Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Joolien schreef:Poeh dat is lastig. In principe ken ik daar geen aanpak voor qua gedrag, maar ik ken wel bodemblinkers. Dat is een groot neusbontje waardoor ze de grond voor hun niet zien, word wel eens bij dravers gebruikt. Heb je ook in andere vormen. Ik denk dat ze dat hier wel hebben : http://www.zadelmakerij-vdbosch.nl/inde ... fsport.htm
Is hij wel op de ogen gecontroleerd?
Edit, hier gevonden: http://www.ready2raceshop.nl/items/bodem-blinker/
Rije schreef:Je kunt natuurlijk het paard zekerder van zichzelf maken door schriktraining te gaan doen, maar of dat ook werkt bij zulke directe en onvoorspelbare acties, dat weet ik niet...
Rije schreef:En als je dat plastic op de grond legt (wel vast zodat het niet wappert!) en dan gaat rijden? Hij weet nu dat het plastic op zich hem niets gaat doen. En zo opbouwen.
ellepel schreef:mijn pony is ook bodemschuw,rijden met een bontje om de neusriem heltp wel,maar niet afdoende
je kunt ook bontjes om de bakstukken doen,die helpen ook.
beste is gewoon toch negeren en probeer niet mee te gaan in het gedrag.
vaak ga je namelijk na verloop van tijd zelf ook letten op kleurverschil en alles wat maar anders kan zijn op de nbodem.
onbewust houdt je dan vaak je adem in waar je paard dan ook nog weer op reageerd.
. Veel oefenen en ‘gewoon’ doorrijden is het belangrijkste, maar daarbij moet de ruiter wel zelf het vertrouwen hebben. Als je er te afwachtend bij bent of te overdrijven gaat vragen ‘rijdt’ aub door/erlang of wat dan ook geef jij een signaal dat er *iets* aan de hand is. Hij moet niet ‘leren’ dat hij jou moet vertrouwen. Jij moet dat vertrouwen geven, want jij bent de baas en leider.Sammie schreef:Heeft hij dat altijd al gehad of is het gedrag opeens ontstaan?
Bodemschuwe paarden reageren op (minuscule) diepte- en kleurverschillen. Schaduwen die bewegen of opeens ontstaan (en er eerder niet waren). Ruin van mij schrok laatst van een drol die in z’n weg lag. Veel oefenen en ‘gewoon’ doorrijden is het belangrijkste, maar daarbij moet de ruiter wel zelf het vertrouwen hebben. Als je er te afwachtend bij bent of te overdrijven gaat vragen ‘rijdt’ aub door/erlang of wat dan ook geef jij een signaal dat er *iets* aan de hand is. Hij moet niet ‘leren’ dat hij jou moet vertrouwen. Jij moet dat vertrouwen geven, want jij bent de baas en leider.
Weet je zeker dat hij reageert op de bodem. Kan het niet gewoon testen of uit proberen zijn?
Heb je hindernis materiaal en een longeer/losgooibak? Laat hem eens balken lopen en kijk hij daar op reageert.
sympie schreef:het probleem is dat hij daardoor is weggedaan door zijn vorige eigenaar, zo ben ik ook te weten gekomen dat hij daar op werd afgestraft, en dat ze hem eens flink hebben aangepakt, dus dat maakt er hem niet makkelijker op natuurlijk.