Nieuwe aanwinst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

yeye

Nieuwe aanwinst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-12 18:09

Na lang zoeken heb ik eindelijk terug een paardje waar ik mee kan rijden :)
Haar naam is Helena (roepnaam Moppie) en ze is 5 jaar oud.
Voordien heeft ze 2 veulentjes gehad en is ze lichtjes ingereden tussen te veulentjes door.
Op dit moment zijn we gewoon bezig met het verkennen van de binnenpistes en het gewoon worden van een ruiter.
Ze had nog nooit een binnenpiste gezien en was ingereden in een buitenpist.
Dus we werken aan het verkennen van ramen, spiegels, letters, houten bakrand,...
Ook is ze het niet gewoon om met andere paarden te rijden dus dat vormt wel een probleem.
Nu willen we graag weten wat bokt van onze combinatie vind :D

Eerste keer rijden op haar:

4de keer rijden op haar en eerste keer in de grote piste:

Let niet op mij :o Ik ben heel de tijd bezig tegen haar en aan het zingen en nog meer :+

scilla123

Re: Nieuwe aanwinst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 19:56

ik heb nou niet het idee dat het je paard ook maar wat interesseert dat zij in een binnenbak is, dus zou gewoon lekker gaan rijden en km maken.

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 20:02

Ik vind m een beetje flink terughoudend in de stap, maar zo'n geweldige kijk heb ik er ook niet op ;). Leuk ding! Mooie lange benen, dat wel!

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 20:06

Zoals al gezegd, stap mag actiever en het ziet er echt niet uit alsof ze het eng vindt. Lekker aan het trainen gaan dus, het is een leuk beestje. Veel plezier met haar!

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-12 20:42

Haha het lijkt haar inderdaad niet veel te schelen maar er zijn hier en daar wat stukjes uit gelaten natuurlijk :P
Ik zal even een filmpje maken van haar kijkerige momenten en hoe die zo een beetje gaan...

De stap gaan we inderdaad mee aan de slag! Bedankt voor de tip! :)

Een paar momentjes heb ik kunnen vinden. Zo gaat het eigenlijk heel de tijd in het begin maar ik vraag mijn vriend altijd om het eerste kwartier losrijden niet te filmen :')

scilla123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 07:57

als ik dit filmpje zie vind ik jou ook wat afwachtend in alles. ik denk dat je meer moet gaan rijden. rij m lekker vooruit en net doen of er niks aan de hand is.

joycie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 09:39

Leuk paardje! Ik heb als tip voor je dat je niet te voorzichtig moet gaan rijden (ik herken dit van mezelf en het paard dat ik rij)..je wacht te veel af, het tempo wordt teveel terug gehouden, als ze stilstaat omdat iets eng is stap daarna dan weer actief verder..wacht niet af of zij weer wil gaan lopen, JIJ zegt dat ze moet lopen, JIJ moet haar het vertrouwen geven dat het niet eng is. Zet dus door, geef been, rij voorwaarts, wacht niet af..hoe meer je haar doorrijdt hoe meer ze met haar aandacht bij jou zal zijn en niet bij alle 'enge' dingen.

RyantJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 10:24

Leuk paardje, gefeliciteerd!
Wat hierboven al is gezegd, tempo erin houden.. misschien gaat ze voor je gevoel nu hard genoeg maar er mag zeker een versnelling bij:) Je zal merken dat haar evenwicht en aanleuning gemakkelijker wordt. En zo op het filmpje te zien, vind ze de binnenbaan al niet eng meer. Lekker km maken en veel lange lijnen rijden als ze nog groen is .. succes!!

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 14:53

Bedankt voor de tips! Hier heb ik wel wat aan :)

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 15:00

Jammer van de kwaliteit van de filmpjes, maar wat ik van beide filmpjes zie is dat je paard van achter niet regelmatig is... Of het beeld moet wel ernstig vertekenen, maar ik krijg er niet helemaal een goed gevoel bij. Is dat getik wat je hoort dat ze aantikt? Heb je nog meer beeldmateriaal van het draven?

Daarbij krijg ik het gevoel dat je liever rechtsom gaat, dan linksom. Is dat omdat ze rechtsom makkelijker is? Ik vind haar namelijk linksom minder fijn ogen dan rechtsom (en dan doel ik op het onregelmatige...)

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 15:09

Ze loopt inderdaad een beetje onregelmatig. Dit komt door een oude blessure dat ze heeft. Ze heeft hier verder geen pijn aan maar heeft dus in 1 been minder spieren.
Ze tikt inderdaad wel vaak aan. Tips hiervoor? :)

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 13:50

Wat een leuk paardje.

IK zou je als tip willen geven je paard veel meer ruimte te geven. omdat hij nog zo jong is.
Laat hem op eigen benen leren lopen door de teugels langer te maken en ze komt vanzelf in jou handen te lopen.
Het lijkt er een beetje op dat ze een zwakke achterhand heeft.
Die zou je extra kunnen trainen door te gaan longeren 2 a 3 keer in de week.
Ook leuk voor de afwisseling.

Succes!

Liefs

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-12 10:25

Bedankt voor de tip! :)
En hoe zou ik best kunnen longeren?

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 17:04

Er zijn diverse manier van longeren.
Raadpleeg hier een deskundige voor wat bij jou paard past.
Suces

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 14:06

Bedankt! :D Ben echt erg trots op en met haar! :)

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 14:15

yeye schreef:
Ze loopt inderdaad een beetje onregelmatig. Dit komt door een oude blessure dat ze heeft. Ze heeft hier verder geen pijn aan maar heeft dus in 1 been minder spieren.
Ze tikt inderdaad wel vaak aan. Tips hiervoor? :)

Vanaf de eerste paar seconden in het eerste filmpje dat ik keek, had ik het idee dat ze voor kreupel loopt. In het tweede filmpje zie ik dat ook terug. Het lijkt wel alsof ze d'r voorhand probeert te ontlasten.
Ook knikt ze erg met haar hoofd.

Nu kan het zijn dat dit zo lijkt door de beeldkwaliteit, maar toch vraag ik me af; heb je haar laten keuren?

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 17:22

Laten keuren niet. Ik wist wat er met haar been aan de hand is.
Ze wordt hiervoor vanaf januari behandeld. Ze heeft een lichte blessure van de aanhechting van haar pees. Ze heeft dit al 2 jaar maar de kosten voor de behandeling was voor de vorige eigenaars te hoog. Ze hebben haar 2 keer laten veulenen en dan besloten haar weg te doen naar iemand die er echt recreatief mee aan de slag wil en eventueel de behandeling wel wil opstarten.
We krijgen van de vorige eigenaars de oude foto's en de oude echo's (haar dierenarts zou deze doorsturen) zodat we alvast een beeld hebben om het nu mee te vergelijken.
Ik rij haar nu zo een 2 keer in de week een half uurtje waarvan ongeveer 10 minuten draf en maar 2 voltes galop per week. Dit op aanraden van mijn dierenarts. Ze moet wel dagelijks 15 minuten stappen tot dat we beginnen met de behandeling en dan krijgen we een nieuw schema :)

Toen we haar kochten van een tussenpersoon (dus niet van de vorige eigenaar) wisten we enkel dat ze een peesblessure had. Nu blijkt dus dat het een lichte blessure is die wel verholpen kan worden :) Goede gok genomen dus :) Eigenlijk kochten we haar enkel als fokmerrie dus het is een pluspunt dat we erop kunnen rijden en vooral dat het met haar toch nog 100% in orde kan komen!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 16:58

Vind het staptempo veel te laag. Lekker vlot doorlaten stappen. In de draf vind ik haar uit elkaar vallen, zo ook in de galop. Jij moet je handen niet naar voren doen, maar bij je houden. Er veel zelfverzekerder op gaan zitten. Voor de rest is het een leuk paard met leuke bewegingen. En is die bak nu zo hard, dat je je paard hoort draven en galoperen. Leek ook net alsof ze in het begin even aan het glijden was met haar ene voorbeen.

Lisasjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 20:00

super leuk paardje ! ik zou je armen niet te ver naar voren steken en proberen ze netjes langs je zij te houden, ga je meer rechtopzitten en val je in draf niet voorover( ookal valt dat reuze mee hoor ! ) :)

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 11:41

Bedankt voor de tips! :)

bongartzfran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 09:46

Ik heb het idee dat het je paard niet echt wat boeit wat je doet, hij lijkt een beetje verveeld. Probeer eens iets anders (k heb zelf ook geen idee wat... ) reageert ze/hij misschien wat wakkerder. Laat je armer meer bij je voor meer contact met de mond
*D

HeavensLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 08:37

nu nog actief werken en dat komt super met jullie ;)

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 12:27

Bedankt allemaal! :D Ben zo blij met haar!
We werken hard aan haar conditie :)

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 12:58

rindin schreef:
Jammer van de kwaliteit van de filmpjes, maar wat ik van beide filmpjes zie is dat je paard van achter niet regelmatig is... Of het beeld moet wel ernstig vertekenen, maar ik krijg er niet helemaal een goed gevoel bij. Is dat getik wat je hoort dat ze aantikt? Heb je nog meer beeldmateriaal van het draven?

Daarbij krijg ik het gevoel dat je liever rechtsom gaat, dan linksom. Is dat omdat ze rechtsom makkelijker is? Ik vind haar namelijk linksom minder fijn ogen dan rechtsom (en dan doel ik op het onregelmatige...)

Eens. Ook ik vind het paard niet lekker lopen. In stap is ze ronduit slecht. Zou niet gaan rijden op een paard wat niet rad loopt. Niet rad means pijn...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 13:01

Leuke merrie maar ook ik zou er niet op gaan zitten. Ze geeft duidelijk aan dat het pijn doet (kreupel).