galopswissel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hunter87

galopswissel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 15:54

Hallo,

Sinds kort zijn wij begonnen(onder begeleiding) met de galopswissel. Maar het lukt niet. Nu was mijn vraag hoe jullie dat aangeleerd hebben.

Wij kunnen makkelijk links en rechts, contra aanspringen.of over de diagonaal dan stap/halt en weer aangaan. De hulpen zitten en heel makkelijk.

Toen gingen we door met een links of rechts omkeert en bij de hoefslag overdreven stelling vragen en andere been eraan. Dat lukte half. Hij sprong dan voor of achter om, maar nog nooit beide.

Daarna, zelfde links/rechts omkeert met op de hoefslag een drafbalk zodat ie zn beenzetting geheel anders moest zetten, maarook daarmee viel het kwartje niet. Toen hebben we een kant wat omhoog gelegd zodat ie echt moest "springen" maar ook dat had geen effect.

Hoe hebben jullie je paard het aangeleerd?

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 15:57

heeft vooral te maken met verzameling, als die niet goed is hoef je niet aan de galopwissel te beginnen.
als je het paard leert om in 2 keer te springen leer je hem dat moeilijk af.
rechts/linksomkeert is goed, maar niet overdreven stelling vragen,
het paard moet de hulp voor galop links en rechts goed weten.
ga eerst door met de oefenen van de verzameling in galop en eenvoudige wissels.

hunter87

Re: galopswissel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 17:24

Liss: die verzameling is het probleem niet, dat kan/snapt ie heel goed. Frids is een.paard wat liever verzameld galoppeerde(zijn favoriete gang) dan normaal galoppeerd.

Maar we kunnen gewoon nog verder, vroeg me alleen af hoe jullie het deden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 19:21

In principe, als de verzameling goed is, de overgang galop stap goed is, moet het lukken door de overgang Galop halt galop te doen op de X en deze overgang steeds korter maken. Als het goed is gaat het paard dan meedenken en zul je hem makkelijker kunnen laten doorspringen.

Als je dat allemaal al heb gedaan, moet je je af gaan vragen of jij de hulpen correct geeft en of je hem niet tegenwerkt in je zit. Dat kan een paard blokkeren om de buiging te maken in het lijf.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 15:34

het is me niet duidelijk of je een vliegende wissel of een eenvoudige wissel wilt maken. een viegende wissel is trouwens een stuk makkelijker dan een eenvoudige wissel.

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 15:37

Abacab schreef:
het is me niet duidelijk of je een vliegende wissel of een eenvoudige wissel wilt maken. een viegende wissel is trouwens een stuk makkelijker dan een eenvoudige wissel.

ze bedoelt duidelijk een vliegende wissel,
en waar haal jij die wijsheid vandaan?
het is niet zomaar dat ze in de Z1 een eenvoudige vragen en pas in de Z2 en vliegende.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 16:52

Een vliegende wissel is echt heel eenvoudig aan te leren. Bijna alle paarden laten die wissel ook in vrijheid zien, het wordt vaak pas een probleem als de ruiter zich er mee gaat bemoeien.

met een groen paard is het vaak een kwestie van de juiste gewichtshulpen geven, en die moeten precies getimed zijn op het juiste moment in de beweging, het paard zal automatisch zijn nieuwe balans onder de ruiter gaan zoeken dmv een wissel.
Een paard dat de contragalop al kent heeft geleerd zijn balans onder die ruiter te bewaren. In dat geval rij ik dat paard vanuit de contragalop in een travers, een pas of 3 en daarna geef ik de hulpp voor de wissel.
Spingt het paard voor wel over en achter niet dan kom je niet duidelijk genoeg door met je been of je paard is te traag in de beweging, springt hij achter wel maar voor niet dan moet je de schouder beter begrenzen.
Timing is essentieel, sommige ruiters voelen het direct, andere ruiters moeten het leren van een schoolpaard met een trainer die hardop alle passen meetelt en daar specifiek de hulpen bij aangeeft, en dan is er nog een categorie die het nooit zal leren, helaas.....

Ik zou er wel een voorstander van zijn om al veel eerder dan in het Z2 een wissel te vragen. Dat doen we ook met een oefening als SB. Die komt voor het eerst voor in het M1 tot aan de PSG. Natuurlijk worden er in de klasse M1 heel andere eisen gesteld aan de uitvoering dan in de PSG, maar dat zou voor een vliegende wissel ook makkelijk kunnen. In het M springen beheersen alle paarden die vliegende wissel. Al is de kwaliteit daar anders dan wat we willen zien in het Z2 dressuurproef.
Ik heb al heel veel paarden opgeleid en gecorrigeerd die moeite hadden met de wissel en gelukkig is dat altijd goed gekomen, het lag zeker niet aan de paarden. Een vliegende wissel vereist wel handigheid van een ruiter en er zijn helaas niet zo veel ruiters die die handigheid hebben, of misschien is het gewoon een gebrek aan goede begeleiding. Vandaar ook dat er zo veel paarden vast lopen in het Z1.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 16:55

Ik lees even mee, zit met hetzelfde probleem.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 16:59

liss schreef:
en waar haal jij die wijsheid vandaan?
het is niet zomaar dat ze in de Z1 een eenvoudige vragen en pas in de Z2 en vliegende.

ik zag in je profiel dat jij les geeft tot Z2 niveau, dan zou je bovenstaande toch moeten weten........

Bovendien, een paard met een snel achterbeen maar niet zo'n geweldig opwaarts gesprongen galop leer je doorgaans heel gemakkelijk een serie, zelfs de 1-ers, zonder dat daar al te veel verzameling voor nodig is. Dat zijn paarden die in NL nooit GP zullen lopen, maar die in 't buitenland wel goed genoeg zijn voor GP met eem podiunmplek.

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-12 00:05

abacab: het gaat om een vliegende galopswissel.

morgen ga ik weer rijden, we gaan maar gewoon verder. misschien moet ik hem nog meer verzamelen en dan nog maar verder oefenen. heb alleen niet het idee dat ik nog meer kan verzamelen. maar we gaan gewoon verder oefenen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 12:17

Ik denk dat het ook heel leerzaam is om goed bewust te worden van je houding. Misschien je instructrice vragen daar op te focussen.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 13:16

Hinnemann zei ooit in een clinic altijd de galopkwaliteit bewaken. Dat deed hij door eerst veel tempowisselingen te rijden en daamee het ritme en tact goed te bewaken, vandaaruit scherp aan het been en zit zetten en dan pas wissels en travers en zo

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-12 22:35

pantarhei, dankje voor je tips, we zijn al druk aan het oefenen geweest met nog meer sluiten dan dat we al deden en hem nog scherper krijgen. maar vandaag weer het zelfde, voor springt die om, achter niet. maar we blijven oefenen :)

marimba

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 22:44

ik gebruikte een balke op de grond, het paard springt dan iets ruimer waardoor er meer tijd is voor het wisselen

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-12 23:27

marimba: waar legde jij die balk neer? reed jij ook een links/rechtsomkeert en dan op de hoefslag of.....?

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 23:32

Abacab schreef:

Vliegende wissel makkelijker???
Lijkt me niet, mijn B-paard kan zelfs de eenvoudige wissel al, eitje. Maar een vliegende hoef ik niet mee aan te komen hoor := .

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 23:52

Mijn paard heeft ook veel moeite gehad met de wissels, sprong ze ook na, niet of veel te laat. Na heel veel spelenderwijs geoefen (en vooral niet teveel!) springt ze ze nu eindelijk netjes door. Mijn grootste advies, probeer niet teveel te focussen op de wissels maar pak ze spelenderwijs mee. Eens in de twee weken kun je ze wat uitgebreider oefenen, maar leg de druk niet te hoog in het begin. Beter is dan om goed te oefenen op je eenvoudige wissels (eenvoudige wissels om de 4 galopsprongen is een leuke bijvoorbeeld :D) en op je schakelingen in galop. Van te veel wissels kunnen ze vervelend worden, zeker in de beginfase als ze er nog niets van snappen. Neem daarom uitgebreid je tijd, heel belangrijk!

Spring in contra aan op de lange zijde en probeer op de lange zijde je wissel te maken, dan hebben zowel jij als je paard nog een beetje houvast aan de wand. Maak je paard een beetje vlug en heet voor je wissel, verzamel een beetje door, laat hem iets hoger doorspringen en dan geef je de hulp voor de wissel. Zo is het al iets makkelijker voor ze om het achterbeen mee te nemen. Zodra ze doorspringt, meteen belonen en om de hals vliegen, uitstappen en naar stal brengen met een grote emmer voer.

Vliegende wissels zijn een groot leerproces. Het beste kun je ze eigenlijk al vanaf het moment dat ze kunnen galopperen ze het opzetje voor de wissels leren. Omdat je ze dan makkelijk uit balans kunt drukken. Mijn merrie was zo bevestigd in de contra dat ik er als een stuntruiter naast kon hangen, maar mevrouw gewoon door bleef gaan in de contra.. :+

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 00:22

amarenth7: bedankt voor je duidelijke uitleg. dat langs de lange zijde gaan we dan maar eens proberen :)

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 14:06

Iemand dan ook tips om een paard af te leren een bok te geven tijdens de wissel?

Springt de wissel wel gewoon door in 1 keer, maar weet daar heel knap nog even een bok in te proppen :+ .
Meer voorwaarts springen geeft als resultaat dat hij er na de wissel zijn kaak opzet en wat rondjes 28,2 door de bak sprint.
Haffie maakt zich dan gewoon heel sterk en laat je letterlijk even alle hoeken van de bak zien.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 14:10

Probeer je wissels eens te rijden in een hoger tempo ipv zo verzameld mogelijk te rijden..... Vaak is het voor een paard dan makkelijker om tegelijk om te springen inplaats van in 2delen.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 14:20

Er zijn er die het leren vanuit het galopappuyement. Geen ervaring mee, ik ben benieuwd welke methode mijn lesgeefster volgend jaar gaat toepassen. Nu ben ik ze zelf aan het leren met mijn bijrijd paard en kind ze steeds leuker en leuker vinden :D

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 19:26

@vibabu: Daar begint dan het probleem met na de wissel er heel hard vandoor gaan.

Heel verzameld springt hij ze met bok, voorwaarts springt hij wel maar laat je daarna even alle hoeken van de bak zien ;(

@SheeNegro: Gaan we proberen, bedankt voor de tip.

Andere tips uiteraard zeer welkom :j

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 20:10

Wellicht ben je zelf ook gewoon niet handig genoeg naar die kant. Zorg ervoor dat je vrij zit en je heup 'loslaat' / 'openlaat ' naar de kant die je wilt laten springen. Een balk gebruiken levert nagenoeg bijna altijd na springende paarden op en dat wil je ook niet.
Ik heb het idee dat je je paard blokkeert, nieuwe binnenhand meer loslaten en je nieuwe binnenheup. Denk zelf ook meer ( visueel) aan de nieuwe galop, daardoor open je je nieuwe binnenkant meer. Zorg dat je niet inknikt in je heup.

Heeft er al iemand anders ( met ervaring aanleren wissels) opgezeten en doet ie het dan ook niet?

Zoja dan zou ik hm ook een keertje laten kijken door een chiropractor of osteopaat.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 20:14

Mirranda schreef:
Iemand dan ook tips om een paard af te leren een bok te geven tijdens de wissel?

Springt de wissel wel gewoon door in 1 keer, maar weet daar heel knap nog even een bok in te proppen :+ .
Meer voorwaarts springen geeft als resultaat dat hij er na de wissel zijn kaak opzet en wat rondjes 28,2 door de bak sprint.
Haffie maakt zich dan gewoon heel sterk en laat je letterlijk even alle hoeken van de bak zien.

Waarschijnlijk geef je gewoon een te grote hulp.
Probeer je hulpen te minimaliseren.
Door bijvoorbeeld in de rechtergalop te tellen, 1,2,3 in het ritme en op 3 te visualiseren dat je overgaat naar de linkergalop beweeg je onbewust al genoeg in je heup om de hulpen voor een galopwissel te geven. Probeer dit eens, paarden die na springen of bokken heeft meestal te maken met dat je teveel hulp geeft of je paard teveel overvalt met de hulp. Even trillen in je hand voordat je de hup geeft voor de wissel wil ook wel helpen, het paard zal dan scherper worden en weet dat er iets aankomt en wordt dan niet overvallen.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 20:34

@ Attitude: Dank voor je tip. Wellicht is de hulp idd net wat te groot en reageert hij gewoon daarop.
We gaan het het eens minimaliseren om te kijken wat dat doet.

Jammer dat paardlief niet gewoon kan zeggen~: Kluns ! Ik snap echt wel wat je van me wilt }:0

We gaan in ieder geval aftasten of dit het geval is.