paard rustig leren draven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kosje4

paard rustig leren draven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 19:41

hallo
ik heb een vraagje
ik heb een paard van 7 nu bijne een half jaar onder het zadel
aleen hij draaft altijd best hard
en als ik hem vraag rustig te laten draven doet hij dit maar een paar seconden
ik rij hem met een dubbel gebroken bit
moet ik hem mischien met een ander bit rijden
hoe los ik dit op?
ik heb wel les
paard heeft een goed passend zadel en mankeert verder niks
heeft iemand tips voor mij

Sim

Re: paard rustig leren draven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 19:44

Terug rijden met je zit. Niet meegaan met je lichtrijden in het harde lopen van je paard. Hou je lichtrijden klein, goed rechtop zitten met je schouders terug. Opvangen met je hand maar wel blijven aanvullen met je been.

Imke1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 19:46

ik heb hetzelfde met mijn verzorgpaardje gehad. Ze kon in het begin niet goed aan de teugel lopen, en deed dan haar hoofd omhoog, en ging heel hard draven. Ik heb eigenlijk gewoon rustig met haar steeds beter aan de teugel te leren lopen, en ze ging toen ook al iets langzamer. Jouw paard is blijkbaar ook nog niet lang bereden. Ik denk dat er vrij weinig is dat je kunt doen, maar misschien helpt bij hem hetzelfde als bij mijn merrie. *zal wel niet :o *

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 19:48

als ik hem vraag aan de teugel te lopen doet hij dit wel super
hij is nu een half jaar onder het zadel

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-12 18:40

Imke1998 schreef:
ik heb hetzelfde met mijn verzorgpaardje gehad. Ze kon in het begin niet goed aan de teugel lopen, en deed dan haar hoofd omhoog, en ging heel hard draven. Ik heb eigenlijk gewoon rustig met haar steeds beter aan de teugel te leren lopen, en ze ging toen ook al iets langzamer. Jouw paard is blijkbaar ook nog niet lang bereden. Ik denk dat er vrij weinig is dat je kunt doen, maar misschien helpt bij hem hetzelfde als bij mijn merrie. *zal wel niet :o *

als ik hem vraag aan de teugel te lopen doet hij dit wel super
hij is nu een half jaar onder het zadel

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 18:45

Volte's rijden en die openen en sluiten,veel met je zit werken en evt je stem als extra hulp erbij.
Niet aan de teugels trekken dat werkt averechts.
Probeer eens vanuit de stap een hele rustige overgang te maken naar de draf.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 18:51

Een paard loopt makkelijker snel en rechtuit dan netjes onder de ruiter. Zachter laten rijden is een kwestie van oefenen, oefenen en nog meer oefenen. Goed op je zit rijden, en veel figuren rijden. Je paard moet leren goed te buigen.
Wat zegt je instructeur erover? En waarom denk je überhaupt aan een ander bit?

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 18:55

probeer zelf heel rustig te gaan lichtrijden, niet mee in het tempo van je paard maar langzamer dus. Meestal gaan ze dan vanzelf in jouw ritme lopen! Af en toe een ophouding maken met je teugels, maar zeker niet constant blijven trekken!

Whozigg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 18:57

Dat ie het maar een paar seconden doet is niet zo raar, hij moet leren onder jou te blijven.
Ga niet mee in zijn tempo, langzaam lichtrijden, ophouding maken en weer ontspannen. Dit gaat niet in 1 dag, dit heeft tijd nodig. Door te herhalen leert een paard.

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-12 18:58

oke dat ga ik is proberen langzamer te lichtrijden
goeie tip denk ik dankje

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 18:59

Mag ik vragen, hoe jij je paard aan de teugel wilt laten lopen, als hij nog niet eens op jouw tempo loopt? En dus ook niet op je zit reageert?

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-12 19:00

liekec schreef:
Mag ik vragen, hoe jij je paard aan de teugel wilt laten lopen, als hij nog niet eens op jouw tempo loopt? En dus ook niet op je zit reageert?

ik vraag het hem 1x dan gaat hij al zakken met ze hoofd aleen dit lukt niet in draf aleen in stap

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 19:01

Dan is het inderdaad een kwestie van op je zit terug rijden, langzamer gaan lichtrijden, en veel figuren laten maken. En als hij het een X aantal minuten goed volgehouden heeft, hem weer bv op van hand veranderen middendraf laten doen. En dan weer terug naar het goede tempo.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 19:03

Dat was ook mijn vraag, eigenlijk. Je paard loopt wel aan de teugel, maar niet in het juiste tempo? Ik zoek dat overdreven 'voorwaartse' meer in het feit dat hij nog niet zo'n goede balans heeft; Logisch, zo'n paard dat net een half jaartje onder het zadel is. Maar dan loopt hij wel aan de teugel? }:0

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-12 19:04

BaileyMix schreef:
Dat was ook mijn vraag, eigenlijk. Je paard loopt wel aan de teugel, maar niet in het juiste tempo? Ik zoek dat overdreven 'voorwaartse' meer in het feit dat hij nog niet zo'n goede balans heeft; Logisch, zo'n paard dat net een half jaartje onder het zadel is. Maar dan loopt hij wel aan de teugel? }:0

hij loopt in stap aleen aan de teugel nog niet in draf en dat hoeft van mij ook nog lang niet hij moet eerst rustig draven en een goeie balans hebben

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 19:06

Ik heb hier ook echt een maand mee gezeten.. heel irritant! Nog steeds hoor maar ik heb ook les.

Wat is zelf doe is meestal eerst even longeren van te voren omdat ze anders gewoon niet te stoppen daarna als ik er op klim probeer ik met stappen al heeel veel figuren te rijden. Bij draf het zelfde. Veel op de volte en zelf proberen langzamer te gaan lichtrijden. Je paard moet wachten op jou!!!! Dus dan moet ook geleerd worden. Succes

Sanora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 19:08

Wees heel consequent, gaat hij harder draven dan jij aangeeft direct weer terug rijden. En dan niet aan de teugels gaan trekken maar met je zit terugrijden, eventueel in combinatie met het rijden van een volte en je stemhulp als hij niet reageert op je zit. Ga heel veel overgangen en schijnovergangen rijden om het paard te leren op jouw hulpen te reageren. En zoals ik al zei consequent zijn.

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-12 19:09

oke bedakt voor je tips

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 19:10

Mag ik dan vragen hoe je je paard aan de teugel vraagt? Misschien dat daar het probleem wel zit?

Imke1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 19:11

sabrinagirl schreef:
liekec schreef:

ik vraag het hem 1x dan gaat hij al zakken met ze hoofd aleen dit lukt niet in draf aleen in stap

Opzich is een goede balans handig indraf, maar ik denk dat hij zich automatisch al iets meer gaat aanpassen, als hij goed aan de teugel leert lopen.

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-12 19:12

ik geef een klein beetje druk op de teugels en dan gaat hij zakken en vul het een beetje bij met me been als het nodig is

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 20:05

Imke; Wat een onzin zit jij te verkondigen zeg, sjongejonge. Wil je a.u.b eens een aantal goede lessen nemen over het wat, hoe en waarom van dressuur i.p.v. dit soort advies geven? Sorry, maar het irriteert me een beetje....

sabrina; Dat is dus niet goed. Het is beter voor het paard als hij nageeflijk loopt, klopt, maar dit moet hij min of meer zelf aanbieden. Bij een paard dat net een half jaartje onder het zadel is moet je hier helemaal niet aan denken. Het belangrijkste is nu dat hij een mooi constant tempo heeft, lekker actief loopt en op eigen benen leert lopen (balans heeft dus). Met een goede balans leert hij als het ware omgaan met zijn eigen lichaam+het lichaam van de ruiter. Dan zal hij kunnen ontspannen en als jij ook meewerkt en hij goed los is in zijn lijf, zal hij vanzelf nageeflijk gaan lopen. Dit duurt wel een tijdje, maar dan loopt hij lekker ook! Je zult absoluut het verschil merken tussen correct nageeflijk lopen en zoals je hem nu laat lopen als het eenmaal zover is.

Laat je hierin goed begeleiden door een instructeur/instructrice.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 21:00

Aan een ander bit moet je helemaal niet gaan denken, waarom zou je ?????
Het paard is pas een half jaartje aan het rijden met dit bit, het is aan jou hem gevoelig te houden, hem te vragen te reageren op lichte hulpen, das echt jouw taak niet die van het paard.
Het kan best nu wel zo zijn dat hij aanvankelijk net iets makkelijker was dan nu, paard is het ondertussen een beetje gewoon aan het worden, maar je moet inventief te werk gaan , vooral zacht blijven maar tegelijk toch ook heel consequent zijn en blijven, een halve stap te vlug dan moet jij al gaan corrigeren.
Dit is niet makkelijk, doe zoiets nooit op eigen houtje, je leert je paard veel te vlug ook de verkeerde dingen aan, een paard vergeet niet dus het verkeerde kan je wel nieuw en beter aanleren maar het blijft wel opgeslagen in zijn geheugen.
Jouw probleem kan je niet via tips hier op bokt oplossen, dat kan alleen door goede begeleiding ter plekke , dus bij je paard, in "real life" dus.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 12:11

ik had dat probleem ook. het hielp bij mij heel goed om door te blijven zitten. als je gaat lichtrijden merk je het minder goed als hij toch weer versneld. ik zou er geen scherper bit in hangen, het licht niet aan het paard als hij niet reageerd op lichte hulpen, dan heb jij hem waarschijnlijk altijd grove hulpen gegeven waardoor hij nu niet/minder goed op lichte hulpen reageert. ik zou dus ook zeker niet in de teugels gaan "hangen" om hem langzamer te laten gaan, maar kleine ophoudingen geven als je merkt dat hij versneld.

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 12:34

minajtje schreef:
ik had dat probleem ook. het hielp bij mij heel goed om door te blijven zitten. als je gaat lichtrijden merk je het minder goed als hij toch weer versneld. ik zou er geen scherper bit in hangen, het licht niet aan het paard als hij niet reageerd op lichte hulpen, dan heb jij hem waarschijnlijk altijd grove hulpen gegeven waardoor hij nu niet/minder goed op lichte hulpen reageert. ik zou dus ook zeker niet in de teugels gaan "hangen" om hem langzamer te laten gaan, maar kleine ophoudingen geven als je merkt dat hij versneld.

nee wil er zeker geen ander bit in doen
en ik rij echt met een achte hand
en het klopt wel idd als ik ga doorzitten gaat het wel veel beter