Magic, ruim 2 maanden onder het zadel.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MiiRowiej

Magic, ruim 2 maanden onder het zadel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-12 14:27

Hallo allemaal,

Sins oktober lease ik Magic. Magic is een Hackney maar ik wil van de zomer met haar dressuurmatig gaan starten. dit is een hele klus ben ik achter gekomen met een paard dat oorspronkelijk gefokt is als Showpaard voor het aangespannen rijden.
ze is 6 jaar maar naar mijn weet eerder nooit ingereden.
ik ben hier dus 2 maanden geleden mee begonnen en heb sins een maandje les van Henri Kruitbos. het gaat erg goed en ze pakt alles heel snel op.

dit filmpje is van ongeveer 3 weken terug, zo als je kunt zien is ze nog erg stug en stijf in haar rug.
ik probeer heel erg om haar ontspannen te krijgen en haar meer over haar rug te laten lopen. dit gaat iedere keer beter :)

ik ben benieuwd wat jullie er van vinden, tips zijn meer dan welkom en commentaar ook maar hou wel in je achterhoofd dat wij net begonnen zijn en er nog een hoop dingen verbeterd moeten worden dus hou het alsjeblieft opbouwend:)

ps. er zit aan het einde van het filmpje ook een stukje galop in en dit vinden wij beide nog erg moeilijk. dus de focus ligt momenteel voornamelijk op de draf en de ontspanning.

https://www.youtube.com/watch?v=0qYk7UENdM4&feature=plcp

alvast bedankt :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 14:40

Vindt het wel een leuk paard, maar heb wel wat opmerkingen. Als eerste lijkt je paard niet echt goed aan het been, lijkt soms of je echt met je spoor prikt maar zie geen/weinig reactie vanuit het paard. Tempo is ook vindt ik niet actief genoeg. Mag echt wat meer voorwaarts van mij. Daarnaast zou je beter je teugels wat korter nemen je hebt ze nu vrij lang en lijkt ze toch wat vast te zetten. Dus teugels korter, handen wat hoger en meer naar voren plaatsen. Je lijkt nu een vrij stramme verbinding te hebben, de ene keer boogjes in de teugels de ander weer contact.

Ik zou er dus graag meer tempo inzien komen, gewoon actief aan het werk zetten, ziet er nu allemaal nog net te voorzichtig uit eigenlijk.

Ilverette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 14:47

Leuk paardje, daar valt echt wel dressuur mee te starten.
Wat me opvalt is het contact met de mond, je houd je handen stil maar je lijkt ze ook vast te zetten waardoor je het contact duidelijk los,vast,los,vast ziet gaan terwijl je paard wel lijkt te willen nageven. Daar valt nog veel te halen als je je handen een fractie hoger houdt en meer meegaat met de beweging van je paard van voor naar achter. Je teugels korter en een fractie naar voren als ze nageeft zodat ze kan ontspannen en je hebt een constantere aanleuning. Daardoor gaat ze meer zakken en train je haar rug beter. Ook denk ik dat het verstandig is om je beugels nog even een gaatje korter te doen waardoor je houding verbeterd. Je kunt dan je hakken beter uitdrukken en ook de draf beter uitzitten. (Want ik denk wel dat ze best hoog opgooit?) Vooral in galop houd je je rug hol en ook dat verbeterd daardoor.
Ik zie niet het nut in van de sporen, volgens mij is ze zonder sporen ook prima aan het been te houden en anders kun je dit beter zonder sporen oefenen door veel overgangen te rijden. Dat verbeterd ook de impuls waar ze wel wat meer van kan gebruiken.

jjustangela

Re: Magic, ruim 2 maanden onder het zadel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 17:25

Je geeft steeds been, en dan heb je ook nog sporen om, lijkt me niet fijn voor je paard. Verder heb je een leuk paard:)

Patrss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 19:41

Leuk beest! :D Probeer inderdaad zoals hierboven al is gezegd, je teugels 10cm korter en iets hoger vast te houden, spoortjes af en je beugels een gaat je korter te doen. Verder wel ontspannen meegeven wanneer je paard aangeeft te willen zakken met zn hoofd en het gaat volgens mij al een stuk beter! Probeer zelf ook je schouders te ontspannen want het ziet er erg strak uit. En wat ook helpt is lekker veel figuurtjes rijden, blijven sturen en met regelmaat overgangen maken. Wat betreft de galop, is een kwestie van veel blijven oefenen! Bovenlichaam stil, onderlichaam beweegt mee. Komt helemaal goed met jullie! :o

DelaraXXX123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 21:23

Ik zou idd iets meer proberen je been stil te houden verder misschien je kin iets meer omhoog.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 21:28

ik vind het paard echt een leuk ding! paardje is rap genoeg, dus spoortjes af, beugels een gaatje korter, en inderdaad je teugels min. 10 cm korter en handen dragen... verder is het echt een leuk dier, kun je ver mee komen, je kunt zien dat ie snel genoeg is, en graag werkt! als je je spoortjes af hebt, kun je er iets meer aanzitten met je been zodra het tempo te laag word.. veel succes!

Yvet_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 21:30

Leuk paard! Ik ga inderdaad ook mee met bovenstaande reacties. Je zou je handen wat meer zelf moeten dragen. Daarbij is het belangrijk dat je een constante verbinding behoudt met de mond van je paard. Nu denk je dat je heel vriendelijk bent voor je paard, omdat je de teugels niet strak houdt, maar het tegendeel is dat je paard nu steeds een rukje in zijn/haar? mond krijgt en daardoor zal hij straks angstig kunnen worden voor je hand. Probeer goed contact te behouden met de mond en probeer met de zijkant van je voet meer aan de drijven. Dan kun je de spoor enkel gebruiken wanneer hij niet reageerd op je been. Dit contact met de mond start overigens al in stap, waarbij het uiterst belangrijk is dat jij met je handen goed meegeweegt en het dier niet belemmert in de beweging van het hoofd.

Succes ermee!!

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 21:33

Ziet er goed uit voor twee maanden en wat een leuke merrie zeg! De galop is nog niet constant, maar ik vind het al heel wat dat ze op de volte al de balans vindt om in de gang te blijven. De andere kant op galloperen jullie ook?
Verder vind ik het wel grappig dat je zegt dat het een Hackney is en ook nog vaak de neiging heeft om als een Hackney te lopen. Niet stom bedoelt, maar dat komt een beetje over alsof je dat liever niet zo zag. Ik vind het juist een leuk iets dat ze zo springerig en apart loopt, daar kan je je voordeel mee doen op wedstrijden als je het traint als iets positiefs en niet als iets dat je wil verbloemen of afleren. :)
Op de volte in galop zie ik je wel goed openen met je houding, maar ik zou uitkijken om niet te zeer naar binnen te draaien. Uit ervaring weet ik dat te veel openen naar binnen toe met je houding; je paard naar buiten uit balans kan drijven.
Succes ermee, denk dat jullie ver kunnen komen!

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 09:32

Ziet er goed uit, maar probeer als je wil aanspringen in galop je teugels een stuk korter te nemen en duidelijk stelling naar binnen te vragen, en net op een moment dat ze in wil buigen aan te springen. Dan heb je een stuk grotere kans dat je meteen goed zit! Nu geef je de hulpen en moet je maar 'hopen' dat ze goed zit, maar daar kan je echt wel iets meer invloed op hebben door duidelijk stelling te vragen.

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 09:47

Ellebogen, onderarmen en handen en een rechte lijn naar de teugels. Dus handen hoger en teugels korter en meer ontspannen. Houdt vooral meer contact met de buitenteugel zodat je aan je binnenhand meer kan ontspannen. Ook lijkt zij wat over de buitenhand weg te lopen op de voltes dus dan ook meer buitenteugel. Verder zou het goed zijn veel overgangen te rijden en op de binnenhoefslag te rijden.
Succes, komt vast helemaal goed!
Laatst bijgewerkt door Avanti op 09-12-12 10:03, in het totaal 2 keer bewerkt

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 09:56

Wat een leuk paard, maar lijkt me erg moeilijk om met zo'n paard dressuur te rijden.
Ik moet over het rijden zeggen dat je je handen best vastzet en dat het tempo te laag is voor dit paard. Ze gaat nu 'huppelen' op de achterbenen, ze krijgt zo niet de kans om haar beweging af te maken zeg maar en dat bevordert het ruggebruik nou ook niet echt. Ik zou haar liever gewoon echt lekker op tempo laten lopen (misschien zou dat voor jouw idee te hard zijn, maar dan pas kan ze haar rug gebruiken en haar buispieren moet ze dan ook wel aanspannen).

Met dit langzame tempo krijg je een erg ingehouden, 'huppelig' beeld (ik heb vooral naar haar achterbenen gekeken, die bewegen nu nauwelijks!).

Succes met haar, het lijkt me een heel project hoor!

MiiRowiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-12 16:19

Bedankt allemaal voor de fijne reacties, ik zie dat veel mensen schrijven over dat ik mijn handen vast zet en dit klopt. Ik weet dat van mezelf en ben daar hard mee bezig. Bedankt voor de super tips.
Een aantal van de tips en commentaren die ik lees ben ik met mijn instucteur al mee bezig en dat gaat heel goed. Dingen zoals meer mijn handen dragen en de teugels korter om zo beter contact te houden.

Ik wil even kijken of ik van de week een nieuw filmpje kan maken zodat jullie de vooruitgang kunnen zien. Want naar mijn mening gaat die momeneel met sprongen :D

Whild schreef:
Verder vind ik het wel grappig dat je zegt dat het een Hackney is en ook nog vaak de neiging heeft om als een Hackney te lopen. Niet stom bedoelt, maar dat komt een beetje over alsof je dat liever niet zo zag. Ik vind het juist een leuk iets dat ze zo springerig en apart loopt, daar kan je je voordeel mee doen op wedstrijden als je het traint als iets positiefs en niet als iets dat je wil verbloemen of afleren

Nee klopt in vind het ook wel gaaf alleen het is wel lstig uitzitten omdat ze nog zo stijf in haar rug is. Maar ik hoop ook dat ik het er een beetje in kan houden inderdaad.

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 23:35

Hackney! Gaaf! Inderdaad oorspronkelijk een showtuiger, met de bijbehorende beweging en bouw. Echt niet onmogelijk om dressuurmatig te rijden, maar zorgt wel voor iets andere aandachtspuntjes.

Hij maakt zich erg kort in de rug en hals waardoor je een soort geforceerde nep-oprichting krijgt. Ik zou proberen wat meer lengte in de bovenlijn te krijgen door voorwaarts-neerwaarts te rijden, maar ik kan me voorstellen dat dat juist lastig is bij dit paard. Maar als je vanuit die lengte naar je aanleuning kunt werken krijg je een mooie aanspanning en meer lossigheid. Succes!

MiiRowiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 22:01

@shirley

ja precies wat je zegt, kort in de rug en geforceerd opgericht. ik ben daarom nu inderdaad bezig met die lengte krijgen in de rug. ze pakt het goed op alleen in een heel sukkelig tempotje.. als ik haar dan voorwaarts wil rijden heeft ze nog wel eens de neiging om weer strak te worden. maar ook dit gaat iedere keer ietsjes beter.

;edit

oh ja ik heb vandaag gereden en een aantal van de tips toegepast. teugels korter, handen dragen, spoortjes af gedaan. en dit ging super!!
bedankt allemaal :)

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 11:27

Heey wat leuk! Ik heb ook een grote maat Hackney en heet ook toevallig Magic! Rij haar alleen maar onder het zadel.
Leuk om rijfilmpjes te zien van hackney's onder het zadel.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 11:35

Zet je handen wat verder uit elkaar en iets meer mee naar voor. Ik zie op sommige stukken dat je erg terug trekt je teugels zijn te lang waardoor je met je hand zo goed als tegen je doos aan zit. Pak de teugels wat korter en doe je hand mee naar voren en wat uit elkaar. Zo gaat je paard vanzelf beter zakken! Erg leuk paard!

Nog een tip. Als die verkeerd aan galopeerd ga dan niet steeds op de zelfde plek weer weg galoperen. Voorkom dat je paard vooruit gaat denken en dus rennerig word op één plaats. Vanuit het lichtrijden op het verkeerde been vallen jonge paarden vaak wél in de juiste galop.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 11:40

Heb neit het hele filmpje gekeken maar wat direct opvalt is de positie van je handen, die liggen op je been. Probeer ze wat meer te dragen! Ik lees nu daar je daar inmiddels al mee aan de slag bent, goed zo!
Het ziet er al heel behoorlijk uit verder.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 11:43

Wat mij gelijk al opviel in de eerste 20 seconden: Te veel aan de voorkant aan het rommelen en totaal niet van achter naar de hand toe gereden.
Mijn tip: Eerst eens het gas er op en voorwaarts, voorkant komt dan vanzelf!
Verder een leuk paardje!

PriscillaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 22:11

Leuk paardje zeg. Er zitten hele mooie momenten in je filmpje op de manier hoe je paardje loopt.
Ik ben het helemaal eens met de boven genoemde dingen zoals je handen en je beugels.
wat mij ook erg opvalt is dat je snel je balans kwijt bent als ie zelf van tempo veranderd.
probeer je goed te ontspannen in je lichaam dan zal je zien dat je dat beter op kan vangen.
Maar jullie komen er wel. veel plezier

MiiRowiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 01:13

TuttiFrutti_ schreef:
Heey wat leuk! Ik heb ook een grote maat Hackney en heet ook toevallig Magic! Rij haar alleen maar onder het zadel.
Leuk om rijfilmpjes te zien van hackney's onder het zadel.

haha wat toevallig en leuk! en wat fijn om de bevestiging te hebben dat er meer mensen zijn die dressuurmatig rijden met hun grote shower :P maar eens een keer ervaringen uitwisselen denk ik ;)

MiniMouse schreef:
Wat mij gelijk al opviel in de eerste 20 seconden: Te veel aan de voorkant aan het rommelen en totaal niet van achter naar de hand toe gereden.
Mijn tip: Eerst eens het gas er op en voorwaarts, voorkant komt dan vanzelf!
Verder een leuk paardje!

ze heeft juist de neiging om onder me vandaan te lopen zo voorwaarts is ze :P hoe los ik het onder me vandaan lopen op maar hou ik haar toch voorwaarts zodat ze haar achterhand meer gaat gebruiken? voornamelijk met mijn zit denk ik zelf, maar wat als dit niet altijd werkt?

bedankt allemaal, ik heb echt wat aan de tips en ik merk zelf echt verschil. ik heb nog niet iemand gevonden die de vooruitgang voor me kan filmen maar ik beloof dat jullie dat snel zullen zien.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 18:20

Juist voorwaarts rijden. Onder het tempo gaan rijden geeft alleen maar meer
Aandrang om harder te lopen.En dan moet jij dit weer opvangen.
Voorwaarts lopen doet een jong paard meestal vanzelf.
Dat moet ook,dan kan hij beter zijn balans houden.
Het paard gaat voorwaarts nu en jij wilt langzamer.
Waarschijnlijk is hij hier ook nog niet sterk genoeg voor.
Jouw taak om hem voorwaarts te rijden en vanuit daar ontspanning vragen.
Als hij dat op pakt gaat hij andere spieren gebruiken.
Dit gaat hij voelen in zijn lijf. Meestal gaan ze dan vanzelf langzamer lopen.
Dan weer jou taak om hem daarin weer naar voren te rijden en diezelfde
ontspanning te houden. Daar begint dan het sterker worden.
Succes!

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 13:11

Ziet er op zich niet verkeerd uit. Leuk paard, zit zeker wat in.

Ik vind dat je je teugels erg lang hebt. Zou de teugels een stuk korter nemen en je handen dragen. Die heb je nu bijna in je kruis zitten ;)
En rechtop zitten, je valt steeds wat voorover. Lekker tempo rijden, niet teveel aan de mond willen zitten, die nageeflijkheid komt wel.
Neem goed les, dan komen jullie er wel.
Succes.

MarlonNaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 20:54

Heej heej wat een super leuk paard,

Wat iedereen al zegt eigenlijk is de teugels wat korter,
Ik snap eigenlijk niet waarom je met 2 maanden al met sporen rijd. Ga eerst je paard aan het been leren rijden en pak de sporen in de M erbij voor de verfijning. Als je nu je paard al dood (stom, niet gearegerend) rijd op de spoor kan je er later op het been ook niks meer mee.

Voor de galop, super bezig. Alleen ik zou persoonlijk het paard juist de beloning geven als hij goed aangalopeerd door na één rondje terug te gaan en hem/haar te prijzen (ook in de galop zoals jullie doen uiteraard). Maar juist die vele rondjes vermoeien het paard en kan je ongewenst terugvallen krijgen en het paard moet ineens heel veel doen als hij het in princiepe goed doet. (ik hoop dat je het snapt wat ik wil zeggen)

Heel veel succes en ik weet zeker dat het goedkomt:P

Elfjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 11:56

Leuk paard! Het lijkt af en toe dat je je handen op je bovenbeen zet.
Zo kun je niet lekker voorwaarts rijden lijkt me. Beter neem je de teugels wat korter en zet je je handen wat naar voren! Sommige stukjes lijkt hij namelijk erg onrustig met het hoofd, met beter contact kan dit mogelijk wat oplossen.
Ik vroeg me ook af waarom je (met 2 maand rijden) als sporen gebruikt?
Verder vind ik wel dat je er ontspannen opzit en ook lijk je er rustig op te zitten (je zit niet te stuiteren!)
Ik denk dat je er veel mee kan!