Bestaat het echt een paard wat dressuur niet leuk vind?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

woezeltje

Bestaat het echt een paard wat dressuur niet leuk vind?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 16:02

Ik zit in een dipje nu de dagen weer korter zijn merk ik eigenlijk steeds meer dat ik geen zin heb om naar mijn paard te gaan.

Hoe komt dit??

Ik heb in de zomer een hele lieve wat lompe fjord gekocht. Een echte goedzak en super mak in de omgang. Van de zomer veel buiten gereden en nauwelijks in de bak. Ik dacht dat bak rijden komt later wel eerst lekker genieten zo samen. Maar nu komt het.. Nu zijn de dagen korter en ik werk overdag 6 dagen in de week. Dus ik ben er in de avond uren en ben er achtergekomen dat dit paardje dressuur niet leuk vind in mijn ogen. Het heeft geen werk lust en is niet leergierig. Ze is heel hard in de mond en sturen op zit wat is dat ?? Als ik stelling vraag dan buig ze niet neeee ze denkt dat ze de andere kant op moet en loop gewoon door me been heen want daar heeft ze ook schijt aan. Rijtechnisch in de bak is het dus waardeloos. Maar ik mis wel het dressuur werk lekker trainen met je paardje ik heb geen wedstrijd ambitie maar vind het wel een leuke bezigheid hobbymatig.

Nu is de vraag of kan het echt zo zijn dat sommige paarden echt geen dressuur willen rijden? Of het nog hoop heeft zeg maar :o ..
Ter info mijn fjord is 14 jaar
Mond van beton
Uiteraard stijf
Is alleen maar gewend met teugels te sturen
En ga zoo maar door :')

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 16:04

Dan heb je wat te doen deze winter. :D
Neem les en ga lekker aan de slag om het wel leuk te maken voor jullie allebei.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 16:05

Vindt ze het niet leuk of kan ze het (nog) niet?
Heb je les met je Fjord TS?

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 16:07

Inderdaad, neem les, misschien helpt dat!
Ik zou in ieder geval geen overhaaste beslissingen nemen.
Succes :)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 16:08

Ik denk dat een paard best een hekel kan hebben aan dressuur. Maar ik denk ook dat daar een reden voor is... Een paard krijgt niet uit het niets een mond van beton bijvoorbeeld. Als ik (Bij oude eigenaar bijv) keihard in mijn mond getrokken word, dan heb ik bij een nieuwe eigenaar alsnog weinig zin in dressuur.

Verder is afwisseling voor élk paard fijn. Alleen maar dressuur zal geen een paard leuk vinden, maar tussendoor eens het bos in, sprongetje etc, dat maakt het ook leuk voor het paard.
Ook in het bos kun je dressuuroefeningen doen.

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 16:08

ja die bestaan.....knoop hem lekker op met een dresuur hoofdstel en leg er een dresuur zadel op en hij zal op heel zeker bokken.
of met western en laat hem dresuur lopen dan word ie echt shaggie.

woezeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 16:14

@ Scooby09 dat heb ik zeker haha.. En lessen dat ga ik binnenkort doen.

@ Myca.. Vorige eigenaar heeft weleens wat pogingen gedaan daar uit bleek wel dat deze fjord vrij snel aangaf dat ze het niet zo leuk vond (heb laatst even in het verleden zitten spitten) .. Is ook een beetje stom gereden in mijn ogen want ze is heel hard dender overal doorheen... Er is alleen een stuur op gezet met naar links en naar rechts trekken .. En voor het halthouden trekken in haar mond :S ... Het is ook niet echt een wakker dier, ik hoef ook geen hittepettit.. Maar merk dat ze schijt heb wat ik vraag.. Ze loopt maar een beetje lalala door de bak heen. Ik zeg weleens voor de gein dat ze meer geschikt zou zijn voor lichamelijke/geestelijk gehandicapte kinderen... Want ze is verders zo mak als een lammetje.. De omgang gaat heel makkelijk maar ze is gewoon echt lui van aard. Met opzadelen staat ze al te slapen zeg maar haha

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 16:15

tja, je bent van de zomer iets heel belangrijks vergeten
je had gebruik moeten maken van het leuke buitenrijden om hem ook wat dressuur bij te brengen en zijn mond zacht te rijden

heel veel paarden vinden in de bak rondjes rijden saai dus aan de ruiter omdat leuk te maken

hou verder rekening met de bouw van je paard, zo te lezen heeft hij nu niet bepaald de juiste bouw dus waarschijnlijk kan hij heel veel ook gewoon niet

maar een paard soepel maken, lekker inbuigen en zachtjes in de mond maken kan best :j

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 16:15

Ja er zijn echt paarden die een hekel hebben aan dressuur en wellicht dat jouw fjord daar bij hoort net als één van mijn paarden. Ik sluit me daarmee aan bij mijn voorganger. Maar dat maakt niet uit. Dan ga je buiten rijden en ga je hem buiten verbeteren. Want dat is immers dressuren, je paard zo gymnastiseren dat hij jou als ruiter goed kan dragen. Jij in balans je paard in evenwicht. Als ik met mijn paard buiten rijd (dieseltje) dan stappen we eerst naar het bos en doe ik ondertussen af en toe een pasje wijken naar links, of naar rechts, wending om de voorhand links en rechts en tempo wisselingen rijden in stap en later ook in draf, Schouder binnenwaart enz.
Als hij los is en begint te knabbelen op het bit, dan ga ik met hem heel veel galopperen want juist dat paard wordt daar lekker los van in de rug. Ook daar weer tempo wisselingen. Ik rijd naar af en toe op hem want beginners rijden met hem buiten. Als ik zo een of twee dagen na elkaar rijd heeft hij weer een heerlijk verende rug en voelt hij fijn aan. Met dat paard moet je dus niet in de bak dressuren want dan maak je hem echt ongelukkig mee.
Succes met je fjord, wellicht heb je iets aan deze tips.

woezeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 16:15

Mijn vraag is eigenlijk zo'n beetje is het nog een beetje bij te schaven omdat ze al 13 is.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 16:17

Ik zou toch eerst les gaan nemen TS. Misschien lijkt ze het niet leuk te vinden, maar een buitenrit is natuurlijk ook veel leuker. En spierpijntjes na een goede training zijn ook niet leuk.
Dat betekent niet dat je het moet opgeven, het komt mij over dat je gewoon een groenig paardje hebt met een flinke kop er op. Met goede instructie het je grote kans dat je dit patroon kan doorbreken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 16:18

woezeltje schreef:
Mijn vraag is eigenlijk zo'n beetje is het nog een beetje bij te schaven omdat ze al 13 is.

Woezeltje wat bedoel je met bijschaven. Kunstjes leren of je paard los werken in mond, nek en rug? Als je dat laatste bedoelt lees dan mijn vorig stukje waar staat hoe je dat kunt doen. Enne ik rijd nu van vriendelijke mensen een 14 jarige holsteiner die fout is beleerd in het verleden. Dus corrigeren. Ook dat kan nog goed hoor op die leeftijd.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 16:19

Mijn paard is 12 en pas sinds vorig jaar onder het zadel. Dat gaat misschien wat langzamer dan bij een jong paard, maar aan de andere kant hoef je geen rekening te houden met een paard wat nog volop in de groei is. Het paard is fysiek klaar en nu kan je er lekker mee aan de bak.

woezeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 16:22

@ spatter.. Jaa daar kun je wel gelijk in hebben inderdaad... Maar ik ga haar soiezo niet lastig vallen met dagelijks dressuur werk hoor dat is zeker niet de bedoeling.. Gewoon 2 of 3 dagen in de week wat bakwerk... In het weekend even lekker naar buiten aan de hand of er op

@ pien_2010.. Bedankt voor de tip.. Met buitenrijden kan ik inderdaad ook wat oefenen

woezeltje

Re: Bestaat het echt een paard wat dressuur niet leuk vind?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 16:24

pien_2010 ik las je berichtje pas toen ik dat verstuurde hihi maar fijn om te lezen dat het nog kan... Want ze is verders echt een schat van een dier...

Les ga ik zeker weer nemen hoor dat is ook heel belangrijk want alleen kom ik er zo niet

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 16:26

jazeker, een hekel hebben is een groot woord. Paard kan niet denken. Maar iets associëren met leuk/niet leuk wel. Ik heb er 2 die absoluut geen liefhebber zijn van dressuur.

Ik rijd internationaal eventing en daar hoort het wel bij. De ene kun je uren achtereen laten galopperen in een handgalop, niet moe te krijgen en geheel in zijn element. Springen en bosritten vinden beide paarden fantastisch.

Desondanks ben ik wel een liefhebber van de dressuur en zullen ze dat bij mij wel moeten gaan doen. Kwestie van een plan trekken, consequent zijn. Je niet laten afleiden van je plan door alle "smoesjes" die voorbij komen.

En dan bedoel ik. Over de schouder vallen, niet op het achterbeen willen gaan zitten, naar binnen vallen etc. Dit doen ze niet expres in eerst instantie is dit zwakte. Maar als ze eenmaal doorhebben hoe ze jou van je padje afkrijgen en jij dus ophoud met wat je van plan was. Gaan ze dat associëren met niet werken. En heb je een paard wat het "niet leuk" vind door zijn werk niet meer uit te voeren.

Wat je dus moet doen is al heel simpel, eerst aan de gehoorzaamheid gaan werken. Op de volte goed buiging gaan vragen in stap. Voelen dat hij van kop tot kont gebogen is op jou lijn en niet van je lijn afwijkt. Dan ga je schakelen op die volte, halt op de AC-lijn van de volte weer stap halt op AC-lijn totdat hij uit zichzelf het oefeningetje "snapt" en dan een keer doorstappen en weer halthouden etc. Pure gehoorzaamheids oefeningen doen. Niet eerst nageefelijk willen rijden of wat dan ook. Maar eerst aan de gehoorzaamheid. Dan volgt de rest vanzelf

Een goed boek wat je kan helpen met oefeningen is 101 trainingsoefeningen voor paard en ruiter. In het begin heb je vragen van help mijn paard is stijf. Mijn paard word lang, is niet voor het been etc. en daaronder staan de gegeven oefeningen om het op te lossen echt heel fijn om mee te werken. Naast goede instructie!

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 16:32

woezeltje schreef:

Tuurlijk! Mijn lesfjord is de 20 al ruim voorbij en deed eerst ook alles tegengesteld van wat ik wou omdat hij het moeilijk vond, die spieren hoefde hij anders niet te gebruiken.
Nu die spieren allemaal soepeler worden begint hij al echt op een dressuurknolletje te lijken.
Krijg nu lengtebuiging, kan stelling vragen en het wijken snapt hij na een half jaar oefenen ook.
Het heeft ook erg lang geduurd voor hij door had dat been niet altijd sneller betekende.
Nou en dat voor een Fjord waar ik dus maar 2 keer in de week op les en voor de rest door anderen word gereden die er lang niet allemaal zo mee bezig zijn.
Ik heb echt gedacht dat hij het niet leuk vond, maar eigenlijk vind hij dingen pas leuk als hij het snapt en het goed uit te voeren is. Dus het minder leuke toch gewoon afwisselen met het leuke.
Het lukt je vast wel :) Vooral niet te grote stappen willen nemen en blijf vooral ook positief denken.
Je moet die stal niet binnenkomen zo van.. het is dat het moet, maar eigenlijk heb ik geen zin... dat voelt ze vast. Succes

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 16:35

Mijn paard wordt ook niet heel blij van gymlessen maar ja het is wel nodig voor haar lijf, ze is het liefst buiten aan het racen maar minstens 2x per week moet ze er toch aan geloven, inbuigen , aan de hand en wat travers er naast, Erop vind ze nog lastiger, oortjes wel naar voren , tot de galop die is te moeilijk, de balans is dan echt te slecht. Het zal nooit haar favoriet worden (mijne ook niet) , maar er is gelukkig nog veel meer dan erop. Ik krijg ook les en af en toe met dubbele lijnen longeren doet haar lijf ook goed. Sterkte want je kunt het wel leuk maken voor haar en jezelf

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 16:36

-> RT-P

woezeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 16:40

Bedankt voor jullie reacties met tips dit motiveer me wel een beetje... Ik voel me ook een beetje stom want als ik het zo lees klink aardig logisch.

Ik moet vooral ook aan mijn eigen geduld werken want dit dier kan natuurlijk ook nog helemaal niet soepel zijn het heeft allemaal tijd nodig (duhh)... Ik wil te snel en denk al gauw ooohw ik pest haar ze heeft geen plezier... Maar nu heeft vorige eigenaar ook wel aangegeven dat het er niet echt in zit... Maar het hoeft voor mij ook geen dressuur topper te worden hoor... Haar bouw zit ook niet mee ze is ook best wel grof... Maar vind het wel lekker dat ze goed aan de bassis is en lekker soepel loopt

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 16:43

Mijn enige advies: Neem les, en ga niet zelf aanklooien.

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 16:45

Het kan goed zijn dat ze het gewoon heel moeilijk vind en nooit zulke dingen heeft geleerd of niet genoeg of te lang geleden. Door de bouw kan je fjordje het heel moeilijk vinden.
Mijn fjordje deed in het begin ook niet zo goed luisteren naar mijn been, we zijn maanden bezig geweest haar de rechtergalop alleen al aan te leren. Dus ik zou inderdaad gewoon lekker les nemen rustig en geduldig toch proberen verder te gaan met het oefenen. Zoals je zegt hoeft ze geen dressuurtopper te worden, beetje gymnastiseren kan inderdaad nooit kwaad :)

SCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 21:25

mijn paard van nu bijna 25 is altijd voor de kar gereden.
hij is nu in de 5 jaar dat ik heb heb pas echt doorgereden onder het zadel. het is trouwens een fries :D
hij is met veel afwisselingen met andere dingen ook wel dressuur matig te rijden.
maar hij is gewoon wat minder enthausiast dan met buitenrijden en recreatief rondhobbelen.
het ook te maken met dat hij het moeilijk vind om echt te moeten buigen omdat hij gewoon ontzettend stijf is gereden hiervoor.

en troostje voor jou: de mijne is in die 5 jaar echt ontzettend omgeslagen qua dressuur en doet het nu ook wel netjes. omdanks dat er veel verbeterd kan worden

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 10:25

Paardje gaat het nog wel waarderen als ze merkt dat ze kan ontspannen en meer in balans komt :)

DelaraXXX123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 21:51

Mijn oude verzorgpaardje, zat de hele dressuurles met oren in de nek werkte maar niet mee en protesteerde echt bij iedereen en altijd tijden m=het dressuuren.
Maar bij het spring oren naar voren en nooit weigeren, zo ook tijden het bosrijden.
Dus ja het kan.