Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Oh en de zojuist gegeven tip is ook goed: leer te rijden op de buitenteugel en niet de binnenteugel, hoe verleidelijk het ook is
Als je een goede instructie hebt zal ze je er absoluut mee kunnen helpen.tossielove schreef:Je zal een paard niet lekker over zijn rug kunnen rijden, als hij vanvoren nog niet los en ontspannen is. Je moet er dus naar toe werken dat hij vanvoren eerst los is.
Rianne11_42 schreef:Ik zou beginnen met lang en laag, waarbij je je paard niet lager laat gaan dan hij met de achterhand aan kan, hij mag dus niet op de voorhand vallen. Wat betreft het links vasthouden, zorg dat het nooit een trekspelletje wordt voor je paard. Gewoon contact houden en nooit de druk opvoeren als je paard ertegen in gaat. Dan houd je gewoon op beide handen evenveel contact, net zolang tot je paard door heeft dat hij niets heeft om vast te houden. Besteed iedere sessie even goed aandacht aan loslaten op beide kanten, even in stilstand stelling naar links en naar rechts vragen. Heel subtiel, niet de druk onnodig opvoeren, maar gelijk een beetje releasen als hij zelf mee geeft. Ook op de grond kun je het oprekken van de spieren oefenen door een snoepje aan de zijkant te houden, je paard mag dan alleen naar het snoepje toe buigen met hals en hoofd (dus zet 'm bijv. langs een wand, zodat-ie niet gaat draaien). Niet in één keer te ver natuurlijk.
Verder is een goede houding zonder onnodige spanningen (en believe me, die heb je zooooooo snel en onbewust!) ook van belang voor een goed losgelaten rug. Als dit ook in orde is kun je het lang en laag steeds wat meer oprichten, maar (!) slechts zoveel als de achterhand aan kan. Als je weerstand krijgt of je paard houdt het niet lang vol ben je een grens over gegaan, dan is het nog te moeilijk. Elke sessie de grens opzoeken en daar vlak onder gaan zitten totdat de grens wat verder ligt, etc. etc. Als de spierkracht en spierconditie op orde is zal je paard het steeds langer, beter en ook opgerichter vol gaan houden, terwijl hij over de rug loopt. Alle figuren en oefeningen horen bij het oefenen, gewoon alles doen naar wat je paard aan kan.
Zo. Ik vind het echt super moeilijk uit te leggen, maar ik hoop dat je er toch iets aan hebtOh en de zojuist gegeven tip is ook goed: leer te rijden op de buitenteugel en niet de binnenteugel, hoe verleidelijk het ook is
Als je een goede instructie hebt zal ze je er absoluut mee kunnen helpen.
tossielove schreef:Je zal een paard niet lekker over zijn rug kunnen rijden, als hij vanvoren nog niet los en ontspannen is. Je moet er dus naar toe werken dat hij vanvoren eerst los is.
Nee, dat is juist omgekeerd. Altijd van áchter naar voren rijden, je kan je van de voorkant maar zoveel permitteren als de achterkant aan kan! De hals en het hoofd zijn altijd de laatste lichaamsdelen die erbij komen.

Succes! tossielove schreef:Rianne, daar ben ik het mee eens. Niet om me eruit te praten, maar het was gewoon een domme reactie van me, waar ik niet genoeg over nagedacht heb, sorry.Inderdaad eerst de achterhand, en van daaruit nageeflijk rijden en losmaken, zonder zelf vast te houden natuurlijk!
saskiakefie schreef:Wees bewust van wat je doet tijdens het rijden, elke hulp moet je bewust geven en weten welk resultaat je wilt en dit resultaat ook krijgen. Als jij onduidelijk bent ben je niet aan het trainen en gaat je paard het niet begrijpen. Het zal niet altijd lukken, want een paard kán soms een hulp niet uitvoeren, maar probeer het wel zoveel mogelijk na te streven. Want geeft jij een hulp, en volgt het paard de hulp niet op en jij stopt met de hulp geven beloon je het paard. Want daar leert een paard namelijk voornamelijk op, wegnemen van de druk is de beloning: wijken voor druk.
Als jij een paard goed wilt trainen zul je dus eerst jezelf onder controle moeten hebben... Helemaal om het feit dat hij vast zit op links. Trainen is leren, je paard zit in een continue leerproces, dat is heel belangrijk om te beseffen. Ga de komende tijd eerst aan jezelf werken tijdens het rijden.
Als je opstapt vraag je eerst helemaal niks van het paard, alleen om te gaan stappen, en ga voelen. Hoe beweegt het paard, wanneer zet hij welk been naar voren, hoe zet hij dat been naar voren, hoe ver etc.
Als je dat goed kunt voelen kun je bewust dingen gaan doen als je gewicht verplaatsen, ga eens op je linkerzitbeenknobbel zitten, krijg je reactie? Zorg dat het paard goed op je hulpen reageert.
Je paard zit aan de linkerkant vast, dus is hij waarschijnlijk rechtsgebogen. Rechtsom gaat gemakkelijker, hij kan daar ook buigen. De spieren aan de linkerkant zijn langer dan aan de rechterkant. Als jij het paard linksom wilt laten buigen zijn de spieren aan de buitenkant niet lang genoeg en kan het paard daar niet voldoende strekken om te buigen. Zorg dat je oefeningen doet om het meer gelijk te maken.
En beloon je paard als hij wel even loslaat aan de moeilijke kant.

Ik zie de oplossing nog niet helemaal? Kun je het wat verduidelijken?
Zo kan je het afwisselen.