Paard bang voor de zweep

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aranel

Paard bang voor de zweep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 16:18

:wave:
Ik heb mijn Friesje nu ruim een jaar. In het begin was hij erg onstuimig, schichtig en vluchtte gauw. Nu het vertrouwen tussen ons enorm gegroeid is, heeft hij ook véél minder de neiging om zo snel bang te zijn. Helemaal super natuurlijk :D

Er is alleen 1 ding waar hij bang van blijft, en dat is de zweep. Tijdens het grondwerken pak ik de zweep er wel eens bij en raak hem ermee aan. Hij staat dan stijf van de spanning, maar blijft wel staan. Ik gebruik dan een klikker en stukjes wortel om hem te belonen als hij niet wegschiet. Dit gaat al steeds beter.

Nu wilde ik er van de week een zweepje bij pakken bij het rijden omdat hij wat traag werd achter als ik hem rustiger wilde laten draven. Het pakken (vanaf de bakrand) op zich was niet zo'n probleem, even wat kleine dribbeltjes. Toen ik de zweep vasthad, was hij wel weer erg gespannen, maar als ik hem er lichtjes ermee aanraakte, veranderde er eigenlijk niet veel.
Toen ik daarna van hand veranderde en de zweep wilde overpakken in mijn andere hand, was het wel paniek en schoot hij onder me weg. Heb de zweep toen maar op de grond gegooid en ben zonder verder gereden :+

Nu wil ik dit niet steeds krijgen als ik ook maar een zweepje vast heb, dus mijn vraag is: Hoe kan ik mijn paard duidelijk maken dat de zweep geen martelwerktuig is?
Ik rij zelf nooit met zweep, enkel met een spoortje. Dit omdat zijn werklust dik in orde is en ik een zweep in de basis niet nodig vind. Alleen als ik dus wat verder wil trainen en wil zorgen dat hij achter ook 'mee blijft doen', is het handig.
Toen ik hem kocht, werd hij met lange zweep én wielsporen gereden. Ik heb vanaf dat ik hem gekocht heb, niet meer met zweep gereden. Zou het een vervelende herinnering kunnen zijn die hij heeft aan de zweep?

Reacties als 'Dan maar niet met zweep rijden' heb ik niet zoveel aan, ik wil graag dat mijn paard leert dat die kleine stokjes gewoon niet eng zijn :)

midgie

Re: Paard bang voor de zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 18:33

Ik zou er voor kiezen dan zonder zweep te rijden, ik heb zelf een tinker die als ik een zweep in mijn handen heb ze helemaal gespannen word, terwijl ik haar er nooit iets mee heb gedaan.
Sommige blijven die angst houden , dus waarom dan perse met zweep willen rijden, het tragen krijg je beter als hij meer voorwaartser in de achterhand word,wat bij een fries vaak al een hele uitdaging is omdat ze van nature meer duwen in de beweging, ik zou lekker gaan trainen met de zijgangen, desnoods eerst aan de hand zodat je kan zien wat het been doet ,
Kijk eens op de site van paardenbegrijpen.nl staat veel over het rechtrichten en geloof me ze worden er steeds mooier van en krijgen steeds meer positieve energie, zodat die zweep helemaal niet nodig is, maar het kost tijd en geduld,

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 18:39

Zal eens een kijkje nemen op die site.
Op zich sta ik wel open voor zulke dingen :j Heb het geluk dat mijn Fries niet echt Friese gangen heeft, hij is dus ook niet zo'n 'duwer' :D

Marita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 18:43

Gewoon blijven rijden met een korte zweep. Voor het wisselen van je zweep heel lang de tijd nemen. Ook met de zweep heel rustig overal aaien en belonen. Veel geduld en dan wordt het vanzelf beter. Vooral niet snel even van hand wisselen (zo van: dan is het maar gedaan). Daar schrikken ze juist van. En als het met een korte zweep goed gaat, dan overstappen op een langere zweep. Succes!

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 20:32

Ik ben het eens met midgie,
Als een mens niet meer weet hoe te rijden gript hij naar hulpmiddelen.
Dat is zooo zonde!

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 21:07

Dan heb je mijn topic niet goed doorgelezen liespower94. Ik ben namelijk niet op zoek naar manieren waarop ik mijn paard met de zweep kan afranselen om mijn vreselijke gebrek aan rijkunsten te compenseren.
Ik vind gewoon niet dat mijn paard bang hoeft te zijn voor de zweep, of dat nu onder het zadel of aan de hand is en ik vraag tips om hem te leren niet meer bang te zijn.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 22:50

Meest praktische is om je zweep overal bij te betrekken. Dus tijdens een ontspannen poetsbeurt bv even je zweep erbij pakken je hoeft hem er niet mee aan te raken maar gewoon vast houden en doorgaan met poetsen pas al hij ontspant, belonen en zweep weg leggen. Dit breid je dan steeds verder uit met aanraken overal. Je kan hem er later ook mee kriebelen. Goede ervaringen. Ik denk juist dat als jij beloont als hij blijft staan je niet op de juiste manier beloont omdat het paard nog steeds gespannen is. Pas als het paard ontspant moet je belonen. Als je dat consequent doet leert hij dat het "ding" pas weg gaat als hij ontspant.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 01:19

Tigra_ schreef:
Meest praktische is om je zweep overal bij te betrekken. Dus tijdens een ontspannen poetsbeurt bv even je zweep erbij pakken je hoeft hem er niet mee aan te raken maar gewoon vast houden en doorgaan met poetsen pas al hij ontspant, belonen en zweep weg leggen. Dit breid je dan steeds verder uit met aanraken overal. Je kan hem er later ook mee kriebelen. Goede ervaringen. Ik denk juist dat als jij beloont als hij blijft staan je niet op de juiste manier beloont omdat het paard nog steeds gespannen is. Pas als het paard ontspant moet je belonen. Als je dat consequent doet leert hij dat het "ding" pas weg gaat als hij ontspant.

Geloof me ik ben hier al11 jaar mee bezig , bij sommige dieren blijft er spanning , ik kan de mijne er overal mee aanraken maar vanaf de rug al is het een zweep van 10 cm ,daar word ze helemaal nerveus van , dus waarom blijven oefenen als het ook anders kan mijn, zonder zweep kun je ook alles bereiken ,hij word toch vaak verkeerd gebruikt zeker bij ruiters die niet zonder kunnen

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 06:06

Misschien elke dag even in de longeerbak met de zweep over het lichaam van het paard ? Dus echt van hoofd tot benen .. Ik doe dat ook altijd even als ik ga longeren (nu is mijn paard niet zo bang voor de zweep). Ik snap je trouwens wel , het lijkt mij erg vervelend. Veel succes!

DeMaJai

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 06:43

een vriendin van mij haar paard is ook bang voor zwepen
zelfs als ze gaat longeren ze gebruik heel veel haar stem
ze blijft proberen met haar zwepen te werken maar lukt der niet

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 06:55

Zoek een vervangend iets wat je handig vindt in het gebruik. Als je paard echt zo bang is voor de zweep zou ik hem er ook niet langer mee willen pesten. Het hoeft overigens niets met zijn verleden te maken te hebben, mijn paard is er ook bang voor en ik ken zijn hele geschiedenis. Hij heeft nog nooit een zweep gevoeld.

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 07:03

Rhodos schreef:
Zoek een vervangend iets wat je handig vindt in het gebruik. Als je paard echt zo bang is voor de zweep zou ik hem er ook niet langer mee willen pesten. Het hoeft overigens niets met zijn verleden te maken te hebben, mijn paard is er ook bang voor en ik ken zijn hele geschiedenis. Hij heeft nog nooit een zweep gevoeld.

Pesten ? Je kan het paard iets leren toch ? Ik bedoel als je je paard gaat inrijden.. Is het paard toch ook bang boor een zadel of hoofdstel dan leer je dat toch ook. Waarom zou dit dan niet kunnen. Alles kan met alle gedult en liefde. (mijn mening trouwens)

xValentinox

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 07:05

Mijn paard was er ook bang voor, maar na 1 jaar da ik die had had ik heel rustig geprobeerd en hij bleef rustig! Nu is hij dat al gewoon. Je kan blijven proberen. maar het is logisch dat je je paard wilt leren dat hij er niet bang van moet zijn. De zweep pakken bij ontspannende momente en belonen als hij niet verstijf! Veel succes ermee

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 07:18

Die van mij was ook heel bang voor de zweep in de hand tijdens het rijden. En ook ik wilde helemaal niet perse met zweep rijden maar wel dat hij er niet bang van was. Dus heb ik het zweepje gewoon een keer in de hand genomen met rijden in de bak. Hij heeft eerst een aardig tijdje rondgerend (niet superhard maar wel gespannen) terwijl ik niets anders deed dan rustig zitten en het zweepje gewoon vast blijven houden. Na een tijdje had hij door dat er echt niets engs ging gebeuren en dat ik hem heus niet zomaar zou slaan (hij is mishandeld geweest voor ik hem kocht). Toen ontspande hij en heb ik gewoon normaal kunnen rijden.

Later had ik wel eens een zweepje bij me (als ik wat extra aanmoediging wilde geven) en dan kon ik ook wel een tik geven als het nodig was zonder dat hij in de stress schoot. Maar dan wist hij al dat hij niet luisterde, het was ook echt niet hard, die tik.

Dus mijn tip zou zijn: neem het zweepje gewoon in de hand, en als hij gaat rennen omdat hij gespannen raakt door die zweep, dan gewoon rustig meegaan, sturen en tempo controleren (indien het uit de hand loopt) en gewoon het zweepje vast blijven houden zonder er iets mee te doen. Juist als je het weggooit dan weet hij dat hij met rennen ervan af komt, en je wilt juist graag dat hij door krijgt dat het alleen met ontspannen ok is. En idd, neem de zweep in de hand als je gaat voeren, wandelen of andere leuke dingen, zonder dat je er iets mee doet, of extra aandacht aan geeft.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 07:42

Een zweep is een verlengstuk van je hand,als een paard er bang voor is dan is het vertrouwen gewoon nog niet 100%.Paarden die extreem angstig zijn voor een zweep moet je heel veel tijd voor nemen,dat is niet binnen een uurtje klaar.

Desensibiliseren dus....opnemen in de training en heb er veel geduld mee.Paard lekker laten werken en daarna aan een halster en een lang touw en voorzichtig met een zweep het paard aan gaan raken.Begin bij de voorbenen en werk langzaam omhoog...wegspringen mag best,gewoon rustig blijven.
Je zult zien dat je na verloop van tijd zijn hele lichaam kunt zachtjes kunt aaien en aanraken zonder dat hij compleet in de stress schiet.
Wel met meerdere paarden gewerkt op die manier...je zult altijd rustig met een zweep moeten blijven maar uiteindelijk gaat het wel.

Voordat ik mensen over mij heen krijg dat je ook gewoon zonder zweep kunt rijden...ja dat kan,helaas is een zweep onmisbaar als je in de stad buiten rijd.Drukken op de knopjes om over te kunnen steken...auto's/fietsen/honden op afstand houden...vliegen wegjagen en met vrijheidsdressuur gewoon onmisbaar omdat je arm gewoon te kort is.

Paard moet respect hebben voor een zweep....geen angst.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 09:19

midgie schreef:
Tigra_ schreef:

Geloof me ik ben hier al11 jaar mee bezig , bij sommige dieren blijft er spanning , ik kan de mijne er overal mee aanraken maar vanaf de rug al is het een zweep van 10 cm ,daar word ze helemaal nerveus van , dus waarom blijven oefenen als het ook anders kan mijn, zonder zweep kun je ook alles bereiken ,hij word toch vaak verkeerd gebruikt zeker bij ruiters die niet zonder kunnen

Omdat ik dat belangrijk vindt. Een zweep hoort en bij. Wat mij betreft hoort een zweep gewoon bij de basis uitrusting dus ja ik laat ieder paard eraan wennen. En nog nooit problemen mee gehad.
En klinkt misschien wat vervelend maar als je daar al 11 jaar mee bezig bent dan gaat er toch iets niet goed. Het is maar een stok. Dan gebruik je hem of wel zelf verkeerd of je leert ze er op de verkeerde manier aan wennen. Een zweep is voor een paard ook gewoon een stok. Het is maar net hoe jij er zelf mee omgaat. Als het paard jouw vertrouwd zou die zweep niet zo'n issue moeten zijn om ook dat "enge" ding te vertrouwen. Het is een verlening van jouw als begeleider niets meer en niet minder.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 11:10

@Tigra Geloof me ik gebruik mijn zweep echt niet verkeerd, zou zeggen kom eens met mijn paard werken, zij heeft zoveel temperament dat zelfs een stokje van 10 cm is voor haar al genoeg, dus als ik iets nodig heb langer dan mijn vinger dan pak ik een takje van 10 cm om verder te kunnen verzamelen, want daar mis ik af en toe een zweepje maar voor de rest vind ik het op zich niet nodig om met een zweep te rijden als mijn paard op mijn zit reageert en niks nodig heeft om voorwaarts te gaan

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 20:36

Sorry hoor "midgie" maar hier ga ik ook mee met "tigra".
Ook ik vind dat een zweep kort of lang of super flexibel of .... gewoon een ding is dat zeker als gewoon moet bekeken worden, het is een verlenging van jezelf, en hoe je het gebruikt tjaaa dat hangt dan van de situatie af.
Maar als het paard er hevig op reageert, of er angst voor toont, tja dan wil je paard je op dat moment zeggen heeeeeeyyyyy trainertje hier moet je dus werk in steken , hier moet aan gewerkt worden.
Ik schrok ook toen je zei ik zit al 11jaar met zo'n situatie, want als je daar langer dan een paar dagen blijft mee zitten dan ga ik er ook van uit dat je de training wat dit hier betreft niet goed aanpakt.
Ook bij jouw paardje durf ik zeker de uitdaging aan te gaan, al bij de eerste training moet hier een duidelijke verbetering zichtbaar zijn, is dat niet zo dan doe ik het zelf ook verkeerd.

LibertyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 20:38

Iemand heeft mij dit ooit eens verteld;
''Zo'n meisje heeft een paard dat bang is voor zwepen, nu heeft ze allemaal zweepjes van mensen geleend en in de stal opgehangen.'' :')

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 20:58

tjaaa zo'n reactie is nu ook weer fout gedacht, paard leert hier eigenlijk niets uit, het is ook niet de manier waarop je een training moet gaan opbouwen.
dit is zinloos om iets zo te gaan aanpakken.

LibertyHorse schreef:
Iemand heeft mij dit ooit eens verteld;
''Zo'n meisje heeft een paard dat bang is voor zwepen, nu heeft ze allemaal zweepjes van mensen geleend en in de stal opgehangen.'' :')

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 01:42

aeolusnr1 schreef:
Sorry hoor "midgie" maar hier ga ik ook mee met "tigra".
Ook ik vind dat een zweep kort of lang of super flexibel of .... gewoon een ding is dat zeker als gewoon moet bekeken worden, het is een verlenging van jezelf, en hoe je het gebruikt tjaaa dat hangt dan van de situatie af.
Maar als het paard er hevig op reageert, of er angst voor toont, tja dan wil je paard je op dat moment zeggen heeeeeeyyyyy trainertje hier moet je dus werk in steken , hier moet aan gewerkt worden.
Ik schrok ook toen je zei ik zit al 11jaar met zo'n situatie, want als je daar langer dan een paar dagen blijft mee zitten dan ga ik er ook van uit dat je de training w at dit hier betreft niet goed aanpakt.
Ook bij jouw paardje durf ik zeker de uitdaging aan te gaan, al bij de eerste training moet hier een duidelijke verbetering zichtbaar zijn, is dat niet zo dan doe ik het zelf ook verkeerd.

Nou zou zeggen kom een keer langs zodat ik je de situatie kan uitleggen en zodat je kan zien waar het over gaat ,geloof me ik heb er tijd in gestoken maar soms is er een grens vind ik zelf, zeker ben ik in 11 jaar op geschoten , kan zeker wel met een zweep rijden maar merk dat ze er altijd huiverig voor blijft en vind het dan zelf niet eerlijk om met zo,n ding te rijden als ze al op mijn gedachten doe bij wijze van wat ik van haar wil, al zou ze 3 jaar zijn zou ik daar zeker nog meer werk van maken, maar een paard wat de 20 is gepasseerd en zo hard voor mij werkt daar heb ik respect voor, waarom dan op haar rug gaan zitten met iets wat haar niet helemaal lekker past , ik vind dat ik respect moet hebben voor haar , dat heeft zij ook voor mij , waarom haar dan een ongemakkelijk gevoel geven dat geeft zij mij helemaal niet , ik wil met haar samen werken en heb daar geen zweep bij nodig , zelfs geen been/kuit , dus ja wat doe ik dan verkeerd als mij paard doet wat ik wil zonder zweep sporen enz?? dat is dan toch een hele mooie samenwerking met zo min mogelijk het meeste bereiken.

Ben het echt helemaal met het desensibiliseren eens maar soms moet je dingen niet overdrijven en naar het paard kijken niet elk paard is het zelfde, soms krijg je het opgelost maar soms helemaal maar er zijn er ook genoeg waar je moet accepteren dat het zo is en net even aanpassingen doen en andere oplossing vinden.

Er zijn ook paarden die stil vallen als je met een zweep rij, daar ga je toch ook niet op meppen?
Daar word je ook creatief van, zoek oplossing en zoek een fijne samenwerking zodat je samen plezier hebt , daar gaat het toch allemaal om?

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 19:47

Ik ga ook mee met Tigra,
een paard is een vluchtdier, en blijft bij angst vluchten...

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 20:33

Ik heb hier een paard die nooit problemen heeft gehad met een zweep, longeren echt super tempowiselingen in alle gangen met zweep in mijn hand, flink op stem geoefend en ook daar liep ze geweldig op.
Nadat ze weg is geweest om ingereden te worden was te doodsbang voor een zweep zelfs voor een leadrope die je wat te hoog hield ging ze compleet over de zeik, zo kon ik mijn paard niet.
Nu na een paar jaar is het nog steeds zo en ik heb van alles gedaan om het er uit te krijgen, maar tevergeefs -O-

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 08:50

mnkortleve schreef:
Ik heb hier een paard die nooit problemen heeft gehad met een zweep, longeren echt super tempowiselingen in alle gangen met zweep in mijn hand, flink op stem geoefend en ook daar liep ze geweldig op.
Nadat ze weg is geweest om ingereden te worden was te doodsbang voor een zweep zelfs voor een leadrope die je wat te hoog hield ging ze compleet over de zeik, zo kon ik mijn paard niet.
Nu na een paar jaar is het nog steeds zo en ik heb van alles gedaan om het er uit te krijgen, maar tevergeefs -O-

Ja helaas hoor je dat vaker dat ze naar een prof om in te rijden en daarna helemaal verandert en angstig terug komen, vaak met blijvende trauma.
Die stallen zouden ze eens een verborgen camera in de stal en bak moeten laten hangen, denk dat je misselijk word wat je daar gaat zien en helaas gebeurd het dagelijks.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 13:35

je paard is bang vd zweep, en logisch ook, jij pakt ineens een eng nieuw ding van de bakrand en als ie er dan echt bang van wordt bij het overpakken gooi je 'm weg, je paard heeft hiervan geleerd: zie je wel, doodeng ding, en als ik hard genoeg vlucht gaat ie vanzelf weg... je moet een zweep op de grond introduceren, gewoon continu in je handen houden, bij het poetsen wandelen etc, zodat ie leert dat het zoiets is als een halstertouw, niks engs dus. neem de tijd en doe de gekste dingen ermee, ook zonder zadel erop gaan itten met de zweep erbij, aai hem over zijn hele lijf ook op zijn hoofd met de zweep tot ie het een normaal alledaags ding vindt, net als een hoofdstel,zadel etc. succes.