Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Je past je ook niet aan aan je auto (alhoewel... de vooroordelen over bejaarden soms
)
dat is eerlijk naar het paard toe, wel beetje jammer bij de oudere paardjes..)renee16 schreef:Niet echt een duidelijke openingspost, want waarom zou het paard kapot gereden worden?
Is ze te zwaar? vraagt ze teveel?
Heeft het paard een beperking? de ruiter?
We kunnen zomaar iets gaan roepen maar het lijkt me heel specifiek per paard en ruiter.
Een mens zal zich beter aan kunnen passen naar een paard dan andersom. Maar er is vast een reden waarom de gene waar het over gaat, dit niet wilt met dit paard?
roxxxiejjj schreef:renee16 schreef:Niet echt een duidelijke openingspost, want waarom zou het paard kapot gereden worden?
Is ze te zwaar? vraagt ze teveel?
Heeft het paard een beperking? de ruiter?
We kunnen zomaar iets gaan roepen maar het lijkt me heel specifiek per paard en ruiter.
Een mens zal zich beter aan kunnen passen naar een paard dan andersom. Maar er is vast een reden waarom de gene waar het over gaat, dit niet wilt met dit paard?
De ruiter in kwestie haar eigen paard is kreupel, waardoor de ruiter nu erg stijf is geworden omdat ze niet meer rijdt. Ze kan op het paard van haar dochter rijden, maar dit wil/doet ze niet omdat ze vindt dat ze teveel vraagt van dit paard waardoor ze hem stuk rijdt.
? 
Lielle schreef:en misschien vindt ze dat gewoon niet leuk? Je doet mij daar ook geen plezier mee, en ik zou ook naar iets anders gaan zoeken.
Bovendien vind ik het onfatsoenlijk om hier iemand te gaan bespreken waarvan je alleen maar van horen zeggen iets weet.
als ze het door hebben is het goed, maar ze moeten het ook nog eens op tijd doorhebben dat het daar aan ligt of dat ze er al niet aan moeten beginnen omdat het fout af gaat lopen.
De mijne kan wel 130 maar dan gaat ie lawaai maken (of iig, meer toeren.) Maar als ik daar mee zou zitten --> koop ik toch echt een nieuwe auto
nu is het gewoon "handig dat die andere fijner is". Terwijl mijn paard, stel dat ik er niet meer mee zou kunnen springen, gewoon blijft... ook al kan ik niet meer erop rijden, dan zou die zelfs blijven). Serendip90 schreef:Niet altijd correct... je hebt zo veel ruiters die een jong paard kopen, het "kapotrijden" en er komt een nieuw jong paardals ze het door hebben is het goed, maar ze moeten het ook nog eens op tijd doorhebben dat het daar aan ligt of dat ze er al niet aan moeten beginnen omdat het fout af gaat lopen.
Citaat:Maar als het voor tijdelijk is, eigen paard kreupel.. dan is het toch niet boeiend... dan kun je toch wel een maandje gewoon recreatieritjes maken?
.
Je moet toch iets gaan opbouwen, waarom dan niet een stapje terug, paard van dochter iets leren, rustig aan en het zo oplossen. 
_Marinke_ schreef:Het kan zoveel redenen hebben waarom iemand een paard kapot zou rijden, ik heb ook wel eens gezegd wanneer er aan mij gevraagd werd om even een paard te rijden (dit is dan nog maar voor die dag op dat moment hè) dat ik zei dan kan ik hem beter even longeren voor je.
Dit heeft bij mij dan vooral de reden wanneer het een paard betreft die even echt in training is (een bepaald probleem aan het oplossen o.i.d.) en ik gewoon weet dat ik het met mijn eigen rij-kwaliteiten niet red en de ruiter de keer na mij erop stapt echt weer even een (paar) stap(pen) terug moet doen in de training dan. Terwijl wanneer ik het longeer het juist getraind word en de ruiter daar wat aan heeft.
Natuurlijk moet ik daarin als ruiter ook leren, dit wil ik graag (en krijg daar de kans ook zeker wel voor) maar dat kan gewoon niet op alle paarden altijd imo. Prima dan toch?
Ken ook ruiters die zelf ook aangeven sommige paarden niet te willen rijden omdat ze weten dat ze teveel van het paard gaan vragen. Om wat voor reden dan ook (hoef het nog niet eens een oud of jong paard voor te zijn overigens). Vind het juist heel goed als ruiters dit van zichzelf weten en het gewoon aangeven. Betreft dan wel erg ambitieuze ruiters... Hoor vaak van recreatie ruiters dat ze dat soort dingen echt belachelijk vinden; je moet je gewoon aanpassen. Alleen als je zelf de ambities hebt, dan ga je je enorm lopen frustreren als je alleen maar recreatieritjes gaat maken. Als ruiter ga je je dan vervelen, dat werkt niet dan hebben beide er op den duur echt totaal geen plezier meer in. Juist enorm goed dus als ruiters het aangeven.