over de rug rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

XxDeemsx

over de rug rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 13:18

Ik heb problemen met mijn paard over de rug te rijden.
hallo bokkers
op de een of andere manier krijg ik het maar niet door hoe het moet en wat ik precies moet doen.

ik pak altijd vast met mijn linkerhand maar dat komt omdat mijn paard ook vasthoudt.
hij is heel stug aan de linkerkant, en dat begint een beetje vervelend te worden.

mijn paard heeft in het verleden z1 gelopen, maar waarom is het dan zo'n probleem??

mijn instructrice besteed er veel tijd aan, maar het belletje gaat maar niet rinkelen.
iemand tips, want die heb ik echt nodig!!
ik hoop dat jullie me kunnen helpen

groetjess

troi

Re: over de rug rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 13:41

Alles begint met het soepel en recht maken van je paard. Het feit dat je paard op een kant vasthoud geeft aan dat die nog niet recht is. Ga daar eerst op trainen en ga later pas weer nadenken over nagevelijkheid. Als je trainer hier trouwens geen weet van heeft is het misschien tijd om eens te kijken naar een andere. Niet dat deze perse niet goed is maar meer omdat deze misschien niet past bij de fase waar jij en je paard nu in zitten.

XxDeemsx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 13:46

ow, maar mijn trainer heeft hier wel weet van hoor ze heeft zelf zz gereden.
alleen als ik geen les van haar heb ga ik de mist in, kort termijn geheugen enzo.

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 13:47

Mijn pony hield links ook altijd vast, was sterk en vast. Daardoor ging ik ook zelf snel vasthouden. De kunst is echter om dit niet te doen. Ik weet het is moeilijk, en je moet echt volhouden. Zoals troi zegt, moet je het paard goed recht maken, veel tempowisselingen en stellingen. Zo moet ik op de linkerhand vaak haar kont wat meer naar binnen zetten, waardoor ze meer los gaat laten, en weer recht, gaat ze weer vasthouden, weer haar kont naar binnen. Wanneer je stelling vraagt, niet haar hoofd opzij trekken, maar goed je binnen been eraan houden, hand opzij en helemaal los laten. Dit kan wel even oefenen zijn.

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 13:48

Je zal een paard niet lekker over zijn rug kunnen rijden, als hij vanvoren nog niet los en ontspannen is. Je moet er dus naar toe werken dat hij vanvoren eerst los is.

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 13:50

is een ostheopaat event. een optie?
zou persoonlijk eerst zeker willen weten dat het paard nergens vastzit in zijn lijf.
hoe lang rij je het paard al?

XxDeemsx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 13:51

beestenfreak schreef:
is een ostheopaat event. een optie?
zou persoonlijk eerst zeker willen weten dat het paard nergens vastzit in zijn lijf.
hoe lang rij je het paard al?

nu een jaar, we zitten nu l1 met 7 winst.

XxDeemsx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 13:53

maar hij zit niet vast, het ligt aan mezelf.
ik hou te veel vast, en dat pikt hij niet, dus trekt hij terug :(

b0ukjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 13:58

Als hij links vast pakt in ieder geval niet terug trekken! Is mijn idee..
En als je op de linkerhand rijd druk houden op de buiten hand, en niet links

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 14:02

Ik zou beginnen met lang en laag, waarbij je je paard niet lager laat gaan dan hij met de achterhand aan kan, hij mag dus niet op de voorhand vallen. Wat betreft het links vasthouden, zorg dat het nooit een trekspelletje wordt voor je paard. Gewoon contact houden en nooit de druk opvoeren als je paard ertegen in gaat. Dan houd je gewoon op beide handen evenveel contact, net zolang tot je paard door heeft dat hij niets heeft om vast te houden. Besteed iedere sessie even goed aandacht aan loslaten op beide kanten, even in stilstand stelling naar links en naar rechts vragen. Heel subtiel, niet de druk onnodig opvoeren, maar gelijk een beetje releasen als hij zelf mee geeft. Ook op de grond kun je het oprekken van de spieren oefenen door een snoepje aan de zijkant te houden, je paard mag dan alleen naar het snoepje toe buigen met hals en hoofd (dus zet 'm bijv. langs een wand, zodat-ie niet gaat draaien). Niet in één keer te ver natuurlijk.

Verder is een goede houding zonder onnodige spanningen (en believe me, die heb je zooooooo snel en onbewust!) ook van belang voor een goed losgelaten rug. Als dit ook in orde is kun je het lang en laag steeds wat meer oprichten, maar (!) slechts zoveel als de achterhand aan kan. Als je weerstand krijgt of je paard houdt het niet lang vol ben je een grens over gegaan, dan is het nog te moeilijk. Elke sessie de grens opzoeken en daar vlak onder gaan zitten totdat de grens wat verder ligt, etc. etc. Als de spierkracht en spierconditie op orde is zal je paard het steeds langer, beter en ook opgerichter vol gaan houden, terwijl hij over de rug loopt. Alle figuren en oefeningen horen bij het oefenen, gewoon alles doen naar wat je paard aan kan.

Zo. Ik vind het echt super moeilijk uit te leggen, maar ik hoop dat je er toch iets aan hebt :') Oh en de zojuist gegeven tip is ook goed: leer te rijden op de buitenteugel en niet de binnenteugel, hoe verleidelijk het ook is :) Als je een goede instructie hebt zal ze je er absoluut mee kunnen helpen.

tossielove schreef:
Je zal een paard niet lekker over zijn rug kunnen rijden, als hij vanvoren nog niet los en ontspannen is. Je moet er dus naar toe werken dat hij vanvoren eerst los is.

Nee, dat is juist omgekeerd. Altijd van áchter naar voren rijden, je kan je van de voorkant maar zoveel permitteren als de achterkant aan kan! De hals en het hoofd zijn altijd de laatste lichaamsdelen die erbij komen.

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 14:03

Misschien gewoon een keer boos op jezelf worden, en je hand gewoon af en toe helemaal naar voren doen? Jezelf verbieden vast te houden!

XxDeemsx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 14:07

Rianne11_42 schreef:
Ik zou beginnen met lang en laag, waarbij je je paard niet lager laat gaan dan hij met de achterhand aan kan, hij mag dus niet op de voorhand vallen. Wat betreft het links vasthouden, zorg dat het nooit een trekspelletje wordt voor je paard. Gewoon contact houden en nooit de druk opvoeren als je paard ertegen in gaat. Dan houd je gewoon op beide handen evenveel contact, net zolang tot je paard door heeft dat hij niets heeft om vast te houden. Besteed iedere sessie even goed aandacht aan loslaten op beide kanten, even in stilstand stelling naar links en naar rechts vragen. Heel subtiel, niet de druk onnodig opvoeren, maar gelijk een beetje releasen als hij zelf mee geeft. Ook op de grond kun je het oprekken van de spieren oefenen door een snoepje aan de zijkant te houden, je paard mag dan alleen naar het snoepje toe buigen met hals en hoofd (dus zet 'm bijv. langs een wand, zodat-ie niet gaat draaien). Niet in één keer te ver natuurlijk.

Verder is een goede houding zonder onnodige spanningen (en believe me, die heb je zooooooo snel en onbewust!) ook van belang voor een goed losgelaten rug. Als dit ook in orde is kun je het lang en laag steeds wat meer oprichten, maar (!) slechts zoveel als de achterhand aan kan. Als je weerstand krijgt of je paard houdt het niet lang vol ben je een grens over gegaan, dan is het nog te moeilijk. Elke sessie de grens opzoeken en daar vlak onder gaan zitten totdat de grens wat verder ligt, etc. etc. Als de spierkracht en spierconditie op orde is zal je paard het steeds langer, beter en ook opgerichter vol gaan houden, terwijl hij over de rug loopt. Alle figuren en oefeningen horen bij het oefenen, gewoon alles doen naar wat je paard aan kan.

Zo. Ik vind het echt super moeilijk uit te leggen, maar ik hoop dat je er toch iets aan hebt :') Oh en de zojuist gegeven tip is ook goed: leer te rijden op de buitenteugel en niet de binnenteugel, hoe verleidelijk het ook is :) Als je een goede instructie hebt zal ze je er absoluut mee kunnen helpen.

tossielove schreef:

Nee, dat is juist omgekeerd. Altijd van áchter naar voren rijden, je kan je van de voorkant maar zoveel permitteren als de achterkant aan kan! De hals en het hoofd zijn altijd de laatste lichaamsdelen die erbij komen.

wow, hier heb ik nog eens iets aan!!
dankuwel

XxDeemsx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 14:09

ik heb een super instructrice.
het probleem is alleen dat ik één les in de week heb, en de dag na de les kan ik het nog wel onthouden maar daarna vergeet ik het weer een beetje en val ik terug in mijn oude fouten :(

maar hier heb ik wel heel veel aan.
dankjewel

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 14:23

Graag gedaan! :) Succes!

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 14:25

Rianne, daar ben ik het mee eens. Niet om me eruit te praten, maar het was gewoon een domme reactie van me, waar ik niet genoeg over nagedacht heb, sorry. :o Inderdaad eerst de achterhand, en van daaruit nageeflijk rijden en losmaken, zonder zelf vast te houden natuurlijk!

XxDeemsx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 14:44

tossielove schreef:
Rianne, daar ben ik het mee eens. Niet om me eruit te praten, maar het was gewoon een domme reactie van me, waar ik niet genoeg over nagedacht heb, sorry. :o Inderdaad eerst de achterhand, en van daaruit nageeflijk rijden en losmaken, zonder zelf vast te houden natuurlijk!

was geen domme reacte, ik heb aan alles wat op dit moment
super bedankt!!!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 15:55

Wees bewust van wat je doet tijdens het rijden, elke hulp moet je bewust geven en weten welk resultaat je wilt en dit resultaat ook krijgen. Als jij onduidelijk bent ben je niet aan het trainen en gaat je paard het niet begrijpen. Het zal niet altijd lukken, want een paard kán soms een hulp niet uitvoeren, maar probeer het wel zoveel mogelijk na te streven. Want geeft jij een hulp, en volgt het paard de hulp niet op en jij stopt met de hulp geven beloon je het paard. Want daar leert een paard namelijk voornamelijk op, wegnemen van de druk is de beloning: wijken voor druk.

Als jij een paard goed wilt trainen zul je dus eerst jezelf onder controle moeten hebben... Helemaal om het feit dat hij vast zit op links. Trainen is leren, je paard zit in een continue leerproces, dat is heel belangrijk om te beseffen. Ga de komende tijd eerst aan jezelf werken tijdens het rijden.
Als je opstapt vraag je eerst helemaal niks van het paard, alleen om te gaan stappen, en ga voelen. Hoe beweegt het paard, wanneer zet hij welk been naar voren, hoe zet hij dat been naar voren, hoe ver etc.
Als je dat goed kunt voelen kun je bewust dingen gaan doen als je gewicht verplaatsen, ga eens op je linkerzitbeenknobbel zitten, krijg je reactie? Zorg dat het paard goed op je hulpen reageert.

Je paard zit aan de linkerkant vast, dus is hij waarschijnlijk rechtsgebogen. Rechtsom gaat gemakkelijker, hij kan daar ook buigen. De spieren aan de linkerkant zijn langer dan aan de rechterkant. Als jij het paard linksom wilt laten buigen zijn de spieren aan de buitenkant niet lang genoeg en kan het paard daar niet voldoende strekken om te buigen. Zorg dat je oefeningen doet om het meer gelijk te maken.
En beloon je paard als hij wel even loslaat aan de moeilijke kant.

XxDeemsx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 15:57

saskiakefie schreef:
Wees bewust van wat je doet tijdens het rijden, elke hulp moet je bewust geven en weten welk resultaat je wilt en dit resultaat ook krijgen. Als jij onduidelijk bent ben je niet aan het trainen en gaat je paard het niet begrijpen. Het zal niet altijd lukken, want een paard kán soms een hulp niet uitvoeren, maar probeer het wel zoveel mogelijk na te streven. Want geeft jij een hulp, en volgt het paard de hulp niet op en jij stopt met de hulp geven beloon je het paard. Want daar leert een paard namelijk voornamelijk op, wegnemen van de druk is de beloning: wijken voor druk.

Als jij een paard goed wilt trainen zul je dus eerst jezelf onder controle moeten hebben... Helemaal om het feit dat hij vast zit op links. Trainen is leren, je paard zit in een continue leerproces, dat is heel belangrijk om te beseffen. Ga de komende tijd eerst aan jezelf werken tijdens het rijden.
Als je opstapt vraag je eerst helemaal niks van het paard, alleen om te gaan stappen, en ga voelen. Hoe beweegt het paard, wanneer zet hij welk been naar voren, hoe zet hij dat been naar voren, hoe ver etc.
Als je dat goed kunt voelen kun je bewust dingen gaan doen als je gewicht verplaatsen, ga eens op je linkerzitbeenknobbel zitten, krijg je reactie? Zorg dat het paard goed op je hulpen reageert.

Je paard zit aan de linkerkant vast, dus is hij waarschijnlijk rechtsgebogen. Rechtsom gaat gemakkelijker, hij kan daar ook buigen. De spieren aan de linkerkant zijn langer dan aan de rechterkant. Als jij het paard linksom wilt laten buigen zijn de spieren aan de buitenkant niet lang genoeg en kan het paard daar niet voldoende strekken om te buigen. Zorg dat je oefeningen doet om het meer gelijk te maken.
En beloon je paard als hij wel even loslaat aan de moeilijke kant.

super bedankt!!

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 17:12

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 17:16

het klinkt raar , maar om de vaste kant los te maken , moet je de losse kant vast maken ( ik hoop dat je het begrijpt )

verder denk ik meteen aan medeiche oorzaken ,/ slecht passend zadel ?
is dit uitgesloten ?

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 17:18

Euh en dan is-ie stijf op beide kanten := Ik zie de oplossing nog niet helemaal? Kun je het wat verduidelijken?

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 17:21

pff , ik ben niet zo goed in uitleggen , begrijpt iemand wat ik bedoel ? ( die het beter uit kan leggen )

chexgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 17:23

Als je last vindt om de les te onthouden, zou je ook na de les kernpunten kunnen opschrijven zodat je die kunt terug lezen?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 17:27

Ik denk dat ik je wel begrijp Romylover. Als je moeilijke dingen gaat doen op de makkelijkere kant dan worden de spieren aan die kant moe en vindt het paard juist fijn om even naar de andere kant te buigen. :j Zo kan je het afwisselen.

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 17:29

kan je niemand meenemen naar les die het filmt? En dat kijk je dan elke dag even terug. Voor je weer gaat rijden.