Luigiano Z eerste keer HAW

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KiimSharon

Luigiano Z eerste keer HAW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 19:16

Hallo :) ,

Hierbij wat rijfoto's en een filmpje van mij en mn topper Luigiano Z. Ik ben de trotse eigenaar van hem sinds maart 2012. Ik was gelijk verliefd toen ik hem zag, en ben nog altijd onwijs blij met hem <3 . Hij is van mei 3 jaar oud en is nu 5 maanden zadelmak. Meneer is sinds een half jaar gecastreerd. Hij leert heel snel en pakt alles goed op. We doen alles wel natuurlijk rustig aan aangezien zijn leeftijd. Zijn afstamming is Larstinus x Landgraf I. Ergens in maart staat onze eerste officiële dressuur wedstrijd gepland. Ik heb hem gekocht voor de dressuur maar als hij ouder is wil ik graag af en toe een springwedstrijd mee pakken :).

Eigen commentaar:
- handen even hoog houden
- blijven zitten (kan ook aan momentopname liggen)
... rest mogen jullie invullen

Hierbij de foto's (staan niet op volgorde) :
Afbeelding
http://tinypic.com/r/5nvr41/6

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6. tussendoor even pauzeren :)
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

10. rondje stappen
Afbeelding

11.
Afbeelding

12. hals strekken
Afbeelding

13. pas onder het zadel
Afbeelding

14. filmpje (2 maanden onder het zadel)
View My Video

15. bedankt voor het kijken en hopelijk zijn jullie een beetje lief voor ons :wave:
Afbeelding

Linkje zeker de moeite waard. Afgelopen zomer
http://tinypic.com/r/2jdie5x/6

Kyana18

Re: Luigiano Z eerste keer HAW

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 20:00

Wat een mooie bewegingen heeft je paard.
Op foto 7 lijkt het dat hij op de voorhand loopt. Dit beeld kan ook vertekend zijn door de foto.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 20:04

Ik vind hem mooi lopen! Maar omdat hij er bij het halsstrekken ook niet zo ver uit komt (hij mag zn neusje er wat meer uitduwen) kan het ook zijn dat hij juist heel erg vasthoudt in zijn kaaknekgewricht.. Dit vind ik ook een beetje zo lijken op de andere foto's, maar dat kan ook komen doordat hij te ver achter de loodlijn loopt..
Ik ben geen instructrice ofzo hoor :+ dus kan ook zijn dat t niet klopt ;)

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 20:07

Wat een heerlijk koppie heeft je paard, dit is echt helemaal mijn type haha. :D Leuk dier!
Van mij mag 'ie er nog wel iets meer met z'n neus uit, loopt wat achter de loodlijn.
Maar goed, ik ben geen expert hoor haha. :Y)

bentejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 20:32

Het kan een momentopname zijn, maar op de meeste foto's liggen je benen ietsjes te ver naar achteren :D

KiimSharon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 21:17

Haha grappig ik hoor de laatste tijd juist dat ik mn benen niet te ver naar voren moet leggen.z :p

Dat van achter de loodlijn hebben jullie gelijk in. Wordt aan gewerkt maar voor een 3 jarige wat nog niet zo lang zadelmak is ben ik tevreden en trots op hem :D

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 21:25

Gaaf paard hoor, mooi hoofdje!

Hij loopt inderdaad behoorlijk wat te diep. Probeer hem uit te nodigen om je hand wat meer op te zoeken en geef hem die ruimte ook met je hand. Doordat hij zo diep loopt, duikt hij ook erg op de voorhand. Laat hem eerst zijn eigen balans vinden en probeer hem wat horizontaler te rijden. Liever niet 'in de krul' en horizontaal op eigen benen dan dit beeld. Vooral op foto 2 kun je zien dat hij niet de halsspieren gebruikt die je wilt trainen. Lekker voorwaarts, neus er uit en vanuit daar naar wat aanleuning toe werken. Succes!

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 21:28

KiimSharon schreef:
Haha grappig ik hoor de laatste tijd juist dat ik mn benen niet te ver naar voren moet leggen.z :p

Dat van achter de loodlijn hebben jullie gelijk in. Wordt aan gewerkt maar voor een 3 jarige wat nog niet zo lang zadelmak is ben ik tevreden en trots op hem :D

Ja dat zou ik zeker ook zijn!
Maar nu heb je iig weer wat punten waar je op verder kunt werken ;)

KiimSharon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 11:54

shirleyp schreef:
Gaaf paard hoor, mooi hoofdje!

Hij loopt inderdaad behoorlijk wat te diep. Probeer hem uit te nodigen om je hand wat meer op te zoeken en geef hem die ruimte ook met je hand. Doordat hij zo diep loopt, duikt hij ook erg op de voorhand. Laat hem eerst zijn eigen balans vinden en probeer hem wat horizontaler te rijden. Liever niet 'in de krul' en horizontaal op eigen benen dan dit beeld. Vooral op foto 2 kun je zien dat hij niet de halsspieren gebruikt die je wilt trainen. Lekker voorwaarts, neus er uit en vanuit daar naar wat aanleuning toe werken. Succes!

dat op de voorhand vallen valt reuze mee vind ik persoonlijk zelf en mijn 2 instructeurs vinden dit ook niet.. Kan ook moment opnamen zijn? En hij heeft vanzelf al een beetje deze houding, ik laat hem op eigen benen lopen en rij vaak op de 2de hoefslag:). Gaat prima. maar bedankt voor het commentaar! Vond foto 2 eigelijk wel mooi beeld :o

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 11:57

Op alle foto's is hij teveel op de voorhand en achter de loodlijn. Heb het idee dat bij daarbij achter het bit kruipt en (te) licht in de hand is. Alleen de stapfoto vind ik beter (daar is de neus er wat meer uit en loopt ie meer in horizontaal evenwicht). Juist met een jong paard moet je hiermee uitkijken hoor. Best moeilijk, maar probeer de neus eruit te rijden en vanachter naar voren tot je paard het bit gaat aannnemen (aan je wil trekken). Pas dan kun je licht weerstand bieden om het paard aan elkaar te rijden.

KiimSharon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 12:08

Babootje schreef:
Op alle foto's is hij teveel op de voorhand en achter de loodlijn. Heb het idee dat bij daarbij achter het bit kruipt en (te) licht in de hand is. Alleen de stapfoto vind ik beter (daar is de neus er wat meer uit en loopt ie meer in horizontaal evenwicht). Juist met een jong paard moet je hiermee uitkijken hoor. Best moeilijk, maar probeer de neus eruit te rijden en vanachter naar voren tot je paard het bit gaat aannnemen (aan je wil trekken). Pas dan kun je licht weerstand bieden om het paard aan elkaar te rijden.

nogmaals mijn 2 instructeurs vinden niet dat hij op de voorhand loopt. Als hun me dat zeggen ga ik hiervan uit, misschien dat de foto's een moment opname zijn. En op de foto's oogt het voor mij niet zo erg, enkele foto's. Dat achter de loodlijn klopt, maar dit is ook zijn houding. Hij is 3 jaar en sinds 3/4 maanden echt in de bak los met rijden, ben enorm trots op hem. En achter de loodlijn is gelukkig al een stuk beter, ben er van overtuigd dat dat goed komt :). Ben al blij dat hij fijn ontspannen loopt. Bedankt voor je commentaar :)

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 12:22

Wat een leuk paard! Ik heb een poosje naar de foto's en het filmpje zitten staren maar ik heb het idee dat hij in een valse knik loopt. Kijk maar eens naar de bovenlijn van de hals, die loopt niet in een regelmatige boog, maar knikt in op zeg maar een kwart van de hals vanaf het hoofd gezien. Ook ziet het eruit alsof hij zijn rug niet mooi opbolt. Verder zie je op het filmpje dat zijn achterhoeven niet in de afdruk van de voorhoeven komen, dit betekent dat hij achter niet actief genoeg loopt. En dit terwijl je hem van voren wel erg strak houdt. Hij kan dan dus niet anders lopen dan op de voorhand. Ook ik heb net als mijn voorganger het idee dat hij dus wel netjes zijn hoofd geeft voor druk, maar dat hij niet zijn hele lichaam op de juiste manier gebruikt.
Ik zou hem dus van voren meer ruimte geven, letterlijk, en hem lekker actief van achteren naar voren gaan rijden. Wat je wilt is dat hij je hand durft te vertrouwen en zelf gaat opzoeken, en DAN nageeft op de druk die daardoor ontstaat. Nu doe je het andersom, nu neem jij druk aan de voorkant en hij buigt netjes zijn hoofd, maar de hele activiteit en lichaamsgebruik sla je daarbij over. Misschien kun je dit eens aan je instructeurs voor leggen, en vragen of zij zien wat ik zie? Want dit is niet goed voor je paard zijn lichaam. Succes!

KiimSharon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 13:17

kamille schreef:
Wat een leuk paard! Ik heb een poosje naar de foto's en het filmpje zitten staren maar ik heb het idee dat hij in een valse knik loopt. Kijk maar eens naar de bovenlijn van de hals, die loopt niet in een regelmatige boog, maar knikt in op zeg maar een kwart van de hals vanaf het hoofd gezien. Ook ziet het eruit alsof hij zijn rug niet mooi opbolt. Verder zie je op het filmpje dat zijn achterhoeven niet in de afdruk van de voorhoeven komen, dit betekent dat hij achter niet actief genoeg loopt. En dit terwijl je hem van voren wel erg strak houdt. Hij kan dan dus niet anders lopen dan op de voorhand. Ook ik heb net als mijn voorganger het idee dat hij dus wel netjes zijn hoofd geeft voor druk, maar dat hij niet zijn hele lichaam op de juiste manier gebruikt.
Ik zou hem dus van voren meer ruimte geven, letterlijk, en hem lekker actief van achteren naar voren gaan rijden. Wat je wilt is dat hij je hand durft te vertrouwen en zelf gaat opzoeken, en DAN nageeft op de druk die daardoor ontstaat. Nu doe je het andersom, nu neem jij druk aan de voorkant en hij buigt netjes zijn hoofd, maar de hele activiteit en lichaamsgebruik sla je daarbij over. Misschien kun je dit eens aan je instructeurs voor leggen, en vragen of zij zien wat ik zie? Want dit is niet goed voor je paard zijn lichaam. Succes!

In het filmpje is hij pas voor de 7e keer los in de bak , staat 2 maanden maar heb het eens opgezocht. Hij heeft zelfs een halve hoef verder dan de afdruk normaal gesproken. Van voren hou ik hem absoluut niet strak ik heb amper druk op mijn teugels omdat hij heel gemakkelijk naar beneden loopt. En hij heeft flinke spieren gekregen, (ook halsspieren). Maar goed iedereen ziet het anders, bedankt voor je commentaar. Ik moet zeggen dat we normaal altijd binnen rijden maar voor de foto's buiten hebben gereden, hij was erg fris en heb hem eerst goed laten galopperen erna was hij een beetje moe maar toch wat gespannen. Ik ben iniedergeval super tevreden en trots op mn baby :). Zal eens een filmpje maken hoe het nu gaat in de binnenbak. Had gehoopt op positief commentaar van mensen, dat we goed bezig waren en hij mooi loopt voor een 3 jarige. Dat hoor ik alleen maar op stal maar helaas jullie zeggen natuurlijk wat jullie zien

KiimSharon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 15:32

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 17:25

Je paard heeft duidelijk een gezonken rug tijdens de rijfoto's en als ik de bespiering van de rug op de eerste foto bekijk dan ziet het er zeer naar uit dat dit paard een rugprobleem heeft.

De rijfoto's laten zien dat hij achter de loodlijn komt, teveel wordt vastgehouden, niet over de bovenlijn beweegt en de houding niks verbeterd fysiek. Voor een paard dat 5 maanden onder het zadel is vind ik dit echt geen goed beeld.

Lianne26

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 17:41

Ik vind het op zich geen slecht beeld. Foto's zijn ook maar foto's dus vooral naar je instructeurs luisteren, die zullen het vast beter zien dan wij op bokt.
Wie weet zit er toch van bokt ergens een tip bij waar je wat aan hebt!

De opmerking van je benen te ver naar achter snap ik op zich wel, op de foto's lijkt het net of je elke pas drijft. Echter op de foto in stilstand heb je je benen net zo liggen, liggen ook niet heel verkeerd, maar lijkt dus net of je drijft maar dit kan zo lijken. Is misschien mooier als je je benen gewoon "laat hangen".
Van het filmpje gezien heb ik als tip om iets actiever te zitten, met lichtrijden blijf je relatief lang in het zadel zitten, en lijkt ook wat achterin het zadel te zitten.

Al zijn veel opmerkingen niet wat je hoopte ik vind dat je het sympathiek oppakt!

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 17:46

Zo veel momentopnames met de neus achter de loodlijn en de pas van 't voorbeen langer? Dat zou wel erg toevallig zijn. Ik vind dat hij ontspannen loopt voor zijn leeftijd, maar ik weet dat het heel lastig is om wat ik nu op je foto's zie later nog te corrigeren. Rijd die neus er uit nu het nog te corrigeren is. Hoe langer je wacht, hoe lastiger het wordt om een horizontaal evenwicht te vinden. Misschien werken je instructeurs volgens een ander opleidingsprincipe? Waarom heb je twee instructeurs?

rhaps

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 17:56

Allereerst ontzettend leuk paardje wat je hebt en wat loopt hij al braaf voor nog zo kort onder het zadel.

Ik ben het helaas wel eens met eerdere berichten dat het neusje er meer uit mag (het is zeker niet dramatisch), maar juist een paard wat van nature zo makkelijk diep inbuigt is het goed om wat meer het neusje eruit te rijden zodat hij echt de verbinding zelf opzoekt. Ik denk ook dat als je dat probeert zelf verschil gaat voelen in zijn ruggebruik. Rij je het neusje er meer uit, of met andere woorden laat je hem meer naar je hand toe lopen zal hij vanzelf alleen maar actiever worden van achteren.

Nogmaals zeker niet slecht voor zo'n jong paard maar wil je er meer uit halen probeer dan gewoon eens het neusje er meer uit te rijden...

jjustangela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 18:04

Mooi paard! het meeste is al gezegd. Wat mij opvalt is dat hij bijna op elke foto zijn rug wegdrukt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 18:25

KiimSharon schreef:
Van voren hou ik hem absoluut niet strak ik heb amper druk op mijn teugels omdat hij heel gemakkelijk naar beneden loopt.

dat is precies wat ik dacht te zien. je paard loopt achter het bit (neemt het bit niet aan) en is daarbij niet "aan elkaar". daarbij heeft ie ook een wat weke rug. dat is op zich niet erg maar als je dat niet goed traint krijg je op den duur problemen. ik snap echt niet dat jouw twee instructeurs daar niets van zeggen. stap 1 is de verbinding krijgen en daarvoor moet je paard dus eerst. het bit willen aannemen

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 18:35

Ik ben het eens met shirleyp en kamille. Je paard loopt, zeker voor zijn leeftijd veel te diep. Hij krult zich op in een valse krul en valt volledig uit elkaar zonder ruggebruik. Vooral goed te zien op foto 2. Zeker bij een jong paard ga je vooruit en werken aan het balans, al vroeg beginnen met het rijden op de buitenteugel. Waardoor het paard zichzelf gaat dragen zonder naar binnen te vallen en zijn hoofd zal buigen daar waar het moet, met het punt achter de oren als hoogste punt. Dat je bij een ouder en ervaren paard even doorvraagt om op te warmen is te begrijpen, maar een jonkie van amper 3 de hele tijd in deze houding? Het zou mijn methode niet zijn. Zoals al eerder is aangegeven leren loslaten, nu geeft hij wel na op je hand, maar door gebrek aan activiteit van achter valt hij genadeloos op de voorhand. Sneu dat je op wat positiever commentaar gehoopt maar imo kunnen verschillende meningen nooit kwaad.

Astor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 19:08

Wat een super leuk paard heb jij zeg! Snap dat je daar verliefd op bent geworden. Wat een onwijs leuk koppie zit er op :D

Wel zou ik je nog wat tips willen geven en dat moet natuurlijk ook bij RT-HAW.
Zorg dat je wat meer op je kont gaat zitten en probeer goed je hakken uit te drukken. Verder zit je netjes op je paard.

Let er wel op dat hij dus niet te diep gaat lopen en wel gewoon zijn rug gebruikt want hij lijkt zeg maar in een valse knik te zitten met zijn hals. Probeer hieraan te werken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 20:08

En het valt verder niemand op hoe de bovenlijn van dit paard eraan toe is?? -O-

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 20:13

Fellor schreef:

Het is een jong paard, niet bespierd en dat is dus niet verwonderlijk. Het de manier van rijden die beslissend is voor de vorm die de bovenlijn gaat aannemen.

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 20:16

Fellor schreef:

Dat heb jij toch al duidelijk benoemd? Ik zie een wat weke rug, een jong paard zonder bespiering dat niet op aanspanning wordt gereden. Ik zie geen rugprobleem, wel allerlei factoren die dat in de toekomst kunnen gaan veroorzaken. Zeker door de slappe rug is het verstandig om de rijwijze aan te passen denk ik.

Even voor de ts. Je bent echt niet dramatisch slecht bezig hoor, probeer alleen tips te geven op basis van wat ik zie en lees.