Wind: paard is braaf, maar die spanning...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dorus

Wind: paard is braaf, maar die spanning...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 14:35

Ik ben echt van ver gekomen, heb veel spanning gekend dusdanig dat ik op zulke momenten eigenlijk niet meer verder durfde te rijden uit angst voor wat er kon gebeuren. Tegenwoordig heb ik mijn spanning veel meer onder controle en durf ik ook veel meer te rijden. Sowieso, maar zeker als er spanning om de hoek komt kijken schroom ik er niet meer voor, indien nodig, nog een tandje bij te zetten. Ik laat me door de spanning niet meer uit het veld slaan, maar af en toe blijft die spanning me dwars te zitten.

Gisterenochtend op tijd op en ik had echt zin om mijn paard eens lekker aan het werk te zetten. Op het moment dat ik het parkeerterrein op draai realiseer ik me dat het best wel hard waait en begint het al te broeden. Voor de zekerheid een paar druppeltjes rescue remedy gepakt en enthousiast alle spullen bij elkaar gepakt en me met mijn paard naar de bak begeven.

Eenmaal op mijn paard realiseerde ik me dat het nog erg stil was in de bak. Het was nog vroeg dus er was bijna niemand, en ik hoorde ieder geluidje dat door de harde wind werd veroorzaakt. Bijgevolg lette paard ook op alles wat er om haar heen gebeurde.

Bij A stond de deur op een kier waardoor de zon naar binnen kwam en bij H had ik bewust een van de schuifdeuren open gelaten omdat ik wist dat er een stalgenootje aan kwam. De deur bij H ging nog wel, maar bij A koste het wat meer moeite om rustig voorbij te gaan. Zeker toen daar in de buurt een merel begon rond te huppelen. En stalgenootje kwam natuurlijk net aanlopen toen ik bij de open deur bij H kwam. Ik schrok me dood, want ik had haar helemaal niet aan horen komen.

Toen we eenmaal met tweeën in de bak waren ging het wel een stuk beter, maar ik bleef luisteren en kreeg naar mijn gevoel de aandacht van mijn paard niet genoeg bij me. Uiteindelijk ben ik maar bij C op de volte gebleven en heb het kort gehouden.

En dan zit ik 's avonds op de bank en bedenk ik me dat er eigenlijk niks aan de hand was. Ja, bij A en H keek ze, maar daartussen liep ze heerlijk ontspannen. Toen stalgenootje binnen kwam zetten ze geen stap verkeerd, ondanks dat ik een halve hartverzakking kreegt. Ze stond super scherp op de hulpen, ik hoefde maar been te geven of ze verruimde en bij de minste ophouding kwam ze terug. Ik voelde zelfs dat ze lekker over de rug kwam, iets wat normaal een hele uitdaging is voor ons, zeker zonder een instructeur ernaast. En dan vraag ik me af waar heel die spanning nou weer voor nodig was?

Ik heb al heel veel overwonnen, maar dat laatste beetje spanning raak ik maar niet kwijt. Ik weet dat ik het kan en heb het afgelopen jaar heel veel bevestiging gehad van wat ik heb bereikt, maar op spannende momenten blijft er een stemmetje in mijn hoofd zitten die continue roept "pas op!" en "kijk uit!". Ik zou zo graag dat laatste beetje spanning ook kwijt raken.

fjordie333

Re: Wind: paard is braaf, maar die spanning...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 14:40

ik ken het...heb er ook nog wel eens last van maar denk dat het enige wat helpt is vertrouwen krijgen door gewoon veel bezig te zijn samen

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 14:42

Wat heb jij een ontzettend braaf paard, geniet ervan want ze helpt je duidelijk door niet gespannen te raken van jouw spanning.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 14:43

Oei dat is wel heel vervelend!
Maar je bent toch gaan rijden, ook al was het maar kort.
Je hebt het toch gedaan met die storm!!!
Ik ben heel trots op je! _/-\o_

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 16:39

Helaas heb ik daar ook last van. Die angst is er op een gegeven moment gekomen en gaat nooit meer helemaal weg. Bij mij heeft dat ook te maken met mijn leeftijd en een paar nare vallen denk ik. En bovendien zit het ook in mijn aard. Ik heb ruim een jaar en veel steun nodig gehad om een goede combinatie met mijn huidige paard te worden. En wij vertrouwen elkaar nu echt. En als ik hem vertrouw dan is hij ook rustig. En toch .. als ik na langere tijd weer voor het eerst de buitenbak in moet heb ik de zenuwen. Ik heb me er maar bij neergelegd dat dat waarschijnlijk nooit meer helemaal verdwijnt.

DanielleLau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 23:25

Ohh dan ben ik dus ook niet de enige. Mijn paard is op vreemde terreinen schikkerig. En probeert graag uit. Als ik veel vertrouwen overbreng is er niks aan de hand. Maar omdat ik weet oh dadelijk gaat hij schrikken. Of dat is eng dus hij zal wel weer wegspringen. Ik heb mezelf van alles aangepraat en achteraf is het nergens voor nodig. Bedenk ook altijd een uitweg voor iets niet te hoeven doen.
Het gaat al stukken beter, Probeer mezelf ook duidelijk te maken dat ik e bt my aanstellen en het gewoon den. Achteraf ben ik heel tevreden en is er niks spectaculairs gebeurd.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 23:43

Dat 'gewoon doen' heb ik ook geprobeerd, maar dat is toch wat makkelijker gezegd dan gedaan :+
Bosritjes alleen bijvoorbeeld. De vorige ruiter ging er geregeld alleen het bos mee in en die heeft ook wel eens gezegd "Waarom ga je niet gewoon alleen? Kan hendig!".
Bijrijder doet het ook geregeld. Hangt er een slof omheen 'voor het geval dat' (en werkloos blijft hangen) en gaan met die banaan. Ook heerlijk op lange paden gewoon helemaal voluit.
Dus van de zomer dacht ik, we gaan zo lekker de laatste tijd en ze komt geregeld alleen in het bos, ik doe het gewoon! Bospad ging goed, hek was ook geen enkel probleem en het eerste pad ging nog wel. Maar toen ging ik teveel kijken en paardje keek vrolijk mee en was zich bewust van ieder bewegend dingetje in d'r omgeving. Ik wist niet hoe vlug ik (in stap!) terug naar stal moest komen :=

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 23:47

En toch is het 'gewoon doen' ga je toch gewoon eerst een kwatiertje of zo? En dan steeds uitbreiden

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 23:57

Dat komt nog wel, maar eenzame bosritjes waren gewoon nog een stap te vlug voor ons. Eerst andere hindernissen overwinnen ;)
Heb deze zomer wel voor het eerst echt van de bosritjes met een groep kunnen genieten zonder de rem kwijt te zijn. Zelfs voorop was geen enkel probleem meer, alleen braaf achter de kopruiter blijven terwijl een van de paarden het nodig vond 10 meter voor de groep te galopperen was geen optie. Achter nummer 1 vind madam geen probleem en de derde rij accepteert ze ook nog wel, maar achter nummer 2 terwijl nummer 1 een gigantisch gat slaat vind ze gewoon geen optie. Madam moet en zal (zo goed als) voorop lopen.

silvana84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 00:13

Wat mij veel heeft geholpen is om echt actief met het paardrijden bezig te zijn dus niet aan alle geluidjes waar je paard van kan schikken denken want dan ben je eigenlijk constant afgeleid terwijl je wel wilt dat je paard met zijn aandacht bij jou is. Als je zelf ook je best gaat doen om je paard zijn aandacht bij jou te houden dus veel overgangen/figuren te rijden en dan echt niet meer dan 1 lange zijde in het zelfde tempo of op de hoefslag dan komt onbewust je aandacht veel meer in het rijden en je paard en daardoor raakt je paard meer geconcentreerd op jou en zal hij niet snel schikken van dingen om jullie heen. Heel bewust rijden dus en als je concentratie afzakt is het leuk geweest.
Hierdoor kan je vertrouwen flink toenemen en ook als je paard dan een keer schikt kan je het makkelijker weer oppakken door er echt weer aan te rijden en niet wegdromen/afgeleid zijn.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 00:22

Heel herkenbaar hier het probleem, alleen mijn probleem is dat ik al spanning maak als ik erop ga zitten. Heb een superbraaf paard onder me die eigenlijk nergens van schrikt ( laatst brak een groep paarden uit de wei onder het rijden en die kwamen over het beton langs de bak gerend en het enige wat hij deed was erna toe omdraaien om te kijken, vond het wel heeel spannend maar hij bleef staan ) en bij andere ruiters schrikt hij dus ook nergens van zoals bovenstaande echter zodra ik op stap en het spannend vind gaat hij zoeken naar wat ik dan spannend vind en dat hij zo kijkerig wordt vind ik het natuurlijk nog spannender :+ Ik weet het allemaal, zeker hier achter de pc en thuis denk waarom rijd ik hem niet gewoon maar op moment zelf kom ik bijna niet over die spanning heen zelfs niet als ik eerst een andere ruiter erop laat rijden totdat hij moe is zodra ik opstap is hij binnen 5 min kijkerig door mij. Als ik iemand naast me op de grond heb die ik vertrouw gaat het iets beter maargoed daar hebben mensen ook niet altijd tijd voor.
Voor mij werkt het beste om het zo vaak mogelijk te doen, 1 week niet rijden betekend voor mij qua spanning weer helemaal opnieuw beginnen.. Verder ben ik ook nog altijd op zoek naar tips, dus ik lees hier even mee!!

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 07:47

Meld mij ook. Om de een of andere reden, misschien ook gewoon mijn leeftijd, ben ik bibberig geworden. Als ik erop moet stappen dan denk ik : 'O, als ze maar niet wegschiet' en tja, dan mag je raden wat er gebeurt... Ik wil niet zeggen dat het nooit zou gebeuren als ik het niet dacht, maar nu breng ik het over op het paard en dan wordt die ook gespannen.
Ik baal ervan en achter de pc is het idd makkelijk zeggen "gewoon doen, niet zeuren", maar als je dan op moet stappen, dan kan ik die gedachten niet stoppen.
Dus tips van hoe dit te trainen dat het minder / niet gebeurt zijn welkom.
Voorlopig rijd ik maar op echte sukkeltjes die niet (snel) onder de indruk zijn van mijn gebibber om vertrouwen op te bouwen :-)

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 10:33

Wij hebben overigens in de binnenbak altijd zachtjes de radio aan. Dan horen zowel ruiter als paard niet alle geluidjes van buiten als het bijvoorbeeld hard waait. Dat helpt wel.

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 18:35

Ik meld mij ook, hele herkenbare verhalen hier. Mijn 7 jarige merrie he ik nu twee jaar en ze is heel sensibel. Ik ben een paar keer heel hard van haar afgevallen omdat ze aan de kletter ging om ogenschijnlijk niks. Inmiddels ben ik sind een jaar ongeveer overgestapt naar een andere instructeur die lesgeeft vgens methode Antoine de Bodt. Zij heeft mij geleerd wat ontspanning kan betekenen voor mij en voor mijn paard. Ik heb daarvan geleerd hoeveel spanning wij eigenlijk als ruiter over kunnen brengen op een paard. Mijn paard is hierdoor enorm veranderd en ook met zn tweetjes zijn we gegroeid, waarbij ik meer lef kan hebben bij het rijden omdat ik haar meer kan vertrouwen. Dat ze niet meer aan de kletter gaat als ik haar ee keer been geef. Dat neemt niet weg dat het ook veel oefenen is. 1,5 jaar geleden kwam ik de straat niet uit met haar, nu gaat dat al stukken beter en kunnen we een ommetje maken, al merk ik nog steeds dat ze het heel spannend is. Maar wanneer mijn zelfvertrouwen goed is, straal ik dat blijkbaar ook uit naar mijn paard en daar reageert ze goed op.
Doordat ik nu meer het gevoel heb van de controle, kan ik lastige situaties ook beter oplossen, wat me vervolgens weer meer vertrouwen geeft.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 19:13

Jup hier nog 1!
Ik ben nog erg hard bezig dit weer wat te overwinnen, in feb raar vn mn paard gevallen en arm gebroken en sinds zien zit ik inderdaad op het paard; "oh, wat kan er allemaal wel niet gebeuren"
Vreselijk moeilijk om dit knopje uit te zetten, en ik weet paard verkopen en ander kopen dat het zelfde probleem toch weer een issue word.
Want het probleem ligt bij mij.

Mijn paard is 4,5 dat maakt het ook niet makkelijker op, maar is vrij nuchter. Als de hond naast de bak ineens begin te blaffen schrikt hij niet echt, mss dat ie even kijkt oid.
Ik schrik vaak heftiger als hij :+ (Echt zweetuitbraken ineens!)

Wij pakken het nu ook rustig weer op en als ik iets niet vertrouw geef ik dat ook aan, aan mijn instructrice.
Net zoals afgelopen zondag waaide het als storm, ja dan klim ik er nog niet op :D.

@ Twinducklin; wat jij zegt heb ik ook. Heb nu inderdaad weer een week niet gereden (ivm met osteo behandeling paard) en vndaag weer voor het eerst erop en ind moet ik weer helemaal over mn spanningen heenkomen. Vreselijk vervelend.

Ik denk alleen dat dat kleine beetje angst/onzekerheid/spanning altijd blijft, maar dat je er op den duur beter mee kunt handelen..

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 20:10

Ik zie dat hierboven iemand iets zegt over muziek, waarom steek je geen muziek in je oren? hoeft natuurlijk niet luid mss dat je dat van die andere geluiden kan afhelpen?

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 21:28

ja ik sluit ff aan. Laatst had ik mijn telefoon die ik altijd bij me heb tijdens het rijden, in mijn zak met de mp3 speler aan. heerlijk! Probeer het maar eens.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 22:24

Mp3 speler zet ik ook wel eens op, maar altijd maar een oortje, ik vind het gevaarlijk me helemaal voor de omgeving af te sluiten. Helaas had ik die zondag niet bij me.
Radio in de bak zou mss fijner zijn, maar dat kan alleen als de kantine open is en wordt eigenlijk nooit gedaan. Da's dus weer iets aparts om op te lopen miepen :+

Als ik een paar weken niet gereden heb ivm vakantie oid dan moet ik er ook weer echt in komen.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 22:37

Ik herken dit gevoel heel erg. Al heb ik daar toch echt met dit paard geen reden toe. Het vertrouwen groeit ook wel aanzienlijk. Paard heeft echt nog geen pas verkeerd gezegd. Maar toch.... mijn grootste doel wordt komend jaar om samen met mijn paard een ommetje te maken. Ik ben nu vaker helemaal "alleen" met mijn paard in de bak en ik klets de oren van mijn paard zijn hoofd ;) hardop... hoop niet dat mensen me wel eens gehoord hebben ha..ha.. Maar het geeft wel meer het gevoel dat we samen zijn.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 23:09

Dat doe ik ook als ik alleen ben, m'n paard de oren van de kop banketstaaf, de meest onzinnige dingen komen dan voorbij :+

Net liep ze weer heerlijk ontspannen. Ik heb vaak ook maar een half woord nodig van instructrice om te weten dat ik ergens wat ontspanning moet zoeken. Vandaag riep ze "ff schouders losschudden" toen ik in de galop voorbij kwam. Ik wist meteen dat ze het tegen mij had en dat ik weer te gespannen zat.
Wat ik wel heel lastig vind is om haar voor meer op druk tevreden zonder heel mijn armen en schouders vast te zetten.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 15:36

Ken het! Als ik het spannend vind ga ik allemaal doem-scenario's verzinnen waardoor er nog meer spanning komt. Wat bij mij helpt is praten tegen iemand, of in ieder geval mijn aandacht wegleiden van het paard onder me. Dan wordt me geest bezig gehouden en kan ik mezelf niet meer gek maken omdat ik ergens anders mee bezig ben :+ . Moet zeggen dat het nu wel steeds beter gaat.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 15:49

Herkenbaar hoor, en op dagen met veel wind nog net een stukje erger ! Gewoon doen werkte denk ik het beste. Vind het wel verstandig van je dat je buitenritjes enzo maar even laat. Je spanning wordt overgenomen door je paard en zo zou je jezelf wel in gevaar kunnen gaan brengen. Dus rustig stapje voor stapje de hindernissen overwinnen. En probeer het jezelf op het moment zelf te beseffen, vraag jezelf af waarom je gespannen bent? Wat is het ergste dat kan gebeuren? Opzij springen? sprintje trekken? Al doe hij/zij het, zit je het waarschijnlijk nog prima uit..

Af en toe jezelf ook die schop onder de kont geven, NU is het niet nodig, gewoon rustig terugzitten.. Schouders ontspannen en weer LEKKER verder rijden :).

Bewustwording op het moment zelf...

Polderpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 19:00

Heel Herkenbaar hoor :j Mijn paard is nogal kijkerig en ik wordt daar gespannen van met als gevolg...
Meestal is hij heel braaf hoor, zeker als ik gewoon ga rijden en hem bezig houdt, dan heeft hij minder tijd om overal op te letten. Maar de spanning de baas blijven, is mijn grootste uitdaging.
Misschien heb je ook wat aan het draadje 'angstige ruiter #2'!

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 01:04

Bedankt voor de tip van het topic. Ik kende het al en heb er wel eens doorheen gescrolld, maar kan er momenteel niks mee. Het geeft om een of andere manier niet wat ik nodig heb.

Zaterdag ben ik met een oud stalgenootje het bos in geweest. Over mijn paard heb ik me geen moment druk gemaakt, want bijrijder maakt nog regelmatig een rondje bos met haar, maar mijn vriendin kan af en toe net zo miepen als ik. We doen niks wat een van beiden niet durft en eigenlijk zijn we nooit met tweeën aan het miepen (we wisselen af :+), maar het is toch altijd een beetje spannend hoe de rit die keer weer uit gaat pakken.
Haar laatste buitenrit was al weer een tijdje geleden en die was niet zo lekker gelopen dus dat speelde wel door mijn hoofd, maar ik heb mezelf ingeprent met "paard doet niks als jij niks doet" en heb dat de hele rit vol kunnen houden en echt heerlijk gereden. Ben m'n paard meerdere keren om de hals gevallen om d'r te bedanken.

Ik heb het idee weer een stap verder gekomen te zijn. Ik ben benieuwd wat de wedstrijd over twee weken brengt. Meestal kom de wedstrijdspanning dan om de hoek kijken en altijd pas op het moment dat ik de ring in ga. Lastig dus, omdat ik dan maar 5 keer per jaar 5 minuten heb om eraan te werken.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 11:27

Goed bezig !