Paard word stout met rijden, kan het komen door het voer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TamaraFloor

Paard word stout met rijden, kan het komen door het voer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 10:06

Sinds 7 weken heb ik een nieuw paard.
In het begin was ze erg braaf maar nu word ze erg stout.
Al meerdere keren als ze een ander paard hoort lopen die ze niet ziet gaat ze steigeren/springen.
Niet echt hoog steigeren maar ze komt wel echt omhoog en dan achter elkaar door.
Als ik daarna weer weg wil stappen begint ze weer. Gister tot 3x aan toe.
Ik ben toen afgestapt en heb haar dood moe laten rennen aan de lijn.
Ze is ook super heet en als er een ander paard gek doet doet ze erg graag mee. Ook schrikt ze zogenaamd van dingen die er niet zijn. Ze word 6x in de week gereden en s ochtends komt ze ook nog in de molen of los.

Bij haar vorige eigenarese heeft ze anderhalf jaar niks tot weinig gedaan en stond ze op de basisbrok.
Ze stond bij haar thuis met nog 1 ander paard.
Ook was ze veels te dik!
Ze is nu al echt veel gewicht kwijt en haar conditie gaat met sprongen vooruit.
Op haar nieuwe stal staat ze op sportbrok 2x een half 1x een heel. Ik heb haar nu van de sportbrok afgehaald en op de muesli gezet. Omdat ik denk dat dat misschien de oorzaak is van dit.
In mijn ogen lijkt het energie teveel en wellicht door het voer. Of is het toch dat ze een beetje 'schijt' me heeft en me uitprobeerd?
De vorige eigenarese heeft dit probleem nooit gehad.

Wat vinden jullie?

xanax

Re: Paard word stout met rijden, kan het komen door het voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 10:07

heb je een foto met zadel ? klinkt mij als rugproblemen ...

mvg

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 10:15

Het kan natuurlijk zo zijn dat er medische problemen zijn of dat er iets niet goed past maar eigenlijk klinkt je verhaaltje mij vooral als uitproberen in de oren. Helemaal als ik hoor dat je afstapt nadat zij loopt te klooien. De ultieme beloning! Dat je haar daarna 'straft' door haar te laten rennen werkt niet omdat zij die link niet legt, daar zit minstens een minuut tussen dat is veel te lang. Mijn advies is haar te laten werken als ze loopt te klooien, veel overgangen maken, veel figuren rijden desnoods even flink door galopperen. Ze moet leren dat als zij stout is dat ze aan de bak moet en niet dan lekker mag stilstaan waarna de ruiter afstapt.

TamaraFloor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 10:17

Het zadel ligt prima daar hebben we uitgebreid naar gekeken met haar vorige baasje voor ze naar mij kwam.
Ook is ze die week ervoor bij de osteopaat geweest en alles was goed.
Ze is echt gefocused op andere paarden ik besta dan echt niet meer.
Ook als er andere paarden de bak inkomen besta ik niet meer en gaat ze er het liefst heel hard op af om te kijken.

TamaraFloor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 10:19

Ja ik wou ook liever niet afstappen maar ze deed ook echt erg gek en ik reed tussen de inrijdende wedstrijd ruiters door en die waren niet zo blij...
Dit was overgens in de buitenbak waar ik voor de 2e x reed. Maar ze komt van een stal met alleen een buitenbak dus dat kan het ook niet zijn.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 10:20

Ik zou je paard niet stilzetten maar gewoon gaan rijden, volte linksom gevolgd door volte rechtsom, verschillende figuurtjes etc. Gaat ze aan de kletter, probeer een volte op te sturen en het hoofd omhoog te houden zodat ze niet kan bokken. Afstappen als ze moeilijk gaat doen gaat je op den duur alleen maar verder in de problemen brengen. Je zou er voor kunnen kiezen om van te voren te longeren maar als je tussentijds afstapt hebben ze vrij snel door dat met klieren een pauze in het werk bereikt wordt.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 10:21

Minder brok/muesli (of er helemaal af) en strenger voor jezelf en je paard zijn. Beest krijgt genadeloos z'n zin om een beetje huppen, zo een heb ik ook destijds gekocht, waarschijnlijk op jouw manier gereden (steigeren is afstappen), dat kost je maanden om ze weer netjes in het gareel te krijgen. Dus nu ingrijpen en niet afwachten!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 10:24

Is ze niet toevallig hengstig, ik herken er wat in bij mn vorige merrie. Die was op en top braaf tot ze hengstig werd en ze andere paarden niet kon zien maar wel horen werd ze erg vervelend en stout. Ze vertoonde vlucht gedrag en gooide met het hoofd.
In de hengstigheid hing ze veel meer aan andere paarden (was een onzeker paard) en doordat ze tijdens het rijden bij haar maatjes weg was werd ze daarin erg vervelend ze wilde bij de andere paarden blijven die ze kende en dus in een vertrouwde omgeving.

Hormonen en een teveel aan krachtvoer kunnen veel doen bij merries.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 10:28

Het is de 22-jarige uit je profiel? Ze heeft iig zo te horen een behoorlijke conditie. Heeft ze naast stapmolen en rijden ook nog tijd in de paddock/wei?
Krijg je les met haar?
Ik zou ook denken... beetje lopen miepen van oudere merrie... is dat jij de leiding niet hebt... en ze dus zelf haar ding gaat doen... (en ze weet prima hoe dat kan) ze maakt je bang door te huppen en beetje te schrikken... en zo kan ze lekker haar eigen ding doen.

TamaraFloor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 10:35

Nee dat is niet die oudere die is inmiddels overleden.
Zij is 11jaar Ze is wel hengstig geweest maar is alweer voorbij.
Die dag ervoor had ik les en heeft ze echt hard gewerkt. Toen heb ik1x een vage sprong gehad omdat een ander gek deed.
Achteraf dacht ik ook ik had niet moeten afstappen maar ze deed echt gek en tussen die andere ruiters en ik schrok ook flink. Me zelfvertrouwen heeft een deukje opgelopen nadat ik heel hard en hoog vliegles heb gehad van een paard die ik bijreed. Die ging gewoon net zo lang door met bokken tot je er naast lag.
Dus zit toch beetje in je hoofd dat ze nog gekker gaat doen denk ik...
Ze staat trouwens ook echt stil als ze dat doet en meestal draait ze eerst nog om en dan komt ze omhoog.

TamaraFloor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 10:40

En ze gaat niet aan de ren maar in zijn HO en dan omhoog Ging ze maar aan de ren! Das beter als dit ;)

marygoround

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 10:45

Je zegt dat het dier 6x per week gereden word en 's ochtends los of in de molen komt, is dat alles wat ze aan beweging krijgt? Wellicht dat ze daarmee haar ei niet kwijt kan en dit zich uit in dit geklooi?

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 10:46

Vind het raar om gelijk aan het voer te denken eerlijk gezegd. En anders kun je ook een tijdje helemaal stoppen met krachtvoer? als ze voldoende ruwvoer van goede kwaliteit krijgt zal dat ook niet echt nodig zijn.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 10:50

Veel paarden zullen als ze ergens nieuw zijn nog niet helemaal hun ware aard laten zien. Pas als ze gewend zijn en op hun gemakje dan komt hun ware aard naar voren. Deed mijn bijrijdmerrie ook in het begin. De eerste paard maanden stond ze bekend als sul maar mevrouw is helemaal gewend en absoluut geen sul meer! Ze heeft een aantal maanden mij flink uitgeprobeerd vooral met poetsen enzo maar ook met rijden. Consequent duidelijk maken dat ze zich niet mag misdragen en met rijden negatief gedrag negeren (doen alsof je neus bloedt) en gewoon flink doorrijden. Het gaat nu beter hoewel ze het met rijden nog steeds wel eens probeert hoor, vooral buiten. Proberen ervandoor te gaan zonder reden, willen vertrekken als het nog niet mag, bokje hier en daar. Het is zeg maar een flinke madam geworden en ze vindt zichzelf heel erg gaaf. Denk dat het heel normaal is maar ik vindt het ook niet altijd makkelijk. Het ondermijnt je zelfvertrouwen en daar maakt een slim paard natuurlijk gebruik van. Win je haar respect dan heb je het ook wel voor altijd .....

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 10:52

Hoe oud is je paardje? Het lijkt wel een beetje alsof ze aan het puberen is..
Ik zou gewoon even stoppen met krachtvoer en alleen ruwvoer geven.
En als ze zo omhoogkomt naar voren rijden, je mag haar geen tijd geven zoiets te bedenken,
Dus vooruitrijden! Elke keer zodra ze het wil doen rijd je haar goed naar voren.
Ik vind het goed dat als je het niet meer weet gaat longeren, doe ik ook wel eens als ik
Me paardje even niet aankan. Maar ze moet natuurlijk ook normaal doen onder het zadel.
Veel succes! :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 10:59

Even samenvatten dus, tot 7 weken geleden kreeg ze binna geen brok en stond lekker buiten en deed weinig. In 7 weken tijd is ze veel gewicht kwijt geraakt(het is slecht voor een paard snel af te vallen), moet ze 6 keer per week rijden en komt daarnaast alleen in stalmolen of even los en heel veel krachtvoer dat ook nog eens veel meer bevat.

Een aantal dingen kunnen het veroorzaken, het zijn nogal veel veranderingen in korte tijd voor het dier. Niet meer buiten, veel meer brok en veel meer doen dat ook nog eens spierpijn of overbelasting kan veroorzaken. Hoe snel is alles opgebouwd? Langzaam aan of in een keer pats anders?

Mijn oplossing zou zijn, ga in alles heel veel stappen terug, bouw het rijden even af naar minder, verminder het krachtvoer tot hooguit een kilo per dag basisbrok, verhoog de hoeveelheid ruwvoer en vooral verhoog de hoeveelheid los/buiten/paddock/wei. Kijk dat eens een paar weken aan en bouw langzaam beweging op en hooguit minimaal ander krachtvoer erbij.

Maar ik ben bang dat dat een oplossing is die je niet wilt horen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 11:07

TamaraFloor schreef:
Het zadel ligt prima daar hebben we uitgebreid naar gekeken met haar vorige baasje voor ze naar mij kwam.
Ook is ze die week ervoor bij de osteopaat geweest en alles was goed.
Ze is echt gefocused op andere paarden ik besta dan echt niet meer.
Ook als er andere paarden de bak inkomen besta ik niet meer en gaat ze er het liefst heel hard op af om te kijken.

dit is wel tegen streidig.
je hebt met de vorige eigenaressen gekeken naar het zadel,paard was toen te dik.en is nu flink al wat afgevallen.dan kun je mij niet wijs maken dat het zadel nog goed ligt.dus zadel na laten kijken.en het afstappen vind ik zo dom,zo heeft ze wat ze wil.je kan dan nog beter iemand met een lange zweep(of longeezweep)hebben die als ze om hoog gaat en jij haar niet voor waarts krijgt,een tik geeft.voorwaarts betekent niet omhoog kunnen,dus voorwaarts houden

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 11:09

Ik vind het níet raar om aan voer te denken, 2kg sportbrok op een dag is best veel, en zeker als je paard er gevoelig voor is.

Die van mij veranderd ook in een bom als ik hem sportbrok of haver ga voeren. Dus... kijk eens hoe ze is met muesli, en anders moet je het toch ergens anders zoeken qua oorzaak.

amazing_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 11:16

Ben het aardig eens met Karuna. Er is in korte tijd erg veel veranderd voor jouw paard. Ze zal moeten wennen aan de nieuwe situatie. Ik zelf zou nu wel gewoon doorgaan met jouw manier van werken. (Hoeveelheid rijden) Probeer wel of ze een aantal keren los mag. Goed om haar ei kwijt te raken. Houdt er rekening mee dat ze de dag na een les waarschijnlijk spierpijn heeft en alles dus minder leuk vindt. Heb zelf ook een merrie gehad die van alles kon schrikken en snel afgeleid was. Heel vervelend. Veel afwisseling in je rijden zodat ze geen tijd heeft om na te denken.
En iig van de sportbrok af. Merendeel van de paarden heeft dat helemaal niet nodig. Zit veel te veel in. Die van mij krijgen luzerne (volle schep), 1/4 brok en 1/4 muslie. 2 maal daags en veel ruwvoer. Daar doen ze het super op. Worden gewoon volop gewerkt.

TamaraFloor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 11:17

Nee ze is 11jaar dus wel al even ontpuberd ;-)
Het nadeel is dat ze het binnen een seconde doet en het dus al te laat is om haar voor te zijn...
En ja slim is ze wel ja!!
Ze komt vanaf niks doen naar dit dus ik denk dat het niet ligt aa te weinig geweging

amazing_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 11:21

En ik vind het trouwens wel verstandig dat je afgestapt bent. De situatie was er niet naar om door te rijden in jouw geval. Dat had een hoop risico met zich mee gebracht. En irritatie van de andere ruiters. Soms kun je even niet anders.

TamaraFloor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 11:23

Ik heb het uiterraad rustig opgebouwd!! Je kan niet een paard vanuit het niets vol aan de bak zetten lijkt mij.
Meer naar buiten gaat hem niet worden. daar stond ze ook niet veel buiten, geen uren of zo omdat ze zich snel verveeld en graag weer naar stal ging.
Spierpijn zou kunnen maar ik was nog aan het instappen met lange teugel ze hoort andere paarden op het harden en het is BOEM! Dus daar komt het dan niet van denk ik. Ook is het met oren naar voren en een hoofd van Jihoe!
En niet afstappen is makkelijk zeggen als buitenstaander...

TamaraFloor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 11:26

En ik kijk zelf ook of het zadel nog goed ligt Eerst lag het zadel zo zo ivm ronde buik maar nu ze afvalt ligt het steeds beter het was ook op maat voor dat ze zo dik werd. En ze is allang uitgegroeid toen ze dat zadel kreeg.
Het is ook geen uiting van pijn maar van joligheid.
Zolang ze geen andere paarden hoort die ze niet kan zien is er niks aande hand.
Behalve af en toe een bakkabouter

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 11:26

Grondwerken?

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 11:33

Het voer aanpassen vind ik al een goed idee, heb al meermaals voor gehad met een nieuw paard dat ze na een paar weken zulke kuren verkopen.

Ze beginnen zich thuis te voelen en proberen eens uit, normaal gezien gaat dit over als ze zal merken dat haar toneel geen zin heeft en ze terug naar de kudde mag nadien.

Grondwerk om elkaar te leren kennen is hier heel goed op zijn plaats, je kan er alleen maar bij winnen...niet opgeven hoor!
Ik ben er haast zeker van dat dit een voorbijgaande fase is ;)