Zertab at work 16-12-12

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zertab

Zertab at work 16-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-12 18:25

Welkom in mijn topic :)

Vandaag heb ik weer met Zertabje gereden, alleen de bak was echt een hel :') Dus besloot ik om op de weide te gaan rijden. Hij gleed soms nog weg, maar we hebben de droge plekjes er tussenuit gepikt, en daar zijn we op gaan rijden. Ik ben zeker niet ontevreden over hem. Ondanks dat hij 2 weken stil heeft gestaan, liep hij net zo rustig :)

De foto´s zijn niet van zo´n goede kwaliteit, gemaakt met telefoon. Ik rijd ook op een springzadel, omdat mijn dressuurzadel ineens beugelloos is. Dat zadel trekt me best wel naar voren, dus daarvoor alvast tips gevraagd. Meer tips mag altijd, maar let erop dat het niet mijn eigen paard is, en dat we nog veel moeten leren.
Ik heb geen foto´s van het in en uitstappen, maar dat heb ik natuurlijk wel gedaan.

Zertab
Ruin
8 jaar
1.67
KWPN
JupilotxDublin

1. Hier is hij best wel gespannen.
Afbeelding

2. No comment
Afbeelding

3. Te ver naar voren, en piano handjes.
Afbeelding

4. Te ver naar voren
Afbeelding

5. Handen te hoog.
Afbeelding

6. Dit vind ik zelf een mooi beeld :)
Afbeelding

7. Onthoofd :')
Afbeelding

Bedankt voor het kijken! :D

Zertab

Re: Zertab at work 16-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-12 19:40

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 22:11

Jullie zien er ontspannen uit. Op de meeste foto's loopt het paard mooi laag met de hals en hoofd. Soms gaat hij echter te ver naar voren hellen. Zorg voor meer impuls (dus laat hem actiever lopen, minder sjokken) en vang hem van voren iets meer op met je teugels. Iets meer contact. Ter illustratie. Op foto vier valt het paard erg op de voorhand. En op foto zes lijkt het alsof je losse teugels hebt (of is dit een slofteugel?). En tot slot: dit zadel lijkt inderdaad niet goed te zijn voor je dressuurhouding. Je zit erg op de voorhand en je benen hangen niet mooi naar beneden. Je zit in een stoelzit. Dat maakt het ook lastig voor het paard om actief te lopen. De foto's en het filmpje zijn verder van zodanig slechte kwalilteit, dat ik geen verdere feedback kan geven.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 08:12

Oke bedankt. Ik rijd hier met borsttuig.

@Lisaxlucas: haha zeker!

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 21:57

probeer inderdaad van achteren naar voren te gaan rijden.
Hij loop heel erg op de voorhand waardoor jij ook voor over valt.
Krijg je al les?

rayquaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 13:52

Over het algemeen ziet het er netjes uit.
Het valt me enkel heel erg op dat jij je handen erg breed zet, het zou
netter zijn als je deze meer bij elkaar houdt.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-12 17:26

Ik krijg les, en om hem ontspannen te laten lopen moet ik ze eerst breed zetten, en dan langzaam weer naar de hals toe zetten.

@Ufurio4e: Ik val naar voren vanwege springzadel.

scoper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 14:18

ik kan me wel vinden in het handen breed zetten, dit is bij sommige paarden inderdaad wel nodig.
wat ik wel lijk te zien is dat je in u bochten gaat mee hangen een beetje zoals op de fiets, terwijl je zou moeten proberen om ook dan recht te blijven zitten het enige wat je in je bochten zou mogen veranderen kwa bovenlichaam is dat je van je heup uit een beetje meedraait maar u gewicht mooi in het midden van u paard blijft.
u beenligging vind ik wel heel goed: in u voltes mooi binnenbeen net achter de singel buiten beetje meer achteruit, doe zo verder zou ik zeggen

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-12 14:26

Bedankt! Ik zal eens vragen of iemand er op let :)

harriehoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 22:26

Ik vind het er netjes uit zien. Alleen heb je inderdaad je handen war hoog en ver uit elkaar staan. Ik heb ook een beetje het idee dat jij je beugels best kort hebt, maar dit kan natuurlijk ook aan mij liggen.
Maar vind het er zeker niet slecht uit zien!

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-12 22:29

harriehoef schreef:
Ik vind het er netjes uit zien. Alleen heb je inderdaad je handen war hoog en ver uit elkaar staan. Ik heb ook een beetje het idee dat jij je beugels best kort hebt, maar dit kan natuurlijk ook aan mij liggen.
Maar vind het er zeker niet slecht uit zien!

Bedankt!
Ja ik heb ze vrij kort. Denk 1 of 2 gaatjes langer dan mijn springbeugels.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 12:37

Probeer je paard van achteren meer te activeren.
Nu loopt hij overal op de voorhand. Ook met laag rijden moet de achterhand geactiveerd blijven.
Veel overgangen maken, vlug aan je been zetten. Daar veel mee bezig zijn.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-12 12:43

Oke bedankt :)

Lisasjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 20:08

mooie frontriem!:) ik zou je handen meer bij elkaar houden en schouders wat naar achter, loopt nu achter de teugel en valt voorover

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 10:26

Handen zet ik zo neer omdat hij dan makkelijker afbuigt. En daarna doe ik ze langzaam weer naar elkaar toe.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:50

Hij buigt dan makkelijker af omdat jij hem daar toe dwingt, als je je handen breed zet kun je namelijk nauwelijks meer rustig meebewegen zonder je paard in de weg te zitten.
Doordat hij al naar beneden word gedwongen word het alleen maar lastiger om zijn achterhand er onder te krijgen, hij loopt nu namelijk echt 'de grond in'.

Forceer je dus niet op het 'afbuigen' maar ga aan het werk met rechtrichten, voorwaarts, buiging en zorg dat die achterhand eronder komt (door bv overgangen en balkjes draven) Dan kun je pas weer aan 'afbuigen' gaan denken.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 16:12

Mijn instructrice zegt juist wel handen breed.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 17:22

Zertab schreef:
Mijn instructrice zegt juist wel handen breed.

Legt ze daarbij ook precies uit waarom? Wat voor werking dat heeft, wat het nut er van is, wat het beeld is waar zij naartoe wil?

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 17:33

Dat hij ontspannen gaat lopen. Zij zegt nooit iets ervan dat hij op de voorhand loopt. Maar zij heeft mij nog niet zien rijden met springzadel...en daardoor word ik naar voren getrokken. Dus daar kan het ook aan liggen.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 17:44

Als hij op die manier ontspannen gaat lopen loopt hij op de voorhand. Met of zonder springzadel. Als jou instructrice het nooit heeft over de voorhand dan zou ik maar op zoek gaan naar een andere instructrice. :o Sowieso als ze zegt dat je je handen zo moet zetten zou dat voor mij al een reden zijn om iemand anders te zoeken.

xAng

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 19:30

Het is mooi om te zijn dat je paard echt ontspant, en echt nageeft zonder al het gespannen getrek. Wel is hij helemaal uit elkaar gevallen en valt hij compleet op de voorhand. Je zou dit kunnen trainen door hem actief te houden, veel overgangen rijden en ook doen alsof je een overgang maakt maar hem wel net in dezelfde gang houden (tempowisselingen / schijnovergangen). Balkjes draven wil hier ook voor helpen. En ik zou de turbo eens eronder zetten want dat kan ook een behoorlijk stuk schelen.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 19:33

xAng schreef:
Het is mooi om te zijn dat je paard echt ontspant, en echt nageeft zonder al het gespannen getrek. Wel is hij helemaal uit elkaar gevallen en valt hij compleet op de voorhand. Je zou dit kunnen trainen door hem actief te houden, veel overgangen rijden en ook doen alsof je een overgang maakt maar hem wel net in dezelfde gang houden (tempowisselingen / schijnovergangen). Balkjes draven wil hier ook voor helpen. En ik zou de turbo eens eronder zetten want dat kan ook een behoorlijk stuk schelen.

Hij geeft niet na....

xAng

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 19:39

mang schreef:
xAng schreef:

Hij geeft niet na....

Nee maar hij loopt ook niet sterren te kijken, en ik vind dit een heel begin. Natuurlijk zou hij dan niet mogen hangen en in een andere houding moeten lopen, maar ik zie dit zoveel liever dan een getrokken houding. Maar meningen verschillen.

LisavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 20:06

Ik kan het niet heel goed zien maar je handen mogen wel iets dichter bij elkaar, en volgens mij mogen je beugels ook wel wat gaatjes langer want je lijkt erg kort te zitten waardoor je ook wat sneller naar voren valt.

Kimdavincy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 11:49

Ziet er fijn ontspannen uit. Maar houd je handen wat meer bij elkaar en voor je kijken dan ga je automatische rechter op zitten:)