Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Musiess schreef:Ik keek even in jou profiel. jij springt ook veel.. niks mis mee.
Maar ook jij werkt op de foto's van het 'dressuur' niet aan de ontspanning.
Op geen enkel paard.
max66 schreef:elkaar leren kennen!
Ook mijn (nieuwe) paard was erg gespannen in het begin. Zelfs met poetsen stond ze strak en ik was er ieder moment op bedacht dat ze weg kon springen o.i.d. Ik werd hierdoor zelf ook erg gespannen en vertrouwde haar niet. Ik was duidelijk niet haar leider waardoor ze niet op mij KON vertrouwen. Ik was veel te lief en te soft voor haar.
Inmiddels gaat het veel beter, ze is erg braaf, ik ben niet meer onzeker of zelfs bang voor haar. Ik ben ervan overtuigt dat ik dit met haar heb bereikt door strenger tegen haar te zijn en haar af en toe op haar plaats te zetten. Hierdoor wist ze wat ik van haar verwachtte en wat ik wel en niet accepteer.
Ik ben haar leider geworden.
Ik weet niet of het voor jouw situatie ook geldt, maar bij mij heeft het gewerkt, gelukkig!
Sorry, dubbelpost...
max66 schreef:elkaar leren kennen!
Ook mijn (nieuwe) paard was erg gespannen in het begin. Zelfs met poetsen stond ze strak en ik was er ieder moment op bedacht dat ze weg kon springen o.i.d. Ik werd hierdoor zelf ook erg gespannen en vertrouwde haar niet. Ik was duidelijk niet haar leider waardoor ze niet op mij KON vertrouwen. Ik was veel te lief en te soft voor haar.
Inmiddels gaat het veel beter, ze is erg braaf, ik ben niet meer onzeker of zelfs bang voor haar. Ik ben ervan overtuigt dat ik dit met haar heb bereikt door strenger tegen haar te zijn en haar af en toe op haar plaats te zetten. Hierdoor wist ze wat ik van haar verwachtte en wat ik wel en niet accepteer.
Ik weet niet of het voor jouw situatie ook geldt, maar bij mij heeft het gewerkt, gelukkig!
aeolusnr1 schreef:Er zijn heel wat mogelijkheden om naar ontspanning toe te werken, maar zoals je zelf al aanhaalde, zelfs bij het uit de weide halen (grondwerk dus) is er geen ontspanning, poetsen gaat goed maar ook hier niet echt ontspanning, dus wat zou je nu denken ?????? Eerst aan die ontspanning tijdens al het grondwerk werken, zolang dit niet echt klaar is blijft het heel moeilijk dit onder het zadel klaar te krijgen.
Veel dressuur mensen denken dat het grondwerken een beetje bijzaak is, maar naar mijn gevoel is dat zeker niet zo, dat kan op vrij korte tijd aangepakt worden, ik ga er van uit dat die rust tijdens het grondwerken zou moeten lukken in een periode van ongeveer 40dagen dus net iets meer dan één maand werk, en dan heb je echt een heel ander paard om mee te beginnen.
vooruit, achteruit, stop, achterhand verzetten, voorhand verzetten, wijken voor het been, actie - reactie, ....
Gewoon super correct, consequent, bijna zonder emotie, zwart-wit, .....
Je zou versteld staan welk verschil dit kan geven.
Tigra_ schreef:Ik ga mee met aeolusnr1 ik denk echt dat je je eerste moet focussen op de basis op de grond, als dat okey is kun je verder gaan naar het rijden. Als je dat voorlopig als enige doet zul je zeker snel verbetering krijgen. Als er nergens een probleem zit bij het paard. Als je weet hoe je dit op de grond voor elkaar krijgt moet het makkelijker zijn om dit ook tijdens het werk onder het zadel voor elkaar te krijgen. Als het paard eigenlijk niet eens kan ontspannen in bijzijn van mensen op de grond dan ga je beetje achterste voren te werk. Paard moet wel leren ontspannen bij mensen.
Als ik bv met een paard in me handen heb die gewoon erg gespannen is en op ontploffen staat is er geen haar op me hoofd die er aan denkt om op te stappen. Dan wil ook eerst die ontspanning hebben voordat ik op stap. Zeker bij een probleem als steigeren aan de hand. Het is jammer dat daar eigenlijk nooit aan gewerkt is. Was dit paard ook bij de andere persoon zo gespannen in de omgang?
YamaSaki schreef:Helemaal eens met het bovenstaande.
Ik vind niet dat je kan verwachten dat een paard dat je niet eens ontspannen uit de wei kan halen, ontspannen kan rijden.
Helemaal niet als je haar "niet helemaal vertrouwd".
Veel praten, rustig blijven, niet de verkeerde dingen afstraffen...
Waarom moet je dr op dr plek wijzen als je dr uit de wei haalt?
Wat is de reden dat ze anders steigerd?
Is dit koppigheid, gespannenheid, wantrouwen?
Eerst elkaar vertrouwen, lekker ontspannen, poetsen , lopen etc.
Het rijden komt later wel.
Misschien dat de eigenaar dit zelf ook kan doen?
Want als hij straks zelf gespannen weer aan de gang gaat...wordt de merrie misschien ook weer gespannen.
Geduld is een schone zaak, vertrouwen is het sleutelwoord
joydusty schreef:Dressuur vind hij verschrikkelijk maar moet van zijn moeder maar een dressuur proefje kan die niet met haar rijden zodra het paard meerdere oefeningen achter elkaar moet doen ontploft ze.
joydusty schreef:Ik heb dit zelf inderdaad ook ik vertrouw haar op een een of andere manier gewoon niet helemaal. Ik ben eigenlijk ook een beetje bang dat ze ineens ontploft omdat ze zo strak staat. Maar dan zeg ik steeds tegen mezelf niet gespannen zijn want dat merkt ze alleen maar dus daarom probeer ik extra rustig bij haar te doen. Ik moet denk ik ook gewoon streng zijn net als met uit de wei halen je moet haar gewoon op haar plek zetten anders loopt ze niet mee. Maar hoe doe je dat dan onder het zadel?

Koper schreef:joydusty schreef:Dressuur vind hij verschrikkelijk maar moet van zijn moeder maar een dressuur proefje kan die niet met haar rijden zodra het paard meerdere oefeningen achter elkaar moet doen ontploft ze.
En wat gebeurt er dan wanneer ze ontploft TS? Gaat ze rennen? Bokken? Hoe lost die jongen dat op en hoe zou jij het doen?
Als ik het goed begrijp ben je er een beetje bang voor dat het paard ontploft wanneer je gaat rijden. En dat kan ik me goed voorstellen. Ik kan me ook voorstellen dat ze daar nog gespannener van wordt omdat ze op jou reageert. Hoe zou je normaal gesproken een paard laten ontspannen?
Je schrijft dat bij die jongen het paard ontploft wanneer hij meerdere oefeningen achter elkaar rijdt. Misschien moet je eerste doel zijn om met het paard een paar rondjes door de bak te stappen? Mensen willen vaak veel te veel dóén met zo'n paard... laat haar merken dat er niks aan de hand is, dat ze niet meteen van alles hoeft want jullie zijn per slot van rekening een nieuwe combinatie. En dat ze braaf is als ze door de bak stapt met jou erop. En dan is er morgen weer een dag.
De tip van praten tegen het paard is ook een goede. Wanneer je praat moet je namelijk wel uitademen. En hoe duidelijker je dat doet hoe makkelijker het voor een paard is om de spanning af te laten vloeien.
YamaSaki schreef:Als je denkt dat ze je in de maling neemt maar je ook niet vertrouwd moet je idd opletten.
Ze klinkt niet als een paard dat je aan zou vallen maar wel als een dwarsligger haha
Let er wel op dat je duidelijk en ontspannen bent, maar niet dwangmatig.
Een paard iets afdwingen gaat niet lukken als je elkaar wilt vertrouwen.
Sowieso is dwingen niet de manier.
Duidelijkheid is iets anders als dwingen, maar dat snap je wel denk ik.
Verder lekker bezig zijn met dr
Dus de basis zoals al eerder is gezegd
Succes en vergeet niet te ontspannen en plezier te hebben!