mijn lang en onduidelijk verhaal kan helpen.

Als eerste moet je voor je gevoel veel meer op je zitbeenknobbels gaan zitten. dit doe je door je bekken te kantelen en het voelt misschien in het begin alsof je heel erg inelkaar gezakt zit maar dat valt mee. meer op de achterkant van je kont zitten zeg maar.
probeer ook wat meer af te wachten wat je paard doet. als ik die wegdraaf foto bekijk zie ik je naar voren zitten. het lijkt alsof je mee wilt helpen hem in draf te krijgen (ik weet niet zeker want het is een moment-opname). en daarmee zit je hem eigenlijk meer in de weg. blijf gewoon eens zitten en ga na een paar drafpassen pas lichtrijden. lekker zitten met schouders naar achteren. Je paard moet op je been reageren. dit is heel lastig en ik heb er zelf een poos over gedaan voordat mij het lukte maar ik verzeker je, je zit een stuk steviger en meer in balans.

Ik houd nu op want ik maak het verhaal anders nog onduidelijker:) maar succes nog met Wylie en ik vind je al veel vooruitgaan als ik je andere topics bekijk!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-12 10:23

Bedankt voor je reactie! Ik vind hem wel duidelijk, daar kan ik wel wat mee! :)

lot68

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 10:32

vind het persoonlijk geen goede zaak als maneges les geven en de paarden zo'n "touwtje" omdoen. Zie dat het niet alleen bij jou is, maar ook bij die andere ruiter. Heb ooit eens gelezen: waar de rijkunst ophoudt, beginnen de hulpmiddelen." En daar kan ik me wel in vinden. Je moet je paard ook zonder al die hulpmiddelen kunnen rijden, en het is de kunst van de instructeur/trice om je dat ook te leren. Ben zelf ook overgestapt naar het westernrijden, zo fijn zonder al die poespas aan je paard. In het begin denk je echt dat het de eerste keer is dat je op een paard zit, zo onhandig dat gaat. Maar daarna: heerlijk.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-12 10:35

En er is weer een TEM uit naar een moderator. Toch jammer dat er blijkbaar in geen enkel topic het onderwerp stilgehouden kan worden. Ik heb al eerder aangegeven er niet op in te gaan, en dat ga ik dus ook niet doen. Toch jammer dat er telkens een moderator aan te pas moet komen en dat er enkelen zijn die blijkbaar wél de moeite nemen om te lezen en goed onderbouwd commentaar te geven.
Als je niets weet toe te voegen, zeg dan gewoon helemaal niets :)

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 10:43

Wat een leuk paard! :)
Op de touwtjes heb ik geen commentaar, ze zijn er halverwege afgegaan dus zo'n ramp vind ik het niet.
Wat moet TS doen dan, als ze op de manege aankomt en ziet dat ze op een paard met touwtjes moet? Dan maar niet gaan rijden? Je hebt daar nou eenmaal niks over te zeggen.

TS, je rijdt netjes! Alleen het paard mag wel wat actiever! Succes!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 10:49

Wat een leuke combinatie! Het ziet er inderdaad al heel netjes en vriendelijk uit. Ik vind je niet eens zo streng met je handen. Je kan misschien wel proberen ze meer op 1 hoogte te houden. Als jij naar voren gaat zitten, gaan je handen namelijk mee. Dat zie je heel goed op de foto dat je wegdraaft vanuit halthouden. Daar lijk je ze ook wat te kantelen.
Probeer je rug goed recht te houden, je zitbeenknobbels te voelen en je schouders naar achter te houden. Bij mij heeft dat wel geholpen om rechter te blijven zitten. Op de eerste foto zonder touwtje zit je wel heel netjes, dus het gaat je vast lukken ;)

Monica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 11:03

Vind het er best goed uitzien eigenlijk voor zover dit aan foto's te zien is. Inderdaad vrij vriendelijk. Vind je hand niet superstreng, alleen op de 2e foto trek je omhoog. Het lijkt net of je je hoofd kantelt op een aantal foto's. Probeer je hoofd recht te houden en naar voren te kijken. Dan wordt je houding nog beter (is nu niet slecht). Dat is iets waar je echt zelf mee kan oefenen. Veel plezier verder! En lekker proefjes gaan starten met dit dier.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 14:04

Ik weet niet of het een goede of slechte zaak is dat de manege dit doet.
Het paard loopt fijn en redelijk correct. Dan kunnen ze beter zo hun paarden laten rijden dan met de kop in de lucht en als een plank. Dan zie ik toch liever dit.

Ik vind ook dat je een stuk lekkerder bent gaan rijden, het lijkt nu wat makkelijker te gaan en minder geforceerd.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 14:42

Leuk dat ons in je les mee laat kijken TS. :) Ik vind het er best aardig uitzien, hoe Wylie loopt.

Touwtje zegt verder niets over de kwaliteit van de manége hoor... ik krijg de indruk dat ze het als hulpmiddel gebruiken, en niet als hoofdmiddel... ze laten je ook zonder rijden, blijkbaar om paard en ruiter niet volkomen afhankelijk daarvan te maken, je moet ook zèlf aan het werk en dat is goed.

kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 20:43

TS weet het wel van de touwtjes, daar kan ze toch niks aan doen? Het is een manegepaard, daar heeft ze niks over te zeggen. :)

Wat ben je vooruit gegaan Marjo! Je zit is echt verbeterd. :)
Probeer op je billen te blijven zitten in galop. Goed bezig verder! +:)+

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 00:15

@Herfstwind, ik zeg ook niet dat TS daar wat aan kan doen, ik schreef het nav reacties die daarom de hele manége afkeurden.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 10:00

Netjes Mar....Ik zie dat je houding ten goede is veranderd en draagt je handen nu goed...Ga zo door :)

Kyarahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 10:19

Ik vind dat je hem netjes rijdt voor een manegepaard, leuke combi zijn jullie! Probeer in de galop meer op je kont te blijven zitten, verder heb je een nette houding. Ga zo door!

Sachet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 18:03

Persoonlijk vind ik dat je voor een 'manege' ruiter echt keurig op je paard zit, dat zie je nog wel eens anders op manege's dus daar over even mijn complimenten. :)

Over dat elastiek.. Je hebt er natuurlijk zelf totaal niets over in te brengen en dat snap ik ook. Maar toch vind ik dit van de manege een zeer slechte zaak.
Ik snap heus wel dat die manege denkt hé met dat elastiek geeft dit paard een veel fijner gevoel en heb jij het idee dat je fijn op hem kan rijden terwijl die zonder elastiek compleet uit elkaar valt en ook een minder fijn gevoel aan jou zou moeten geven.
Ik ben dus echt van mening dat je dit paard lekker moet laten lopen zonder alle poes pas, al snap ik dat dat heel erg moeilijk is voor 1 keer in de week les.

Anne9941

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 19:23

Ik begrijp hoe je je voelt ik heb eigenlijk precies hetzelfde! Leuk paardje! Snap al dat gezeur over dat elastiek wel maarja ik begrijp het anders ook wel..ik vind je handhouding eigenlijk wel netjes! Die van mij is daar niks bij...Ik vind het eigenlijk wel goed gedaan! :) Succes een verder veel plezier!

x

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 19:31

Ik vind het er niet slecht uitzien, en over dat touwtje heb jij niks te zeggen dus heeft het geen zin om verder over te gaan lopen zeuren. Ik vind het wel heel goed dat je ze er wel bij hebt gezet.

Sachet schreef:
Persoonlijk vind ik dat je voor een 'manege' ruiter echt keurig op je paard zit, dat zie je nog wel eens anders op manege's dus daar over even mijn complimenten. :)

Over dat elastiek.. Je hebt er natuurlijk zelf totaal niets over in te brengen en dat snap ik ook. Maar toch vind ik dit van de manege een zeer slechte zaak.
Ik snap heus wel dat die manege denkt hé met dat elastiek geeft dit paard een veel fijner gevoel en heb jij het idee dat je fijn op hem kan rijden terwijl die zonder elastiek compleet uit elkaar valt en ook een minder fijn gevoel aan jou zou moeten geven.
Ik ben dus echt van mening dat je dit paard lekker moet laten lopen zonder alle poes pas, al snap ik dat dat heel erg moeilijk is voor 1 keer in de week les.

Dit vind ik een beetje respectloos, alsof alle manege ruiters voor geen meter rijden. Natuurlijk is niet iedereen even goed en verschilt het ook per manege, maar ik vind genoeg beter rijden dan mensen met eigen paarden! :j

Sachet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 21:17

hannah41 schreef:
Ik vind het er niet slecht uitzien, en over dat touwtje heb jij niks te zeggen dus heeft het geen zin om verder over te gaan lopen zeuren. Ik vind het wel heel goed dat je ze er wel bij hebt gezet.

Sachet schreef:

Dit vind ik een beetje respectloos, alsof alle manege ruiters voor geen meter rijden. Natuurlijk is niet iedereen even goed en verschilt het ook per manege, maar ik vind genoeg beter rijden dan mensen met eigen paarden! :j

Daarom ook de haakjes! Daar bedoel ik dus mee dat de meeste meiden die op een manege rijden een stuk minder zitten als zij.